Wij gaan 5 oktober voor 2,5 week naar USA, om te beginnen met een 5 daagse trip naar NY (aankomst en vertrek inbegrepen). Daarna vliegen wij door naar Miami om daar onze rondreis met de auto te beginnen via key eilanden, fort myers en orlando.
De afgelopen maanden heb wij ons verdiept in NY en geprobeerd een grove planning te maken zodat we niet als een kip zonder kop door de hele stad cruisen. Wij willen daarbij graag jullie mening, kijken of het haalbaar is, en of jullie nog specifieke tips hebben.
Wij willen voornamelijk van de metro gebruik maken. We hebben al een lijst van toegankelijke stations, en willen de hoofdroutes al gaan uitstippelen m.b.v google maps (handig!!), zodat we weten welke stations we moeten hebben en waar we moeten uitstappen. We zitten bij penn station dus dat is gunstig, en bijvoorbeeld een directe verbinding hebben we naar columbus Circle bij central park. Zulke routes willen we op papier zetten zodat we bepaalde stukken ons makkelijk kunnen verplaatsen. Ik denk erover om mijn laptop (appeltje) mee te nemen, zodat we daar nog het e.e.a. kunnen checken.
Ik heb rolstoel even in de titel vermeld in de hoop dat andere rolstoelers of mensen die ervaring hebben met mensen in een rolstoel hopelijk in dit topic te krijgen voor specifieke tips. Zal eerst de agenda typen, en daarna de toelichtingen.
Dag 1:
Aankomst JFK 15:30.
Taxi of shuttlebusje (met meerdere mensen) naar Pennsylvania Hotel in Manhattan. Dat zien we ter plekke.
Rest van de namiddag/avond gebruiken te oriënteren/eten, Times Square, Macy's, M&M store, en eventueel ESB te bezoeken.
Dag 2:
Ochtend:
Central Park, zelf ter voet/rolstoel of met een pedicab.
Middag:
Shoppen rond 5th avenue (bloomingdales, tiffany's, ugg store, apple etc.. ehh en nee bij bloomingdales alleen voor de uggs en toerist discount en tiffany's om te kijken natuurlijk)
Via Grand Central Station, Bryant Park, Public Library, etc weer richting hotel.
Op de weg naar hotel eventueel ergens uit eten.
Avond:
Een musical (tickets worden deze week gereserveerd).
Dag 3:
Optie: Circle Line Cruise, 's ochtends eerste rondvaart of 's avonds rond 18:00. Ligt eraan welke we pakken, maar zoiezo een 2 uur durende.
Rest van de dag:
Met de metro naar WTC, en vanuit daar via metro/te voet richting hotel door china town, little italy, soho etc. Dit is een relax dagje... in de zin we hebben de tijd aan onszelf en hebben geen afspraken verder staan.
Dag 4:
Dag om "high line park" en meat packing district te bezoeken en voor de rest eventueel wat punten nogmaals te bezoeken waarvan we de vorige dagen niet genoeg tijd hadden. Tijd om te shoppen bijvoorbeeld of een picknick te organiseren in het park (weer afhankelijk natuurlijk) ofzo.
Dag 5:
Vlucht gaat om 15:00 vanuit JFK naar Miami.
Ivm rolstoel incheck op vliegveld, willen wij deze ochtend niet iets plannen wat toegang vereist en dus wachttijd, maar wellicht heeft iemand nog een tip om toch iets nuttigs met de ochtend te doen?
Opmerkingen:
Central Park:
Wij hebben gelezen over Pedicabs, en dat leek ons handig omdat ik door evenwichtsstoornis zelf niet kan fietsen. Wel las ik ook dat zij alleen op de hoofdwegen mogen komen en vraag me af of dit het wel waard is? Of moeten we gewoon een deel pakken ter voet met de rolstoel?
Maar wij moeten wel een opslagplaats hebben voor mijn rolstoel, gezien deze met motor en al is uitgerust en dus een duitje kost. Is dat er wel? Of is het zo dat mensen gewoon ter voet naar een "meeting point" komen en daar instappen .. want dan laten wij het idee toch al varen.
Is central park een beetje vlak, dit ivm de rolstoel. Mijn rolstoel heeft een motor die ik aan en uit kan zetten. Als deze uitstaat is het een gewone handrolstoel, maar wel met extra KG erop en dus zwaarder te duwen. Als central park veel moeite kost om voort te bewegen voor mijn mede reiziger, gebruik ik de stroom liever voor het park, en dan voor het shoppen. Zo'n hele dag houd mijn rolstoel niet vol qua stroom. Dus een idee om tussendoor naar het hotel te gaan en de boel te lozen daar (kan de motor en accu eraf halen) is een optie, zodat deze kan opladen voor de volgende dag.
City Pass:
Wij willen de circle line cruise doen en ESB, maar misschien ook ToTR ? Wat is aan te raden de city pass, of losse entreebewijzen?
Kan niks vinden over eventuele discount ivm rolstoel, dus voortijdig reserveren is wellicht net zo handig.
Beiden cruises zijn inbegrepen die wij eventueel willen kiezen (1 van de twee, niet allebei) ...
Brooklyn bridge / statue of liberty:
Wij hebben (gelukkig) beide niet de behoefte om deze te bezoeken, maar wel te zien. Vandaar dat wij ervoor kiezen om een cruise te doen die deze trekpleisters mooi laat zien, maar je niet verplicht bent hier uren door te brengen .. dat is onze tijd niet waard. Vandaar dat wij het verder niet vermeldden.
Cruise vertrekt vanaf het westen van NY, langs de kust (hudson river) via vrijheidsbeeld onder de brooklyn bridge door, en dan weer helemaal terug.
Musea
Wij willen geen musea bezoeken, dit met opzet. Ook geen zoo .. dit omdat de intentie van onze reis heel anders is. Het zal allemaal superindrukwekkend zijn, en hoewel ik zelf echt van moderne kunst houd (mijn mede reiziger niet dus) ... vinden we het beiden jammer om uren in een museum te spenderen.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn mede reiziger is niet zo'n ja wat zal ik zeggen ... avonturier in de zin van dat ze er helemaal volledig induikt en dingen wil zien waar ze fan van is ofzo ... , en is niet zo handig met google etc dus het meeste komt van mij. Ik vind dat moeilijk, want mijn kennis gaat ook maar tot een bepaalde grens en wil ook niet dat het "MIJN" NY experience wordt ipv de onze. Dus alle tips zijn welkom.
Ben benieuwd

Groetjes,
Mirna
p.s: ik wil alvast iedereen bedanken voor alle hulp, want heb al verschillende topics geopend ivm de voorbereiding van onze reis, en heb daar enorm veel aan gehad aan alle informatie die we daaruit konden halen. Dus daarom een dikke pluim !