Mijn eerste gedacht bij het zien van je route is dat je eigenlijk min of meer dezelfde weg heen en terug rijdt, tenzij je allerlei binnendoor of scenic roads op je routeplan hebt staan. Zo kom je heen en terug bij Niagara en heen en terug bij Watkins Glen/Finger Lakes gebied.
Met een kleine aanpassing denk ik dat je er net een andere draai aan zou kunnen geven, zonder de route veel langer te maken.
Voor de heenvlucht zou ik je aanraden om te vliegen op Newark, dat ben je alvast aan de kant van New Jersey en Pennsylvania en dat scheelt je een hoop gedoe (en tijd en kosten).
Terugvliegen kan ook vanaf Newark, maar gezien je de laatste dagen in NY verblijft (als ik de data goed lees) kan je ook terugvliegen vanaf JFK. Voordeel van terugvliegen van JFK is er feitelijk alleen als je de laatste KLM vlucht neemt om 22.30 uur, dat geeft je nog de volledige dag in New York. Neem je een andere vluchttijd kan je net zo goed ook vanaf Newark terugvliegen.
Afhankelijk van je aankomsttijd zou je op de dag van aankomst al een stukje kunnen rijden, en anders sowieso een hotel zoeken dat al in je rij-richting ligt.
Als je vanaf Newark airport eerst een stukje de 78 opgaat en dan de 24 opgaat, (zie google maps als je de route intikt Newark - Scranton) zou je daar in de buurt al een prima hotel moeten kunnen vinden/reserveren. Summit, Madison, Short Hills, Chatham, Florham Park, Morris, Parsippany.
Als de tijd het toelaat zou ik zelf al verder proberen te komen
Voor Scranton (wat ik verder niet ken), ligt een aantal prachtige parken:
Delaware Water Gap National Recreation area en de Pocono Mountains area.
google eens op deze namen en je vind diverse sites met info, bijvoorbeeld:
http://www.nps.gov/dewa/index.htm
http://www.visitpa.com/pa-welcome-cente ... -water-gap
http://www.poconomountains.com/explore-our-area
Tannersville is een leuk plaatsje.
Watkins Glen en Finger Lakes zou ik na elkaar bezoeken, zodat je terug een andere route rijdt.
Niagara Waterfalls, US en Canada zijde kan je op 1 dag/avond doen. Als je 's ochtends uit Fingers Lake gebied vertrekt heb je die hele dag en avond verder om daar alles op je gemak te bekijken. Aan de kant van Canada zijn een aantal hotels met een prachtig uitzicht op de falls.
Dag 6/6 kan je dan elders invullen.
Het stuk Niagara, Algonquin, Queen Elizabeth, Toronto zou je zo kunnen laten. Vanaf Toronto zou je dan dwars uit kunnen rijden over de 90 naar Albany en dan vanaf Albany langs de Hudson naar New York City. Je rijdt dan net een wat andere route dan je heenreis, zonder heel veel extra kilometers.
Van Albany naar NYC kan zowel aan de linkerkant als de rechterkant van de Hudson, of afwissend.
Langs de Hudson Valley valt aardig wat te bezoeken aan leuke plaatsjes en de buitenplaatsen van de Vanderbilts, Franklin D Roosevelt etc.
Vind je dat te noordelijk kan je iets minder noordelijk uitkomen, neem dan bij Syracuse de 81 en ga bij Binghamton de 17 op. Ja kan dan via de 30 bovenlangs de Catskills richting de Hudson. Plaatsjes als Rhinebeck, New Paltz, Poughkeepsie zijn leuk en dan heb je de militaire academie bij Westpoint
Daar vlakbij heb je dan nog Woodbury Common Factory Outlets voor de nodige shopping, tegenwoordig ook voorzien van de nodige hotels.
Ook heb je daar nog Harrisman State park en Bear mnt en als je de Tappan Zee Bridge oversteekt en dan de 9 opgaat heb j net ten noorden Tarrytown en Sleepy Hollow en Philipsburg Manor en iets ten zuiden van de brug Lyndhurst.
Een hele andere optie zou nog kunnen zijn om na Niagara eerst Toronto te doen, dan het Queen Elizabeth park, dan het Algonquin en dan via Thousand Islands naar de US. Ken ik verder niet om precieze tips over te geven, maar wel van horen zeggen.
http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/on/lawren ... e-map.aspx
Vervolgens kan je dan nog steeds de opties die ik na Toronto beschreven heb, alsnog rijden.
Ik heb niet je route herschreven qua dag indeling aangezien ik meerdere opties gegeven heb, en wellicht ben je helemaal niet daarin geïnteresseerd.
Zo wel, kan je zelf beetje puzzelen om tot een nieuw schema te komen.