Reis Fen'Harel: eerste keer Amerika - Washington state & Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Fen'Harel
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2023, 18:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Fen'Harel: eerste keer Amerika - Washington state & Canada.

Bericht door Fen'Harel »

Hi Allen!

Excuses als dit onderwerp niet goed staat...
Volgend jaar eind Augustus tot begin/midden september gaan wij (Mijn ouders, zus en ik) voor het eerste naar Amerika en Canada voor 3 a 4 weken.
We gaan namelijk heen voor een trouwerij, maar maken er natuurlijk meteen een vakantie van :)
Trouwerij vind zich plaats in Washington state en we hebben familie wonen in Canada (BC) dus daar willen we ook op bezoek. Maar willen ook zeker wat van de land(en) zien.

We willen een auto huren via sunny cars (anwb) en dan overnachten in hotels/motels etc, willen die wel van te voren boeken. Welke sites zijn daarvoor het betrouwbaarst?

Even een paar vraagjes:
Wat is beter, vliegen op Seattle of Vancouver? Of maakt dit niet zoveel uit qua prijs ed? En hoe staan jullie tegenover sites als skyscanner e.d.?
Hebben we ten alle tijden zowel een esta als een eta nodig? Ik dacht van wel, maar dacht vraag het hier nog na :)

Alle tips en tricks zijn trouwens welkom! :D

Groetjes!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Als je ook naar Canada gaat is het juiste forum eigenlijk het Andere regio's/interregionaal/Canada subforum. :wink: Maar als de focus in het noordwesten ligt is het zo prima.

Wat betreft de vlucht: dat is een kwestie van goed vergelijken. En het is ook afhankelijk van jullie route. Ik zou dan ook zeggen dat het verstandig is om eerst eens met een route te beginnen. Wil je een groot deel van Canada doen dan zou je bijvoorbeeld op Vancouver kunnen vliegen en terug vanuit Calgary. Zeker met 4 personen zijn de kosten van de tickets een belangrijke factor, maar kijk ook naar de kosten van de huurauto.

Waarom huren bij Sunny Cars? Er zijn zoveel meer mogelijkheden, die waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Kijk eens in het vervoer-forum in het topic "Autohuur voor Amerika vragentopic deel 10".
Het vastleggen van accommodatie van te voren is heel verstandig. Je kunt op de bekende boekingssites kijken maar als je bijvoorbeeld in de parken wilt overnachten moet je op de betreffende sites kijken. En het is ook altijd verstandig om ook rechtstreeks bij het hotel te kijken en niet alleen bij de boekingssites.

Voor zover ik weet heb je sowieso een ESTA nodig. Een ETA is alleen nodig als je vliegt op Canada, niet als je over land het land binnenkomt.

Ik zou proberen zo snel mogelijk een route op te stellen en die hier voor te leggen; dan is het ook gemakkelijker voor ons om iets te zeggen over vluchten en accommodatie.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 04 dec 2023, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door mtl »

Hotels zoek je het beste op trivago.com en vluchten op Google Flights. Skyscanner kan ook maar die verwijzen vaak naar vage brokers.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Almere vak V »

Het vliegen zou ik vooral laten afhangen van de prijs. Seattle of Vancouver maakt niet zo heel veel uit. Het ligt ook maar 3 uur rijden uit elkaar. Kijk ook vooral vanaf welke vliegvelden je wilt vertrekken. Schiphol ligt heel erg voor de hand. Maar soms kan vertrekken uit Brussel, Dusseldorf en zelfs Frankfurt je veel geld schelen. Zeker als je met zn vieren gaat kan dat vrij rap in de (soms) duizenden euro's schelen. Hetzelfde geldt voor huurauto's. Heb je een goedkoop ticket naar Vancouver. Zijn de huurauto's er schreeuwend duur. Of andersom. Vroeg beginnen met kijken en vergelijken dat geeft vaak wel een beeld. En beperk jezelf niet tot alleen Sunny. Dat zou net zoiets zijn als dat je alleen met KLM wilt vliegen. Je legt jezelf te veel beperkingen op die onnodig veel geld kosten.

Voor Amerika heb je ten alle tijden een ESTA nodig. Voor Canada heb je alleen een ETA nodig als je met het vliegtuig binnenkomt. Als je met de auto komt heb je geen ETA nodig.

Voor hotels betreft kan je natuurlijk vergelijken met Booking, Trivago en andere vergelijkingssites. Maar kijk ook bij de hotels zelf. Kijk ook of je bijvoorbeeld al je hotels bij 1 keten kan boeken. Dat kan je soms ook aardige voordelen opleveren. Voor vliegtickets zou ik kijken naar Google Flights en rechtstreeks boeken bij de maatschappij. Daarmee voorkom je dat je via allerlei wazige makelaartjes aan tickets komt. En als er wat is dat je altijd rechtstreeks met de maatschappij contact hebt. In 9 van de 10 gevallen los je zaken dan veel sneller en naar tevredenheid op.
Ervaring leert ook dat het niet handig is om gezellig met zn allen op zaterdagavond of zondagmiddag naar tickets te kijken. Dat doet namelijk het halve land. Probeer het ook is op meer onconventionele tijden. Dat scheelt soms enorm!

Hou er rekening mee dat de tickets die je zoekt nu al beschikbaar zijn. Dus de pret kan al beginnen! Plezier!
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 07 dec 2023, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door HildeV »

Wij zijn vorig jaar zelfs vanuit Portland teruggevlogen na een paar dagen Seattle (op terugreis van Hawaï) omdat dat echt een pak goedkoper was dan de vlucht Seattle-Londen toen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Almere vak V »

HildeV schreef:
04 dec 2023, 13:02
Wij zijn vorig jaar zelfs vanuit Portland teruggevlogen na een paar dagen Seattle
En ook dat is maar 2,5 uur rijden. En een meer dan prima ritje. Als je er jezelf een hoop geld mee kunt besparen, of uit kunt geven aan andere leuke dingen op je vakantie wat mij betreft een absolute no-brainer.

Zeker buiten het seizoen. Want dan moet bij mij alles snel en dichtbij. Heeft mijn vrouw er een soort van hobby van gemaakt om de goedkoopste vlucht in combinatie met auto te vinden. En altijd weer een creatieve manier om van a naar b te komen. Mijn vrouw vindt het geen enkel probleem om in Denver te landen en dan via een route langs allerlei zaken die ze wil zien of bezoeken naar huis te rijden. En dan is de snelste route naar huis vaak al 18 uur. Dus vaak zijn we dan 4 of 5 dagen onderweg.
Fen'Harel
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2023, 18:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Fen'Harel »

Bedankt voor de reacties! We gaan er mee aan de slag.

We dachten aan sunny cars ivm dat zij oa aangesloten zijn bij de anwb. Maar dit is dus niet zo super belangrijk?
Ik las ook wat over lid worden van verschillende huurbedrijven & status matchen? Is dit echt noodzakelijk om te doen?

Wat zijn jullie ervaringen met koeltassen? We hebben er meerdere, en die kunnen makkelijk mee in de bagage.
We willen max 2 ruimbagage mee nemen en verder alleen maar hand.

Ik hoorde van iemand dat oa KLM in bijvoorbeeld januari vaak goede deals heeft, ervaren jullie dit ook zo? Want dan wachten we nog heel even met boeken.

Ik denk trouwens wel dat dit topic naar Canada/internationaal moet (moet ik dan de mods taggen?) want een vriendin is bekend in het gebied, maar woont nu weer in NL, en stelt voornamelijk plekken in canada aan. :oops:

Ik heb wat route opties van haar gekregen, en dit is de langste, de andere zijn vergelijkbaar maar slaan 1 of 2 plekjes over waardoor ze minder lang zijn. We gaan 20 of 28 dagen weg.

1.Thuis - Vancouver
2.Vancouver - Seattle: 230 km, 2u30m
3.Seattle - Port Angeles: 222km, 2u30m
4.Port Angeles - Nanaimo: 152km, 3u30m - Ferry vanaf port Angeles.
5.Nanaimo - Telegraph Cove: 356km, 3u45m
6.Telegraph Cove - Lund: 315km, 4u50. Ferry vanaf little rivers.
7.Lund - Whistler: 279km, 5u40
8.Whistler - Cache creek: 216km, 3u
9.Cache creek - Kelowna: 248km, 2u55m
10.Kelowna - Vancouver: 390km, 4u5m
11.Vancouver - Thuis
Totaal rijden ongeveer: 33u, 2397km

Is dit een oke route / te doen? We willen overal als het kan 1-3 dagen blijven, Port angeles en Kelowna gaan sws (wat langer) heen ivm familie :)
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door BonnyR »

Ik schrok even van het schema, maar jullie willen overal 1 tot 3 dagen blijven😅
Ik zou het ook even per dag uitschrijven, zie je beter waar je meer ruimte hebt.
Ben benieuwd naar de keuze voor Lund, is hier wat bijzonders te zien? Wildlife??
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door dutch_in_seattle »

Fen'Harel schreef:
06 dec 2023, 17:35
2.Vancouver - Seattle: 230 km, 2u30m
3.Seattle - Port Angeles: 222km, 2u30m
Deze tijden zijn niet realistisch. Je doet er geheid langer dan 2½ uur over om van Vancouver naar Seattle te rijden. Afhankelijk van wanneer je gaat, kan het behoorlijk lang duren om vanuit Canada door de grensovergang naar de V.S. te komen. Ook kan het verkeer bar en boos zijn, vooral in Vancouver zelf en tussen Everett en Seattle. Ik zou voor dat traject uitgaan van pak 'm beet 4 uur. Alles korter is mooi meegenomen, maar je redt het zeker niet in 2½ uur.
Van Seattle naar Port Angeles duurt ook zondermeer langer dan 2½ uur. Je neemt waarschijnlijk de veerboot van Edmonds naar Kingston op de Olympic Peninsula, wat al de nodige tijd kost. Afhankelijk van wanneer je de overtocht wilt nemen, kun je mogelijk behoorlijk lang moeten wachten voor je mee kunt, zeker in de zomer. En dan moet je nog van Kingston naar Port Angeles rijden, wat op zich al zo'n anderhalf uur duurt. Ook hier zou ik alles bij elkaar ook uitgaan van zo'n 4 uur.

Het lijkt erop dat jullie het merendeel van je tijd in Vancouver en op Vancouver Island gaan doorbrengen. Waarom maken jullie dan een lange omweg via Seattle en Port Angeles? Begrijp me niet verkeerd, Seattle en de Olympic Peninsula zijn prachtig en er is daar (hier voor mij) vanalles te zien en te doen, maar je zou je met deze reis ook helemaal kunnen richten op het westen van Canada, zodat je daar meer de tijd kunt nemen om dingen te zien en doen.

Succes met de planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Fen'Harel
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2023, 18:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Fen'Harel »

We gaan het binnenkort per dag uitschrijven, goede tip!

Ook bedankt ivm de reistijden, heb het erbij gezet!

Wij dachten aan Seattle omdat je dan ook een leuk rondje hebt, en niet enkel heen en weer. En port Angeles moeten we heen ivm trouwerij!
En de kans dat we nog een keer daar komen is zeer laag ivm de kosten van alles. Dus dachten we is leuk. Maar we gaan erover nadenken en alle opties overwegen! :)

Lund is blijkbaar redelijk rustig en veel wildernis/natuur. En blijkbaar veel vogelsoorten bij de eilanden op t water. Hebben het alleen via horen zeggen hoor!
Laatst gewijzigd door Fen'Harel op 07 dec 2023, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1212
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door paulr »

Omgeving Lund is inderdaad prachtig. Wij hebben er eens een kayaktour over de Desolation Sound gemaakt: van álles verlaten en het was prachtig ! We zaten 2 nachten in een cabin, ver van alles weg in alle rust.
Kayak: https://footprintbc.ca/ (Nederlandse eigenaar)
Cabin: https://desolationsoundresort.com/
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
06 dec 2023, 21:05
Deze tijden zijn niet realistisch. Je doet er geheid langer dan 2½ uur over om van Vancouver naar Seattle te rijden. Afhankelijk van wanneer je gaat, kan het behoorlijk lang duren om vanuit Canada door de grensovergang naar de V.S. te komen. Ook kan het verkeer bar en boos zijn, vooral in Vancouver zelf en tussen Everett en Seattle. Ik zou voor dat traject uitgaan van pak 'm beet 4 uur. Alles korter is mooi meegenomen, maar je redt het zeker niet in 2½ uur.
Mwah, ben het grotendeels met je eens. Maar is ook wel sterk afhankelijk van de tijd waarop je denkt te gaan rijden. Rond de spits rijden in Seattle of Vancouver is een drama. Druk en lang. Met als triest dieptepunt als je bij Vancouver toevallig de verkeerde kant op rijdt ze zo'n beetje alle rijbanen de stad in afsluiten om iedereen de stad uit te krijgen. Maar als je dat weet kan je daar rekening mee houden.

Dat het niet altijd zo hoeft te zijn bleek een week of 3 geleden. Met mijn jongste naar de Canucks tegen de Oilers wezen kijken. Mijn jongste dochter wilde Connor McDavid wel eens in het echie zien spelen. (kwestie van goede opvoeding... :wink: ) Ik wel aangegeven dat het drukkig kon zijn. Maar met vrienden uit Ferndale die meegingen op de heenweg. En langs vrienden in Seattle op de terugweg. Allemaal prima te doen vanuit Oregon.
Op de heenweg, het scheelt dat ze nu ook zo goed als klaar zijn bij Tacoma, rond het middaguur zo door Seattle kunnen rijden zonder stil te hoeven staan. Vrienden opgepikt in Ferndale en naar Vancouver toe. Tegen mn dochter gezegd dat we waarschijnlijk heen zo de grens over zouden zijn maar dat terug wel een dingetje zou worden. Tot onze verbazing denk ik 20 minuten in de rij gestaan voor de Canadese grens. Nog nooit meegemaakt. Het was gewoon echt druk. Dat beloofde niet veel goeds voor de terugweg. Vancouver in aan het eind van de middag is een drama. Zoals altijd en hierboven al beschreven. Maar mooi op tijd bij de Rogers Arena, waar we om de één of andere rare reden altijd recht voor de deur kunnen parkeren. Na de overigens geweldige wedstrijd, weer terug naar de andere kant van de grens. Met een mooie (snelle) boog uit Vancouver weer terug de grens over. Er stond niemand. Echt helemaal niemand. Niet voor ons. Niet achter ons. Praatje met de grenswachten gemaakt over hockey. En weer door. Nog nooit meegemaakt. En ik ben denk ik toch al gauw 100 keer daar de grens over geweest en weer terug. Altijd minimaal een half uur in de rij tot soms wel anderhalf uur. Of zelfs de auto uit. Nu, helemaal niemand. Ben er nog steeds verbaast over...
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door dutch_in_seattle »

Almere vak V schreef:
08 dec 2023, 10:50
Maar is ook wel sterk afhankelijk van de tijd waarop je denkt te gaan rijden.
Je hebt helemaal gelijk dat het enorm kan variëren en dat je geluk kunt hebben, maar over het algemeen rij je niet in 2½ uur van Vancouver naar Seattle.
Wij gaan niet vaak naar Canada, maar als we dat doen, dan maken we graag gebruik van onze Nexus-kaart. Speciale rijstroken voor Nexus-kaarthouders zodat je binnen vijf minuten beide kanten de grens oversteekt. En als leuke bijeenkomstigheid krijg je er ook nog TSA Precheck en Global Entry bij. Dat alles voor $50 voor vijf jaar, veel goedkoper dan apart TSA Precheck en Global Entry. Maar daar heb je als niet-ingezetene natuurlijk niks aan...
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Almere vak V »

dutch_in_seattle schreef:
08 dec 2023, 19:56
En als leuke bijeenkomstigheid krijg je er ook nog TSA Precheck en Global Entry bij.
Die twee heb ik! Probleem is dat ik geen Nexus krijg als niet ingezetene. Dus dat poortje gaat helaas niet open.

Was me nog nooit gebeurd. Echt helemaal niemand te zien bij de grens. Behalve twee ambtenaren die zich stierlijk stonden te vervelen. Blij waren dat ze een praatje konden maken. Voor de verandering ook wel is leuk. Maar ik reken de volgende keer nergens op!
:wink:
Fen'Harel
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2023, 18:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Eerste keer Amerika - Washington state & Canada

Bericht door Fen'Harel »

Hi! Het is hier even stil geweest, maar we hebben net geboekt via air Canada. 11 juli t/m 1 augustus.
Auto en hotel e.d. moet nog.

Zeker voor accomodatie tips staan we nog open. Kunnen we goed vergelijken etc.
We willen wel als het kan op budget letten. We denken nu aan 200/250 cad per nacht voor 4 personen. Dus ongeveer 50 euro per persoon indien mogelijk.

Dit is btw ongeveer de route die we plannen:
En in Port Angeles en Kelowna hoeven we geen hotel te boeken. Kunnen tent lenen en in een trailer slapen van familie! :)

Is dit wat?↓
11 augustus: Thuis --> Vancouver
12: Vancouver
13: Vancouver --> Campbell River
14: Campbell River
15: Campbell River --> Victoria
16: Victoria
17: Victoria
18: Victoria --> Port Angeles
19: Port Angeles
20: Port Angeles
21:Port Angeles
22:Port Angeles --> Seattle
23: Seattle
24: Seattle
25: Seattle -- Kelowna
26: Kelowna
27: Kelowna
28: Kelowna
29: Kelowna
30: Kelowna
31: Kelowna -- Vancouver
1 Augustus: Vancouver --> 2 august Thuis
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Fen'Harel: eerste keer Amerika - Washington state & Canada.

Bericht door JeroenenTineke »

@mtl
Hotels zoek je het beste op trivago.com en vluchten op Google Flights. Skyscanner kan ook maar die verwijzen vaak naar vage brokers.

Ik lees dit nu pas , terwijl ik ergens anders had gelezen dat skyscanner over het algemeen heel goedkope vluchten aanbiedt. Wordt zelfs aanbevolen op het vluchtinformatie topic! Wij hebben nu via skyscanner onze vluchten op Expedia geboekt. Moet ik me nu zorgen maken? Voor als er iets mis gaat, bv. Vlucht missen door vertraging, daar staan ze toch garant voor toch, als ze het vluchtschema aanbieden?
We vliegen main cabin, en heb echt nog geen goedkopere vlucht kunnen vinden met zelfde overstappen ertussen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reis Fen'Harel: eerste keer Amerika - Washington state & Canada.

Bericht door mtl »

Bij wie hebben jullie de vluchten geboekt?
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Fen'Harel: eerste keer Amerika - Washington state & Canada.

Bericht door JeroenenTineke »

@mtl als je mij bedoelt? Bij Expedia
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reis Fen'Harel: eerste keer Amerika - Washington state & Canada.

Bericht door mtl »

Mijn punt is dat als je een broker boekt zoals Expedia en er gaat iets mis dan ben je afhankelijk van hun bij het vinden van een oplossing.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer