Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
SndR
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door SndR »

Hoi allemaal,

Wij zijn net terug uit Thailand maar ondanks dat het er ook mooi was deed het me direct terug verlangen naar Noord Amerika.
Vorig jaar hebben wij zuidwest Amerika in 4 weken bekeken en dat was echt een adembenemende ervaring, ik krijg er nog steeds kippenvel van als ik terugdenk aan al het moois dat we hebben gezien. Destijds heb ik veel gehad aan dit forum en de reacties op een korte post hier dus vandaar dat ik direct dit forum weer aan het doorspitten ben.

Wij hebben vooralsnog voor volgend jaar het voornemen om met de camper een (ambitieuze?) reis te doen in 5 weken. Ik zie de route die wij willen doen niet echt voorbij komen in de andere topics dus vandaar dat ik het toch maar even op deze manier doe. Ik ben bekend met camper reizen en de afstanden maar vind het toch lastig in te schatten ivm de bergen die je hier veel doorkruist. Ik heb in excel een globale en vroege planning gedaan, gebaseerd op andere ervaringen van forum-leden dus hoop dat ik niet al te ver van een reële planning af zit. We hebben 2 kids, 5 en 7 op het moment van de reis, die heel gemakkelijk zijn en al veel reizen (rijden/vliegen) hebben ervaren.

Zouden jullie kunnen aangeven of ons plan in dit tijdsbestek realistisch is of dat we iets moeten schrappen. Wij doen graag het retourtje Vancouver (tickets o.a. goedkoper voor zover ik kan vinden) en vinden Yellowstone eigenlijk wel een beetje onmisbaar. Zoals jullie kunnen zien kom ik de laatste week een beetje in de knel met op tijd terugzijn in Vancouver om de camper in te leveren. Er is nog niets concreet geboekt overigens maar een aantal dagen in een hotel in Vancouver afsluiten vinden we wel een fijn idee.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties, alvast hartelijk dank!

Edit:
Ik zie zojuist het topic volgende topic met de omgekeerde route: viewtopic.php?f=8&t=77371
Dank voor de reacties aldaar nog!

Afbeelding
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door paulr »

mooi vooruitzicht en... ambitieus, hahaha.
1e vraag: camper early pick up ? Waar verwacht je de camper te boeken ? Wij doen in Canada altijd Canadream, daar kun je een early bird doen voor CAD 75,- en ben je als je op tijd incheckt (dan kan je pas early pickup ''boeken'') om een uur of 10-11 onderweg. Vervolges is Whistler dus prima haalbaar.
De eerste week gaat prima, in de 2e week Jasper/Banff kun je overwegen een dagje minder te doen. Je gaat nog veel bergen en ander moois zien, dus de vraag is of je in dit (erg drukke) deel zoveel tijd wilt spenderen. Plan in ieder geval 1 overnachting op de Icefield Parkway (Wilcox Creek campground vonden wij prachtig). Mooi om van alles verlaten te staan...
Banff-Fort Steel is een mooie route. Wij vonden het dal bij de Kootenay River verrassend mooi afgelopen jaar. Fort Steel (openluchtmuseum) is ook leuk. Wij liepen er uiteindelijk langer rond dan gepland.
Vervolgens ga je naar Waerton, maar je slaat Glacier NP over. Is dat bewust ? Wateron vonden wij mooi (leuk om eens in een dorp te staan met de camper), maar voor 1 nacht wel voldoende. Daarentegen zou ik zeker 3 nachten st Mary (Glacier) aanbevelen ! Dan heb je 2 dagen om te wandelen, één keer in Many Glacier, de andere dag met de shuttle bus de Logan Pass op.
De route van Glacier is lang en verlaten. Het handigste is om gewoon onderweg een overnachting in Helena te doen.
Daarna door naar Yellowstone. Wellicht leuk om onderweg Virginia City en Nevada City te bekijken. Al met al ben je daar een uur of 2-3 zoet mee (leuke lunchplek ook...).
Een dag of 4 in Yellowstone zoals je nu hebt is prima, kies voor 2 of 3 campings zodat je niet onnodig heen en weer hoeft te rijden. Je kan al campings reserveren nu en dat zou ik zeker doen !!! (https://www.yellowstonenationalparklodg ... y/camping/). Eventueel weer annuleren als je via recreation.gov 6 maanden vooruit nog een andere campingplek kunt bemachtigen.
Daarna Bridger Teton ? Het national Forest? of bedoel je gewoon Grand Teton ? Ook hier zou ik 2 campings doen: 1 nacht Colter of Signal, de andere op Gros Ventre (lekker dichtbij Jackson).
Tja... en daarna is het een hele lange rit terug naar het westen. Wij gaan hetzelfde doen volgend jaar vanuit Vancouver (op en neer naar YS en GT) en puzzelen daar ook mee. Ik ken dit deel dus nog niet en denk dat anderen hier beters iets over kunnen adviseren. gevoelsmatig zou ik zeggen dat je hier niet teveel extra kilometers zou moeten willen gaan maken. Dus én Mount Rainier én die Fossil Beds is wellicht teveel van het goede...
Succes met plannen, leuke klus ! :-)
Oja... ik denk dat je sowieso wat teveel tijd voor Vancouver uit trekt, zowel in het begin áls op het eind meerdere nachten...
en nog een oja: ga met de kids op orca tour !
Paul
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door Martin & Marianne »

Wij deden in 2015 het stuk van Yellowstone via Grand Teton (ik begrijp ook Bridger Teton niet) via Craters of The Moon en John Day naar het westen. Grand Teton deden we ook nog voordat we naar Yellowstone reden, dus vandaar niet veel tijd later in de reis. Misschien heb je iets aan ons reisverslag voor dat stuk.

Marianne
SndR
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door SndR »

paulr schreef:
23 sep 2023, 16:18

Daarna Bridger Teton ? Het national Forest? of bedoel je gewoon Grand Teton ? Ook hier zou ik 2 campings doen: 1 nacht Colter of Signal, de andere op Gros Ventre (lekker dichtbij Jackson).
Tja... en daarna is het een hele lange rit terug naar het westen. Wij gaan hetzelfde doen volgend jaar vanuit Vancouver (op en neer naar YS en GT) en puzzelen daar ook mee. Ik ken dit deel dus nog niet en denk dat anderen hier beters iets over kunnen adviseren. gevoelsmatig zou ik zeggen dat je hier niet teveel extra kilometers zou moeten willen gaan maken. Dus én Mount Rainier én die Fossil Beds is wellicht teveel van het goede...
Succes met plannen, leuke klus ! :-)
Oja... ik denk dat je sowieso wat teveel tijd voor Vancouver uit trekt, zowel in het begin áls op het eind meerdere nachten...
en nog een oja: ga met de kids op orca tour !
Paul
Dank voor je reactie! Ik ben inderdaad in de war en bedoel Grand Teton :)
Ik denk dat een dag eerder de camper ophalen inderdaad wel goed is nu je het zegt. En je idee over iets minder lang in Jasper/Banff omdat er genoeg bergen in deze reis zitten kan ik inderdaad ook begrijpen. Daarom leek het me inderdaad handig om vanaf Banff sneller door te rijden naar Yellowstone en Glacier te skippen. Maar ik ga het even omgooien, thanks!

Sander
SndR
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door SndR »

Martin & Marianne schreef:
23 sep 2023, 16:34
Wij deden in 2015 het stuk van Yellowstone via Grand Teton (ik begrijp ook Bridger Teton niet) via Craters of The Moon en John Day naar het westen. Grand Teton deden we ook nog voordat we naar Yellowstone reden, dus vandaar niet veel tijd later in de reis. Misschien heb je iets aan ons reisverslag voor dat stuk.

Marianne
Ik zal naar jullie verslagen kijken, wat hebben jullie er al veel gereisd zeg. Leuk!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door paulr »

Glacier skippen is een slecht idee :-).
Een dagje minder Jasper-Banff en een dagje minder Waterton geeft je ruimte voor Glacier.
Prachtig daar !
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door paulr »

Heb je overwogen om in Calgary te starten en te eindigen in Vancouver. Dan mis je Whistler en Well Gray, maar scheelt veel tijd en kilometers. Dan start je in YYC, doe je eerst ''op en neer'' naar Jasper en dan de rest van je route...
Geeft je ruimte en rust, en wellicht ook meer tijd ''op de terug weg naar Vancouver vanaf Grand Teton.
Eerlijk gezegd denk ik dat (met alles wat je deze reis te zien krijgt) dat Whistler en Wells Gray geen hoogtepunten zullen zijn...
Maar wellicht dan anderen hier anders over denken.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door ingrid14 »

Ik zou ook Glacier niet skippen.

John Day: het park ligt verder dan het stadje, misschien regio Mitchell kijken om te overnachten
Tussen Boise en John Day win je een uur.
Indien mogelijk een bezoekje aan Painted Hills in de avond, dan kleurt het er erg mooi.

Van vb Mitchell zou je richting Portland kunnen gaan.
Dan kan je zo de Columbia River Gorge ook bezoeken. (een leuke stop is Shaniko Ghosttown)
Vanaf regio Portland dan naar Mount Rainier: misschien een stop onderweg is Mount St Helens

Oh en Craters of the Moon, zaklampen (of beter nog hoofdlampen) meenemen. Heel handig om de lava tunnels te ontdekken.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
SndR
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door SndR »

Dank voor alle reacties, daar kan ik zeker wat mee! Zal weer even goed naar het schema kijken.
Ik denk dat Whistler overslaan dan inderdaad wel een verstandige keuze is gezien het aantal dagen in de bergen.
Wat betreft vliegen op Calgary en retour Vancouver: op dit moment zijn die tickets voor ons gezelschap minimaal 1200,- duurder dan wat ik retour Vancouver kan vinden. Vind ik toch ook wel weer een factor...

Keuzes keuzes :)
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door paulr »

Oei, 1200,- is inderdaad de moeite. Bovendien ben je ook voor de camper wat meer kwijt ivm one way.
Whistler overslaan had ik als suggestie gedaan voor als je een one way doet, als je in Vancouver start en de noordelijke route volgt dan kom je er natuurlijk gewoon doorheen/langs (ca 3 uur extra reistijd schat ik in tov direct naar Kamloops)
SndR
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2022, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door SndR »

Dank voor alle tips, ik heb er even voor gezeten en mezelf iets meer inzicht geprobeerd te geven in de route en vooral de reistijden.
Ik heb extra tijd genomen t.o.v. de google maps tijden dus hoop dat het een beetje in de buurt komt.

Ik zit alleen wat met de laatste week in de maag, en dan vooral de lange reisdagen. Misschien toch nog ergens een dag op beknibbelen of daar iets overslaan. Dagje Mt. Rainier misschien...
Ben erg benieuwd naar jullie mening/tips/feedback, vind het top!
Alvast bedankt!

Afbeelding
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door jojostravelusa »

John Day heeft 3 secties. De bekende Painted Hills, maar ook de Sheep Rock Unit. Deze is ook zeer aan te raden met de lichtgroen/lichtblauwe rotsformaties.
De route die jullie in gedachten hebben, hebben wij ook ooit min of meer hetzelfde bedacht, maar uiteindelijk toch uit elkaar getrokken. In 2019 het Canadese stuk met o.a. Banff en Jasper, vorig jaar Waterton, Glacier, Yellowstone en verder naar het oosten gedaan en dit jaar, gisteren teruggekomen, vanuit Vancouver Washington en Oregon + Craters of the moon. Het verslag moet ik nog maken. Daar ga ik z.s.m. obsessief mee aan de slag :lol:
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis SndR: West Canada + Noordwest Amerika; reisplan.

Bericht door paulr »

Zoals al eerder geschreven: het blijft ambitieus. Wij hebben deze rit ook over 3 reizen verdeeld, zoals Jojos. Eerste keer 3 weken Canada Rockies inclusief Vancouver Island, vorig jaar 3 weken stukje Canada + Yellowstone, GT en Glacier. Volgend jaar 4 weken Oregon, Washington en YS + GT. Ieder heeft zo z'n wensen natuurlijk mbt kilometers, rijtijden en dingen bezichtigen. Maar nog 1 overweging: op één dag kun je nooit meer bekijken dan dat je op één dag kan bekijken.... Kortom: wat is de meerwaarde van dingen bekijken die elke keer 300-400 km uit elkaar liggen terwijl je onderweg veel overslaat...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer