Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
elkur
Amerikafan
Berichten: 192
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Sint Joris Weert

Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Bericht door elkur »

Hallo iedereen,

Na enkele eerdere vakanties in de USA willen we in september 2024 ruim 3 weken naar Canada.
Wij doen het graag rustig aan en blijven graag meerdere nachten op dezelfde plek. Om onszelf tijd en ruimte te geven hebben we besloten Vancouver Island te bewaren voor een volgende reis.

Dag 1 Brussel - Vancouver
dag 2 Vancouver
dag 3 Vancouver – Squamish of Whistler
dag 4 Squamish of Whistler
dag 5 Whistler
dag 6 Whistler - Clearwater
dag 7 Clearwater
dag 8 Clearwater - Jasper
dag 9 Jasper
dag 10 Jasper
dag 11 Jasper -Field
dag 12 Field
dag 13 Field
dag 14 Field - Revelstoke
dag 15 Revelstoke
dag 16 Revelstoke - Radium Hot Springs
dag 17 Radium Hot Springs
dag 18 Radium Hot Springs – Lake Louise
dag 19 Lake Louise
dag 20 Banff of Canmore
dag 21 Banff of Canmore
dag 22 Banff of Canmore
dag 23 Banff of Canmore - vertrek vanuit Calgary
dag 24 aankomst Brussel

Is 3 nachten in Jasper te weinig? Is Radium Hot Springs de moeite om 2 nachten te verblijven of is dat meer een doorreis plek? Te veel tijd in Banff/Canmore?
Eventueel Canmore ipv Banff is vooral ingegeven door overnachtingskosten.

We denken er aan om de auto pas op dag 3 op te halen. Een auto in de stad lijkt eerder vervelend (parkeerkosten) dan handig. Is het openbaar vervoer in Vancouver vlot genoeg om op dag 3 weer naar de luchthaven te gaan om de auto op te halen?

Wij houden van wandelen. Dagwandelingen van ong. 6u of 15-20 km of max. 1000 hoogtemeters zijn ons ding. Als jullie tips hebben voor leuke wandelingen hoor ik het ook graag.

Heel erg bedankt alvast!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Bericht door paulr »

Welkom !
Met dit schema heb je inderdaad lekker de tijd overal.
Ik zou idd een extra dag Jasper plannen. Wat mij betreft net wat meer wandelmogelijkheden dan op het eind in Banff/Canmore. De overweging om in Canmore te verblijven snap ik wel, Banff is erg kostbaar. Wellicht is het wél leuk om dan 1 nacht te doen, zodat je daar de sfeer een avondje kan meepakken en niet meer terug te hoeven rijden naar Canmore.
Wij hebben afgelopen juni 3 nachten Radium gedaan. 1 dag een (flinke en steile) wandeling Swansea Mountain gedaan, 1 dagje fietsen (prachtig fietspad tussen Invermere en Fairmont: https://ourtrail.org/) en een dag een kayak tocht(je) gemaakt (https://columbiariverpaddle.com/).
Kortom, je kan je er prima vermaken...
Ik zou de auto direct bij aankomst huren. Voor Whistler ga je aan de noordkant Vancouver uit, de luchthaven ligt in het zuiden... zonde van de tijd. Of wellicht kun je bij een ''stadkantoor'' een auto huren. Scheelt dus heen en weer naar YVR.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Bericht door AnnInBC »

Hele mooie en vooral rustige route op het einde en daar kan je wel wat dagen van wegnemen om ergens anders bij te voegen. Op het eerste zicht zou ik een dagje extra doen bij Jasper, misschien ook een extra dagje Vancouver en zeker een extra nacht tussen Whistler en Clearwater. Tussen Whistler en Clearwater is veel te zien en doen, ik denk hier vooral aan Joffre Lakes Provincial Park met de mooie hike naar de 3 verschillende meren (hier moet je waarschijnlijk wel een online gratis dagpas voor aanvragen).

Of je een auto nodig hebt in Vancouver hangt er vanaf wat je wil doen, ik ga wel akkoord met wat Paul aangeeft inverband hiermee. Wil je bijvoorbeeld naar North Vancouver om daar te wandelen op de lokale bergen dan is een auto wel handig. Vancouver is niet alleen stad en binnen de 15-30 minuten sta je in de ongerepte natuur. Als je alleen Vancouver bezoekt om het centrum van de stad en Stanley Park te bezoeken, dan kan je gerust zonder auto verder in Vancouver. Je kan bijvoorbeeld fietsen huren en zo Stanley Park bezoeken per fiets, Granville Island is ook heel mooi met een overdekte markt en dat kan je mogelijk per kleine ferries bezoeken (False Creek Ferries). Verder is het downtown gedeelte van de stad goed te voet te doen en is het geen enorm groot centrum. Blijf wel weg uit de buurt van de "downtown Eastside", daar zitten veel zwervers en drugsverslaafden. Hier is een kaartje van Google Maps van die omgeving: https://maps.app.goo.gl/98TNHAfLaS9t5vtYA

Als je de natuur rondom Vancouver ook wil bezoeken dan zou ik een dagje bij Vancouver plakken, je hebt vanaf Mount Seymour een deel mooie wandelingen zoals "Dog Mountain" (korter maar redelijk technisch met veel boomstronken) en "Pump Peak" bijvoorbeeld. Cypress Mountain heeft ook een groot aanbod aan prachtige wandelingen zoals "Eagle Bluffs via Black Mountain", "Saint Mark's Summit" en "Hollyburn Peak Trail" bijvoorbeeld.

Voor overnachtingen geef ik altijd aan om eens te kijken bij de lokale "guesthouses" in Jasper en Field. Je kan Field gerust als uitvalsbasis gebruiken voor Yoho NP en Banff NP, de prijzen voor de guesthouses zijn meestal nog aan redelijke prijzen te vinden. Gueshouses zijn meestal de beneden verdieping van een huis met prive ingang, eigen slaapkamer(s), eigen badkamer, keuken en woonkamer. Voor Jasper kan je hier eens kijken op deze website: https://stayinjasper.com/search-accommodations/ en voor Field kan je hier kijken: https://www.field.ca/accommodations/ Een andere leuke verblijfplaats waar ik zelf goede ervaringen mee heb is de Truffle Pigs Lodge in Field (Yoho NP) en daar vallen de prijzen ook nog mee. Ga zeker eens langs bij hun bistro voor een maaltijd, heerlijk eten daar! https://www.trufflepigs.com/lodge
elkur
Amerikafan
Berichten: 192
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Sint Joris Weert

Re: Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Bericht door elkur »

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik voeg dan al zeker een dagje extra toe in Jasper. En de 2 nachten in Radium laat ik staan.

In Vancouver had ik enkel het stadscentrum in gedachten. Ik ga eens goed nadenken in verband met omgeving Vancouver, autohuur,... Als we nog een keer een volgende reis doen om Vancouver Island te verkennen, komen we natuurlijk nog terug naar Vancouver en zou het ook dan nog kunnen.
De hike naar Joffre Lakes ziet er heel leuk uit. Welke plaats tussen Whistler en Clearwater raden jullie aan voor de extra overnachting? Kamloops?
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Bericht door AnnInBC »

Wat autohuur betreft, bekijk het allemaal eens goed en richt je vooral op wat je wil doen en zien in Vancouver. Is dat vooral binnen de stad of erg dichtbij de stad, dan heb je waarschijnlijk geen auto nodig. De stad is zelfs goed te doen te voet van de ene kant naar de andere kant. En sinds je aangeeft dat jullie ooit nog wel eens terug willen komen voor Vancouver Island, dan zou je dan natuurlijk ook wat meer tijd kunnen besteden in Vancouver met de omliggende gebieden waar veel natuur te vinden is zoals North en West Vancouver of zelfs streken binnen het half uur tot uur van de stad zoals Port Moody, Pitt Meadows en Maple Ridge.

De gemakkelijkste plaats om te verblijven tussen Whistler en Clearwater is inderdaad Kamloops omdat daar redelijk wat mogelijkheden zijn voor verblijfplaatsen. Als je er niet om geeft om in een klein dorpje te verblijven dan kan je ook kijken in de omgeving van Cache Creek.
FerryM
Amerikakenner
Berichten: 465
Lid geworden op: 19 okt 2008, 14:47
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Elkur: West-Canada sep 2024

Bericht door FerryM »

Ja, mooie vooruitzichten. En ik zie veel bekend gebied, lekker er opuit met bergwandelen.
Hier mijn tips en ervaringen van heel wat jaren wandelvakanties: de mooiste heb ik 3* gegeven, etc.
Ook altijd jullie range aangehouden, met max 1000 stijgen/dalen, 6 - 7 uur, 15 - 20 km.

Scrol naar beneden voor het overzicht van wandelingen, meer dan 1.000 km!
http://ferrymarquart.eu/Canada%202005/r ... andelingen_

Gr Ferry
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer