Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

Nadat we besloten hebben om de reis die we in gedachten hadden naar West-Amerika niet in juli-aug te willen doen maar een ander jaar in het voorjaar, hebben we onze pijlen voor de zomer nu gericht op West-Canada. Daarbij kwamen we een idee tegen om een camperreis te combineren met een boottocht naar (het Zuidelijke stukje) Alaska. Dat zijn we nu aan het bekijken.

Het idee is om vanuit Calgary een kleine 3 weken met de camper op pad te gaan via Banff, Jasper, Whistler en Vancouver Island, om vervolgens in Vancouver de camper in te leveren en in te schepen op de boot voor een bootreis van een week.

Als start heb ik het onderstaande programma uitgedacht. We zien liever iets meer van iets minder bestemmingen dan heel weinig van veel bestemmingen. Dus we blijven liever iets langer op 1 plek dan gehaast alles afraffelen.
Het verblijf bij Banff kan op 1 of meerdere plekken zijn, we willen graag rondom het plaatsje maar ook Johnston Canyon en Lake Louise en Moraine lake zien. Dat lijkt ook allemaal goed te kunnen met shuttles vanuit Banff, dus niet per se noodzaak om te verplaatsen. Maar we zouden ook na 2 of 3 nachten Banff wat noordelijker kunnen trekken richting Lake Louise.

Afbeelding

Graag zou ik jullie hulp of advies vragen over het opgestelde programma en deze vragen:
- Is de route van Banff over de Icefield Parkway met een dagvullend programma goed te doen in 1 dag?
- Wat is een goede verblijfplek om zoveel mogelijk van Wells Grey te zien op 1 (volle) dag? Blue River, Clearwater, iets anders?
- Is het raadzaam om tussen Wells Grey en Whistler (ca. 430km) nog een extra stop toe te voegen, of is het even doorrijden en meer tijd voor Whistler?
- Zijn er plekken die het aantal dagen niet echt waard zijn (of andersom, die meer dagen moeten krijgen)?
- De boot-overtochten tussen vaste land en Vancouver Island nemen behoorlijk wat tijd in beslag, is dat de moeite voor die paar dagen of kunnen we VI beter skippen en aan andere zaken besteden? Het lijkt me wel een heel mooi stukje.
- Iemand misschien ooit een boottocht gemaakt vanuit Vancouver richting Alaska die zijn/haar ervaring wil delen?
- Missen we iets dat we echt niet zouden moeten willen missen?
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door RuthdeLange »

Reis staat voor mij gepland voor 2025 dus geen inhoudelijke tips maar hou er rekening mee dat je eind deze maand de campings moet boeken voor Banff en Jasper. Dat gaat via een soort lotingsysteem dus lees je daar even over in!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door paulr »

Ik wil de voorpret niet verstoren, maar het zal hier zeker net zo druk zijn als je rondje door uid West USA. En ook hier zal je wel een keer een onweersbui krijgen (je zit immers in de zomer in de bergen), maar overvloedige water overlast zal wellicht wat minder zijn. En waarschijnlijke aangenamere temperaturen...
En ja, camping plekken bemachtigen zal een uitdaging worden. Ik heb me nog niet verdiept in het reserveringssysteem voor 2024 (wordt nogal eens gewijzigd in Canada), maar afgelopen jaar hebben wij op tijd klaar gezeten voor met name de campings in Banff e.o. en helaas niet de camping kunnen boeken die we in eerste instantie op het oog hadden (en dat was nog maar eind juni en geen juli...).
Kortom, ook voor Canada is enige haast met uitzoekwerk vereist.
Tip voor Banff naar Jasper: camping Wilcox halverwege (nog steeds fcfs in 2024 ?). Lekker rustig 's avonds in de bergen en vanaf de camping een mooie wandeling naar Wilcox Viewpoint...
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door AnnInBC »

Als jullie echt liever meer per bestemming willen genieten en niet overal vlug doorheen willen, dan zou ik mogelijk Vancouver Island eruit laten. Het is zeker heel mooi en de moeite waard om te bezoeken, maar persoonlijk vind ik toch dat je daar minstens 5 tot 7 volle dagen voor nodig hebt om daar iets of wat te kunnen genieten. Whale watchen kan eventueel vanuit Vancouver, daar zitten zo een 5 verschillende bedrijven die whale watching tours aanbieden.

Ik zou een extra dag bij Banff toevoegen om zo Yoho NP te bezoeken met de Wapta Falls, Natural Bridge, Emerald Lake en de Takakkaw Falls. Heb je nog meer tijd over dan kan je mogelijk ook nog naar Kootenay NP of Canmore, waar ook nog wat mooie plekjes zijn om te bezoeken.

Als je vele dingen wil zien en doen langs de Icefields Parkway dan zou ik het overwegen om onderweg ergens een camping te boeken. Er is een RV parking van het Icefield Centrum met camper overnachten (zonder voorzieningen wel) voor een $17 per nacht als ik me niet vergis. Dus bekijk het allemaal eens goed wat je precies wil zien/doen langs de Icefields Parkway en dan kan je dat ook als een extra dagje zien.

Ik zou dan ook nog een extra dagje Jasper doen, daar is het nog een beetje rustiger als in Banff en zoveel moois te zien en doen. Ik zou Clearwater als uitvalsbasis nemen om Wells Gray Provincial Park te bezoeken, dat is het meest logische en gemakkelijkste om het park te bezoeken. Verder zou ik ook nog een nacht toevoegen tussen Clearwater en Whistler. Hier denk ik aan de omgeving van Kamloops omdat de rit toch redelijk lang is en met een camper ben je zo al een stuk trager onderweg. En misschien op het einde van de camper reis nog een extra dag Vancouver, daar is ook veel te zien en doen en ik zou dan vooral de plekjes bezoeken waar je naartoe moet rijden en laat de stad zelf van naar de boottocht.

Gaan jullie een cruise naar Alaska doen? Dat gaat zeker de moeite zijn, zelf geen ervaring mee. Maar ik ken wel enkele personen die zo een cruise gedaan hebben en altijd goede reacties van gehoord.

Wees op tijd met het boeken van campings voor Banff/Jasper/Yoho want die zijn heel snel volzet.

Veel succes nog met het puzzelen!
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

RuthdeLange schreef:
03 jan 2024, 16:56
Reis staat voor mij gepland voor 2025 dus geen inhoudelijke tips maar hou er rekening mee dat je eind deze maand de campings moet boeken voor Banff en Jasper. Dat gaat via een soort lotingsysteem dus lees je daar even over in!
Ja hier gaan we ons zo goed mogelijk voor voorbereiden. De data en tijden staan in de agenda!
paulr schreef:
03 jan 2024, 19:14
Kortom, ook voor Canada is enige haast met uitzoekwerk vereist.
Tip voor Banff naar Jasper: camping Wilcox halverwege (nog steeds fcfs in 2024 ?). Lekker rustig 's avonds in de bergen en vanaf de camping een mooie wandeling naar Wilcox Viewpoint...
Het uitzoekwerk is al begonnen en het begint een beetje duidelijker te worden allemaal. Vooral even goed zoeken naar de juiste mix tussen handige campings (qua ligging om dingen te ondernemen vanaf de camping als we er meerdere dagen blijven) en campings met een "droom" ligging.
Wilcox ga ik meenemen als optie voor als we die extra stop er nog inplannen!
AnnInBC schreef:
03 jan 2024, 23:42
Als jullie echt liever meer per bestemming willen genieten en niet overal vlug doorheen willen, dan zou ik mogelijk Vancouver Island eruit laten. Het is zeker heel mooi en de moeite waard om te bezoeken, maar persoonlijk vind ik toch dat je daar minstens 5 tot 7 volle dagen voor nodig hebt om daar iets of wat te kunnen genieten.
Echt ideaal is het inderdaad niet, maar we zijn toch wel bang dat we een heel mooi stuk missen anders, dus vooralsnog houden we hem nog even in de route. En dan maar accepteren dat we maar een heel klein stukje van dat moois te zien krijgen, maar wel een goede indruk krijgen.
De voorbeeld route van de camper-verhuurder blijft bijna overal maar 1 nacht en maar op een paar plekken 2, dat vinden we wel echt te veel gehaast.
De whalewatch vanaf VI twijfelen we nog wel over, we gaan natuurlijk ook nog met een boot door de wateren van zuid-alaska en dan zien we ze wellicht ook wel. En van daaruit worden er ook whalewatch tochten georganiseerd. Dus het is niet per se een "moetje" om dat vanaf Vancouver Island te doen.
AnnInBC schreef:
03 jan 2024, 23:42
Gaan jullie een cruise naar Alaska doen? Dat gaat zeker de moeite zijn, zelf geen ervaring mee. Maar ik ken wel enkele personen die zo een cruise gedaan hebben en altijd goede reacties van gehoord.
Dat is dan inderdaad de bedoeling, een cruise vanuit Vancouver naar Alaska over de Inside Passage.

Dank allemaal voor het meedenken en de feedback!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door AnnInBC »

Juist in verband met het whale watchen en je bent nog een dag in Vancouver na de cruise, dus heb je geen walvissen gezien dan kan je eventueel nog altijd een tour doen vanuit Vancouver.

Ja, Vancouver Island is zeker heel mooi en weer heel anders. Jullie route is niet te krap en je kan het zeker opnemen in de reis zoals het er nu staat. Ik zou misschien wel 1 dagje weglaten bij Whistler en dan de dag van Clearwater naar Whistler opbreken (onderweg overnachten in Kamloops of Cache Creek ofzo). Wil je toch de rit van Clearwater naar Whistler in 1 dag doen, dan zou ik die extra dag Whistler misschien ergens op Vancouver Island gebruiken. De trip van Whistler naar Tofino is ook redelijk lang, dus misschien daar ergens op Vancouver Island een extra nachtje (Nanaimo of Parksville of dergelijke).

Hou er ook rekening mee om de ferries naar Vancouver Island en terug naar Vancouver op voorhand te reserveren, want het kan in de zomer erg druk zijn (vooral in de weekenden) bij de ferries. Zo kan je mee op het tijdstip dat je reserveert, let ook op dat je een 45 minuten tot uur op voorhand aan de ferry terminal aanwezig moet zijn.

Het wordt vast een mooie reis!
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

Dank je voor je feedback! We houden Vancouver Island er in en gaan nog wat spelen met de overnachtingen. Ik denk dat we op sommige plekken (Lake Louise, Jasper, Whistler) misschien de laatste dag wel gewoon de dag daar kunnen doorbrengen, maar dan 's avonds alvast een stukje naar de volgende bestemming rijden zodat de rit de volgende dag korter wordt / meer tijd voor bezichtigingen onderweg.
Bij de overtochten inderdaad even goed mikken. Ik begreep dat je nu al wel de dagen kunt boeken, maar dat BCferries 4 weken van te voren de tijden doorgeeft waarop je bent ingedeeld. Onduidelijk nog of je daar iets in te sturen hebt.
Idealiter zou ik de laatste avond whistler alvast naar omgeving Horse Shoe Bay rijden, dan rond 10:00 's ochtends de ferry en daarna wel meteen door naar Tofino zodat we daar lekker veel tijd hebben. Terug vanuit Victoria eigenlijk hetzelfde, laatste nacht niet daar doen maar in de buurt van ferry, maar dan wel 's ochtends al naar vasteland terug zodat we nog een dagje rond Vancouver kunnen toeren.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door AnnInBC »

Wat BC Ferries betreft is het nog wat vroeg om nu al te reserveren, meestal kan dat pas op zo een 3 tot 6 maanden op voorhand. Ik zou zeggen om de website gewoon in het oog houden en dichterbij jullie vertrek te reserveren. Je kan een specifiek tijdstip op voorhand reserveren, je kan dan kiezen om enkel de reservatie op voorhand te betalen (een $18 CAD) en de rest bij de terminal, je kan ook alles op voorhand betalen en je kan dan nog tot op 3 dagen op voorhand annuleren of de tijd veranderen (als er nog plaats is), wij doen altijd "prepaid", dus alles op voorhand betalen.

Wij zijn zelf in september 2 keer met de ferry naar Vancouver Island gegaan en vonden toch dat je een 2 weken tot 10 dagen op voorhand de ferry moest reserveren of alles was uitverkocht. We hadden toen een keer gewacht tot enkele dagen van te voren, maar konden niets meer reserveren, dus zijn we een week later gegaan (we gingen toen een dagje heen en weer omdat wij in Vancouver wonen). Ze laten altijd wel wat ruimte over voor mensen die niet reserveren, maar dan moet je wel redelijk lang op voorhand al gaan aanschuiven (zeker in weekenden kan het erg druk zijn). Als je het niet erg vind om mogelijk een afvaart (of meer) te moeten wachten, dan kan je gewoon gaan aanschuiven. De ferries varen ongeveer elke 2 uren.

Ferry zeker ook reserveren voor begin augustus (als je die datums blijft aanhouden toch). Op 5 augustus (maandag) is het een feestdag (BC Day) en dat is dan een verlengd weekend voor de meeste werkende mensen. Meestal zijn de dagen voor dat verlengde weekend en na dat verlengde weekend ook goed druk bij de ferries, dus hou daar zeker ook rekening mee.

Succes nog met het puzzelen!
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

Nou, de vliegtickets, de camper en de Alaska cruise zijn geboekt en de reisorganisatie die de camper heeft geregeld gaat ook de 2 overtochten voor ons reserveren. Dus nu kan de voorpret echt gaan beginnen!
De campings op Vancouver Island hebben we ook al vastgelegd, daar ging het al erg hard. De national park campings beginnen eind januari, dus moeten we voor die tijd onze route en overnachtingen wel een beetje uitgedacht hebben.

Inmiddels ook al heel veel topics doorgespit op het forum en de ook bijzonder gedetailleerde blog / reistips van @AnnInBC. Heel veel nuttige informatie, nu nog even wat overzicht creëren in wat we waar willen gaan doen.

Daarover al wel vast een aantal vragen:

- Voor Banff en Lake Louise samen hebben we 4 nachten / 3 volle dagen staan. Ik krijg de indruk dat Banff misschien wel het drukste punt van de hele reis zou kunnen worden en vraag me af of we er het beste aan doen om de camper zoveel mogelijk op 1 camping (voorkeur Tunnel Mountain ivm gunstige ligging) te laten staan en van daaruit zoveel mogelijk met de shuttles / hopon/off etc te ondernemen. Of dat we 2 nachten in Banff en 2 nachten elders doorbrengen. Bijvoorbeeld in Lake Louise, of 1 nacht Lake Louise en de nacht daarop alvast iets verderop de Icefield Parkway. Het nadeel van niet op 1 plek blijven is dat je dan bij de bezienswaardigheden parkeerplek moet zoeken en daar ben ik na veel lezen wel wat huiverig voor geworden.

- In Jasper is geen shuttle service maar lijkt uit wat ik erover gelezen heb het parkeerprobleem wat minder te zijn, zelfs in de zomer (bijvoorbeeld in het centrum van Jasper stad, bij Maligne road/lake/canyon, etc. Iemand daar ervaring mee?

- Wat ik begrijp is Wells Gray toegankelijk door 1 weg vanaf Clearwater en moet je daar ook gewoon je eigen vervoer voor gebruiken. Hoe moet ik dat voor me zien? Die weg rijdt je heen en ook weer terug lijkt het? Liggen er aan de weg dan parkeerplaatsen vanwaar je naar de mooiste punten kunt wandelen?

Voor de rit van Whistler naar Tofino hebben we bedacht om na de laatste dag Whistler einde middag alvast richting Horse Shoe bij te rijden (hopelijk lukt Porteau Cove campground), zodat we de volgende ochtend een vroege veerboot kunnen pakken.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door AnnInBC »

Banff is inderdaad het druktste park en het wordt er elk jaar drukker. Vooral Lake Louise en Moraine Lake zijn erg populair, vandaar dus nu die shuttles. Johnston Canyon is ook redelijk druk en als je daar een parkeerplaats wil, zou ik best 's morgens vroeg gaan als het kan. Verder heb je nog de Lake Minnewanka Scenic Drive met Two Jack Lake en Lake Minnewanka, meestal geen probleem om parking te vinden bij beiden. Als je naar Yoho National Park gaat, dan is Emerald Lake redelijk populair en zou daar ofwel voor 9u aankomen of na 17u, dan heb je meestal geen problemen om parking te vinden. De rest van de bezienswaardigheden in Banff/Yoho en Jasper zijn goed te doen en ga je niet zo vlug parkeer plobemen hebben.

Persoonlijk zou ik 1 camping nemen voor Banff en 1 camping voor Jasper. Je moet je zowieso toch verplaatsen voor bepaalde bezienswaardigheden en alles ligt toch een redelijk stuk van elkaar af. Dus in mijn ogen niet de moeite waard om op twee verschillende plaatsen te verblijven in Banff NP, waarschijnlijk zal dat ook gemakkelijker zijn met het reserveren van een camping.

Jasper NP is een stuk rustiger en ruiger, vind ik. Daar heb je normaal nergens geen problemen om parking te vinden.

Voor Wells Gray Provincial Park is het inderdaad die ene weg vanuit Clearwater om de belangrijkste punten te bezoeken in het park. Je volgt de Clearwater Valley Road en langs de weg zie je de bordjes staan voor al de verschillende bezienswaardigheden/watervallen. Gemakkelijk van de weg te bereiken om zo te parkeren en verder te wandelen. Vele watervallen en zichtpunten zijn maar korte wandelingen en sommige zijn wat verder.

Porteau Cove is een hele mooie plek om te overnachten, het is ook een redelijk populaire camping voor locals uit Vancouver en ik raad je dus aan om op tijd te boeken. Moest het niet lukken, dan kan je ook eventueel kijken bij Alice Lake Provincial Park (ook populair)...maar zo heb je nog een mogelijkheid. Deze is wel wat verder van Horseshoe Bay (bijna een uurtje rijden). Een andere mogelijkheid is de Klahanie Campground, wel een prive camping en niet van de BC Parks...maar misschien wel handig moesten die andere twee niet lukken (en een 40 minuten rijden naar ferry terminal): https://www.klahaniecampground.com/
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door BonnyR »

Wij hebben de cruise gedaan nog met de oude MS Rotterdam. Een geweldige ervaring! Tussen de gletsjers gevaren en erwtensoep met worst gegeten op de brug met de kapitein, we waren namelijk de enige Nederlanders aan boord. 😊
Ergens een geweldige unieke kroeg onderweg bezocht, maar dat zou ik moeten opzoeken.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door jojostravelusa »

Als je Tunnel Mountain reserveert, let dan op welke je neemt. Er zijn er 2 en wij vonden Tunnel Mountain 1 er mooier uitzien dan 2. Ze liggen min of meer naast elkaar, dus qua afstand maakt het niks uit. Wij stonden op plek D44 en die was prima, evenals D45 die we op de heenweg hadden. Two Jack Main campground heeft kleine plekken, daar passen veel campers niet op. Johnston Canyon Campground was dat jaar gesloten voor herinrichting.
In Jasper stonden we op Wabasso campground site D25. In 2019 was Whistler Campground het hele seizoen gesloten.
Zie voor foto's van onze overnachtingen in Canada deze pagina uit ons reisverslag.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... ingen.html
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

BonnyR schreef:
08 jan 2024, 13:41
Wij hebben de cruise gedaan nog met de oude MS Rotterdam. Een geweldige ervaring! Tussen de gletsjers gevaren en erwtensoep met worst gegeten op de brug met de kapitein, we waren namelijk de enige Nederlanders aan boord. 😊
Ergens een geweldige unieke kroeg onderweg bezocht, maar dat zou ik moeten opzoeken.
Dank voor het delen van je ervaring, heel fijn te horen dat het een geweldige ervaring was. Wij kijken er ook echt naar uit (de rest van de reis ook overigens).
Die kroeg gaan we zoeken! 😀
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

jojostravelusa schreef:
08 jan 2024, 16:56
Als je Tunnel Mountain reserveert, let dan op welke je neemt. Er zijn er 2 en wij vonden Tunnel Mountain 1 er mooier uitzien dan 2. Ze liggen min of meer naast elkaar, dus qua afstand maakt het niks uit. Wij stonden op plek D44 en die was prima, evenals D45 die we op de heenweg hadden. Two Jack Main campground heeft kleine plekken, daar passen veel campers niet op. Johnston Canyon Campground was dat jaar gesloten voor herinrichting.
In Jasper stonden we op Wabasso campground site D25. In 2019 was Whistler Campground het hele seizoen gesloten.
Zie voor foto's van onze overnachtingen in Canada deze pagina uit ons reisverslag.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... ingen.html
Dank voor het delen van de foto’s en de tips! Wat me opvalt is dat de plekken allemaal veeeel ruimer lijken dan dat ik me er bij voor had gesteld.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door jojostravelusa »

Meestal heb je ook behoorlijk ruime plekken, in tegenstelling tot de commerciële terreinen. Soms zelfs absurd groot, zoals in Nakusp. Dat was een gemeentelijke camping en als je dat vergelijkt met bv. de Franse Camping Municipal, dan is er wel een beetje verschil te ontdekken :lol:
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door BonnyR »

20240109_171817.jpg
Even in de archieven gedoken. In Juneau hebben we een wildlife Cruise vanaf ons cruiseschip gedaan. Ontzettend veel walvissen e.d. gezien.
De kroeg ook gevonden. De Red Dog Saloon ook in Juneau.
In Sitka vogelopvang bezocht met prachtige ' Bald Eagles'
In Valdez de Aleyska Marine Terminal tour gedaan.
Meest bijzondere was toch wel dichtbij de gletsjers te varen.
Is allemaal heel wat jaren geleden, dus de vraag is wat er allemaal nog is natuurlijk aan bezienswaardigheden.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

BonnyR schreef:
09 jan 2024, 17:34
Even in de archieven gedoken. In Juneau hebben we een wildlife Cruise vanaf ons cruiseschip gedaan. Ontzettend veel walvissen e.d. gezien.
De kroeg ook gevonden. De Red Dog Saloon ook in Juneau.
In Sitka vogelopvang bezocht met prachtige ' Bald Eagles'
In Valdez de Aleyska Marine Terminal tour gedaan.
Meest bijzondere was toch wel dichtbij de gletsjers te varen.
Is allemaal heel wat jaren geleden, dus de vraag is wat er allemaal nog is natuurlijk aan bezienswaardigheden.
Dank, die kroeg zet ik op mijn lijstje. Ziet er gaaf uit (als hij nog bestaat inderdaad). Ik denk dat we wellicht vanuit Vancouver Island of Vancouver zelf ook al op walvistocht gaan, dus even kijken of deze dan nog wat toevoegt. Alaska is natuurlijk wel misschien een nóg gavere omgeving voor zo'n tocht. Hmm, misschien dan toch maar niet bij Vancouver maar gewoon deze doen. Keuzes, keuzes :-)
Onze boottocht bestaat uit 3 dagen op zee (2x the "Inside passage" en 1 dag Glacier Bay) en aanleggen in Juneau, Skagway en Ketchikan. Tracy's Arm staat er ook op maar ben er nog niet uit of dat een aanleg of een doorvaart is.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door jojostravelusa »

Kijk ook eens naar ons verslag van 2017 toen we in Alaska waren. We hebben toen een tour met de LuLu Belle gedaan. Ik weet niet of Captain Fred het nog doet, maar ik verwacht van wel, want zijn vrouw wil vast rust in huis. Wat kan die man kletsen zeg :lol:
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

jojostravelusa schreef:
10 jan 2024, 10:31
Kijk ook eens naar ons verslag van 2017 toen we in Alaska waren. We hebben toen een tour met de LuLu Belle gedaan. Ik weet niet of Captain Fred het nog doet, maar ik verwacht van wel, want zijn vrouw wil vast rust in huis. Wat kan die man kletsen zeg
Dat zag er uit als een mooie trip en goed voorbereid ook met dat Roadbook! Jullie trip bracht jullie wel wat verder Alaska in dan onze boottocht zal doen. Wij komen uiterlijk tot aan Skagway en Glacier Bay, een stuk onder Valdez nog.
JosanUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 dec 2023, 23:20
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Josan: West-Canada camper en boot alaska

Bericht door JosanUSA »

Nou we zijn weer wat verder gekomen. Naast de vluchten, camper en boot hebben we nu ook alle hotels en campings behalve in de NP's gereserveerd.
Die NP Campings zitten voornamelijk in het begin van de route, dag 3 tot 10. Die kunnen nog wel invloed hebben op de route.

Dit wordt (waarschijnlijk) de route:

Dag 1: Amsterdam - Calgary
Dag 2: Calgary
Dag 3: Calgary - Banff (146 km)
Dag 4: Banff
Dag 5: Banff - Lake Louise (66 km) (of blijven in Banff)
Dag 6: Lake Louise (of Banff)
Dag 7: Lake Louise (/Banff) - Jasper (232 km): Icefields Parkway
Dag 8: Jasper NP
Dag 9: Jasper NP
Dag 10: Jasper - Clearwater (318 km)
Dag 11: Clearwater
Dag 12: Clearwater - Whistler (423 km)
Dag 13: Whistler
Dag 14: Whistler - omg. Horse Shoe Bay (75 km - 105 km)
Dag 15: omg. Horse Shoe Bay - Tofino (207km vanaf Nanaimo)
Dag 16: Tofino
Dag 17: Tofino
Dag 18: Tofino - Victoria (317 km)
Dag 19: Victoria
Dag 20: Victoria - Vancouver (35km + boot +30km)
Dag 21: Vancouver
Dag 22: Vancouver - Boot
Dag 23: Boot
Dag 24: Boot
Dag 25: Boot
Dag 26: Boot
Dag 27: Boot
Dag 28: Boot
Dag 29: Boot - Vancouver
Dag 30: Vancouver
Dag 31: Vancouver - Amsterdam
Dag 32: Thuis

En ook alvast een aanzet gedaan voor een programma. Dat gaat vast nog wel wijzen en als er goede ideeën/tips zijn voor de plaatsen die we aandoen, of mooie tussenstops tijdens de langere routes op de reisdagen dan houden we ons aanbevolen! :-)

Dag 1: Amsterdam - Calgary
Dag 2: Calgary
Dag 3: Calgary - Banff (146km)
- camper ophalen
- boodschappen
- rit naar Banff

Dag 4: Banff
- Hoodoo trail en viewpoint
- Gondel en wandeling Sulfur peak
- Sundance Canyon
- Vermillion lakes
- Banff village

Dag 5: Banff - Lake Louise (66 km)
- Johnston Canyon
- Lake Minnewanka scenic road and two jack lake
- rit naar Lake Louise

Dag 6: Lake Louise
- Shuttle naar Lake Louise en wandeling
- Shuttle naar Moraine lake en wandeling
- Indien tijd over: Rit (35km) naar Takakkaw falls Yoho

Dag 7: Lake Louise - Jasper (232 km): Icefields Parkway
- Peyto Lake
- Crowfoot Glacier
- Mistaya Canyon
- Weeping Wall
- ? verder uitzoeken

Dag 8: Jasper NP
- Jasper Tramway
- Wandeling / guided hike / wildlife tour
- Kano op Lake Pyramid?

Dag 9: Jasper NP
- Maligne Road
- Medicine Lake
- Maligne Canyon
- Maligne Lake boottour? (18:00 mooiste licht)

Dag 10: Jasper - Clearwater
- Nog mooie punten onderweg zoeken
Dag 11: Clearwater
- Rafting clearwater river
- Bezoek aan Wells Gray, welke watervallen?

Dag 12: Clearwater - Whistler
- Lange tocht, mooie stop zoeken
Dag 13: Whistler
- Two Peaks tour
- Wandelen
- Avond 4x4 sunset excursie?

Dag 14: Whistler - richting Horse Shoe Bay
- Fietsen Whistler Valley
- Watersport activiteit?
- Avond rit richting Horse shoe bay (Porteay Cove, Kalahanie, Capilano?)

Dag 15: Horse Shoe Bay - Tofino
- Ochtend overtocht
- Rit naar Tofino (lange rit, mooie stop zoeken)

Dag 16: Tofino
- Walvis- of beren tour?
- Wandeling rain forest (guided?)
- Tofino village

Dag 17: Tofino
- Fietsen langs kust / stranden
- Ucluetet?
- Tofino village

Dag 18: Tofino - Victoria
- Rit naar Victoria (lange rit, mooie stops zoeken)
Dag 19: Victoria
- Victoria verkennen
- Baja bikes fietstocht?

Dag 20: Victoria - Vancouver
- Ochtend overtocht naar Tsawassen
- Middag iets doen Zuid Vancouver
- Camper schoonmaken
- Overnachten op RV plaats ten zuiden van Vancouver

Dag 21: Vancouver
- Ochtend camper inleveren, transfer naar centrum
- Middag inchecken hotel, Vancouver centrum

Dag 22: Boot
- Inchecken boot
Dag 23: Boot
- Inside Passage (boot)
Dag 24: Boot
- Tracy's Arm (boot)
- Juneau (land, excursie plannen)

Dag 25: Boot
- Skagway (land, excursie plannen)
Dag 26: Boot
- Glacier Bay (boot)
Dag 27: Boot
- Ketchikan (land, excursie plannen)
Dag 28: Boot
- Inside Passage (boot)
Dag 29: Vancouver
- Ochtend uitchecken boot
- Inchecken hotel
- Vancouver, nog verder uitzoeken

Dag 30: Vancouver
- Vancouver, nog verder uitzoeken
Dag 31: Vancouver - Amsterdam
- Ochtend Vancouver
- Middag transfer vliegveld (14:00 zijn)

Dag 32: Thuis
- Ochtend aankomst Amsterdam

Iets wat ik me sowieso nog wel afvraag en wellicht iemand al heeft meegemaakt: Als je voor Lake Louise / Moraine Lake Shuttle bus kaarten gereserveerd krijgt, kun je er dan vanuit gaan dat er op de parkeerplaats waar de Shuttle vertrekt ook altijd plek voor je zal zijn? We twijfelen nog aan verblijf op de campground in Lake Louise. Lijkt voor de shuttle naar Lake Louise wel fijn, want kan de camper op de campground blijven staan. Maar als je met een shuttle reservering niet zo bang hoeft te zijn dat er geen parkeerplaats is, zouden we wellicht in Banff blijven, of juist iets verder bij Kicking Horse.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer