Trein en te voet Canada-US-Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
StijnV
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2024, 23:13

Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door StijnV »

Hallo,

Iemand ervaring met een van de volgende grensovergangen?
1) trein montreal naar new york (adirondack)
2) te voet over Niagara Falls, van US naar Canada

Iemand kan ons ook zeggen wanneer je I94 moet aanvragen ( op voorhand ok of slechts een paar dagen voor vertrek)? Website is niet zo duidelijk... Een ETA/ESTA hebben we zowiezo al.

Bedankt!
Stijn
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1223
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door paulr »

Een I94 vraag je pas een paar dagen voordat je “over land” de grens over wilt gaan aan. Ik meen maximaal 7 dagen of korter op voorhand dus.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7769
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door mtl »

In 1990 met de trein van Montreal naar New York geweest. Paspoortcontrole vond onderweg in de trein plaats.
Paul.Becker
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Zweden

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door Paul.Becker »

Ik heb ruim 56.000 km getreind in Amerika en Canada. In mei 2018 nam ik Amtraks Adirondack van Montréal richting NYC. Hier de impressies zoals beschreven in mijn reisdagboek:

Ze roepen om in de trein: ”Geen Wi-Fi en geen verkoop van alcoholische dranken in Canada.”
Dat is pas weer in de VS, in Rouses Point, NY. Je kunt betalen met Canadese bankbiljetten (geen munten) in de Café Car die een uur geopend is nu totdat de Amerikaanse douane (CBP) aan boord komt.

11.58 uur: We staan stil. Ik word ondervraagd door de CBP in de Café Car. Hoeveel kontant geld heeft u bij u? Wanneer vliegt u terug naar Zweden? Waar gaat u naar toe? Waarom naar Rutland, VT? En...dan moet ik zes dollar betalen omdat ik het land binnenkom per trein. Toen ik zei dat het vorige zomer gratis was in de Amtrak Cascades (tussen Vancouver en Seattle) zei hij: ”You were given a freebie.” Er was veel ongeloof in de ogen van die douaneambtenaar. Dat iemand een treinreis door Amerika maakt en geniet van die reis en dat de eindbestemming niet zo belangrijk is. Je zag de verbijstering op zijn gezicht.
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door miro »

Wij zijn in 2016 te voet de grens overgestoken van bij Niagara. Je gaat eigenlijk hetzelfde proces door als wanneer je op het vliegveld bent. Er was een korte rij toen wij er waren. Bij de officer kregen we een aantal vragen en daarna een stempel en we stonden zo in Canada.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
StijnV
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2024, 23:13

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door StijnV »

Super, bedankt voor de reacties!
HildeV
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door HildeV »

Paul.Becker schreef:
26 apr 2024, 09:24
Ik heb ruim 56.000 km getreind in Amerika en Canada. In mei 2018 nam ik Amtraks Adirondack van Montréal richting NYC. Hier de impressies zoals beschreven in mijn reisdagboek:

Ze roepen om in de trein: ”Geen Wi-Fi en geen verkoop van alcoholische dranken in Canada.”
Dat is pas weer in de VS, in Rouses Point, NY. Je kunt betalen met Canadese bankbiljetten (geen munten) in de Café Car die een uur geopend is nu totdat de Amerikaanse douane (CBP) aan boord komt.

11.58 uur: We staan stil. Ik word ondervraagd door de CBP in de Café Car. Hoeveel kontant geld heeft u bij u? Wanneer vliegt u terug naar Zweden? Waar gaat u naar toe? Waarom naar Rutland, VT? En...dan moet ik zes dollar betalen omdat ik het land binnenkom per trein. Toen ik zei dat het vorige zomer gratis was in de Amtrak Cascades (tussen Vancouver en Seattle) zei hij: ”You were given a freebie.” Er was veel ongeloof in de ogen van die douaneambtenaar. Dat iemand een treinreis door Amerika maakt en geniet van die reis en dat de eindbestemming niet zo belangrijk is. Je zag de verbijstering op zijn gezicht.
Zelfde treinritten gedaan en dezelfde ervaring. Op de Adirondack in 2017 heb ik moeten betalen, op de Cascades in mei 2019 niet. Bij die laatste gebeurde de immigratie controle ook gewoon al in het station van Vancouver. Ik kan me niet herinneren dat ik toen op de trein nogmaals gecontroleerd ben. Al waren er nog wel wat stops tussen Vancouver en de grens zelf.
Paul.Becker
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Zweden

Re: Trein en te voet Canada-US-Canada

Bericht door Paul.Becker »

Leuk, nog iemand die de trein pakt in Amerika! Zo schreef ik in mijn reisdagboek over de Amtrak Cascades en de grensovergang aldaar:

07.50 uur staan we stil. Ons rijtuig staat precies op de grens. Links de overgang voor de auto’s met poortjes en ongelofelijk veel witte camera’s die naar beneden gericht staan. Medewerkers van CBP (Customs and Border Protection) en de politie komen aan boord. Mijn blauw-witte douanedeclaratiekaart wordt meegenomen. We rijden 100 meter. Nu zijn we in Amerika. En staan weer stil.
08.05 uur: We rijden weer. Een kwartier voor de hele procedure. Da’s snel!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer