Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Planning NY 5 dagen met de rolstoel

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
MaGiCSuN
Amerika-ontdekker

Planning NY 5 dagen met de rolstoel

Bericht door MaGiCSuN »

Hallo Allemaal,

Wij gaan 5 oktober voor 2,5 week naar USA, om te beginnen met een 5 daagse trip naar NY (aankomst en vertrek inbegrepen). Daarna vliegen wij door naar Miami om daar onze rondreis met de auto te beginnen via key eilanden, fort myers en orlando.

De afgelopen maanden heb wij ons verdiept in NY en geprobeerd een grove planning te maken zodat we niet als een kip zonder kop door de hele stad cruisen. Wij willen daarbij graag jullie mening, kijken of het haalbaar is, en of jullie nog specifieke tips hebben.

Wij willen voornamelijk van de metro gebruik maken. We hebben al een lijst van toegankelijke stations, en willen de hoofdroutes al gaan uitstippelen m.b.v google maps (handig!!), zodat we weten welke stations we moeten hebben en waar we moeten uitstappen. We zitten bij penn station dus dat is gunstig, en bijvoorbeeld een directe verbinding hebben we naar columbus Circle bij central park. Zulke routes willen we op papier zetten zodat we bepaalde stukken ons makkelijk kunnen verplaatsen. Ik denk erover om mijn laptop (appeltje) mee te nemen, zodat we daar nog het e.e.a. kunnen checken.

Ik heb rolstoel even in de titel vermeld in de hoop dat andere rolstoelers of mensen die ervaring hebben met mensen in een rolstoel hopelijk in dit topic te krijgen voor specifieke tips. Zal eerst de agenda typen, en daarna de toelichtingen.

Dag 1:
Aankomst JFK 15:30.
Taxi of shuttlebusje (met meerdere mensen) naar Pennsylvania Hotel in Manhattan. Dat zien we ter plekke.
Rest van de namiddag/avond gebruiken te oriënteren/eten, Times Square, Macy's, M&M store, en eventueel ESB te bezoeken.

Dag 2:
Ochtend:
Central Park, zelf ter voet/rolstoel of met een pedicab.

Middag:
Shoppen rond 5th avenue (bloomingdales, tiffany's, ugg store, apple etc.. ehh en nee bij bloomingdales alleen voor de uggs en toerist discount en tiffany's om te kijken natuurlijk)
Via Grand Central Station, Bryant Park, Public Library, etc weer richting hotel.
Op de weg naar hotel eventueel ergens uit eten.

Avond:
Een musical (tickets worden deze week gereserveerd).

Dag 3:

Optie: Circle Line Cruise, 's ochtends eerste rondvaart of 's avonds rond 18:00. Ligt eraan welke we pakken, maar zoiezo een 2 uur durende.

Rest van de dag:
Met de metro naar WTC, en vanuit daar via metro/te voet richting hotel door china town, little italy, soho etc. Dit is een relax dagje... in de zin we hebben de tijd aan onszelf en hebben geen afspraken verder staan.

Dag 4:

Dag om "high line park" en meat packing district te bezoeken en voor de rest eventueel wat punten nogmaals te bezoeken waarvan we de vorige dagen niet genoeg tijd hadden. Tijd om te shoppen bijvoorbeeld of een picknick te organiseren in het park (weer afhankelijk natuurlijk) ofzo.

Dag 5:
Vlucht gaat om 15:00 vanuit JFK naar Miami.
Ivm rolstoel incheck op vliegveld, willen wij deze ochtend niet iets plannen wat toegang vereist en dus wachttijd, maar wellicht heeft iemand nog een tip om toch iets nuttigs met de ochtend te doen?

Opmerkingen:

Central Park:
Wij hebben gelezen over Pedicabs, en dat leek ons handig omdat ik door evenwichtsstoornis zelf niet kan fietsen. Wel las ik ook dat zij alleen op de hoofdwegen mogen komen en vraag me af of dit het wel waard is? Of moeten we gewoon een deel pakken ter voet met de rolstoel?

Maar wij moeten wel een opslagplaats hebben voor mijn rolstoel, gezien deze met motor en al is uitgerust en dus een duitje kost. Is dat er wel? Of is het zo dat mensen gewoon ter voet naar een "meeting point" komen en daar instappen .. want dan laten wij het idee toch al varen.

Is central park een beetje vlak, dit ivm de rolstoel. Mijn rolstoel heeft een motor die ik aan en uit kan zetten. Als deze uitstaat is het een gewone handrolstoel, maar wel met extra KG erop en dus zwaarder te duwen. Als central park veel moeite kost om voort te bewegen voor mijn mede reiziger, gebruik ik de stroom liever voor het park, en dan voor het shoppen. Zo'n hele dag houd mijn rolstoel niet vol qua stroom. Dus een idee om tussendoor naar het hotel te gaan en de boel te lozen daar (kan de motor en accu eraf halen) is een optie, zodat deze kan opladen voor de volgende dag.

City Pass:
Wij willen de circle line cruise doen en ESB, maar misschien ook ToTR ? Wat is aan te raden de city pass, of losse entreebewijzen?
Kan niks vinden over eventuele discount ivm rolstoel, dus voortijdig reserveren is wellicht net zo handig.

Beiden cruises zijn inbegrepen die wij eventueel willen kiezen (1 van de twee, niet allebei) ...

Brooklyn bridge / statue of liberty:
Wij hebben (gelukkig) beide niet de behoefte om deze te bezoeken, maar wel te zien. Vandaar dat wij ervoor kiezen om een cruise te doen die deze trekpleisters mooi laat zien, maar je niet verplicht bent hier uren door te brengen .. dat is onze tijd niet waard. Vandaar dat wij het verder niet vermeldden.

Cruise vertrekt vanaf het westen van NY, langs de kust (hudson river) via vrijheidsbeeld onder de brooklyn bridge door, en dan weer helemaal terug.

Musea
Wij willen geen musea bezoeken, dit met opzet. Ook geen zoo .. dit omdat de intentie van onze reis heel anders is. Het zal allemaal superindrukwekkend zijn, en hoewel ik zelf echt van moderne kunst houd (mijn mede reiziger niet dus) ... vinden we het beiden jammer om uren in een museum te spenderen.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn mede reiziger is niet zo'n ja wat zal ik zeggen ... avonturier in de zin van dat ze er helemaal volledig induikt en dingen wil zien waar ze fan van is ofzo ... , en is niet zo handig met google etc dus het meeste komt van mij. Ik vind dat moeilijk, want mijn kennis gaat ook maar tot een bepaalde grens en wil ook niet dat het "MIJN" NY experience wordt ipv de onze. Dus alle tips zijn welkom.

Ben benieuwd ;)

Groetjes,
Mirna

p.s: ik wil alvast iedereen bedanken voor alle hulp, want heb al verschillende topics geopend ivm de voorbereiding van onze reis, en heb daar enorm veel aan gehad aan alle informatie die we daaruit konden halen. Dus daarom een dikke pluim !
Reisverslagen
2011 - Rondreis Florida + New York
MaGiCSuN
Amerika-ontdekker

Re: Planning NY 5 dagen met de rolstoel

Bericht door MaGiCSuN »

Heeft niemand tips ..... ?

Nog een aanvullende vraag:

Weet iemand waar wij een metrocard aan een loket kunnen kopen? Ivm rolstoel hebben wij een auto-gate card nodig, maar de verkoop daarvoor is helemaal onderin NY .. ja zonder kaart komen wij daar natuurlijk niet. Of bij een "fleet" maar ik heb geen idee wat dat is ..

Heeft grand central een loket? Penn station zover ik kan vinden niet .. alleen machines. Maar wij moeten een aanvraag indienen. En om daarvoor helemaal met taxi naar het zuiden te reizen vind ik beetje raar, zou toch niet zo kunnen zijn dat alleen daar een punt zit ..

Alvast bedankt !
Reisverslagen
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

Ik zou een email sturen naar de organisatie sturen of zij nog andere adressen in NY hebben waar ze auto-gate card verkopen.
Vraag anders om een andere oplossing.
Wie weet kan je auto-gate card via internet aanschaffen zodat je deze van te voren heb.

Succes,
Groetjes,
Susie One
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
MaGiCSuN
Amerika-ontdekker

Bericht door MaGiCSuN »

Bedankt voor je tip, dat zou inderdaad een nog betere optie zijn. Ik kan wel formulieren vinden online, maar deze zijn voor inwoners bedoeld waarbij je ook met foto op de pas komt te staan.

Bedankt voor je reactie!
Reisverslagen
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

graag gedaan.
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

ik denk dat je met zo'n pedicap een beetje mazzel moet hebben...fietsen mogen maar op een beperkt gedeelte komen in central park...
http://www.facebook.com/pages/Tourguide ... 74?sk=wall
dit is een link van een enthusiaste tourguide, maar ik ken zijn prijzen niet..
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

nou gooit iedereen in NY de grotere deuren naar de subway continu open, hoor....
dan gaat er wel alarm af, maar ja, daar is ook iedereen immuun voor... :lol:
es141
Amerika-ontdekker

Bericht door es141 »

Hoi Mirna,

momenteel zijn wij in NY en hebben ' toevallig' vanmorgen gefietst in Central Park. ( zie http://keesesloes.reismee.nl/reisverhaa ... rk-again-/ ) Er is een fietspad langs/door Central Park waar je prima kan lopen al raad ik je de motor/accu van je rolstoel voor je medereiziger wel aan omdat de helft omhoog loopt en de rest omlaag. Wij fietsten in de laagste stand omhoog en dat was best pittig...let wel het was vandaag circa 30 graden en dat speelde natuurlijk ook mee. Om zonder motor je omhoog te duwen in de rolstoel is geen doen. Vind het park wel de moeite waard! Je kan prima bij een mooi punt afwijken van het fietspad/looppad ( waar vooral joggers hard lopen ) de binnenpaden op die verboden zijn voor fietsers.

De metro is vooral in de spits heeeeeel erg druk en lijkt mij moeilijk voor jullie maar misschien hadden wij steeds ' drukke...en smalle metro's?

Mochten jullie wel je van A naar B verplaatsen echt in het centrum van Manhattan houd dan svp rekening met de drukte zowel op de weg als op de voetpaden... het ziet er zwart van de mensen. ( stel je je een Ikea met uitverkoop op zaterdagmiddag voor ) Ik bedoel niet dat het niet wil of niet te doen is maar het vergt meer tijd dan je misschien denkt.

We raden je zeker aan je laptop mee te nemen! Veel dingen kun je hier online nakijken en/of regelen.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben...morgenochtend kijk ik hier nog wel even en mss kunnen we jullie van aanvullende info voorzien. Wij vliegen nl morgen terug naar huis maar zijn iig tot 12.00 nog in/om het hotel waar we verblijven. ( ps voor jullie is dat 18.00 Nederlandse tijd ;)

hartelijke groet,
es
MaGiCSuN
Amerika-ontdekker

Bericht door MaGiCSuN »

meyem schreef:ik denk dat je met zo'n pedicap een beetje mazzel moet hebben...fietsen mogen maar op een beperkt gedeelte komen in central park...
http://www.facebook.com/pages/Tourguide ... 74?sk=wall
dit is een link van een enthusiaste tourguide, maar ik ken zijn prijzen niet..
Bedankt voor de link. Een referencie is altijd mooi meegenomen.
es141 schreef:Hoi Mirna,

momenteel zijn wij in NY en hebben ' toevallig' vanmorgen gefietst in Central Park. ( zie http://keesesloes.reismee.nl/reisverhaa ... rk-again-/ ) Er is een fietspad langs/door Central Park waar je prima kan lopen al raad ik je de motor/accu van je rolstoel voor je medereiziger wel aan omdat de helft omhoog loopt en de rest omlaag. Wij fietsten in de laagste stand omhoog en dat was best pittig...let wel het was vandaag circa 30 graden en dat speelde natuurlijk ook mee. Om zonder motor je omhoog te duwen in de rolstoel is geen doen. Vind het park wel de moeite waard! Je kan prima bij een mooi punt afwijken van het fietspad/looppad ( waar vooral joggers hard lopen ) de binnenpaden op die verboden zijn voor fietsers.

De metro is vooral in de spits heeeeeel erg druk en lijkt mij moeilijk voor jullie maar misschien hadden wij steeds ' drukke...en smalle metro's?

Mochten jullie wel je van A naar B verplaatsen echt in het centrum van Manhattan houd dan svp rekening met de drukte zowel op de weg als op de voetpaden... het ziet er zwart van de mensen. ( stel je je een Ikea met uitverkoop op zaterdagmiddag voor ) Ik bedoel niet dat het niet wil of niet te doen is maar het vergt meer tijd dan je misschien denkt.

We raden je zeker aan je laptop mee te nemen! Veel dingen kun je hier online nakijken en/of regelen.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben...morgenochtend kijk ik hier nog wel even en mss kunnen we jullie van aanvullende info voorzien. Wij vliegen nl morgen terug naar huis maar zijn iig tot 12.00 nog in/om het hotel waar we verblijven. ( ps voor jullie is dat 18.00 Nederlandse tijd ;)

hartelijke groet,
es
Bedankt voor je informatie, daar hebben we veel aan. Een "geluk" is dat ik niets anders gewend ben, en dus best brutaal ben geworden als het aankomt op het reizen en voortbewegen met een rolstoel. Maar dat we daarbij wellicht meer tijd kwijt zijn is zeker een goede tip, ook ivm planning.

Ik ga je website in de pauze eens bekijken. Aan verslagen hebben we altijd heel veel gehad, (er was ook iemand hier op het forum met een broer in de rolstoel, top verslag!) omdat je geen verkooppraatjes krijgt maar puur de waarheid.

Bedankt mensen voor de tips tot zover ;) We gaan het allemaal even bekijken.
meyem schreef:nou gooit iedereen in NY de grotere deuren naar de subway continu open, hoor....
Verklaar je nader? Misschien is het de vroege ochtend, maar kan dit niet helemaal plaatsen haha .. :)
Reisverslagen
es141
Amerika-ontdekker

Bericht door es141 »

MaGiCSuN schreef:
Bedankt voor je informatie, daar hebben we veel aan. Een "geluk" is dat ik niets anders gewend ben, en dus best brutaal ben geworden als het aankomt op het reizen en voortbewegen met een rolstoel. Maar dat we daarbij wellicht meer tijd kwijt zijn is zeker een goede tip, ook ivm planning.

Ik ga je website in de pauze eens bekijken. Aan verslagen hebben we altijd heel veel gehad, (er was ook iemand hier op het forum met een broer in de rolstoel, top verslag!) omdat je geen verkooppraatjes krijgt maar puur de waarheid.

Bedankt mensen voor de tips tot zover ;) We gaan het allemaal even bekijken.
Graag gedaan en voordat jullie vertrekken kijken we in Nl natuurlijk nog op het forum en wie weet hebben we nog info. Ik begrijp je standpunt qua assertief zijn qua reizen en voortbewegen met de rolstoel maar het is NY men kijkt bwv niet op of om als iemand ' brutaal is'. Je bent gewoon meer tijd kwijt om van A naar B te komen en dan niet alleen met de metro maar ook op straat zelf. Je kunt je niet in je eigen tempo voortbewegen omdat er gewoon weinig ruimte is om je rolstoelwielen of je benen te plaatsen/verplaatsen. Het is overal druk... wat het ook weer NY maakt. Wij worden hier bekaf van het slenteren omdat je niet sneller kunt al zouden we willen. Je kunt je niet in je eigen tempo verplaatsen.

Qua eetgelegenheden keus te over... om de 2-3 zaken zit wel een eetgelegenheid. ( *lacht* bijna om gek van te worden )
meyem schreef:nou gooit iedereen in NY de grotere deuren naar de subway continu open, hoor....
MaGICSuN schreef:Verklaar je nader? Misschien is het de vroege ochtend, maar kan dit niet helemaal plaatsen haha .. :)
wat ik hieruit begrijp is dat er bij de metro toegangen zijn voor minder valide mensen en dat daar ook valide mensen te pas en te onpas doorheen gaan.

Bedenk met je planning, spreek nu uit eigen ervaring dat je de 2e dag 's avonds best moe zult zijn aangezien je 6 uur tijdverschil hebt waar je aan moet wennen. Je bent de eerste ochtend in NY waarschijnlijk erg vroeg wakker om die reden.

Qua taxi ligt de prijs van waar ook naar Manhattan vanaf de luchthaven ( en vice versa ) op 45 dollar ( plus mogelijk 3 dollar als starttarief dat kan ik je eerdaags vertellen als wij op die manier vanmiddag naar de luchthaven zijn gebracht. ( we weten niet of die prijs anders zal zijn ivm roltstoel maar die zie ik bwv als bagage )

Tot zover eerst.

Hartelijke groet Es en heel veel plezier met de voorbereiding.

ps jullie zitten qua hotel vlakbij de megagrote Macy's! Tip haal op de floor anderhalf bij de infobalie een kortingskaart van 10% die is 30 dagen geldig, wel een ID kunnen tonen.
MaGiCSuN
Amerika-ontdekker

Bericht door MaGiCSuN »

Sorry ik vergeet telkens dat vinkje van "nieuwe reacties" aan te zetten dus ik krijg geen melding van nieuwe posts.

De tip van Macy's is helemaal top ! Ja wij zitten hier kortbij, en ze zijn ook nog eens open tot laat, dus waarschijnlijk gaan we die avond even een rondje macy's doen bij aankomst whaha.

Ah ok, ja ik ben druk aan het mailen ivm auto-gate kaart maar niemand die je wilt helpen. Krijg elke keer de basis info van de site toegestuurd. Frustrerend ! Ze gaven inderdaad wel aan, als mijn mede reiziger het poortje opent, en ze controleren, ik dan een boete kan krijgen voor gratis reizen (ook al haal je bijvoorbeeld je gewone mta kaart door de poort ... ) ... dus ja maar even zien of we deze gok willen nemen.

Denk dat we uiteindelijk toch onze planning moeten aanpassen zodat we de eerste dag wall street / wtc etc gaan bezoeken, om daarbij ook naar het hoofdkantoor van MTA te kunnen. Bah .. wat een gedoe ! Dit valt me dan wel weer tegen van zo'n wereldstad, dat je maar 1 kantoor hebt en niet eens in het centrum.

Ja ik vind musical ook moeilijk, want je weet niet hoe je reageert op de jetlag. Mijn mede reiziger wou eerst de eerste avond al musical doen, dat zie ik eigenlijk helemaal niet zitten, dan maar de tweede avond. Vind het ook zonde dat ik m'n dutje zit te doen op broadway hahaha !

Leuke tips allemaal, echt super ! Bedankt.

Groetjes,
Mirna
Reisverslagen
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

MaGiCSuN schreef:Denk dat we uiteindelijk toch onze planning moeten aanpassen zodat we de eerste dag wall street / wtc etc gaan bezoeken, om daarbij ook naar het hoofdkantoor van MTA te kunnen. Bah .. wat een gedoe ! Dit valt me dan wel weer tegen van zo'n wereldstad, dat je maar 1 kantoor hebt en niet eens in het centrum.
Manhattan is wel het "centrum" van NY, dat Manhattan zo groot is dat het niet in de buurt van jullie hotel ligt is natuurlijk weer een ander verhaal :).. Neemt natuurlijk niet weg dat het vervelend is dat je daar heen moet om die kaart op te halen.
es141
Amerika-ontdekker

Bericht door es141 »

MaGiCSuN schreef:Sorry ik vergeet telkens dat vinkje van "nieuwe reacties" aan te zetten dus ik krijg geen melding van nieuwe posts.
Sorry is nergens voor nodig hoor Mirna. Ik geef geen reactie om daarop een reactie terug te verwachten. Hoop alleen dat je wat aan de info hebt.
Ps wel balen dat je zelf achter die kaart aan moet, jammer maar beter nu weten ( glaf halfvol ;-) dan er daar pas achter komen.

Wens jullie heel veel plezier en ben erg benieuwd hoe jullie het allemaal vinden.

hartelijke groet,
es
es141
Amerika-ontdekker

Bericht door es141 »

Jullie zijn nu in NY! Ben benieuwd hoe het gaat en wat jullie allemaal willen/kunnen ondernemen.
Heel veel plezier deze 2,5 weken. ( waarvan de eerste 5 dagen in NY )

hartelijke groet,
es
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

...oh, daar sluit ik me graag bij aan!
en ik ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen.... :D
lekker weer, nu, in NYC....enjoy!!
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
es141
Amerika-ontdekker

Bericht door es141 »

Hoi Macigsun,

als het goed is zijn jullie een hele ervaring rijker en weer veilig thuis.

Hoe is het allemaal verlopen?

Mvg,
es
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer