Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Advies openbaar vervoer New York

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
sjonniej
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Advies openbaar vervoer New York

Bericht door sjonniej »

Hallo allen,

Ik kom er even niet meer uit met mijn vervoer naar mijn hotel. Ik wil alles met het OV doen als wij naar het hotel gaan.
Zie hier wat de planning is:

https://www.google.nl/maps/dir/J.+F.+Ke ... 427112!3e3

Eerst met de Airtrain vanaf JFK naar Jamaica. Het kost $5,- per persoon en ik ga er voor het gemak van uit dat je op het station/vliegveld wel ergens kaarten kan kopen?

Dan komen wij aan op Jamaica. Helaas word het hier net iets lastiger. We kunnen nu 2 manieren verder reizen.

1. Met de trein naar Station woodside. Hoeveel kost een kaart en kan ik deze ook op het station kopen?
2. Met metro E ri. World Trade center en dan uitstappen bij Jackson HTS Roosevelt AV. 1, overstappen op de 7 ri. Times Sq.

Wij gaan hoe dan ook een 7 day unlimited metro card kopen omdat wij verwachten heel veel met de metro rond te gaan. Kan ik met deze metro kaart op ALLE metro lijnen? (dus zowel letters als getallen? E en 7 dus?)

Ik wacht het even af! :-)
Laatst gewijzigd door Hinko op 12 aug 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel ter verduidelijking aangepast
Gebruikersnaam111
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Advies openbaar vervoer New York

Bericht door Gebruikersnaam111 »

Je metrocard is geldig voor de lijnen met cijfers en letters.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En de gewone stadsbussen. Niet voor de snelbussen naar de buitenkanten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
sjonniej
Amerika-ontdekker

Bericht door sjonniej »

Via google als ik zoek naar het treinstelsel van New York dan kom ik telkens uit bij de MTA. Dit is de site van de Metro (als ik het goed heb).
Kijk ik nou gewoon verkeerd?
Tinuszke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Tinuszke »

Trein is PATH, LIRR en Amtrak bijvoorbeeld.

Denk dat je in jouw regio http://web.mta.info/lirr/Timetable/lirrmap.htm nodig hebt.
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

je betaald de airtrain als je het circuit van de trein verlaat. Daar zijn automaten en heel veel personeel in uniform om je daarbij te assisteren. Je kunt daar dan meteen ook een metrocard kopen en daarmee verder reizen, met de E.
Dat is een makkie.
Maar de overstap naar de 7 is er wel 1 waar je nog een aardig stukje voor moet lopen ....
http://web.mta.info/nyct/maps/subwaymap.pdf

Overigens, het kaartje voor de airtrain moet je 'dippen' in het apparaat, en de metrocard moet je 'swipen' .... (het duurt even voor je daar handigheid in krijgt :wink: )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
sjonniej
Amerika-ontdekker

Bericht door sjonniej »

Thanks! Dat is effe fijne informatie.

Ik ga dus 'gewoon' de airtrain in en zodra ik deze wil verlaten dan koop ik een kaartje om er uit te gaan. Ditzelfde personeel kan mij ook helpen met een 7 day unlimited metro card kopen?

Ik had gezien dat ik een stukje moest lopen maar je benoemt het als een 'aardig stukje'.. https://www.google.nl/maps/dir/74+St+-+ ... 40.7466189

Ik zie dat het 20VT is en volgens google maps is het 1 minuut lopen (vanaf de ene halte naar de andere). Onderschat ik iets, zie ik iets over het hoofd of???

Swipen zal wel een beetje het zelfde zijn als het nederlandse inchecken bij de OV poorten en het dippen zal ook wel 'duidelijk zijn'.

Vanaf Jamaica naar Woodside met de trein, waar koop ik dan mijn kaart. Op Jamaica? En hier kunnen de mannetjes in uniform ook mee helpen?
Laatst gewijzigd door Hinko op 13 aug 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

sjonniej schreef: Ik ga dus 'gewoon' de airtrain in en zodra ik deze wil verlaten dan koop ik een kaartje om er uit te gaan. Ditzelfde personeel kan mij ook helpen met een 7 day unlimited metro card kopen?
Klopt
sjonniej schreef: Ik had gezien dat ik een stukje moest lopen maar je benoemt het als een 'aardig stukje'..
Ik zie dat het 20VT is en volgens google maps is het 1 minuut lopen (vanaf de ene halte naar de andere). Onderschat ik iets, zie ik iets over het hoofd of???
Ik heb de overstap nooit zelf gedaan, maar zie op de subwaykaart dat de 7 niet op hetzelfde perron stopt als de E en ik las eerder in reviews dat het wel een stukje lopen is. 1 minuut klopt zeker niet .... ik had een link van een website waar alle stations op stonden, wacht, ik zoek even ....
ja, gevonden. Hemelsbreed niet zo heel ver (2 straten?), maar ja, een wandeling door een subwayhalte is nooit straightforward. Geen idee of je overal roltrappen dan wel liften hebt. (Voor liften volg je de kleine blauwe bordjes met een rolstoel, ook dat vergt enige oplettendheid ...)
sjonniej schreef: Swipen zal wel een beetje het zelfde zijn als het nederlandse bij de OV poorten en het dippen zal ook wel 'duidelijk zijn'.
'dippen' is verticaal in de sleuf steken .... swipen is door een horizontale gleuf trekken .... maar dat wijst zich wel als je daar bent.
sjonniej schreef: Vanaf Jamaica naar Woodside met de trein, waar koop ik dan mijn kaart. Op Jamaica? En hier kunnen de mannetjes in uniform ook mee helpen?
vanaf Jamaica neem je de trein (=subway) E, daar stap je gewoon met je metrocard in.

(en 'betaalt' is met een t ... oeps )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

Hopstop geeft ook 1 minuut voor de overstap .... lijkt mij optimistisch, maar misschien valt het inderdaad mee ...

ah, deze zocht ik ook:
http://subwaynut.com/ct/roosevelt_jackson_htse/
en wiki geeft ook altijd best veel nuttige info over subway haltes:
https://en.wikipedia.org/wiki/Roosevelt ... _Subway%29
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
sjonniej
Amerika-ontdekker

Bericht door sjonniej »

Super bedankt voor je info. Als ik het goed heb woon jij in de USA?
Misschien daarom dat mijn vraag wat onduidelijk was, zie het nu ook pas...

Met trein bedoel ik (vanuit Nederland gezien) dat gele ding dat tussen verschillende steden rijd. Ik las al dat New York een 'train' als metro ziet.

In deze link: https://www.google.nl/maps/dir/J.+F.+Ke ... 12!3e3!5i1

Zie ik 4 'treinen' (dus niet metro. Hoe heet een voor Nederlandse begrippen een trein in New York?) die vanaf Jamaica naar Woodside gaan. Kan ik daarmee toevallig ook met mijn Subway card?

Betaald, Betaalt.. Poteto potato (om het maar even te schrijven ipv spreken)
Laatst gewijzigd door Hinko op 14 aug 2015, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
meyem
Amerika-expert

Bericht door meyem »

Volgens mij is het een busroute die ze aangeven. Er rijdt geen trein in de zin van onze NS op die route, enkel bussen en metro's (die heten daar subway en train).... de gewone trein heet volgens mij ook train .... ze maken daar niet veel onderscheid tussen ... of iedereen weet gewoon wanneer je wat bedoelt .. (er rijdt immers geen metro naar Boston, bij wijze van spreken ...)

>> ja, ik zie hetL bus Q60 rijdt schijnbaar in 1 stuk naar jullie hotel, duurt dan wel iets langer dan de route met de subway ... persoonlijk vind ik de bus iets minder comfortabel, maar ook wel weer gezellig. Een hele andere sfeer dan in de ondergrondse .... ze stoppen op elke hoek, 34 haltes tussen JFK en je hotel.

dat 'betaald' was aan mezelf gericht hoor ...

nee, ik woon niet in de US, maar ben wel een New-York-City junkie :mrgreen:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Van de week nog met de 7 vanaf en terug van Grand Central Station in Manhattan naar en terug met de E geweest (naar Jamaica Station, vlak bij Family Court in Queens, moest daar tolken.)

Je kunt op verschillende plaatsen van de 7 naar de E (en terug) lopen. Roosevelt Ave is de makkelijkste, maar je gaat helemaal van onder de grond van de 7 naar de E. Stukje lopen maar er zijn roltrappen, heb dat overigens nog niet precies uitgevonden waar en welke, anders is het een stevige traploop.

Overstappen op Court Street kan ook, maar is nog verder lopen, al is er een rolbaan 1 kant op, van de 7 naar de E.

En de 7 komt op Grand Central aan een verdieping onder de 4, 5 en 6, ook veel trappen, met af en toe een roltrap.

Veel ondergrondse stations in New York hebben ook liften, wel zo makkelijk met koffers lijkt me.

Je kunt met de Airtrain naar de E, maar je kunt ook met de stadsbus. Verschil is $5 (trein), of met je metrocard (losse rit is $2,50, weet niet of je metrocardautomaten hebt op het vliegveld). Ben een tijdje geleden nog een stel Nederlanders in de E tegengekomen. Heb ze maar welkom geheten in New York in het Nederlands, keken ze wel van op).

Ondergrondse in NY is 'subway', trein is 'train'. Maar dat zijn dan plaatselijke treinen LIRR (Long Island Railway bijvoorbeeld, maar Long Island dus). De MTA (Metropolitan Transport Authority) regelt de subways, maar ook de treinen naar de voorsteden (White Plains, Tarrytown, langs de Hudson naar het noorden, Connecticut, enz.) vanuit Grand Central Station. LIRR gaat vanuit Brooklyn (Barkley Center) en Penn Station.

Beetje verwarrend, maar staat goed aangegeven en er zijn behulpzame informatiekiosken (en New Yorkers!)

Zoals de conducteurs hier roepen: Alll Aboardddd!
mie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door mie »

Bedenk wel dat het altijd BLOEDHEET is in de metro ... als je dan met valiezen zeult.... Probeer inderdaad de lift te nemen dan....Wij zijn ook diehards die met OV reizen vanuit de luchthavens. Een maand geleden ook van JFK naar Manhattan met airtain en metro. Neem voor de aankoop van die tickets (aan automaten) vooral je tijd en vraag hulp. Zo duidelijk is het immers niet altijd... Succes en goede reis.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De meeste metro 'treinen' zelf hebben overigens al lang goedwerkende luchtkoelingsystemen. Maar op de perrons kan het inderdaad goed (of liever slecht) heet zijn.
sjonniej
Amerika-ontdekker

Bericht door sjonniej »

Wauw.

Thanks! De info die ik wil hebben denk ik nu wel echt te hebben! :-)
Bedankt voor de moeite allen. Nog 6 weken en 4 dagen en dan vliegen wij naar JFK. Rond dit tijdstip kan ik jullie dan vertellen of het allemaal gelukt is. Echter zal ik dat niet doen want ik ga dan genieten van een (hopelijk) geweldige New York trip! :-)

Bedankt en wie weet tot in New York!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer