Korte trip Vancouver/Banff/Jasper: auto of camper?

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Elizabet
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2024, 17:07
Aantal x V.S. bezocht: 4

Korte trip Vancouver/Banff/Jasper: auto of camper?

Bericht door Elizabet »

In het najaar (waarschijnlijk laatste week september/eerste 2 weken oktober) gaan we naar Canada. Vooral om familie op te zoeken in Vancouver (die ook allerlei tripjes met ons willen maken) maar we willen zelf ook een dag of 10 op stap en willen dan in elk geval Banff en Jasper bezoeken. Ik blijf twijfelen over camper of auto, en het wordt wel tijd om keuzes te gaan maken.. Ik ben dol op kamperen/campers, mijn geliefde iets minder maar lijkt het voor een keer wel leuk. Nadeel is dat het al flink koud kan zijn. Qua geld ontloopt het elkaar denk ik niet zo heel veel (beetje afhankelijk van wat voor accommodatie we kiezen, ik zit nu vooral te kijken naar dingen als cabins en boomhutten op AirBnB, lijkt me wel heel gaaf. Maar verder is alles op AirBnB in die regio's ook erg duur)

Wat raden de ervaren Canada-reizigers aan? En stel dat ik wil kamperen, moet ik dan voor plaatsen in de national parks op 19 januari klaar zitten achter mijn computer om te reserveren of valt dat voor in oktober wel mee?

Dank alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Korte trip Vancouver/Banff/Jasper: auto of camper?

Bericht door AnnInBC »

Moeilijk te zeggen hoe koud het gaat zijn. Dit jaar was het redelijk zacht begin oktober, ook nog voor de Canadese Rockies. In Vancouver is het weer goed te vergelijken met dat van NL/BE eind september-begin oktober. Misschien dat een auto wel gemakkelijker is dan een camper in geval dat het sneeuwt of te koud wordt 's nachts.

Vergeet ook niet dat winterbanden verplicht zijn vanaf 1 oktober op de meeste snelwegen in British Columbia. Op de banden moet M+S op staan alsook een symbool met berg en sneeuwvlok erin hebben. Voor Alberta zijn winterbanden enkel verplicht op de Icefields Parkway vanaf 1 november. Zeker navragen bij autohuur of camperhuur of deze winterbanden erop hebben zitten.

Reken toch op minsten 2 dagen om van Vancouver naar Jasper of Banff te rijden alsook de rit terug, dat is echt iets teveel om op 1 dag te rijden. Liefst 3 dagen heen en 3 dagen terug, maar dan blijft er niet veel meer over van je 10 dagen om Banff/Jasper te doen. Ik zou proberen om minstens 2 volle dagen Jasper te doen en 3 volle dagen Banff (met dagje Yoho erbij).

Voor verblijf in de Canadese Rockies zou ik voor Banff kijken in Field (Yoho NP), daar zitten heel wat leuke Guesthouses waar je kan verblijven en je eigen prive verdieping hebt in een huis. Kijk eens op de volgende website: https://www.field.ca/accommodations/ Verder kan ik ook de Truffle Pigs Lodge aanraden in Field (heeft ook een zeer goed restaurant): https://www.trufflepigs.com/lodge Field is prima om Banff en omgeving te bezoeken. Voor guesthouses in Jasper kan je hier kijken: https://stayinjasper.com/search-accommodations/
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Korte trip Vancouver/Banff/Jasper: auto of camper?

Bericht door paulr »

Heb je je vluchten al geboekt ?
Overweeg heen naar YVR te vliegen en terug vanaf YYC. Dat scheelt in ieder geval terugrijden naar Vancouver. Of andersom, begin in september met 10 dagen in de camper regio Jasper/Banff. Je kan dan naar Vancouver rijden, of zelfs terug gaan naar Calgary (camper inleveren) en vliegen naar YVR. Dan hen je in de bergen wellicht nog wat beter weer/minder koud.
Je zoekt deze via ''multiy city'' en ''meerdere bestemmingen'' bij bijv KL of andere sites

Ik zie vervolgens enkele reis tarieven van YYC naar YVR die best ok zijn !
image.png
Elizabet
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2024, 17:07
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Korte trip Vancouver/Banff/Jasper: auto of camper?

Bericht door Elizabet »

Thanks, heel goede overwegingen! Ik neem ze mee. Het leek ons op zich het leukst om in Vancouver te starten en te eindigen, maar aan een binnenlandse vlucht zou ik echt nooit gedacht hebben. En heen op Vancouver en terug vanaf Calgary is op zich ook wel een optie. Vluchten nog niet geboekt inderdaad dus het kan nog. Ik neig nu toch naar auto inderdaad, ga ook zeker de accommodatie-tips checken. Dank!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Korte trip Vancouver/Banff/Jasper: auto of camper?

Bericht door jojostravelusa »

Als je met de camper wilt, hou er dan rekening mee dat ze snel duurder worden, dus dan zou je snel moeten boeken.
We zijn vorig jaar in september/oktober in Canada geweest, maar waren aan het eind op weg naar Calgary, dus in minder hoog gebergte. Wij vonden het wel een fijne tijd om te reizen. Wel is een aantal campings al gesloten, dus met de planning moet je daar ook rekening mee houden.
Het laatste stuk had toch wel mooie verrassingen en is ons zeker niet tegengevallen. Je kunt dit, en meer, vinden in ons verslag van 2022.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer