Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
EstherJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 nov 2019, 20:43

Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door EstherJ »

Ik ben redelijk nieuw op het forum en op zoek naar tips voor onze grote reis door Amerika.
Voordat onze twee kinderen naar school gaan willen we de mogelijkheid pakken om met zijn alle wat langer (2 maanden) op reis te gaan. :wink:
De kinderen zijn tegen die tijd 2 en bijna 4.

Voor het voorjaar (ergens tussen begin april en eind juni) van 2025 hebben we het idee om in zo'n 2 maanden tijd door een deel van Noordwest / west Amerika te reizen met een camper. We zijn zelf nog nooit in Amerika geweest dus alles is nieuw voor ons en alles lijkt interessant. Uiteraard zijn we inmiddels bekend met de bekende parken die in standaard rondreizen worden bezocht. Op basis van voorbeeldreizen van o.a. Tioga Tours heb ik zelf een route samengesteld.

Voor nu is het idee om in een rustig tempo van Las Vegas naar Seattle te reizen. We willen dan via o.a. Grand Canyon, Zion, Bryce, Canyonlands, Arches, Grand Teton, Yellowstone, Glacier, Olympic naar Seattle reizen. Zie bijlage voor het gehele van en naar schema. Wellicht dat we enkele parken tussen Bryce en Arches overslaan maar ik heb ze voor het gemak wel even in het schema gezet.

Ik heb wel enkele vragen over dit schema:
- Is het haalbaar qua tijd / is het schema niet te druk?
We vinden het fijn om niet te gehaast te reizen en op sommige dagen de keuze te hebben om niets te doen. Verder houden we er wel van om net wat meer te zien dan de stops met een shuttle bus door bijvoorbeeld een wat langere wandeling te doen. Hiervoor hebben we voor de kinderen draagzakken.

- Waar ik het meest mee stoei is de beste reisperiode per gebied qua weer. Wat ik zo online lees is dat het rondom Las Vegas, Grand Canyon etc. in mei al lekker warm kan zijn terwijl de temperaturen in Glacier dan pas net boven 0 graden uit komen en volgensmij nog veel gebieden gesloten zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het zonde om de parken als Yellowstone, Glacier en Olympic in de periode mei / half juni te bezoeken of is dit toch goed te doen?

- Verder zijn we nog op zoek naar een leuke plek waar we even vakantie hebben in onze vakantie. Bijvoorbeeld een mooi gebied of camping met binnenzwembad / buitenzwembad of een warm meer waar je kunt zwemmen.

- Is het nodig om campings op voorhand al te boeken? Zijn de meeste campings in het voorjaar ook al zo snel volgeboekt als in het hoogseizoen? Hoewel ik normaal gesproken een reis al helemaal vast leg zou ik bij deze reis wel wat flexibiliteit willen hebben om op bepaalde plekken langer of korter te verblijven of eventueel een extra stop toe te voegen.

- Wat zijn de leukste parken / dingen om te doen met kinderen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben benieuwd wat jullie experts van dit plan vinden.
Ik hoop dat jullie fijne tips voor me hebben, alvast bedankt!! :D

Groet, Esther
Bijlagen
Amerika Route LV - SEA.pdf
(229.05 KiB) 24 keer gedownload
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4970
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Roadtrip 2 maanden West-Amerika

Bericht door hemmie »

In veel gebieden begint de zomervakantie al eind mei (bij ons in Texas dit jaar 23 mei!), dus juni is in principe wel al hoogseizoen (maar nog minder toeristen uit Europa, dus het scheelt iets met juli/augustus). In die periode (en het memorial day weekend) zou al veel vastleggen. Ik weet niet precies hoe het in het voorseizoen is, maar ook dan (zeker in de weekenden) zou ik er rekening mee houden dat er in de parken vooraf geboekt moet worden.
Tegelijkertijd zou ik ook zo laat mogelijk gaan, voor sommige gebieden is mei erg vroeg, dan is niet alles open, dat zou ik ook zonde vinden.
Terug in Texas!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Roadtrip 2 maanden West-Amerika

Bericht door IngridUSA »

Een paar jaar geleden heeft forumlid Bleesje een vergelijkbare reis gemaakt. Dit was wel in coronatijd, maar ook met 2 kinderen rond dezelfde leeftijd als die van jullie. Ik verwijs vaker naar hun verslag op Polarsteps: https://www.polarsteps.com/ArnoudKimberly

Als je verder zoekt op hun forumnaam (bij auteur) kun je al hun berichten teruglezen. Erg handig voor bv de vragen over vervoer van kleine kinderen in een camper en zo. Ook in hun Polarsteps vind je allerlei handige tips voor onderweg. Alvast veel plezier en succes met de voorbereidingen!
EstherJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 nov 2019, 20:43

Re: Roadtrip 2 maanden West-Amerika

Bericht door EstherJ »

Dank voor de snelle reacties.

@hemmie Goed om te weten dat de zomervakantie in Amerika wat eerder begint als in Nederland en op veel plekken dus al eind mei. Jammer dat vooraf boeken waarschijnlijk noodzakelijk is. Mocht iemand anders hier toevallig een andere mening / ervaring mee hebben dan hoor ik het graag. Wellicht zijn de FCFS campgrounds dan nog een optie.

@IngridUSA Ik heb bij het plannen van de reis al eens gekeken naar het Polarsteps account van Bleesje. In eerste instantie wilde wij nog een deel van Canada in onze route opnemen waardoor ik hun route aan de kant had gelegd. Maar nu ik er nog eens naar kijk zie ik dat een groot deel van hun route wel overeenkomt met die van ons, op Glacier en wellicht wat kleinere parken na. Ik ga hun Polarsteps nog eens wat verder bekijken, wellicht kan ik daar nog wat tips uit halen. En inderdaad goede tips om even hun vragen van destijds te bekijken.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1213
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door paulr »

Welkom,
Als je 60 dagen hebt zou ik in de half mei weggaan. Je bent dan juni/juli in GT, YS, Glacier en Mount rainier, dat kan prima.
Je reisschema is zo rustig dat ik zou aanraden om wellicht zelfs af en toe buiten de parken te verblijven. De afstanden worden dan wat kleiner en bovendien zijn er verrassend veel leuke plaatsjes en minder bekende mooie state parks op je route. 3 nachten GC is echt veel, evenals 3 in/bij Bryce. Voor de regio Arches/canyonland zou ik bijvoorbeeld een wat luxere camping in Moab nemen. Mooi rustpunt. En dan bijvoorbeeld 1 nacht Devils Garden proberen te bemachtigen.
Helaas is het in het gehele voorjaar een must om in alle populaire parken een plek te reserveren. Dus GC Mather, Zion watchman, Bryce north, Capitol reef fruits, arches devil garden, GT signal mountain of colter, Yellowstone (alle campings, neem er verschillende !), glacier st Mary. Of many glacier en Mount rainier cougar rock. Voor sommige moet je zelfs op tijd klaar zitten met meerdere devices !
Daarom ook het advies om deze nachten te reserveren, maar tussendoor wat meer nachten reistijd te nemen waar je dan wat kiezen waar je verblijft. Hoewel ik de laatste jaren ook deze campings maar reserveer omdat er toch weinig speelruimte is. In onze komende trip van 28 nachten heb ik er 6 niet geboekt, maar wel bepaalde campings op het oog waar nu nog plek is…..
EstherJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 nov 2019, 20:43

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door EstherJ »

Hoi Paul,
Dank voor je reactie.
In juli zal helaas niet lukken omdat ik dan waarschijnlijk geen verlof van werk kan krijgen en we zaten aan het voorjaar te denken om de drukte een beetje te vermijden, maar zoals ik je reactie lees is het in het voorjaar ook al heel druk op verschillende plekken.

Wat bedoel je precies met dat de afstanden wat kleiner worden als we buiten de parken verblijven? Als we de nationale parken willen bezoeken moeten we juist verder reizen toch? Of doel je op langer verblijven op een tussenliggende camping en dat we vanuit daar vaker een kortere afstand moeten reizen?

Begrijp ik goed dat de Grand Canyon met 1 bezoekje van een middag voldoende is?
Hoeveel dagen zou je voor Bryce adviseren? Er is daar volgens mij veel te zien en verschillende wandelingen mogelijk toch?

Normaal plan ik bij een rondreis alle overnachtingen vooraf, maar omdat we nu zo lang weg zijn was het idee om toch wel veel op de bonnefooi te doen zodat we minder vast zitten aan de geboekte campings. Als het echt nodig is om vooraf campings te boeken dan zou een centrale locatie tussen verschillende parken nog wel een overweging kunnen zijn. Alleen dan ben je wel verplicht om iedere keer met je camper naar een park toe te rijden.

Groet, Esther
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1213
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door paulr »

Ik bedoel inderdaad wat ruimte te nemen tussen de parken. Dus niet 3 nachten Mather GC, maar bijvoorbeeld tussen LV en GC een nachtje Williams. En dan dus 1 of 2 nachten GC ipv 3.Niet in 2 dagen van Yellowstone naar Glacier, maar pak bijvoorbeeld Nevada / Virginia City mee, of neem een kijkje onderweg bij Grant-Kohrs Ranch bij Deer City mee. Dus juist wel in de parken reserveren, maar niet daar niet alle nachten doen… ook leuke afwisseling voor de kinderen dat je dan ook wat andere campings hebt. Dus juist wel alle campings reserveren die ik genoemd heb, maar niet voor al de nachten die je in je schema hebt staan.
Zet trouwens de route in een van-naar schema gewoon als tekst hier neer, dan hoeven we om terug te kijken de bijlage niet te openen…
EstherJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 nov 2019, 20:43

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door EstherJ »

Dank Paul weer voor de reactie.
De planning is nog echt een ruwe opzet en gaat waarschijnlijk nog wel een aantal keer veranderen. Het is op sommige plekken ook de bedoeling om ook de wat kleinere parken / bezienswaardigheden te bezoeken, maar voor het gemak heb ik de grotere parken aangehouden in het schema.

Het is ook nog een optie misschien om het noordelijke deel te laten vallen en vanuit Denver naar Yellowstone en vanuit daar verder afzakken richting de parken rondom Moab - Bryce - Zion - Grand Canyon en dan wellicht Yosemite en San Francisco / LA mee te nemen. Dan hebben we waarschijnlijk wat betere temperaturen in mei / juni. Zo'n soortgelijke route hadden we in 2020 op de planning staan, maar die ging dus even niet door.



Hierbij de route in tekst.

Dag Van Naar
1 Las Vegas
2 Las Vegas
3 Las Vegas - Grand Canyon National Park
4 Grand Canyon National Park
5 Grand Canyon National Park
6 Grand Canyon National Park - Page
7 Page
8 Page
9 Page - Zion National Park
10 Zion National Park
11 Zion National Park
12 Zion National Park
13 Zion National Park
14 Zion National Park - Bryce Canyon National Park
15 Bryce Canyon National Park
16 Bryce Canyon National Park
17 Bryce Canyon National Park - Capitol Reef National Park
18 Capitol Reef National Park
19 Capitol Reef National Park - Goblin Valley State Park
20 Goblin Valley State Park
21 Goblin Valley State Park - Canyonlands National Park
22 Canyonlands National Park
23 Canyonlands National Park - Dead Horse Point State Park
24 Dead Horse Point State Park
25 Dead Horse Point State Park - Arches National Park
26 Arches National Park
27 Arches National Park
28 Arches National Park - Dinosaur National Monument
29 Dinosaur National Monument
30 Dinosaur National Monument - Bear Lake
31 Bear Lake
32 Bear Lake
33 Bear Lake - Grand Teton National Park
34 Grand Teton National Park
35 Grand Teton National Park
36 Grand Teton National Park - Yellowstone National Park
37 Yellowstone National Park
38 Yellowstone National Park
39 Yellowstone National Park
40 Yellowstone National Park
41 Yellowstone National Park
42 Yellowstone National Park - Helena
43 Helena - Glacier National Park (Amerika)
44 Glacier National Park (Amerika)
45 Glacier National Park (Amerika)
46 Glacier National Park (Amerika)
47 Glacier National Park (Amerika)
48 Glacier National Park (Amerika) - Coeur d'Alene
49 Coeur d'Alene - Chelan
50 Chelan - Mount Rainier National Park
51 Mount Rainier National Park
52 Mount Rainier National Park
53 Mount Rainier National Park - Olympic National Park
54 Olympic National Park
55 Olympic National Park
56 Olympic National Park
57 Olympic National Park - Seattle
58 Seattle Seattle
59 Seattle Seattle
60 Seattle Terugvlucht
61 Thuiskomst
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door Lilo »

Indrukwekkend reisschema hebben jullie. Ik denk dat jullie toch te lang in de parken blijven, behalve als jullie veel gaan wandelen. En met 2 kleine kindjes lijkt me dat toch niet zo gemakkelijk. Als jullie doorwinterde hikers zijn, is dit geweldig, anders zal dit teveel worden. Om een idee te geven: veel mensen spenderen 1 dag in Bryce, 2 dagen Zion, 1 dag GC. Vind ik sowieso te weinig, maar wij zijn fervente wandelaars. Versta me niet verkeerd, het zijn allemaal geweldige parken, en je kan er hele dagen in wandelen, maar ik denk dat dat niet is wat jullie willen, toch?
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door HildeV »

Voor dag 49 alvast volgende tips: maak een ommetje via Coulee dam en rij vervolgens via Banks Lake naar Chelan. Je gaat het je niet beklagen. Prachtige rit.
Breng de nacht door op Twenty Five Mile Creek campground. Mooie & toen wij er (weliswaar begin september) waren erg rustige camping. Mooie plekjes met zicht op het meer of de achterliggende kreek. Er is ook een jachthaventje met een niet al te diep speciaal afgebakend zwemstukje (interessant voor de kindjes) en een winkeltje. Er is zelfs wifi ontvangst.
Als je van een glaasje wijn with a view houdt is Nefarious cellars een leuke tussenstop. Het heeft een fijn terras of je kan ook gewoon op het grasperk boven de wijnstokken zitten en de kindjes laten spelen.

Voor de dag nadien: wij vonden Pehastin Pinnacles wel een mooie tussenstop om even de beentjes te strekken. Wel zien dat je het juiste bedrag aan cash hebt. Want via de website de fee betalen lukte niet (wij hebben dan maar een boodschap op de fee envelop geschreven dat het ons online niet lukte om te betalen en we het juiste bedrag niet in cash hadden) maar gokten er vooral op dat er niemand ging langskomen :mrgreen: . En we hebben een klein ommetje gedaan langs Leavenworth waar je een geslaagde imitatie van een dorp in Beieren kan zien. En absolute topper bij mooi weer: in Crystal Mountain met de kabelbaan omhoog. Het moment dat je "The Mountain" (Mount Rainier voor de leken) in volle glorie te zien krijgt: wow :shock:.

Hoewel ik de rest van jullie traject ook al -voor het grootste gedeelte toch- ooit gedaan heb beschouw ik mezelf toch iets meer expert in/liefhebber van het Pacific Northwest gedeelte. Dus ook over Mount Rainier en Olympic kan ik wel wat tips geven. Wat leuk is voor jullie nog kleine kindjes daar kan ik misschien iets minder bij helpen.
Laatst gewijzigd door HildeV op 20 apr 2024, 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Oranjeboom
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door Oranjeboom »

Yellowstone en Grand teton hebben wij 14 jaar geleden eind mei gedaan en was goed te doen qua weer. Ook lekker rustig vergeleken met de zomer denk ik. Aan de oostkant binnenkomst via cooke city was wel met sneeuw nog en warm was het niet maar wij hadden prima weer om van alles te bekijken en zien. Grand teton was mooi en zonnig ook. Onze kinderen waren tot drie jaar goed te doen met rugdrager maar vier jaar is niet meer gelukt. Te zwaar en kind zat echt klem met de benen. Dus wel iets om rekening mee te houden in de planning dat lange wandelingen rond die leeftijd in een drager niet meer zo een succes kunnen zijn. Nu zijn er genoeg korte mooie wandelingen denk ik hoor. En heel leuk juist met stenen en rotsen om op te klauteren.
Oranjeboom
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door Oranjeboom »

Wat langer in de parken lijkt mij juist een goed idee met kleintjes omdat je dan bijvoorbeeld s ochtends of alleen s middags op pad kan en niet in een dag alles hoeft te zien. Ze zullen misschien ook nog regelmatig een middagdutje moeten doen dus wij rekenden ook alle dagen keer twee op vakantie tov normaal tempo. Tussen de parken door nog wat anders zien is natuurlijk ook nog wel heel leuk.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4970
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door hemmie »

Ligt aan je kind denk ik, die van ons sliepen gewoon in de auto/rugdrager/draagdoek/buggy, terwijl ons programma doorliep. Nadeel van zoveel tijd in de parken lijkt mij dat er verder niets is, je kunt niet eens even makkelijk boodschappen doen of naar een speeltuintje. Ik zou persoonlijk daarom ook liever afwisselen met overnachtingen in de bewoonde wereld.
Terug in Texas!
EstherJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 nov 2019, 20:43

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door EstherJ »

Dank voor alle reacties.
@Lilo We houden wel van wandelen en wandelen nu met de kids in de draagzak op vakanties wandelingen van +/- 10 km. De vraag is inderdaad hoe ze te tillen zijn met die leeftijd en of met name de oudste al veel zelf kan lopen. Maar als we zo'n lange reis willen we het goed doen en neer zien als de entree van het park :wink:

We hebben makkelijke slapers dus verwacht daar geen problemen, maar enigsinds wat ritme met slaapjes zou wel fijn zijn. :wink:
Ik zie qua tijd in de parken verschillende reacties. Ik denk dat op de campgrounds ook vast wel iets is om te spelen.

@Oranjeboom dank voor je ervaring en tips met yellowstone en grand Teton.

@HildeV dank voor de tips. Deze ga ik na het weekend zeker bekijken. Ik kon weinig info vinden over bezienswaardigheden tussen glacier en seattle. Meer tips op dit traject en rondom mount rainier en Olympic zijn altijd welkom. :D
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1213
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door paulr »

Ik denk dat Lilo, Hemmie en ik bedoelen is dat je even goed moet kijken wat je in de parken wilt gaan doen. En dan tot een juiste verdeling komen. De tijd die je voor de reis uit trekt is natuurlijk fatastisch. Maar zeker tijdens zo'n lange reis is de afwisseling van ''bewoonde wereld'' en de parken juist zo fijn. 3 dagen Bryce klinkt mooi, maar dan heb je het hele park wel van links naar rechts en boven tot onder bewandeld. Hetzelfde geldt voor Goblin: dat is iets van 2-3 vierkante kilometer, de camping ligt prachtig, maar een wandeling tussen de paddenstoelen duurt door kost je een uur (of een middag) en dan ben je echt wel uitgekeken/uitgewandeld. Hetzelfde geldt voor de GC en iets mindere mate voor Arches/Canyonlands, maar ook daar zijn het vooral de uitzichten die het indrukwekkend maken, niet zozeer de trails. Daarentegen kan de tijd in Zion, GT, Yellowstone, Glacier en Mount Rainier qua wandelen niet lang genoeg zijn ! Daar is zoveel te zien/te doen... Maar ook daar is het wel lekker als je af en toe weer eens iets anders ziet dan alleen bergen, meren, bossen en natuur. Vandaar mijn tip mbt die afwisseling....
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42065
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door Martin & Marianne »

Hou er rekening mee dat veel trails in Mt Rainier en Glacier nog afgesloten kunnen zijn in juni.
Voor Capitol Reef hebben jullie nu relatief weinig tijd, daar zou ik een extra nacht plannen.
Voor Yellowstone in juni zou je eens in ons 2015-verslag kunnen kijken. Misschien is de route die wij daarna deden ook een optie. En dan eindigen in SF met nog een bezoek aan Yosemite?

Marianne
EstherJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 nov 2019, 20:43

Re: Reis EstherJ: roadtrip 2 maanden West-Amerika.

Bericht door EstherJ »

@paulr Heldere uitleg. Ik heb je tips opgeschreven en het is voor de parken rondom Moab inderdaad ook een optie om daar een camping wat centraler te nemen en dan voor de parken even een stukje te rijden. Ook voor de andere parken die je noemt heb ik opgeschreven waar je bij voorkeur langer of korter verblijft.

@Martin & Marianne Ik heb jouw tips ook opgeschreven en eens gekeken naar jullie tijd in Yellowstone in 2015. Jullie hebben daar toen ook mooi de tijd voor genomen :) .
Ik zag ook jullie reis van 2017 van SF naar Denver. Een soortgelijke route zouden we eigenlijk in 2020 (zonder kinderen) doen, maar die ging vanwege Corona niet door. Die route zit ook nog steeds in mijn hoofd en is ook nog steeds een hele mooie optie. Misschien qua weer en tijd van het jaar zelfs beter dan de huidige route?

De reden waarom ik nu voor Las Vegas - Seattle heb gekozen is omdat ik heel erg benieuwd ben naar Glacier National park en alle watervallen en de natuurpracht daar. Maar als ik de reacties zo lees is de periode waarin wij willen gaan (half april / half juni) niet optimaal voor Glacier, Olympic en Mount Rainier. En wellicht dat de natuur in o.a. Rocky Mountain NP, Yellowstone en Yosemite net zo goed mooi is ten opzichte van Glacier National park.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer