Beste Grandu,
Grandu schreef:Hey,
persoon op de offerte van Jan Doets inclusief de vlucht. Erg goedkoop vind ik! Ik heb er rekening mee gehouden dat dit hoger uit kan vallen.
Man. Exp. Belleclaire 2 ps a EUR 500 --EUR 1.000,00
Indien bovenstaande hoger uitvalt --EUR 400,00
Bijdrage aansprakelijkheidsverzekering --EUR 18,00
Luchthavenbelasting --EUR 512,00
De ticketprijzen combineren met het hotel en daarna de belastingen apart noemen. Gek. Maar goed, je betaalt hier dus in totaal EUR 1530 tot EUR 1930 ("indien bovenstaande hoger uitvalt") voor twee tickets plus 4 (?) hotelovernachtingen in een budget hotel.
Boek je dit zelf, direct, dan kosten de tickets je rond de EUR 400 per stuk. Als je zoekt en wat geluk hebt lukt het wellicht nog wat goedkoper, maar laten we even uitgaan van een gangbare maximale ticketprijs, gewoon direct bij Delta, Continental, American, KLM, etc.
Dan resteert er nog EUR 730 tot EUR 1130 over voor 4 hotelovernachtingen. Dat is zo'n $950 tot $1470, per nacht dus $237 tot $367. Als we
die EUR 400 "Indien bovenstaande hoger uitvalt" even vergeten dan is dat dus nog zo'n $ 237 per nacht voor een budget hotel.
Voor dat geld kun je, bijvoorbeeld via Priceline, zonder problemen een kamer in een deluxe 4-sterren hotel boeken. Sterker nog, dat lukt je makkelijk. Voor een room-rate tussen de $125 en $150 per nacht moet je een mooi hotel kunnen boeken, met belastingen en priceline fees erbij wordt dat dan zo'n $150 tot $175 per nacht. Dan heb je dus nog zeker $250 over om leuke dingen van te doen en zit je ook nog eens in een (veel) beter hotel.
Grandu schreef:
Administratiekosten --EUR 25,00
Poliskosten --EUR 3,77
Annuleringsverzekering --EUR 60,00
Assurantie belasting --EUR 18,80
Tja.. Een annuleringsverzekering voor een tripje van 5 dagen met een prijs van EUR 107,57. Het zou mijn keuze niet zijn.
Grandu schreef:
Abonnement openbaar vervoer (MTA.NY) --EUR 35,82
Empire State Building Observation Deck --EUR 14,33
Liberty Island Ferry --EUR 6,45
Overige entreekosten --EUR 50,00
Ik denk dat dit allemaal wat laag is geschat. In totaal een dikke 100 euro voor twee personen, 5 dagen in New York. Zowiezo zitten er wat fouten in.
Een 7-day metrocard kost je $25 per persoon, uit de automaat op het eerste metrostation waar je komt. Als je op JFK landt moet je hier echter nog $5pp bijtellen voor de airtrain, heen en terug, dus $20 in totaal. Aangezien je maar 5 dagen (effectief vermoedelijk maar 4,5 oid) in New York bent en veel van je tijd in midtown zal doorbrengen is een 7-day pass wellicht overkill. Als je minder dan 15 ritjes met de metro maakt is het goedkoper om gewoon een reguliere kaart te kopen.
Het Empire state building observation deck kost $20 per persoon. Dus $40. Kaartjes kun je gewoon daar kopen. Je kunt eventueel ook naar Top of the Rock, bovenop Rockefeller center. Iets minder hoog, maar voor het uitzicht net zo mooi, en meestal minder druk.
De ferry naar het Statue of Liberty en Ellis Island kost $12 per persoon, of $20 per persoon als je de audio tour erbij wilt. Zeker voor Ellis Island is de audio tour aan te raden. (Ver) vooraf boeken bij
www.statuecruises.com als je monument access of tegenwoordig zelfs crown access wilt. Zonder monument access is het zowiezo een beetje suf.
$50 voor "overige entreekosten" in 5 dagen vind ik erg onderschat. Je bent immers niet voor niets in New York, dus je gaat een hoop dingen zien en doen. Voor een leuke broadway show of wellicht een opera of concert moet je rekenen op $80 tot $120 per persoon. Je gaat vast nog wel naar een of twee musea en je moet natuurlijk ook nog eten.
Grandu schreef:
Denken jullie dat dit een redelijke lijst is?!?!
Als je e.e.a. zelf regelt, en met wat meer realistische toegangsprijzen e.d. ziet je kostenplaatje er ongeveer als volgt uit:
EUR 800 Twee tickets BRU=JFK of AMS-JFK
EUR 540 Vier hotelovernachtingen 4* in Midtown via Priceline.
EUR 54 Vier keer airtrain JFK + 2 7-day unlimited ride metrocards
EUR 30 Twee keer toegang observation deck in Empire state building of Rockefeller plaza
EUR 30 Twee keer toegang/ferry Liberty+Ellis island inclusief audio tour (en indien beschikbaar met monument/crown access!)
EUR 150 Twee keer toegang broadway show, schatting. Kan goedkoper of duurder, afhankelijk van de show en waar je de tickets koopt.
EUR 100 Toegang musea inclusief imax films e.d., voor twee personen
Totaal: EUR 1704.
Om dan terug te komen of de eerdere offerte redelijk is, tja, dat is lastig. Als je het zelf niet wilt regelen of geen of slecht engels spreekt dan is het wellicht de moeite waard om e.e.a. uit te besteden aan een reisbureau. Houdt er dan wel rekening mee dat dat reisbureau ook geld moet verdienen en dat je daar dus voor betaald. In alle andere gevallen zou ik je dat voor een stedentrip naar een stad als New York niet aanraden. Met dit forum en bijvoorbeeld een website als Tripadvisor heb je een schat van informatie en kun je alles prima zelf regelen. Het is nog leuk ook om zelf dingen uit te zoeken. En voor het bedrag dat je er mee uitspaart ben ik ook wel bereid om je hotel en tickets te boeken

.
Groeten,
Roel.