2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 523
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door Robbie&Irene »

Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1634
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door BonnyR »

Hoorde het op het nieuws. Verdrietig nieuws

Wat ik mij afvraag wat ze bedoelen met de opmerking dat er een melding op een GPS apparaat was, die zou duiden op een berenaanval.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door heidem »

BonnyR schreef:
02 okt 2023, 12:08
Wat ik mij afvraag wat ze bedoelen met de opmerking dat er een melding op een GPS apparaat was, die zou duiden op een berenaanval.
De slachtoffers hadden een Garmin inReach bij zich (ze communiceerden daarmee met familie (bron)). Waarschijnlijk hebben ze daarmee nog een SOS-bericht gestuurd toen ze aangevallen werden.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door Felicitas »

Hier nog wat meer informatie over dit vreselijke ongeluk: https://www.cbc.ca/news/canada/calgary/ ... -1.6985580
Er zijn twee bussen bear spray gevonden. Er wordt alleen niet vermeld of deze ook zijn gebruikt. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. En is het een goed idee om een hond bij je te hebben als je gaat kamperen in de wildernis? Het lijkt me dat een hond ook invloed heeft op het gedrag van een beer?
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 523
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door Robbie&Irene »

Er zijn natuurlijk honden die beren kunnen wegjagen, maar in dit geval heb ik het idee dat deze hond wel eens de trigger geweest is om zo agressief naar mensen te reageren.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door Mrvanilla »

Heftig! Het blijft altijd naar balans zoeken in de discussie 'mens en natuur', zie de eindeloze berichten over de wolf in Nederland. Amerika en Canada hebben dat natuurlijk altijd al gehad. Ik ben vorige week enkele honderden meters gevolgd door 5 coyotes die wild om mij heen renden terwijl ik met 180 hartslag terug naar de auto liep (Lake Tahoe). Ergens wist ik wel dat coyotes niet zomaar mensen aanvallen en ze leken vooral heel speels, maar maakten veel geluid en bleven maar om mij heen rennen. Dan ben je je meteen bewust van je kwetsbaarheid. Laat staan als je in grizzly gebied bent. Zo te lezen hebben deze mensen alle protocollen gevolgd (eten opbergen, bear spray mee, nood gps) maar als zo'n dier door wat voor reden dan ook agressief wordt kun je als mens niets.
Robbie&Irene schreef:
04 okt 2023, 11:07
maar in dit geval heb ik het idee dat deze hond wel eens de trigger geweest is om zo agressief naar mensen te reageren.
Volgens mij gaan de instanties uit van een hongerige beer net voor de winterslaap (de afgeschoten beer had in een abnormaal laag body fat)
Groetjes,
Daniel
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door kastelke »

Zonet hier in Canada op CBC Radio News: de beer was 25+ jaar oud en met minder vetreserve dan wat je nu nodig hebt, in 'fair condition' maar met een zeer slecht gebit. Met andere woorden: een oude beer die de winter voelt naderen en problemen heeft met eten.
De beer is afgemaakt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door ClaireVHaut »

Die mensen waren ook op een back country plek met vergunning en erg ervaren. Dit is echt gevalletje wrong time wrong Place. Hond zou idd goed mogelijk een trigger kunnen zijn geweest, althans, dat zei een parkranger op de tv.

Wij zijn net terug uit Canada en soms zie je mensen zo dichtbij beren komen (er is veel zalm in de rivieren, dus rond uur of 6 komen de beren wel bij de rivieren).. dat er hiermee geen ongelukken gebeuren verbaasd me nog altijd. Wij bleven ver uit de buurt (en telelens op de camera).. ik wil geen risico lopen. En absoluut niet wandelen in afgesloten gebieden, wat men ook gewoon doet.. want onzin die meldingen werd er gezegd.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door Tipsy_1 »

@Mrvanilla wat een angstige situatie met die coyote's. Ik zou persoonlijk minstens evenveel schrik hebben van coyote's dan van beren! Goed dat je er met de schrik vanaf gekomen bent.
(EDIT: dan van zwarte beren. Grizzly beren heb ik veel schrik van.)
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2172
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door jojostravelusa »

Mensen, ik zeg niet deze, want ik ken de situatie niet genoeg, kunnen ook zo ontzettend dom zijn met wild. Er zijn serieus mensen die denken dat ze een bizon kunnen aaien. En een elk, of nog erger een eland, kan heel chagrijnig zijn en ook dodelijk verwonden. Telelenzen zijn een erg prettige uitvinding zullen we maar zeggen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: 2 mensen gedood door Grizzly in Banff N.P.

Bericht door Dutchess »

Felicitas schreef:
04 okt 2023, 10:45
Er zijn twee bussen bear spray gevonden. Er wordt alleen niet vermeld of deze ook zijn gebruikt. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Er stond eerder in het artikel:
he was told that a bear spray canister had been emptied
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer