Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

M&M&M&M&E: Eerste keer Canada met kinderen

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
M&MgoesUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

M&M&M&M&E: Eerste keer Canada met kinderen

Bericht door M&MgoesUSA »

In 2014 en 2016 (waar blijft de tijd) hebben we samen ("M&M") mooie rondreizen gemaakt in USA en Canada. https://menmontour.wordpress.com/voorbe ... reidingen/
https://menmontour.wordpress.com/dag-1- ... t-married/

Inmiddels zijn we met z'n vijfen, met kinderen in de leeftijd 5/7/9. De afgelopen jaren hebben we met name campings in Frankrijk opgezocht, waar ze de tijd van hun leven hadden :). Nu ze wat ouder worden leek het ons leuk om onze 'oude hobby' weer op te pakken.

Het idee is een rondreis Canada met de camper, qua route enigszins gebaseerd op onze route van 2016 (Seattle > Las Vegas via de Rocky Mountains), maar dan slaan we het USA deel over. Start en (eventueel) eind in Vancouver/Calgary/Edmonton.
Periode is de meivakantie (2 weken), vanwege drukte, het weer en de prijzen.

Ik heb Chat GPT gevraagd en die kwam met het volgende:

Dag 1-2: Aankomst in Vancouver
Activiteiten:
Stanley Park: Perfect om te fietsen of een korte wandeling te maken. Bezoek de Vancouver Aquarium om dieren zoals zeeleeuwen en dolfijnen te zien.
Capilano Suspension Bridge Park: Dit park biedt avontuurlijke hangbruggen waar de kinderen dol op zullen zijn.
Overnachting: Op een camping aan de rand van de stad, zoals Capilano River RV Park.

Dag 3-5: Vancouver Island (Victoria & Whistler Area)
Neem de ferry naar Vancouver Island.
Activiteiten:
Victoria Bug Zoo en Butterfly Gardens: Ideaal voor jonge dierenliefhebbers.
Bezoek Beacon Hill Park waar de kinderen kunnen spelen en eendjes voeren.
In Whistler: TreeTrek Adventure Park – een kindvriendelijk klimbos.
Reisafstand: Ferry van Vancouver naar Nanaimo (1,5 uur).
Overnachting: Camping in de buurt van Whistler.

Dag 6-8: Wells Gray Provincial Park
Reisafstand: Circa 4-5 uur rijden van Whistler naar Wells Gray.
Activiteiten:
Helikoptervluchten (korte avonturen beschikbaar).
Dawson Falls en Spahats Creek Falls: Mooie watervallen met korte wandelpaden.
Kans om wilde dieren zoals beren en elanden te spotten! Erg leuk en leerzaam.
Overnachting: Clearwater/Wells Gray camping met voorzieningen voor gezinnen.

Dag 9-11: Jasper National Park
Reisafstand: Circa 4 uur naar Jasper, door de adembenemende Rocky Mountains.
Activiteiten:
Maligne Canyon: Een spectaculaire kloof met korte wandelroutes.
Jasper SkyTram: Breng de familie hoog de bergen in zonder lange wandelingen.
Wildlife Safari: Ga op zoek naar herten, elanden en beren.
Overnachting: Whistlers Campground.

Dag 12-13: Banff National Park
Reisafstand: Circa 3 uur naar Banff.
Activiteiten:
Lake Louise: Perfect voor een korte kanotocht of picknick.
Banff Gondola: Een kabelbaanrit naar Sulphur Mountain.
Cave and Basin National Historic Site: Leren over warme bronnen en natuur.
Overnachting: Tunnel Mountain Village.

Dag 14: Calgary
Eindig de reis in Calgary en lever de camper in.
Activiteiten:
Calgary Zoo: Een van de beste dierentuinen in Canada, met zowel inheemse als exotische dieren.
Telus Spark Science Centre: Ideaal voor kinderen om op interactieve wijze te leren.
Terugvlucht naar huis.

Onze vragen zijn:
- Wanneer is de beste tijd (uiterlijk) om camper en campings te boeken?
- Welke activiteiten zijn leuk voor kinderen tussen 5 en 9 jaar?
- Tips voor de route?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: M&M&M&M&E: Eerste keer Canada met kinderen

Bericht door Martin & Marianne »

Mei lijkt me wel erg vroeg voor dit gebied. Wij waren er afgelopen juni en het was nog behoorlijk koud 's nachts. Ook 's avonds buiten zitten was niet aangenaam. Kijk eens in ons verslag voor onze ervaringen.
Check goed wat er open is. Maligne Canyon bijvoorbeeld was dit jaar nog niet open, maar misschien volgend jaar wel?

Niet echt op de route, maar wij vonden het Tyrrell Museum in Drumheller (en Drumheller zelf) erg leuk en zeker leuk met kinderen.
En op VI is de Malaaht Skyway leuk. En in Victoria is het Royal BC Museum een aanrader.

Schrijf de route eens uit in een van/naar schema per dag, want het lijkt mij dat zeker de tijd voor VI nu erg kort is. En je hebt nu geen zicht op de reisdagen.

De camper huur je het best zo snel mogelijk. Campings zou ik boeken zodra het mogelijk is, zeker die in Jasper en Banff. Hoewel Tunnel Mountain wellicht wel meevalt, die hebben wij later geboekt. Voor dit jaar is dit de link: https://parks.canada.ca/voyage-travel/reserve. Veel campings gaan pas in de loop van mei of in juni open.

Marianne
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Zoals al wordt aangegeven zou ik de route eens uitschrijven met een "van-naar" schema, zo heb je een beter idee van hoeveel tijd je hebt op de verschillende plaatsen. Ik ga vrij kritisch zijn op deze route, dat is niet persoonlijk bedoelt en eerder om je er alert op te maken dat het heel veel rijden is op zo'n korte tijd. Ik zou wat minder op het programma zetten zodat je terplekke overal wat tijd hebt om dingen te doen/zien.

Als je maar 2 weken hebt en met jonge kinderen reist alsook met een camper, dan zou ik zeker en vast een one way proberen te doen. Een rondje in 2 weken vind ik persoonlijk echt niet te doen en ook bij de one way zou ik Vancouver Island er uit laten want het reizen naar Vancouver Island is redelijk tijdrovend. In mei zou ik dan in Vancouver starten en eindigen in ofwel Edmonton of Calgary. Hou er rekening mee dat het in mei nog een beetje winter kan zijn in de Canadese Rockies en dat vele meren nog bevroren zijn alsook kan er nog redelijk veel sneeuw liggen op de wandelpaden.

Voor Vancouver is Stanley Park met fiets zeker heel mooi om te doen. Vancouver aquarium is ook wel mooi, maar er zijn daar sinds jaren geen dolfijnen meer. Dit aquarium richt zich nu volledig op het redden, revalideren en beschermen van in het wild levende zeedieren, waaronder zeeotters, zeeleeuwen en zeehonden. Er is daar ook nog veel ander zeeleven te vinden en vele tentoonstelling met zeeleven van over de hele wereld.

Capilano Suspension Bridge is erg duur een commercieel, als je dat graag wil is dat geen probleem...maar er is een goed gratis alternatief en dat is Lynn Canyon Park (ook in North Vancouver). Er is daar ook een hangbrug en vele mooie paden in de natuur met trappen en dergelijke.

De rit van Whistler naar Clearwater zou ik ook proberen op te breken, kijk voor een overnachting bij Cache Creek of in Kamloops. De rit van Whistler naar Clearwater is minstens 6 uren zonder te stoppen (met auto), met camper ben je nog een stukje trager want het is een kronkelende weg waar je niet harder mag rijden dan 80km/u en op sommige plaatsen (dichterbij de dorpen) mag je maar 50 of 60km/u rijden.

De dierentuin in Calgary is wel mooi, maar echt niet te vergelijken met de prachtige dierentuinen die ze in Europa hebben.

Ik heb een route samengesteld die iets of wat rustig genoeg is voor 2 weken, met een "van-naar" schema. Eigenlijk is het nog tijd tekort, want je zou bij Jasper of Banff gerust nog een extra dag kunnen gebruiken. Ik heb het daar wat korter gehouden omdat het daar nog wel wat winter is met nog redelijk wat sneeuw op de wandelpaden en niet alles toegankelijk of open is.

Jullie moeten natuurlijk doen wat jullie zelf willen en wat jullie het meeste aantrekt, maar probeer de route niet te groot te maken want dan ben je alleen maar aan het rijden en is er weinig tijd om dingen te zien/doen. Zeker als je met kinderen reist. Moest je het niet erg vinden om de Canadese Rockies te missen, dan zou ik je ook kunnen aanraden om een route vanuit Vancouver te doen en dan Vancouver Island en de Sunshine Coast mee te pikken. Het weer aan de westkust is namelijk redelijk goed te vergelijken met dat van Belgie/NL in de maand mei.

Hier zijn 2 voorbeeld routes, een one way van Vancouver naar Calgary en een route van Vancouver naar Vancouver Island - Sunshine Coast - Vancouver

Vancouver naar Calgary:
Dag 1: Aankomst Vancouver
Dag 2: Vancouver
Dag 3: Vancouver - Whistler
Dag 4: Whistler
Dag 5: Whistler - Cache Creek/Kamloops
Dag 6: Cache Creek/Kamloops - Clearwater
Dag 7: Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
Dag 8: Clearwater - Jasper
Dag 9: Jasper
Dag 10: Jasper - Banff
Dag 11: Banff
Dag 12: Banff (bezoek aan Yoho NP)
Dag 13: Banff - Calgary
Dag 14: Vertrek Calgary

Vancouver - Vancouver Island - Sunshine Coast - Vancouver:
Dag 1: Aankomst Vancouver
Dag 2: Vancouver
Dag 3: Vancouver - Sechelt (ongeveer 2-3 uren reistijd)
Dag 4: Sechelt - Powell River (ongeveer 2-3 uren reistijd)
Dag 5: Powell River
Dag 6: Powell River - Tofino/Ucluelet (ongeveer 4-5 uren reistijd)
Dag 7: Tofino/Ucluelet
Dag 8: Tofino/Ucluelet
Dag 9: Tofino/Ucluelet - Parksville
Dag 10: Parksville - Victoria
Dag 11: Victoria
Dag 12: Victoria
Dag 13: Victoria - Vancouver
Dag 14: Vertrek Vancouver

Bij deze laatste route zou je eventueel 1 dag Victoria kunnen doen en een een volle dag in de omgeving van Sechelt verblijven.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wanneer valt de meivakantie voor jullie? Ik dacht bij mijn reactie aan mei, maar waarschijnlijk is het al eind april? Je schrijft dat je onder andere voor het weer in de meivakantie zou gaan maar eind april lijkt me toch wel erg vroeg.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Een ChatGPT route is leuk als indicatie voor wat er evt. zou kunnen, maar hou je er vooral niet aan vast. 2 weken is inderdaad niet lang voor jullie route. Ik zou Vancouver Island laten vallen. Mocht je willen whale watchen, dan kan dat ook vanuit Vancouver, bv. bij Vancouver Whale Watch https://vancouverwhalewatch.com/.
Hou er ook rekening mee dat je pas de dag na aankomst de camper op kunt halen, vaak pas in de middag, afhankelijk van bij wie je boekt en of je een evt. early bird erbij boekt, en dat dat ook tijd kost, bovendien moet je nog boodschappen doen dan. Die eerste dag kun je dus niet volproppen met interessante dingen die Chat aangeeft.
Je kunt ons verslag van 2019 bekijken voor wat ideeën. Drumheller heeft inderdaad een heel mooi museum. Daar zijn we in 2022 geweest.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/ Drumheller was op dag 30 en 31

Wij gaan in september ook 2 weken, maar omdat het voor ons niet de eerste keer is, is het een heel andere insteek dan voor jullie. Bovendien zijn wij met z'n tweeën. Wij gaan vooral proberen zoveel mogelijk wild te zien en beperken ons tot Banff, Jasper, Wells Gray en omstreken vanuit Calgary
https://jojoswestcanada2026.blogspot.co ... route.html
M&MgoesUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door M&MgoesUSA »

Bedankt voor jullie reacties!
De meivakantie is van 24 april tm 9 mei. Uit jullie reacties begrijp ik dat het nog te vroeg is, Toronto e.o. als alternatief trekt mij iets minder, dus dan zou Florida een goed alternatief zijn.
We gaan nog even brainstormen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik weet niet of het te vroeg is, maar het is zeker vroeg. :wink:
In die periode is het zuidwesten natuurlijk ook niet gek.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Als je een alternatief voor Canada zoekt, dan zou ik niet naar Florida gaan. Ok, het weer is lekker daar, maar in het zuidwesten is het ook prima en daar is veel meer moois te zien.
nycave
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door nycave »

De route die Ann aangeeft via de sunshine coast en Vancouver island is heel mooi en prima haalbaar. Ook in die periode. Ik vind Vancouver island een van de mooiste regio's. Wij zijn nu 10 dagen in de rocky's geweest en 10 dagen op Vancouver island en een paar dagen "in between" en dat is heel goed bevallen. Ik zou prima een vakantie alleen op Vancouver island kunnen doen.
2009 Australië (adelaide-cairns-AS-darwin)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2017 Australië (6 wkn, Brisbane naar Cairns)
2018 Costa Rica
2023 Seattle-Salt Lake city
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
2026 Canada: Calgary-Vancouver
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

@nycave Fijn te lezen dat Vancouver Island ook bevallen is. Je kan er gerust 3 weken doorbrengen zonder je te vervelen. Wij gaan volgende week voor enkele dagen richting Sooke en willen van daaruit de kust ontdekken tussen Sooke en Port Renfrew, daar zijn we zelf nog nooit geweest. :thumbup: En die omgeving is prima te doen in april/mei, ongeveer hetzelfde weer als in Nederland/Belgie rond die tijd van het jaar.
nycave
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door nycave »

@ Ann
Wij hebben een hele dag in Victoria doorgebracht ( absoluut de fish n chips bij red fish/blue fish doen, zo lekker). En vandaar Goldstream pp, french beach pp (beiden verbleven). We hebben de Mystic beach trail gedaan. (mooie route, bij ons iig droog en niet modderig, rest van het jaar wrs wel). En Botanical beach. (we hebben de gehele trail gedaan, we dachten de goede route( geheel van beide zijden over de rotsen geklauterd) echter er blijkt ook gewoon een wandelroute te liggen?
Daarnaast gestopt bij fairy lake (stelt niets voor maar was daardoor juist een hilarische stop) en bij Harris spruce tree (direct na de km paal 27 vanaf port Renfrew naar lake Cowichan).
Wij hadden er veel meer willen doen maar de parkeerplaatsen in de zomer waren snel vol en wij waren met een 30 ft camper.
Dus ook gewoon lekker genoten bij de camping en wat langere stops gedaan.
2009 Australië (adelaide-cairns-AS-darwin)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2017 Australië (6 wkn, Brisbane naar Cairns)
2018 Costa Rica
2023 Seattle-Salt Lake city
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
2026 Canada: Calgary-Vancouver
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

nycave schreef:
16 aug 2026, 15:37
absoluut de fish n chips bij red fish/blue fish doen
Hou er wel rekening mee dat je in het hoogseizoen gerust bijna een uur in de rij kunt staan.
Wij waren er in 2022 op 1 september. Uit ons verslag:
We hadden gelezen dat je bij Red Fish, Blue Fish zo lekker kunt eten. Het duurt even voordat we het gevonden hebben en sluiten aan in de rij. Dan zien we een markering dat het vanaf daar nog 40 minuten wachttijd is. We staan er al even en om nou een uur in de rij te staan voor een visje, hebben we geen zin in. Op zoek naar een andere tent.
Op de grond staat aangegeven hoelang het nog duurt voordat je aan de beurt bent, alsof het een attractie in Disney of zo is.
Dat werd uiteindelijk
We strijken neer op het terras van The Local. Ziet er heel gezellig uit met veel bloemen. Ze hebben hier ook fish and chips, want daar hadden we onze zinnen op gezet. Wel wat duurder, want ze hebben hier alleen halibut en geen cod, maar we zitten gezellig en het smaakt goed.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... ge_22.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer