Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

trouwen in New York 2012

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Mack
Amerika-expert

Re: trouwen in New York 2012

Bericht door Mack »

Het lijkt me dat je niet zomaar bij de belastingdienst kan aankomen met "we zijn officieel in Amerika getrouwd maar geen enkele NLse instantie weet dat, geef ons nu belastingvoordeel".

Ik geloof niet dat een instantie in NL je huwelijk gaat goedkeuren, tenzij je de officiele papieren overlegt, of ze vanuit Amerika informatie krijgen. Nu, dat laatste zie ik niet gebeuren, dus als je het eerste niet doet, kan je huwelijk in NL nooit rechtsgeldig zijn, zo lijkt me.

Dus dan is trouwen in Amerika pas "officieel" (voor NL) als je al je documenten in NL geldig laat maken.

Dat klopt dus niet met OP's "alles lokaal te regelen", dit is mijn punt. Het lijkt mij dat een huwelijk in Amerika zonder dit legaal te maken in NL niet rechtsgeldig is, ergo: je bent voor NL dan niet getrouwd. Alle voorbeelden hier hebben ook hun huwelijk lokaal gemaakt door de papieren in te dienen in Den Haag, maar het lijkt of de OP niet overtuigd is dat dit nodig is.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Je zal je huwelijk wel in NL rechtsgeldig moeten laten maken, maar officieel ben je getrouwd. Als je in NL gaat trouwen dan wordt er ook gevraagd of je mogelijk eerder bent getrouwd en hier werd ons ook het voorbeeld verteld van het in het buitenland trouwen, het niet aangeven in NL, en op die manier dus (per ongeluk) bigamie plegen.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Zoals al 3 mensen nu al verteld hebben: een huwelijk is een huwelijk en is legaal als het voor een bevoegde instantie in binnen- of buitenland is gebeurd. Klaar! Of je dat nu in Nederland aangeeft of niet.

Volgens de wet GBA ben je wel verplicht om veranderingen in je burgerlijke staat aan te geven bij je gemeente. Als je dat niet doet, kun je dus inderdaad problemen krijgen met bigamie als je nog een keer trouwt, als de gemeente er op de één of andere manier achter komt. Je moet bijv bij een ondertrouw in Nederland een papier ondertekenen waarin je verklaart ongehuwd te zijn. Als je daarin liegt en ze komen er later achter, dan kan dat dus vervelende gevolgen hebben.
Of stel dat je huwelijk toch niet lekker gaat en je gaat uit elkaar. Je hebt het nooit aangegeven bij de gemeente, dus daar sta je als ongehuwd geregistreerd. Je krijgt ruzie met je ex-partner en die vindt dat hij recht heeft op een gedeelte van je pensioenopbouw, dus die komt vrolijk met de buitenlandse huwelijksakte zich melden bij de balie van zijn woongemeente. Jij bent inmiddels opnieuw getrouwd en opeens blijkt dus dat je al getrouwd was. Bigamie!

Als je naar de belastingdienst gaat om te zeggen dat je gehuwd bent, dan zullen ze je als eerste naar je woongemeente sturen om je huwelijk te registreren. Heel veel instanties moeten de gegevens van de gemeente (GBA) gebruiken. Deze instanties zijn o.a. belastingdienst, ziektekostenverzekeringen, pensioenfondsen, RDW, etc. Dus al deze instanties zullen je eerst naar de gemeente sturen.
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

@dreamz, thanks!

http://manhattan.about.com/od/citylife1 ... edding.htm

hier staat heel duidelijk hoe en wat.
voor mij hoeft het niet spannender te worden hahahaha
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat de 'onenigheid' die hier momenteel lijkt te ontstaan te wijten is aan het feit dat 'trouwen in New York' deel 1 van het uitdaging is (en met de link hier boven zal je waarschijnlijk weten hoe dat zou moeten kunnen gaan), maar dat daarnaast enkele forumleden nog een deel 2 zien: hoe er voor zorgen dat de Nederlandse autoriteiten ook op de hoogte geraken van het feit dat jij gehuwd bent. Want vanzelf zal dat niet gebeuren, en het is ook niet voldoende dat jij hen gewoon gaat vertellen dat je gehuwd bent zonder dat je daarbij al de juiste al dan niet van stempels voorziene papieren hebt om die bewering te staven.
Dus: deel 1 = trouwen in New York
deel 2 = zorgen dat je de juiste bewijzen hebt om ook Nederland aan te laten nemen dat je gehuwd bent
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

kastelke schreef: Dus: deel 1 = trouwen in New York
deel 2 = zorgen dat je de juiste bewijzen hebt om ook Nederland aan te laten nemen dat je gehuwd bent
Bedankt voor deze toevoeging. Ik denk dat dat inderdaad precies samenvat waar ik voor moet zorgen.

Dus ik ga me nu focussen op het meekrijgen van de juiste papierkraam uit NY.
Maar eens even contact opnemen met mijn gemeente om te zien wat ze precies nodig hebben...
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Inderdaad goed samengevat van Elke.
Laat je gemeente het eventueel op papier zetten, dan kun je daar later altijd op terugvallen.
Daaan
Amerika-newbie

Bericht door Daaan »

Hoi Hoi,

Ik ben misschien rond die tijd in New York en ik ben beëdigd Buitengewoon Ambtenaar Burgelijke Stand.
Je zou ook nog kunnen onderzoeken of jouw woongemeente je toestemming wil verlenen om een Nederlands huwelijk in het buitenland te voltrekken en zo ja, of je dan je eigen Babs mee mag nemen.
(Ze zouden mij dan voor één dag moeten benoemen, wat in Nederland vaker zo gaat als ik een huwelijk in een andere gemeente voltrek)

Weer een nieuwe optie erbij....misschien iets om uit te zoeken?
Bij een Nederlands huwelijk heb je wel twee getuigen nodig, maar mijn man is erbij, dus één heb je er al!

Veel succes!
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

Dat zou wel erg leuk zijn!
Zeker de moeite waard om uit te zoeken.

Als Babs heb je vast ook inzicht in welke papieren er bij een nederlands huwelijk nodig zijn. zou je me die kunnen vertellen?

groet,
erik

ps
die 2e getuige plukken we dan wel van straat =)
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Hier moet ik jullie toch beide teleurstellen, want een Nederlands huwelijk kan alleen plaatsvinden op een plaats die is aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders (B&W). Een Nederlands huwelijk moet plaatsvinden in een Nederlandse gemeente of evt op een Nederlands consulaat.
Bovendien moet een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden door datzelfde B&W. Wie gaat Daaan benoemen? Burgemeester en Wethouders van New York?

Misschien willen Daaan en partner wel getuigen zijn? Dan heb je die alvast! ;) En voor Daaan een mooie ervaring als Babs hoe het ergens anders gaat.
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

Heleen72 schreef:Misschien willen Daaan en partner wel getuigen zijn? Dan heb je die alvast! ;) En voor Daaan een mooie ervaring als Babs hoe het ergens anders gaat.
Ook een prima idee !!!

:P

Dit wordt zowaar nog een waardevol topic
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Wie had dat kunnen denken! ;) :lol:
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

Bennogr schreef:Ik heb een apostille moeten ophalen voor een trouwakte in New York, om te bewijzen dat ik met een Amerikaanse getrouwd was (om Nederlander te mogen blijven).

Persoonlijk gaat dat heel makkelijk: kantoor van de gemeente binnenlopen waar ze dat soort dingen bewaren, in downtown Manhattan. Kopie kostte een tien dollar en ging vlot, daarna moet je naar de kelder van het staatsgerechtshof tegenover dat kantoor en daar $3 betalen voor een handtekening waarmee het gerechtshof bevestigt dat de handtekening op de kopie van je trouwakte echt een goede handtekening is en daarna ga je met alles naar het kantoor van de Secretary of State van New York vlak om de hoek bij Wall Street.

Procedure is via deze pagina te vinden: http://www.dos.ny.gov/corps/apostille.html

Als je het zelf doet is het in 1 tot 2 uur rond, via de post kan het een paar maanden duren, zo werd mij verteld, ondanks alle beloften van vlugge afhandeling op de website.

Nog bedankt voor deze reactie.
Dit is namelijk het laatste wat geregeld zal moeten worden.

Uiteraard hebben we ook nog minimaal één getuige nodig en naast een zeer positieve reactie op dit forum hebben we ook gekeken om via askanewyorker.com (No one knows New York like the people who live, work and play here.) rondgevraagd voor gidsen, fotografen in combinatie met getuigen zijn. :-)

We houden hier de stand van zaken bij! :idea:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als ik in de stad ben (en dat ben ik meestal), wil ik best even binnenwippen en m'n handtekening zetten. En ik kan eventueel even meelopen naar de verschillende instanties. Stuur me maar een PBtje.

Huwelijken in New York werken perfect, mijn (Amerikaanse) vrouw en ik zijn in mei 30 jaar geleden in New York (Brooklyn) getrouwd en zijn nog steeds bij elkaar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

Dat zou fantastisch zijn.
Ik heb uitgebreid informatie ontvangen van de city clerk en het blijkt dat trouwen idd kan met een geldig paspoort of rijbewijs. en minimaal een getuige.

de getuige gaan we misschien zelf meenemen maar dat is nog niet zeker, wat ons natuurlijk enorm zou helpen is de ondersteuning bij de instanties. met name het "apostille" lijkt me een lastige. daar heb ik verder nog geen info van.

Ik kan de officiële reactie van de city clerk hier posten maar het wel een behoorlijke lap tekst.
indien daar iemand behoefte aan heeft dan stuur mij ff een mail (erik@moust.nl)
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

De apostille kan je hier halen:
New York City
New York Department of State
Division of Licensing Services
123 William Street, 19th Floor
New York, NY 10038
Hours 9:00 a.m.-3:30 p.m.
Telephone (212) 417-5747

Meer info vind je hier
ermo2004
Amerika-ontdekker

Bericht door ermo2004 »

Heleen72 schreef:De apostille kan je hier halen:
New York City
New York Department of State
Division of Licensing Services
123 William Street, 19th Floor
New York, NY 10038
Hours 9:00 a.m.-3:30 p.m.
Telephone (212) 417-5747

Meer info vind je hier

Thanks! :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Klopt. MAAR: je moet ook nog naar de staatsrechtbank, in de kelder, om voor een paar dollar ($3 de laatste keer dat ik dat deed) om een handtekening te halen dat de handtekening op je kopie van je trouwakte een echte handtekening is.

Amerika is wat ambtenarij betreft meer een Balkanland dan een moderne staat. Ze hebben bij het kantoor van de Sec State in Manhattan een papiertje waar alles precies op staat. Misschien van tevoren even langslopen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Wel raar dat dat moet, want dat apostille-verdrag is juist in het leven geroepen om het legalisatie-circuit te vereenvoudigen. Maar inderdaad, Nederland kan er (net als blijkbaar de VS) ook wat van qua bureaucratie...

@Bennogr: Bedoel je dit:
What type of certification must my document(s) contain before requesting an Apostille or a Certificate of Authentication from the New York Department of State?

Birth, Death, Marriage and Certificate of Divorce certificates submitted to the New York Department of State for an Apostille or Certificate of Authentication must first be certified by either a New York State Official or a County Clerk. Apostilles/Certificates of Authentication will not be issued without this certification.
Nu nog even uitzoeken waar je dat precies kunt halen ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer