Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door stegeman »

We zijn druk met plannen voor een amerikareis EN een Canadareis. Waarschijnlijk toch eerst Canada (en dan Colorado het jaar erop)
We zijn in 2017 geweest met de jongens. Nu gaan we met ons 2.
We wilden vliegen op Edmonton of Calgary en terug vanaf Vancouver. Binnenkort zal ik onze route uitschrijven maar zou graag eens horen wat mooier is om te rijden (en zien). Zo kunnen we de route iets specifieker bepalen. Rockies en Vancouver island weten we wel ongeveer wat we willen maar dit stuk ertussen niet.

Banff
Jasper
Wells grey is dit provinciaal park de moeite ?
Via de 97 whistler
Vancouver

Of
Jasper
Banff
Revelstoke. Is revelstoke Mountain de moeite ?
Whistler
Vancouver

Whistler vonden we niet specifiek bijzonder om te verblijven maar het stuk naar Vancouver is wordt anders te groot om te rijden en tussen Whistler en Vancouver was het te mooi om zo door te rijden.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door tsierens »

wij bezochten zowel Wells Gray als Revelstoke twee jaar geleden. Vond beide wel moeite, maar zeker niet in vergelijking met Banff/Jasper/Yoho.

Wells Gray vooral voor de watervallen, maar daar heb ik er persoonlijk al veel van gezien in andere landen (Iguazu, Ijsland) waardoor ik het misschien wat minder waardeerde hier. Revelstoke leuk stadje en mountain leuk voor wandeling, maar niet superspectaculair.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door AnnInBC »

Het zal een beetje afhangen van waar je gaat landen, denk ik. Als je in Calgary gaat landen dan zou ik de noordelijke route doen, dus Calgary - Banff (dagje Yoho ook zeker meenemen) - Jasper - Clearwater - Kamloops - Whistler - Vancouver.

Ga je in Edmonton landen, dan zou de zuiderlijke route meer logisch zijn, dus Edmonton - Jasper - Banff/Yoho - Revelstoke - Kamloops - Whistler - Vancouver. Je zou ook via Kelowna en Hope kunnen rijden en dan eventueel de rit naar Whistler doen vanuit Vancouver. In Kelowna heb je vele wijngaarden en wijn tours, als jullie dat wat zegt. Verder heb je er ook de Myra Canyon waar je fietsen kan huren en hier door de canyon heen kan rijden. Whistler zelf (stadje) is niet zo bijzonder, maar de omgeving is wel heel mooi. Je kan daar ook fietsen huren en het hele of gedeeltelijke 46km lange Whistler Valley Trail rijden langs meren op en dergelijke. Je kan ook de gondel naar boven nemen en de Peak 2 Peak doen, boven op de bergen zijn hele mooie kortere en langere wandelingen te doen. In de buurt heb je de Brandywine Falls alsook de mooie Alexander Falls (op weg naar het Whistler Olympic Park).

Mount Revelstoke is zeker mooi, rij de Meadows in the Sky Highway en daarboven heb je een deel mooie zichten en wandelingen die je kan doen. Maar omdat je al zoveel Rockies gezien heb is het misschien niet meer zo interessant. Ik denk dat het stuk van Jasper naar Clearwater meer de moeite is omdat je dan even bij Mount Robson Provincial Park kan stoppen en dan overnachten bij Clearwater. Daar zou ik dan zeker een dagje uitstrekken om Wells Gray Provincial Park te bezoeken met zijn prachtige watervaller, de hoogtepunten zijn heel gemakkelijk te bereiken via korte wandeling vanaf de parking. Hier en daar kan je kiezen voor een langere wandeling, ik denk hier aan Moul Falls.

Zoals ik al zei, zou ik het laten afhangen van waar je gaat landen. Beide routes zijn heel mooi. Succes nog met het puzzelen!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben vooral warme herinneringen aan Revelstoke in de winter en dat had niks met de temperatuur te maken. We zaten in The Peaks Lodge, wat toen heerlijk kneuterig was. Als ik nu de foto's op de site zie, is er geloof ik weinig veranderd sinds 2000. We hebben bij de buren snowmobiles gehuurd en dat ging er al net zo gemoedelijk aan toe. Het heeft nogal wat moeite gekost om te betalen. Ze hadden steeds geen tijd :lol:
In de zomer vonden we Mount Revelstoke ook heel mooi. Alleen jammer dat om een of andere wonderbaarlijke reden vrijwel alle foto's van die dag kwijt geraakt zijn :cry:
Wells Gray is mooi met de watervallen, maar een heel ander park dan Banff of Jasper inderdaad.
Wij hebben in 2019 in 1 reis zowel Wells Gray als Revelstoke gedaan (en Banff en Jasper en Whistler en Vancouver :) ). Wij deden een rondje Calgary met de camper. Misschien heb je wat aan ons verslag.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door stegeman »

Blijft lastig hoe we gaan rijden en vliegen.
Edmonton. Verder niet zo de moeite maar zouden graag net als toen een neef van mn vader bezoeken (en zijn vrouw). Vandaar zou vliegen op edmonton handiger zijn. Maar dan ga je Jasper- Banff- Revelstoke en ligt Welsh grey niet zo op route. Beide hebben we in 2017 niet gezien helaas. Revelstoke wel overnacht maar de berg was afgesloten. Whistler gondola toen gedaan en dorpje was wel leuk. Brandy falls toen ook gezien.
Het gaat echt om het stuk tussen rocky mountains en whister hoe te rijden. Yoho toen een wandeling gedaan en glacier was maken dat we erdoorheen kwamen omdat we geen hand voor ogen zagen ivm bosbranden destijds.

Edmonton (evt)
Yoho
Koteny
Glacier
Wells grey
Revelstoke

Als we deze allen graag willen zien is het een lastige puzzel hoe te rijden. Zal jullie reacties nog even beter doorlezen! (Kan het niet heel goed zien zonder bril 🤓 haha)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door AnnInBC »

Als je zowel Revelstoke en Clearwater (met Wells Gray) wil doen vanuit Banff is dat ook wel mogelijk, misschien een beetje verder rijden...maar niet onmogelijk! Je kan vanuit Banff naar Revelstoke en dan van Revelstoke via Kamloops noordwaarts naar Clearwater en dan zou ik vanuit Clearwater richting 100 Mile House gaan en dan zo afzakken naar Whistler. Op die manier maakt het niet direct uit of je in Edmonton of Calgary gaat landen. Je kan als je in Calgary landt richting Jasper en dan terug naar Banff...en als je er al geweest bent dan is het zeker geen straf om de Icefields Parkway 2 keer te rijden. Hier is een linkje naar die route vanuit Banff: https://maps.app.goo.gl/bTwwhfk7nTqSoErv9

Succes nog en hopelijk lukt het, anders zal het keuzes worden om ofwel Clearwater te laten vallen ofwel Revelstoke te laten vallen.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door tsierens »

Wij deden het zo: enkele dagen Canmore, dan richting Jasper en terug naar Field daarna, dus 2x icefields parkway. Vind ik aanrader voor moest het slecht weer zijn bvb, ik wou ook graag 2 wandelingen doen langs de icefields parkway en dat was niet mogelijk in 1 dag. Daarna van Field naar Revelstoke en dag erna naar Clearwater.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4373
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door Ruud2004 »

Wanneer gaan jullie? Wij hebben twee keer (1e week juni) geprobeerd boven op Revelstoke Mountain te komen, maar kwamen niet verder dan het eerste uitkijkpunt. Daar konden we i.v.m. sneeuwval niet verder, weg was afgesloten. Even checken dus...
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door stegeman »

Ruud, wij hebben Revelstoke 1 nacht staan (komen van clearwater en daarna naar Whistler dus nog wel wat tijd). We gaan in juni 2024 in de hoop dat we nu wel de berg op kunnen. In september 2017 hebben we hier niets van gezien omdat ze de poort al rond 17/18 u dicht deden helaas. Maar begrijp van je dat sneeuwval hier ook een issue kan zijn in juni.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door stegeman »

Even kort met mn eigen afkortingen haha, maar Edmonton, Jasper, Banff, Revelstoke, Clearwater,Whistler,Victoria,Tofino, Errington, Vancouver
Edmonton ivm familiebezoek die 2e nacht, Errington omdat ik via zwager een heel mooi verblijf wist en hoorde dat omgeving prachtig was.Maar hoor ook dat het stuk tussen Parksville en Tofino echt geen 4u rijden is maar minstens dubbele gezien hoe mooi het is en hoe de wegen zijn.
Zit ook te denken vanaf Victoria niet via Errington te rijden maar via Port Renfrew te rijden en dan door naar Tofino. Duurt nogal langer maar zou dit niet minder touristisch en ook prachtig zijn??
Iemand ervaring met dit stuk? Wilde dan via Errington terug en boot vanaf Nanaimo terugnemen ipv vanaf Victoria. Beide boten Nanaimo geen optie want we hebben ervaren hoe prachtig de boottocht naar Victoria was.
En zou vanaf Victoria naar Tofino echt te lang zijn?

AM-ED
ED
ED-JA
JA
JA
JA-BA
BA
BA
BA-RE
RE-CW
CW
CW-WH
WH-VI
VI
VI-TO
TO
TO
TO-ER
ER
ER-VC
VC
VC
VC-AM
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door AnnInBC »

Als eerste wil ik je al laten weten dat de weg van Port Renfrew naar Tofino die google maps aangeeft voor een groot deel (het stuk na Gordon River Road) een onverharde is en vrij gevaarlijke logging road met vele smalle stukken, dus die zou ik in elk geval al niet aanraden. Als je van Port Renfrew of Victoria naar Tofino wil dan vrees ik dat je de meest begane route zal moeten nemen. Je kan vanaf Port Renfrew wel richting Lake Cowichan, maar van daaruit is het richting Chemainus en Nanaimo richting Tofino.

Parksville naar Tofino is een 2 en een half uur rijden zonder te stoppen, dus afhankelijk of je hier en daar nog wil stoppen om het 1 en ander te zien zal het langer rijden zijn.

En waarom niet de boottocht van Nanaimo naar Vancouver? De route tussen Nanaimo (Departure Bay) en West Vancouver (Horseshoe Bay) is prachtig, vind deze persoonlijk zelfs wat mooier dan die van Victoria (Swartz Bay) naar Vancouver (Tsawwassen). Op heldere dagen heb je prachtige zichten op Mount Baker en Vancouver stad als je aankomt. Onderweg ook prachtige zichten op bergen en eilanden. Heb beiden al vele malen gedaan en ze zijn beiden heel mooi. De route van Nanaimo (Duke Point) naar Vancouver (Tsawwassen) heb ik zelf nooit gedaan, dus kan hier niets over zeggen...maar die zal ook wel mooi zijn.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door stegeman »

Wij vonden destijds in 2017 de overtocht naar Victoria juist magisch zo tussen de eilanden door het stille water. Adembenemend zelfs. Vandaar....
Wel vraag ik me af. We kiezen er bewust voor alleen in Cananada te blijven en niet een stukje Amerika meepakken. Echter vaart die ferry wel door Amerikaanse wateren deels. Is hier dan ook een ESTA voor nodig? Zo ja, dan is het eigenlijk wel onzinnig deze overtocht te nemen.

En als ik bij je lees over onverharde wegen laat maar, haha, dan nemen we wel de normale weg. Voor het stuk Parksville of Errington naar Tofino willen we inderdaad goed de tijd nemen voor diverse stops. Als iemand nog tips heeft voor mooie stops hier hoor ik het heel graag.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door AnnInBC »

Beiden overtochten zijn erg mooi, dus maakt niet direct uit welke je neemt. Ik zou de overtocht nemen die het meest logische is. Wij hebben de overtocht vorig jaar in september 2 keer gedaan van Horseshoe Bay (West Vancouver) naar Nanaimo (Vancouver Island). Als je wat foto's wil zien van die overtocht kan je eens gaan piepen op mijn verslagje van vorig jaar september, foto's vind je in het midden en op het einde van de pagina: http://anninbc.blogspot.com/2023/10/onz ... -2023.html

Ja de ferry via Tsawwassen naar Victoria gaat inderdaad een stukje door Amerikaanse waters, maar omdat je nergens heen kan en op de boot zit is een ESTA niet nodig.

Tussen Parksville en Qualicum Beach vind je het plaatsje "Coombs" met de "Old Country Market - Goats on the Roof, een leuke stop voor koffie/ijsje ofzo.

Onderweg naar Tofino vanaf Qualicum Beach kom je de volgende plekken tegen die mooi zijn om te stoppen:
*MacMillan Provincial Park with Cathedral Grove
*Little Qualicum Falls Provincial Park
*Spectacle Lake Provincial Park
*Sproat Lake in Port Alberni

Bij Port Alberni heb je ook een trail van een 2.5km dat "Hole in the Wall" genoemd is, ook een erg mooi en met wat geluk stroomt er een watervalletje door dat grote gat.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Het stuk tussen Rocky Mountains en Vancouver

Bericht door paulr »

Tsawassen-Swartz Bay is inderdaad een mooie overtocht! Ooit eens genomen, direct na de landing in Vancouver. Moesten toch jetlag beetje overbruggen, dus wat gegeten aan boord en naar de orca’s gekeken die langs kwamen zwemmen. Vervolgens nog een half uurtje rijden naar Victoria en bedtijd… :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer