Aankomende mei maak ik mijn eerste zelfstandige reis over de Atlantische Oceaan. Hiervoor ben ik tien keer met mijn ouders meegeweest. Plekken als Florida, de voormalige Thirteen Colonies en de meeste staten in het westen heb ik allemaal mogen bewonderen. Dit jaar maak ik (24 jaar) voor het eerst zelfstandig de oversteek naar de VS. Samen met een maatje (op dat moment 25 jaar, tevens zijn eerste USA-ervaring) van mij verblijven we vijf nachten in New York (Brooklyn) en vijf nachten in DC (Rosslyn). Ik ben in 2013 al eens in beiden steden geweest, alleen betrof dit tweemaal een bezoek van enkel twee dagen (aangezien we vanuit NYC op weg naar Florida waren). Eigenlijk voor deze steden te weinig, vandaar dat ik deze steden nogmaals voor een langere periode bezoek.
We vliegen vrijdag 3 mei via Kopenhagen met SAS naar Newark, om vervolgens maandag 13 mei vanuit Washington Dulles terug te vliegen met SAS. We vonden twee mooie tickets van 336 euro per persoon (inclusief ruimbagage van 23kg, geen slechte deal dachten we). We hebben ook al twee verblijfplekken geboekt met annuleringsoptie. In Brooklyn betreft dit het Brooklyn Way Hotel (van Best Western) met een station van de R-Train pal voor de deur. In Rosslyn hebben we de Inn of Rosslyn geboekt, waarbij we de metro en de Capital Bikeshare willen gebruiken. Voor alle hotelkosten zijn wij 460 euro totaal per persoon kwijt. Hierdoor houden we genoeg geld over voor leuke dingen. De rest moeten van de planning moet nog gereserveerd/gepland worden.
-----
Hieronder een concept-schema wat betreft onze voorlopige planning:
Dag 1 - Vrijdag 3 mei:
Vlucht om 07:00u vanaf Schiphol naar Kopenhagen (1:25u). Overstap van twee uur. Aansluitende vlucht van 8:30 met aankomst op Newark om 12:55u. Via Airtrain en NJ Transit naar NY Penn Station en daarna met R-Train naar hotel (inchecken tussen 3 en 4u). Rest van de dag vullen met bezoekjes aan Times Square en de Brooklyn Bridge.
Dag 2 - Zaterdag 4 mei:
Vroeg op. Planning is om het Vrijheidsbeeld, Ellis Island, Financial District, 9/11 Museum en One World Observatory te doen.
Dag 3 - Zondag 5 mei:
Tour in Madison Square Garden, daarna naar Intrepid Museum. (Nog nader in te vullen verder) Misschien 's avonds naar Yankees, maar tijden daarvoor zijn nog niet bekend.
Dag 4 - Maandag 6 mei:
's Ochtends naar TOTR. Middag in Central Park en omgeving rondbrengen.
Dag 5 - Dinsdag 7 mei:
Uitstapjes naar Brooklyn en/of Queens. Tips zijn graag welkom!
Dag 6 - Woensdag 8 mei:
Om half 12 vanaf Penn Station de Amtrak nemen naar Washington Union Station (nog boeken, aankomst 15:00u). Aankomst in Rosslyn ongeveer 16:00u. Daarna kort bezoek aan Mall (nog concreet invullen) en daarna naar Pentagon City voor shoppen/eten.
Dag 7 - Donderdag 9 mei:
Dag auto huren op Reagan National. Vanaf 10u naar Great Falls NP en Gettysburg. Even de sfeer buiten de steden proeven. Tevens m'n maatje z'n eerste kennismaking met de Walmart laten maken.
Dag 8 - Vrijdag 10 mei:
Auto om 10u inleveren. Daarna bezoek aan memorials en National Mall. Tevens een bezoek brengen aan National Museum of American History en National Air and Space Museum (lijkt op Intrepid, maar hele andere invulling van het museum).
Dag 9 - Zaterdag 11 mei:
Proberen om een tour in het Witte Huis te regelen. Tevens bezoek aan het Capitool. 's Avonds naar Georgetown
Dag 10 - Zondag 12 mei:
Nog nader in te vullen. Wellicht nog een aantal musea bezoeken, aanvullend met een bezoek aan Alexandria.
Dag 11 - Maandag 13 mei:
Aangezien de terugvlucht pas om 17:15u is willen we een late-checkout regelen. In de ochtend een bezoek brengen aan Iwo Jima Memorial, Arlington National Cemetery en het Netherlands Carillon (alle drie op loopafstand van hotel). Rond 1 uur 's middags de tocht naar Dulles Airport maken via bus 5A of combo Silver Line/SL shuttle). Om 17:15u voor acht uur de lucht in.
Dag 12 - Dinsdag 14 mei:
Aankomst om 07:15u in Kopenhagen. Daarna een layover van 5,5 uur (voor die vliegprijs hadden we het daar wel voor over), dus wellicht een lounge pakken voor ontbijt/lunch en drinken en om de tijd goed te doden. Om 12:50u gaan we weer de lucht in naar Schiphol.
-----
We hadden wellicht een dag langer de auto gehuurd en naar Mt. Vernon en Annapolis gegaan, maar dat wordt veel duurder qua kosten. M'n maatje heeft wellicht dan wel zijn rijbewijs, maar dus nog nul ervaring. Ik heb zelf met underage-toeslagen te maken, maar ik heb al vijf jaar mijn rijbewijs en heb twee jaar terug met een trucje bij Hertz zonder toeslagen als second driver mogen rijden in New England, New York State en Pennsylvania. Dus ervaring met een automaat en Amerikaans verkeer heb ik al, maar vanwege de hoge kosten huren we maar een auto voor 24 uur.
Daarnaast staat in de planning nog niks vast, dus qua dagen kunnen we alles nog omgooien (behalve dag 1, 2, 6 en 11 dan
Jullie input is dus van harte welkom!
Met vriendelijke groet,
BigJesper