Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Goedemiddag allemaal,

Vorig jaar heb ik veel hulp gehad bij mijn route door Zuid-West Amerika, ik heb er veel aan gehad en we hebben een fantastische reis gehad. Toch was de route best aanpoten, omdat we wat eigenwijze keuzes hebben gemaakt om alle pubers tegemoet te komen met wat ze wilden zien.
Dus wil ik jullie graag onze route voorleggen voor onze reis van Vancouver naar Calgary. Helaas hebben we niet langer dan 2 weken de tijd. Vertrek 23 mei. De pubers blijven deze keer thuis, onze jongste dochter gaat wel mee, dus zijn met z'n 3-en.

Dag 1 aankomst Vancouver
Dag 2 Vancouver, even rustig wennen aan het tijdverschil en we kunnen de camper toch niet vroeg ophalen.
Dag 3 Vancouver (camper ophalen) - Victoria
Dag 4 Victoria - Tofino
Dag 5 Tofino (walvissen)
Dag 6 Tofino - Whistler
Dag 7 Whistler - Clearwater
Dag 8 Clearwater - Wells Gray NP
Dag 9 Wells Gray NP - Jasper
Dag 10 Jasper
Dag 11 Jasper - Lake Louise
Dag 12 Lake Louise - Banff
Dag 13 Banff
Dag 14 Banff - Calgary
Dag 15 Calgary
Dag 16 naar huis

We hebben een kleine dame van 4 jaar bij ons dus lange wandelingen zullen we niet doen. Wel veel uitkijkpunten en lekker door het mooie landschap rijden. We willen in ieder geval heel graag naar Vancouver Island en naar Jasper NP. De rest is afhankelijk van wat de beste route is.
Wat ik nog het meest lastig vind ik is het zoeken van campings. We zijn nog nooit met een camper op rondreis geweest en ik zie toch dat veel campings nog dicht zijn rond die tijd. Ik ben heel handig met booking.com en expedia enz maar zo makkelijk is het met het vinden van een RV plaats niet. Als jullie nog tips hebben daarvoor hoor ik het graag.

En zijn er dingen die we echt ruim van te voren moeten boeken/reserveren?

Groetjes Inge.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door paulr »

Welkom !
Ik snap de wens om VI en Jasper te combineren. Maar dit wordt echt een haastklus. Rijden met de camper kost meer tijd (snelweg minder hard, bergwegen echt wel stukje langzamer). Bovendien kosten tanken, boodschappen doen etc ook tijd…. Bedenk ook dat de ferries nogal wat tijd opsnoepen. Bedenk wat je wilt doen in Torino. Van Victoria naar Tofino met camper is met auto 4,5 uur rijden, met camper een uur of 6. Van Tofino naar whistler is eigenlijk niet te doen op 1 dag. Voor walvissen kun je ook kijken naar iets vanuit Vancouver of Victoria. Het mooie van VI, de ruige kust en de regenwouden ga je nu eigenlijk niet beleven….
Ik zou sterk aanraden om met dit aantal dagen van Vancouver naar Calgary te gaan zoals in je route is bedacht, maar onderweg overal iets meer tijd te nemen.
Ik raad aan om alle campings te reserveren, veel speling in je schema zit er toch niet. En je liet zeker geen tijd verliezen met zoeken of omrijden. Dus, zodra je je route bedacht hebt zsm alle campings boeken. Lees je even goed in hoe je de campings in de parken moet reserveren. Zodra de bookingswindow open gaat heb je voor sommige campings een paar minuten tijd voordat ze vol zitten (regio Jasper, lake Louise en Banff)
Veel plezier met de voorbereidingen !
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Hoi Paul,

Dank je wel. Ik was er al bang voor dat het is zoals jij zegt. We hebben een voorbeeldroute gepakt omdat we nog nooit met camper naar Canada zijn geweest maar gaande weg begon ik toch te twijfelen of het niet te veel van het goede is. Dus nu is de vraag wat doen we niet.
Laten we Jasper/Banff vallen doen we alleen een rondje Vancouver, Vancouver Island? Vancouver Island lijkt me zo iets unieks.
Of slaan we VI over en maken een mooie route van Vancouver naar Calgary.
En wat is dan de leukste route, bovenlangs of onderlangs? Ook met oog op leuke dingen om te doen met onze dochter.

Alvast bedankt weer.
Laatst gewijzigd door Roning op 29 okt 2023, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Op zich is Vanvouver Island best te combineren met Jasper, maar als jullie maar 16 dagen hebben, dan zou ik het ook niet doen.
Inderdaad alle campings van tevoren reserveren. Dat geeft een hoop rust onderweg.
Wij zijn eind september met een whale watch tour van Vancouver Whale Watch mee geweest. Die vertrekken vanuit Richmond/Steveston.
https://vancouverwhalewatch.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Martin & Marianne »

Ligt de camperhuur al vast? Zo nee, dan zou ik er voor kiezen om meteen de dag na aankomst al de camper op te halen. Jammer om een dag bij te komen van de reis.

Jullie dochter was in 2022 ook al 4 zag ik. :wink:
Als ze bijna 5 is zijn er toch zeker al wat langere wandelingen mogelijk.

Marianne
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Oh haha heb ik toen ook al 4 gezegd, ze vond zichzelf toen al 4 :wink: . Onze reis dit jaar in april (planning begon natuurlijk in 2022) was ze bijna 4 en voor onze reis volgend jaar is ze nog net 4 jaar :D. Dus misschien kan ze al wel wat langer wandelen maar heel snel loopt ze natuurlijk niet.

Camperhuur ligt nog niet vast. Dat is inderdaad een goed idee, dat scheelt weer en dag.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door AnnInBC »

Zoals al eerder aangegeven door andere leden is de route die je wil doen met de tijd die je hebt een beetje teveel van het goede. Je gaat weinig tijd hebben om te genieten ter plaatse.

Het is in elk geval een goed idee om van Vancouver naar Calgary te gaan, maar ik zou dan Vancouver Island niet meepikken. Ik zou vanuit Vancouver bovenlangs gaan via Whistler, Lillooet, Kamloops, Clearwater, Jasper, Banff, Calgary. Whale watching kan ook vanuit Vancouver, er zijn een deel bedrijven waar meekan gaan. Een paar vanaf Granville Island bij downtown Vancouver en een paar wat verder af vanuit Richmond.

Een andere mogelijkheid voor de tijd die je hebt is een rondje Vancouver met Vancouver Island, dat is ook een hele mooie tijd van het jaar aan de westkust, in de Canadese Rockies kan je nog te kampen krijgen met sneeuw en bevroren meren. Dus echt een beetje zien wat jullie het meeste aantrekt. Voor kinderen vind je zo goed als in elke stad/dorp/plaats wel een paar parken met speeltuintjes, dus ook fijn voor jullie dochter.
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

We hebben na jullie reacties besloten Vancouver Island voor een andere keer te bewaren. We willen ook niet gaan haasten en vervolgens niks zien.
Dus Vancouver naar Galgary it is.
We zouden we heel graag walvissen willen zien is er vanuit Vancouver of daar niet zo ver vandaan een mogelijkheid om dat te doen?

En welke route is dan het mooist? We zouden ook graag nog iets van oerbos willen zien en niet alleen bergen.
Laatst gewijzigd door Roning op 21 nov 2023, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn afgelopen september met Vancouver Whale Watch wezen whale watchen en ze hebben echt hun best gedaan om walvissen te vinden en die werkten die dag echt niet mee. Uiteindelijk prima gelukt.
https://vancouverwhalewatch.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot ... -arch.html

Aan het begin van de vakantie zijn we vanuit Friday Harbour ook geweest, in de stromende regen. Wij waren ongeveer natter dan de orca's :lol: Dat kost meer tijd omdat je met de ferry moet, dus dat zou ik in jullie geval, met minder dagen, niet doen.
https://www.sanjuansafaris.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot ... ption.html
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Dank je! Deze sla ik even op :)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door AnnInBC »

Goed idee om Vancouver Island deze keer niet op te nemen in de reis, dat gaat teveel worden. In Vancouver zijn er zeker verschillende bedrijven waarmee je een whale watching tour kan doen. Je hebt er enkele in downtown Vancouver zelf (bij Granville Island) en ook een paar net buiten de stad.

Hier is een lijstje:
*Vancouver Whale Watch: http://www.vancouverwhalewatch.com/" en Seabreeze Adventures: http://www.seabreezeadventures.ca/ zijn gelegen in Steveston bij Richmond, zo'n 20-30 minuten van Vancouver

*Wild Whales Vancouver: http://www.whalesvancouver.com/ en Prince of Whales: https://princeofwhales.com/vancouver-tours/ zijn gelegen op Granville Island dichtbij downtown Vancouver.

Er is ook nog eentje gelegen in White Rock, een stukje buiten Vancouver en die heet White Rock Seatours: https://www.whiterockseatours.com/

Ik zou de noordelijke route doen van Vancouver richting Whistler - Lillooet - Kamloops - Clearwater - Jasper - Banff - Calgary.

Wat oerbossen betreft kan je eigenlijk gerust in North of West Vancouver wat gaan wandelen door de prachtige bossen bedekt met mos. Een mooi voorbeeld hiervan is Cypress Falls Park in West Vancouver, de trail naar de watervallen is maar iets van een 1.5km heen en 1.5km terug: https://www.insidevancouver.ca/2021/09/ ... t-canyons/ en hier kan je meer lezen over het Cypress Falls trail: https://www.outdoorvancouver.ca/cypress ... vancouver/
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

We hebben het even laten liggen maar nu weer vollop met de planning bezig. Uiteindelijk is dit de route geworden. Bedankt voor jullie input.
Ik denk we nu een goede route hebben met genoeg tijd alles ook echt te zien en te beleven. VI bewaren voor een andere keer.

Dag 1 aankomst Vancouver
Dag 2 Vancouver
Dag 3 Vancouver (camper ophalen) - Whistler
Dag 4 Whistler
Dag 5 Whistler - Clearwater
Dag 6 Clearwater (Wells Gray NP)
Dag 7 Clearwater - Jasper
Dag 8 Jasper
Dag 9 Jasper
Dag 10 Jasper - Lake Louise
Dag 11 Lake Louise
Dag 12 Lake Louise - Banff
Dag 13 Banff
Dag 14 Banff - Calgary
Dag 15 Calgary
Dag 16 naar huis

Campings zijn uitgezocht en we wachten nu tot de bookings windows open gaan.
Wat ik nu nog wel lastig vind is of ik van te voren excursies " moet" boeken. Aan de ene kant wil ik graag dingen vast leggen zodat ik zeker weet dat we ze kunnen doen. Ik heb geen idee hoe druk het is en of ik ter plaatse nog kan boeken. Maar in Mei is het weer lastig inschatten. Het kan heerlijk lente weer zijn maar ook heel koud, nat, slecht weer zijn. Als ik dan een boottocht of gondolo geboekt heb staan ga je die waarschijnlijk liever niet doen.
Hoe staan jullie daarin?

groetjes Inge
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door paulr »

Hoi, prima route zo.
Heb je gekeken wat je in Calgary wilt gaan doen ?
Wij zijn er 1 x geeindigd en 1 x gestart, maar hebben beide keren niet de behoefte gehad om de stad in te gaan. Maar wie weet kan iemand op het forum met een goed verhaal ons ongelijk bewijzen :)
Je kan hier dus een dag winnen. En die heb je volgens mij nodig tussen Whistler en Clearwater. Dat is een flinke rit en ik zou die onderbreken halverwege. Niet omdat er iets speciaals te zien is, maar gewoon ff relaxen op een mooie camping ofzo onderweg.

Vlieg je met KLM terug ? Bij welke camper verhuurder heb je geboekt (of op het oog?)
Wij deden het afgelopen jaar als volgt:
Voorlaatste dag bezoek Banff, einde dag rijden naar Calaway Park Campground (goeie camping met full hookup zodat je wat kan schoonmaken). Ochtend van vertrek vroeg camper inleveren, wandelen naar Cross Irons Mills shopping mall, koffers weer oppikken (Canadream Campers) en naar airport. Indien jullie Cruise America hebben kan je ongeveer hetzelfde doen, maar dan niet naar de shopping mall maar met een Uber ff naar de stad ?

Laatste tip: Wilcox Creek Campground aan de Icefields Parkway: heerlijk rustig en prachtig gelegen als tussenstop van Jasper naar LL.
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Dank je!

Op de Icefield parkway overnachten vind ik ook wel een goed idee. Daar ga ik eens naar kijken, 1 nacht minder Jasper en dan vast het eerste gedeelte van de parkway rijden. En dan denk ik de volgende ochtend de Colombia icefield :D

We hebben eigenlijk geen plannen in Galgary maar we vliegen al rond het middaguur dus ik durf het niet aan om op dezelfde dag de camper nog weg te brengen dus die brengen we de dag ervoor weg. We reizen voor het eerst met een camper en ik heb begrepen dat dat inleveren best wat tijd kan kosten (inleveren, controle, transfer naar het vliegveld enz) We hebben geboekt bij Fraserways en hebben de laatste campernacht op een camping bij Galcary geboekt. We hadden graag inderdaad op Calaway Park Campground gestaan maar die gaan pas 7 juni open en wij leveren 6 juni de camper in. Helaas.

Maar we hebben geen dag over dus om tussen Whistler en Clearwater te plannen. Tenzij we een overnachting in Clearwater in skippen en Wells Gray tijdens een reisdag doen maar dat lijkt me ook niet ideaal?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door paulr »

Maar met wie en hoelaat vlieg je dan ? en welke camping heb je op het oog ? Want het inchecken op YYC is écht anders dan op bijvoorbeeld Schiphol of andere luchthavens in Europa. Wij zijn er meestal 1,5 uur voor vertrek en hebben dan nóg alle tijd. Ook het inleveren van de camper is onze ervaring (bij Road Bear, Cruise America en dus Canadream, maar helaas geen Fraserway) dat we na 15-30 minuten wel weer onderweg zijn of een taxi kunnen bellen...
Nee, Well's Grey tijden een (echte) reisdag zou ik inderdaad niet doen. Welke camping heb je bij Well's Grey. Wij hebben ooit bij Dutch Lake gestaan, dat was erg prettig. Wat wel kan is natuurlijk net voorbij Kamloops een camping te zoeken, dan de volgende dag naar Well's Grey, dus dat je in de ochtend nog een uurtje naar het park rijdt...
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Het valt nog mee. Ik had in mijn hoofd dat we rond de middag vlogen maar het is rond de middag op het vliegveld zijn. We vliegen met KLM om 15 uur en moeten volgens de info om 12/13 uur op het vliegveld zijn. Maar dan nog vind ik het spannend. De camper moet voor 10 uur worden ingeleverd en we moeten hem dan die ochtend nog schoonmaken ipv op het gemak de middag ervoor. Dat geeft mij een beetje (boel) stress :(

Ik heb nu de laatste campernacht bedacht op Bow Riversedge. Bij Wells Gray heb ik inderdaad Dutch Lake geboekt.
Het idee van Kamploops vind ik ook slim. Maar wordt de afstand Kamloops naar Jasper dan weer niet te groot? En is het echt onoverkomelijk om Whisler - Clearwater te rijden? Ik dacht dat het een uurtje of 6 rijden was, dat leek me wel te doen?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door paulr »

Vanaf Fraserway (of the Mill shopping center) ben je met een taxi echt supersnel op de AirPort. Wij hebben ook 2 x de KLM vlucht gepakt en dat haal je echt gemakkelijk als. Je ca 13 uur op YYC bent. Dan hoef je dus pas om ca12.30 op weg. Je kan de camper vaak lokale om 9 uur terugbrengen…. Bow Riversedge is ook een prima laatste camping. Heb je een mooi plekje aan de rivier ? Of moet je die nog boeken ? Bij onze laatste reis wilden ze minimaal 2-3 nachten als reservering, vandaar dat we op Calaway terecht kwamen. Maar dat was al begin juli. Vanuit Cochrane ben je binnen 3 kwartier bij Fraserway (neem de noordelijke route, die heeft doorgaans minste verkeer). Wij ruimen altijd de laatste avond ervoor op en pakken in. De camper hoeft echt niet spik en span te zijn. Keukentje en toilet/douche schoonmaken en een natte lap door de camper ! Gaat altijd goed.
Maar goed, snap ook best dat die laatste dag wat stress kan geven, hadden wij ook tijdens eerdere reizen. Nu draaien we er onze hand niet meer voor om….

Ik bedoelde om vanuit Whistler iets voorbij Kamloops te rijden. Dan de volgende dag naar Wells Gray en slapen op Dutch Lake. De dag erna via Blue River en Mount Robson naar Jasper.
Roning
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door Roning »

Ah zo, daar ga ik eens even naar kijken. Afhankelijk van of ik het aandurf om de camper op de dag van vertrek in te leveren :wink: Bedankt voor het delen van je ervaring, vind het best spannend zo'n 1e keer camper.

We hebben in ieder geval je tip opgevolgd voor een overnachting op de icefield parkway. Zin in!

Ik heb inderdaad een plek aan de rivier aangevraagd op Bow Riversedge. :D
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Zie voor een dagje Calgary ons verslag van 2019. Er zijn een paar aardige dingen, maar het is geen geweldige stad. Wel vonden we de Bass Pro Outdoor Shop geweldig en de ernaast gelegen Cross Iron Mills mall met de grote Skechers outlet is ook leuk tijdverdrijf. Zeker als je van shoppen houdt, wat wij niet doen. Wij gingen speciaal voor de schoenenwinkel.
Verder is in de stad Olympic Plaza wel leuk en je zou naar de Calgary Tower kunnen gaan. Hebben wij niet gedaan, dus daar geen mening over.

Qua camping hebben we een keer naar volle tevredenheid op Calgary West Campground gestaan, maar die bestaat niet meer en vorig jaar stonden we op Balzac Campground. Handig gelegen t.o.v. Fraserway, maar geen wonder van schoonheid en pal aan de snelweg. Dat zouden we niet nog een keer doen denk ik, maar we willen altijd wel zo dicht mogelijk bij de verhuurder zitten. In ons geval meestal Canadream.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Roning: Vancouver-Calgary mei/juni 2024.

Bericht door AnnInBC »

Hele mooie route en goede te doen! Voor de periode dat je gaat denk ik niet dat je veel van de betalende excursies/bezienswaardigheden op voorhand moet reserveren. Je kan bij de meeste plaatsen op dezelfde dag gewoon terecht of je kan ook dingen een paar dagen opvoorhand online boeken als je wil.

Ik zou enkel de shuttle bus naar Lake Louise en Moraine Lake boeken. Dit kan vanaf 18 april, maar het jammere is dat je opvoorhand natuurlijk niet weet wat het weer gaat doen. Dus je zou ook kunnen wachten tot 2 dagen voor je bezoek aan deze meren om die bussen te reserveren. Zo een 40% van de tickets kunnen opvoorhand (in april) geboekt worden, de andere 60% kunnen telkens pas 2 dagen op voorhand geboekt worden. Dit heb ik even van de Parks Canada website geplukt met hun uitleg: "40% of the entire seasons tickets (mid-May to mid-October) will be available to book Spring 2023. The remaining 60% will be released on a rolling window at 8 am MDT two days before departure day. For example, the second release of tickets for Saturday, June 3 will be available at 8 am MDT on Thursday, June 1." Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer