Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Bobje: Oost- naar Westkust rijden in maart (6 weken)

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Bobje
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis Bobje: Oost- naar Westkust rijden in maart (6 weken)

Bericht door Bobje »

Hoi allemaal,

Mijn partner en ik zijn van plan om begin volgend jaar voor drie maanden op reis te gaan naar Mexico, Belize, de VS en Canada. Wij zullen in de VS voor 6 weken rondreizen en zijn van plan om van de oostkust naar de westkust te rijden. Het Zuidwesten heb ik al twee keer eerder mogen beschouwen, maar mijn partner nog niet. Wij hebben voor deze route gekozen, zodat zij al het moois van het Zuidwesten kan meemaken en ik, naast al het mooie van het Zuidwesten, ook nieuwe dingen kan zien.

Wij hebben besloten om de route (na Florida) op de bonnefooi te doen, zodat wij elke dag/ paar dagen kunnen beslissen wat wij willen doen/ zien en niet ergens vast aan zitten. Daarnaast leek dit ons ook handig vanwege de periode waarin wij gaan gezien het weer op sommige plekken, zoals sneeuw in Utah. Hieronder vinden jullie onze route hoe hij op dit moment in onze gedachten zit:

Datum Beginplek Eindplek
14-3-2025 Miami - Miami
15-3-2025 Miami - Miami
16-3-2025 Miami - Orlando
17-3-2025 Orlando - Orlando
18-3-2025 Orlando - Richting New orleans
19-3-2025 Tussenstop - New Orleans
20-3-2025 New Orleans - New Orleans
21-3-2025 New Orleans - New Orleans
22-3-2025 New orleans - Richting Big Bend
23-3-2025 Tussenstop - Big bend
24-3-2025 Big bend - Big Bend
25-3-2025 Big Bend - Big Bend
26-3-2025 big Bend - Carlsbad cavern
27-3-2025 carlsbad caverns - White Sands N.P.
28-3-2025 White Sand - Phoenix (honkbal)
29-3-2025 Phoenix - Sedona
30-3-2025 Sedona - Sedona
31-3-2025 Sedona - Sedona
1-4-2025 Sedona - Grand Canyon
2-4-2025 Grand canyon - Joshua Tree
3-4-2025 Joshuan Tree - Richting San Francisco (big Sur)
4-4-2025 Coast Route - San Francisco
5-4-2025 San Fran - San Francisco
6-4-2025 San Fran - Yosemite
7-4-2025 Yosemite - Yosemite
8-4-2025 Yosemite - Richting Lake Tahoe (We gaan via deze route i.v.m. de afsluiting in Yosemite)
9-4-2025 Lake Tahoe - Richting Las Vegas
10-4-2025 Tussenstop - Las Vegas (onderweg Death valley)
11-4-2025 Las Vegas - Las Vegas
12-4-2025 Las Vegas - Zion
13-4-2025 Zion - Zion
14-4-2025 Zion - Bryce
15-4-2025 Bryce - Page
16-4-2025 Page - Page
17-4-2025 Page - Monument valley
18-4-2025 M. valley - Canyonlands
19-4-2025 Canyonlands - Moab
20-4-2025 Moab - Moab
21-4-2025 Moab - Capitol reef
22-4-2025 Capitol reef - Capitol Reef
23-4-2025 Capitol reef - Las vegas
24-4-2025 Las Vegas - Vliegen naar Canada

De route is dus globaal via Florida > Louisiana > Texas > New Mexico > Arizona > Nevada > California > Nevada > Utah > LV.

Dit zal veel rijden zijn, waarvan op sommige dagen hele dagen in de auto, maar dit zijn mijn partner en ik gewend op vakanties en hebben wel het idee dat dit mogelijk is in 42 dagen. Wij hebben gekozen om in via Utah in Las Vegas te eindigen, zodat de kans op winterse weren minder is Utah, aangezien het daar rond de tijd nog wel eens kan sneeuwen.

Graag horen wij van jullie hoe jullie naar deze route kijken. Is de omweg California > Nevada > Utah > LV logisch of zouden jullie het anders aanpakken?
Daarnaast zijn wij benieuwd als jullie naar de plekken kijken of jullie aanraders hebben wat betreft bezienswaardigheden/ wandelroutes die wij absoluut niet mogen missen.
Mocht het te veel worden de route dan hebben wij de mogelijk om dingen uit de route te schrappen. Als dit het geval is, wat zouden jullie dan uit de route schrappen?

Wij hebben onderzoek gedaan naar de plekken waar wij naar toe willen i.v.m. het weer. Zo hebben wij gezien dat het in New Mexico flink kan waaien, Yosemite maar een deel open is, waardoor we niet door het park kunnen om bij Death Valley te komen en dat het in Utah, bijvoorbeeld Bryce Canyon nog flink kan sneeuwen. Als jullie naar de route kijken, zien jullie dan nog dingen, zoals het weer waar wij rekening mee moeten houden?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor al het advies en de reacties.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Oost naar Westkust rijden in maart (6 weken)

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Mooie plannen! Het is voor veel delen een goede periode om te gaan, maar zoals je al aangeeft kan het zo hier en daar nog wel sneeuwen. Yosemite lijkt me weliswaar mooi in die periode, maar het is wel jammer dat je daar veel delen niet kunt bezoeken. Je mist sowieso de Tioga Road en Glacier Point. Ik denk dat ik het westelijke deel zou laten vallen en meer tijd zou uittrekken voor die delen die juist in maart en april lekker zijn. Ik mis nu bijvoorbeeld Tucson. Bovendien is het ook wel fijn als je zo hier en daar wat meer tijd zou hebben, bijvoorbeeld voor de rit van New Orleans naar Big Bend. Verder mis ik tijd voor Death Valley en Valley of FIre.
Willen jullie (deels) kamperen? Kijk dan alvast eens naar de mogelijkheden in Big Bend. De Chisos Mountains Lodge is gesloten komend jaar, dus als je niet kampeert moet je buiten het park verblijven.

Kijk ook eens naar het laatste stuk; het zou mooi zijn als je van Capitol Reef via Bryce naar Zion kunt rijden. Je zou dan zoiets kunnen doen: LV - GC - Page - MV - Moab - CR - Bryce - Zion - LV.

Wij hebben afgelopen april een reis gemaakt van Houston naar Las Vegas. Misschien heb je iets aan ons verslag voor bijvoorbeeld Big Bend, New Mexico, Tucson, Grand Canyon, Zion, Valley of FIre en Death Valley in dezelfde periode.
Voor wandelingen en bezienswaardigheden in Capitol Reef en de omgeving van Moab en Monument Valley zou je eens ons 2019-verslag kunnen bekijken.

Tip: als je de route in een spreadsheet zet met een 'begin' en 'eind' kolom, maak dan een verwijzing in de 'begin' kolom naar het eindpunt van de vorige dag. Makkelijk als je wijzigingen doorvoert, het gaat dan altijd goed.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Onze reis in het voorjaar ging van LA naar Miami met de camper. Deels overlapt de route die van jullie. Wij zijn niet zo noordelijk geweest als jullie van plan zijn. Misschien heb je toch wat aan ons verslag. Ik ben het met Marianne eens dat o.a. Tucson met Saguaro NP en Death Valley en Valley of Fire in het voorjaar een hele goede bestemming zijn.
New Mexico hebben we voor een deel in 2014 en in 2018 gedaan, daar zou je ook naar kunnen kijken. 2018 was ook in het voorjaar.
https://total-eclipse-texas.blogspot.com/
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Maart is aardig hoogseizoen in Big Bend, en afgezien van lodge (die wellicht dicht is vanwege renovatie?) is er alleen accomodatie in Terlingua (ook al niet geweldig gelegen, maar de beste optie), of anders echt ver van het park. En het park is groot, dus je hebt toch al flinke afstanden. Ik zou dus wel even goed in de gaten houden wat er beschikbaar is, en evt. dit toch al vastleggen.

Dat van die wind in New Mexico begrijp ik niet helemaal, wij zijn wel vaker in maart in het oosten van New Mexico geweest, over het algemeen prima weer, veel zon, al hebben we wel eens natte sneeuw gehad in Santa Fe.
Laatst gewijzigd door hemmie op 10 okt 2024, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bobje schreef:
10 okt 2024, 15:03
Wij hebben besloten om de route (na Florida) op de bonnefooi te doen, zodat wij elke dag/ paar dagen kunnen beslissen wat wij willen doen/ zien en niet ergens vast aan zitten.
Ik zou zeker zo hier en daar wel iets vastleggen, zoals bij Big Bend, maar ook op andere plaatsen.
Je zit immers nergens aan vast als je nu iets reserveert, de meeste accommodatie kan tot 24 uur van te voren gratis geannuleerd worden. Je blijft dan toch flexibel. Verkijk je niet op de drukte in sommige gebieden, zeker met Spring Break.

Marianne
Bobje
Amerika-newbie

Re: Reis Bobje: Oost- naar Westkust rijden in maart (6 weken)

Bericht door Bobje »

@Martin & Marianne

Bedankt, ook voor je reactie! Ja, het lijkt ons ook een mooie periode om te gaan en hopelijk ook een stuk minder druk op de meeste plekken. Je geeft aan dat je het westelijk deel zou laten vallen. Bedoel je dan hiermee het deel in California of nog meer? Het is inderdaad een druk schema en daarom zitten we ook te kijken naar plekken, die niet persé hoeven. Death Valley staat op ons lijstje om te zien als we vanuit richting Tahoe naar Las Vegas rijden (hopen daarvoor een tussenstop te hebben vlakbij DV). Valley of Fire staat op het lijstje van mogelijkheden, lijkt mij namelijk heel mooi, aangezien Jojo hem ook aanraadt moet ik even kijken of we dat erin kunnen voegen.

We zijn van plan om een auto te huren en dan onderweg of de dag(en) ervoor een hotel/motel/ airbnb te huren. Kamperen zijn we niet van plan.

Ik zal even kijken naar de voorbeeldroute in Utah/Nevada, die je hebt gekeken, is de reis op die manier minder lang of heeft het een andere reden? Uiteraard zal ik ook even naar je reisverslag kijken, die was ik nog niet tegengekomen.

@jojostravelusa

Bedankt voor je reactie! Ik heb jullie reisverslag voorbij zien komen toen ik de route aan het plannen was, super mooie reis. Zal er zeker nogmaals even naar kijken, aangezien het al eventjes geleden is. Maar Tucscon? Martin en Marianne hebben dat ook al suggestie gegeven. Wij waren niet van plan om veel steden te doen in deze reis, maar wat maakt dit zo'n aanrader? Zag hem namelijk in andere topics ook voorbij komen.
Bobje
Amerika-newbie

Bericht door Bobje »

@hemmie

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad gezien dat het aanbod niet veel is. Nu zowel jij als Marianne dit aangeven gaan wij er wel over nadenken of we Big Bend niet gewoon al moeten plannen, zeker als we daarbij letten op de mogelijkheid tot annuleren. Het is namelijk nog redelijk in het begin van onze route, dus zoveel zal er daar niet veranderen. Volgens mij is de lodge inderdaad dicht en zouden we dus in Terlingua moeten overnachten om dichtbij Big Bend te blijven.

Wat betreft New Mexico las ik dat in maart er ontzettend veel wind is over het algemeen, waardoor je moet twijfelen of je wel zin hebt in zo'n sandwashing bij White Sands National Park. Maar dit heb jij niet ervaren toen je in NM was?
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Het gaat me niet om Tucson zelf, daar zijn wij ook niet geweest, maar het ligt bij Saguaro NP en Catalina SP. Dus meer om die hoek aan te geven. Wij zijn ook geen stadsmensen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Met Tucson bedoel ik niet de stad, maar een park als Saguaro NP. En Mt Lemmon vonden we ook mooi. Er is veel te zien in de omgeving.
Ik had wel begrepen dat je via Death Valley rijdt, maar je hebt er niet veel tijd voor uitgetrokken. Een overnachting in het park is wel aan te raden vind ik. Juist zo vroeg in het jaar is het daar nog mogelijk om te wandelen, trek daar zeker wat tijd voor uit. Dat geldt ook voor Valley of Fire. Waarom willen jullie niet kamperen? Je kunt dan midden in de parken overnachten en het scheelt je heel veel geld. Zeker voor VoF is dat ideaal.

Ik zou de kust, SF en Yosemite laten vallen. Joshua Tree kun je meenemen, en dan vandaar naar Death Valley. Zonder dat westelijke deel heb je meer tijd voor Texas en andere stukken waar je nu wel langskomt maar te weinig tijd hebt.

Toen wij White Sands bezochten werd er wind voorspeld voor de volgende dag. Op de dag dat we aankwamen en de volgende ochtend was er niets aan de hand. Je weet het natuurlijk nooit hoe het weer gaat zijn, maar ik zou me daardoor niet laten weerhouden om wat van New Mexico mee te nemen. Wij deden maar een klein stuk maar we vonden het kamperen in City of Rocks en de wandeling in de Catwalk Recreation Area erg leuk.
Bobje schreef:
11 okt 2024, 08:45
Ik zal even kijken naar de voorbeeldroute in Utah/Nevada, die je hebt gekeken, is de reis op die manier minder lang of heeft het een andere reden?
Het ging mij met name om de route van Capitol Reef naar Las Vegas. Het mooiste is om de UT12 te nemen, en dan kom je dus langs Bryce en Zion.

Kijk ook eens in ons verslag voor Lee's Ferry; dat vonden wij verrassend leuk. Je kunt daar ook de Cathedral Wash wandeling doen. wij hadden daar geen tijd meer voor, maar het lijkt me prachtig om te doen.

In ons 2024-verslag staat ook een planning, misschien heb je daar ook iets aan.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Wij hebben toen in het voorjaar wel erg veel wind gehad in Texas, op de Plains, maar niet in New Mexico.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij waren de 2e week van maart in White Sands, prachtig weer, kan me geen (meer dan normale) wind herinneren. En elders in New Mexico ook nooit veel wind gehad in die tijd van het jaar. Ik heb ook nooit gehoord dat dat een probleem zou zijn, ik zou me daar zeker niet door laten tegenhouden.

Op de vlaktes in West Texas waait het volgens mij altijd, nu mijn zoon daar studeert kom ik er wat vaker, altijd wind😃.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Bobje schreef:
10 okt 2024, 15:03
19-3-2025 Tussenstop - New Orleans
20-3-2025 New Orleans - New Orleans
21-3-2025 New Orleans - New Orleans
22-3-2025 New orleans - Richting Big Bend
23-3-2025 Tussenstop - Big bend
24-3-2025 Big bend - Big Bend
25-3-2025 Big Bend - Big Bend
26-3-2025 big Bend - Carlsbad cavern
27-3-2025 carlsbad caverns - White Sands N.P.
28-3-2025 White Sand - Phoenix (honkbal)
Wat ga je al die dagen in New Oleans doen? 21/3 is een vrijdag, dat is een leuke dag om er te zijn en ook 's avonds het uitgaansleven in te gaan. Maar drie dagen vullen is wel veel. Leuke stop in New Orleans voor een uurtje of 2 in de middag is de Seven Three distilling co, leuke tour en erg goede gin en rum. Uiteraard kan ook een Po-boy bij de Parkway Bakery niet ontbreken. En als je de stad weer verlaat, rij dan via een van de plantations voor een tour.

Verderop plan je helemaal geen tijd in Texas. Je stopt er nog niet eens, en wilt in een ruk rijden van New Orleans tot aan Big Bend. Ik ben van de lange afstanden rijden, maar zelfs deze vind ik wat gortig (dit is 1000 mijl!).

En dat terwijl er een hoop te zien en te doen is onderweg. Onderweg kom je langs Baton Rouge, waar je sowieso even een stopje kunt maken bij het State Capitol (naar eigen zeggen de hoogste in de US) met een gratis observatory bovenin. In Houston heb je NASA, je kunt naar Galveston Island (Dolphin/whale watching). Vervolgens passeer je San Antonio, waar ik zeker een nacht zou verblijven (downtown) zodat je 's avonds lekker de Riverwalk kunt verkennen en het bijna verplicte boottochtje kunt doen. Maar ik zou in deze route ook zeker wat extra tijd in Texas inbouwen en nog naar het noorden gaan.

Een kleine detour naar Austin bijvoorbeeld (batflight - als je gaat kijken, ga dan niet /op/ de brug staan, maar aan de zuidkant naar beneden), als voorbereiding op Carlsbad en eventueel een avondje de stad in als je daar in een weekend bent). Austin is een leuke stad. En home of the best BBQ in Texas, maar daarvoor moet je wel een paar uur uittrekken (Franklin BBQ). Vanaf Austin een klein rondje via hill country,waar talloze leuke state parks zijn met mooie hikes. Ben je een foodie? Vergeet dan niet een stop bij een Central Market in San Antiono of Austin, zeker /voordat/ je naar Big Bend gaat. Dat is de laatste keer dat je een fatsoenlijke supermarkt tegenkomt (en IMHO een van de beste van de wereld).

Eventueel kun je nog helemaal tot aan Dallas gaan (JFK, sixth floor museum, grassy knoll), maar qua natuur voegt dat niet veel toe. Waco voegt ook niet veel toe, of je moet echt een enorme fan zijn van Fixer Upper). Mocht je toch in Waco belanden, er zit een leuke distillery (voornamelijk whiskey) met tours en een indrukwekkend formaat ketel. En op zich een hele mooie rye whiskey.

Ga in Texas ook zeker ergens langs een Bucc'ees. Je kunt niet in Texas geweest zijn door ten minste een broodje Brisket daar gehaald te hebben en een zak Bucc'ees nuggets ;-). En uiteraard de Jerkey-bar.

Richting Big Bend kun je vervolgens ook nog eerst naar Davis Mountains state park. Zeker een bezoek waard, de hike naar boven aan de overkant van de weg (Limpia Creek Vista). Vergeet niet je naam in het boekje bovenop de top te schrijven.. Alpine is een prima plek om dan de nacht door te brengen voordat je doorrijdt naar Big Bend. Eventueel is er een leuke avondwandeling de heuvel op achter het state college, naar "the desk". Iemand heeft ooit een bureau die heuvel op gesjouwd, is wel een grappige hike. Uurtje of twee en je kunt er een loop van maken. Als je vreemde lampjes wilt zien kun je vanuit Alpine 's avonds nog even naar de parkeerplaats net voor Marfa rijden voor de "Marfa lights". Redelijk debunked als atmosferische reflecties van koplampen, maar niet iedereen is het daar mee eens.

Big Bend, overnachtingsadvies (minimaal 2 nachten) is Willow House in Terlingua. Duur, maar wel echt helemaal top. Zeker als je vooraf wat lekkers koopt bij een Central Market in de bewoonde wereld kun je je daar 's avonds helemaal uitleven in de keuken. Heerlijk zwembad en 100% dark skies 's avonds.

Na Big Bend heb je Carslbad Caverns staan. Absoluut de moeite waard, maar meer dan alleen de bat flight en de wandeling door de caverns is er niet. Zorg dat je er heel vroeg bent, of reserveert op recreation.org als je een ranger guided walk wilt doen (wat absoluut de moeite waard is). Maar 's middags de cave plannen en dan aanvullend de bat flight en dan heb je het gezien.

In jouw planning rij je vervolgens in een keer door naar White Sands. Maar vergeet ook Guadelupe Mountains NP niet. Zeker de hike McKittrick Canyon in is erg bijzonder. Oase midden in de woestijn. Vrijwel geen hoogtemeters, dus voor iedereen te doen.

Vervolgens kun je de I10 en El Paso skippen, daar is op zich niet veel. Het enige interessante is dat je een begelide stadswandeling kunt doen door Juarez met een Amerikaan die dat voor een kleine fee doet. En uiteraard echte mexicaanse tequila drinken. Levendig stadje, heeft de reputatie niet mee, maar als je je normaal gedraagt is het helemaal prima en een stuk levendiger dan El Paso.

Maar in jullie geval zou ik na Guadelupe Mountains gewoon een stukje terugrijden en vervolgens naar Roswell, NM gaan. En erg grappig voor twee uurtjes oid. En daarna de US70 naar Ruidoso Downs, dat gebied is ook erg mooi met heel veel leuke hikes. Net voordat je er bent zit er links een leuke brewery (Lost Hiker Brewing). Leuke hike is de Mesa Loop vanuit de Alfred Hale trailhead (net voorbij 121 Westminster Rd, Ruidoso, NM is een kleine parkeerplaats). 7 mijl, 700 voet. Prima voor het einde van de middag. Mooi uitzicht over het hele gebied en bovenop dat plateau herten en ander wild.

Dan vanuit daar door naar Alamagordo voor White Sands NP. Vergeet overigens niet om wat tijd in te plannen om in ieder geval even te winkelen bij een van de twee pistachenoot bedrijven. Daar draait heel het dorp op en is erg grappig.

In de rest van je rondje ga je helemaal naar San Francisco toe. Is dat niet zonde van je tijd? Of kun je niet beter dan eindigen in San Francisco? Dat je eerst een rondje Utah/Arizona doet en tot slot naar Yosemite (onderlangs in april) en San Francisco gaat en vanaf daar vliegt? Nu ga je twee keer de Sierra Nevada over, rij je bijna naar LA en vervolgens helemaal weer naar San Francisco toe. Ik zie ook Big Sur staan, dus je gaat ook echt helemaal die kant op. Waar ga je in Canada heen trouwens? Als dat BC is, kun je dan niet beter dat als een grote roadtrip zien. Vanuit SF naar Vancouver is nou ook weer niet een wereldafstand. En dan kun je uiteindelijk weer ergens in de US eindigen om je auto in te leveren en terug te vliegen.

Persoonlijk zou ik heel California eruit laten en een andere keer een leuk rondje daar doen. Yosemite is altijd bizar druk, zeker in april, en je moet je afvragen of dat wel de moeite waard is. Er zijn zoveel mooie plekken in de Sierra Nevada waar die drukte niet is en waar je, zeker als je er naartoe gaat voor mooie hikes en rust, veel beter naartoe kunt.
Laatst gewijzigd door roelb op 11 okt 2024, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

hemmie schreef:
11 okt 2024, 14:55
Op de vlaktes in West Texas waait het volgens mij altijd, nu mijn zoon daar studeert kom ik er wat vaker, altijd wind😃.
En oliewalm ;-)
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

hemmie schreef:
11 okt 2024, 14:55
Op de vlaktes in West Texas waait het volgens mij altijd,
Kan ik me voorstellen. Hij heeft er ook vrij spel. Maar toen wij er waren was het best serieus. 4 dagen lang windkracht 8 -9. Heel vermoeiend rijden met een camper. Vrachtwagens voor ons hadden ook 2 banen nodig om rechtdoor te kunnen rijden. Normaal rijd je met je handen op 10 voor 2 of kwart voor 3 op het stuur, bij ons was het klokslag 6 uur :lol:
https://usa-chicago-lasvegas-losangeles ... age_4.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer