Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door Ing »

Dag allemaal, een grote reiswens komt volgend jaar in vervulling: een grote Canada en Alaska reis.

Ik ga deze reis samen met mijn moeder maken. Het enige bekende is Seattle, verder is alles nieuw. Het idee om een rondreis per auto in Canada en Alaska te combineren met een cruise vanuit Anchorage terug naar Vancouver. De reden voor de rondreis naar Canada vanuit Seattle is de auto huurprijzen en vluchtopties, maar dat kan eventueel nog Vancouver worden.

We hebben altijd een relatief hoog reistempo, omdat we niet enorme wandelingen of tours maken, maar graag vanuit de auto verkennen.

Deze cruise hebben wij op het oog: https://www.hollandamerica.com/nl_NL/fi ... /N452.html

De eerste opzet:
image.png
Opmerkingen, aanmerkingen, tips?
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1634
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door BonnyR »

Prachtige plannen. Wij hebben in 1996 de Cruise met de oude Ms. Rotterdam gemaakt en in Anchorage een camper gepakt om weer naar beneden te reizen. Ik zie SanDiego op dag 1 staan gok dat dit Seattle moet zijn.
Van Seatlle naar Anchorage??? Zit of hoort daar nog een stop tussen?
Dat is het eerste wat me zo even opvalt.
Maar deCruise is geweldig in ieder geval.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door Ing »

Bedankt voor je reactie.

San Diego is geen foutje, ik kom vanuit een conferentie in San Diego gevlogen naar Seattle. Vandaar die route.

Seattle - Anchorage gaan we vliegen.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1634
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door BonnyR »

Staat ook in je schema, te snel gelezen...😅trouwens ik weet niet of het nog zo is, maar in 1996 kon je kiezen in de diner zaal of je met z'n tweeën, vieren of achten wilde zitten. Wij kozen toen voor een 8 persoonstafel. Leuk internationaal gezelschap aan tafel.
En is er nog steeds een dresscode? Ach roept weer leuke herinneringen op. We hebben samen met de kapitein op de brug erwtensoep mogen eten ergens bij een gletsjer.
😃
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2172
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn in januari met HAL naar Zuid Amerika en Antarctica geweest. Dat was geweldig!
V.w.b. het eten kun je altijd in het buffet restaurant terecht, maar in de Dining Room zit je luxer en heb je à la carte menu's. Daar konden we kiezen of we een tafel voor 2 wilden of een tafel delen. Dan weet je niet met hoeveel en met wie je aan tafel komt. Dat hebben we 2x gedaan en 1x is uitstekend bevallen. We zaten aan tafel met 2 oudere stellen. De heren waren neven en kwamen respectievelijk uit Vancouver en Peoria. We gaan in september het eerste stel opzoeken in hun vakantiehuis in Chase, BC en in maart naar Peoria. De andere keer dat we een tafel deelden was het een stuk minder gezellig. Er werd gepraat, maar het waren niet ons soort mensen. We vermoeden nogal ernstig republikeins, als je begrijpt wat ik bedoel :wink:
Er is in principe geen dresscode, maar wij hadden 1x per week "dressy night" en dan word je verwacht in nette kledij. Dat kan alles zijn tussen gewoon netjes en gala, maar geen casual.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door Ing »

Ik ben benieuwd naar het cruisen, we gaan het ervaren!

Zijn er nog tips of opmerkingen op de route in Canada en Alaska zelf? Of goede reisverslagen die ik kan lezen? Zeker van Alaska is niet heel veel te vinden!
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2172
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn in 2017 in Alaska geweest, i.c.m. Yukon
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
en in 2019 naar West Canada. Wij gaan altijd met een camper en houden van een hoog reistempo, maar misschien haal je er toch wat tips of ideeën uit.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door Ing »

Inmiddels ben ik al weer een heel stuk verder met de route, veel excursies al geboekt en wat meer detail aangebracht:
image.png
Nog tips voor de route? Excursies die we niet moeten vergeten? Toegang die we moeten regelen?
Ik hoor het graag!
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door Mr. Patrick »

Met dit tempo van rondreizen zou ik de steden er uit laten, zeker Calgary. Aangezien je op één dag van Calgary naar Golden wilt rijden en dan ook nog Lake Louise, Lake Moraine en Yoho NP wit zien, zou ik er voor kiezen om voor die activiteiten wat meer tijd uit te trekken. De shuttlebussen (boeken zodra dat kan, opzoeken en zet het in je agenda!) daar zijn goed te doen, maar kosten wel extra tijd. Ik zou ook de overnachting in Hinton proberen te verplaatsen naar Jasper om wat reistijd (toch een uur enkele reis) te besparen. In Jasper is de Maligne Lake Cruise een aanrader.

Over Alaska kan ik niks zeggen, ben ik nog niet geweest.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door AnnInBC »

Over het Alaska deel kan ik niet veel zeggen want daar ben ik zelf ook nog niet geweest. Het Canada deel is een beetje in een sneltempo, vooral de eerste dagen omdat je dan vooral veel aan het rijden bent en er weinig tijd is voor dingen te zien/doen. Van Seattle naar Vancouver, dan van Vancouver naar Whistler, Whistler naar Clearwater...dat is veel rijden op 4 dagen. De trip van Whistler naar Clearwater is ook redelijk lang op 1 dag, reken gerust op 6 uren of meer zonder te stoppen. En met hier en daar wat mooie bezienswaardigheden onderweg, zal je niet veel tijd hebben om dan nog naar Wells Gray Provincial Park te gaan. Hou daar zeker rekening mee. Je zou de volgende dag in de voormiddag Wells Gray Provincial Park kunnen bezoeken en dan in de namiddag naar Jasper rijden.

Verder ga ik hier akkoord met wat "Mr. Patrick" aangeeft, ik zou Calgary eruit laten want dat is eigenlijk zonde van je tijd. Blijf die extra nacht in Canmore om Banff en omstreken te bezoeken. Ik zou dan van Canmore ook rechtstreeks naar Revelstoke rijden en niet overnachten in Golden. Voor Jasper zou ik ook niet in Hinton verblijven, dat is een heel stuk rijden en tijd verlies. Als je naar iets betaalbaars op zoek bent, dan kijk een bij de vele guesthouses waar je een volledige prive verdieping kan huren met eigen ingang, prive slaapkamer, prive badkamer, prive keuken, prive woonkamer, etc... Hier is de website met de verschillende guesthouses: https://stayinjasper.com/search-accommodations/

De shuttlebussen naar Moraine Lake en Lake Louise zijn vanaf 18 april te boeken. Let wel dat op dat moment maar 40% van de tickets voor het hele seizoen ter beschikking zijn en de andere 60% wordt op een rollende basis uitgegeven 2 dagen voor je geplande bezoek. Dus je kan ook tot dan wachten als je wil, dus als je van plan bent om 29 juli te gaan dan kan je tickets kopen op 27 juli vanaf 8u 's morgens lokale tijd. Zorg ook dat je een Canada Park Pas aankoopt, je kan de Discovery Pass (jaarpas) op voorhand online kopen: https://www.commandesparcs-parksorders. ... -discovery Als dat niet zo handig is, dan kan je deze ter plekke kopen als het eerste park binnen rijdt en dat is Jasper NP in jullie geval. Geef daar bij het locket (langs de weg) aan de persoon aan hoelang je in de nationale parken verblijft (dit geldt ook voor Glacier NP in Canada en Mount Revelstoke NP) en die persoon zal dan uitreken wat het beste is voor jullie. Dus afhankelijk van hoeveel dagen je in de Nationale Parken verblijft is het goedkoper om voor het aantal dagen te betalen dat je er bent in plaats van een jaarpas aan te kopen.
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door rl23 »

Ik zie dat je op woensdag van Copper Center naar Palmer hebt staan maar via Valdez. Ik vroeg me af hoe je dat gepland hebt en wat je onderweg wilt doen. Copper Center - Valdez is volgens google enkele reis al 2 uur en Copper Center - Valdez - Palmer is ruim 6.5 uur. Ik probeer in mijn eigen planning ook nog Valdez toe te voegen maar dan kom ik wel uit op minimaal 1 overnachting.

In je planning heb je staan dat je de auto inlevert om 12:00. Hoe ga je vanuit Anchorage naar Whittier. Heb je de trein of bus geboekt via HAL? Je zou ook nog kunnen kijken om zelf de trein te boeken (vertrekt om 9:45 vanuit Anchorage Depot). Je kan dan al zondagmiddag inchecken op de Noordam, lunchen en even bijkomen van alle reisdagen daarvoor. Er zit wel wat extra uitdagingen in mbt welk hotel in Anchorage (dicht bij het depot) en hoe je het doet met het inleveren van de auto (waarschijnlijk dan een taxi terug naar het hotel na het inleveren)
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door ingrid14 »

Leuke stop tussen Anchorage en Talkeetna (vond ik toch) Wal Mikes in Trapper Creek

Bij Denali is een wandeling bij Horseshoe Lake ook erg mooi. (bij de ingang van het park)

Overnachting rondom Denali: kijk ook eens naar Healy, ligt dichtbij en de prijzen zijn er lager

Healy: 49th State Brewing - je kan er iets eten of kiezen uit een lekker biertje en je kan er een replica bezoeken van de bus uit de film Into the Wild

Bij Fairbanks zou ik ook even langsgaan bij Santa Claus in North Pole.

Fairbanks-Copper Center: eventueel North Pole, Rika's Roadhouse, visitor center bij Delta Junction, fotostop bij Alyeska Pipeline/ Viewing Point- Pump Station 9, Wrangell St. Elias Visitor Center

Wrangell St. Elias Visitor Center: sluit om 5pm, dus misschien de volgende ochtend bezoeken

Valdez is mooi maar daar zou je eigenlijk een overnachting nodig hebben.
Ik zou het in jullie route eruit laten.
Een bezoek aan Matanuska Glacier neemt ook al tijd in.
Ik zou eerder kiezen voor een bezoek aan Independence Mine in de bergen bij Palmer.
Of met de vliegboot naar Knik Glacier.

Ik zie geen bezoek aan Exit Glacier staan op jullie planning. Zou eventueel kunnen op 10-08

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door Ing »

Dag allemaal, bedankt voor alle tips, reacties en advies!
Ik weet dat het tempo hoog ligt overigens, maar echt uitgebreid wandelen gaan we niet doen (mijn moeder is bijna 72) en we hebben soms echt even behoefte aan een stad (zoals Calgary). Ik zal met al jullie tips nog eens kijken of er iets te veranderen valt, maar de hotelprijzen zijn inmiddels zo bizar overal...

@Mr. Patrick
Ik zie inderdaad dat ik Lake Louise en Lake Moraine op 1 dag met Yoho heb gezet, maar ik wil eigenlijk de volledige dag in Banff die bezoeken. Ik weet dat Hinton een stuk rijden is, maar ik kon, zelfs vorig jaar november/december niks vinden onder de 300 per nacht in Jasper, ook niet guesthouses. Ik vind 400 euro per nacht echt te gortig, dus dan maar even iets langer rijden. Maligne Lake cruise is genoteerd, leuk!

@AnnInBC
Bedankt voor alle tips, ik ga het eerste stuk nog eens heroverwegen en bekijken. Vancouver doen we ook nog op de terugweg na de cruise, dus dat is meer een soort tussentop dan echt een bestemming. We hebben wel 2 nachten in Wells Gray overigens, dus ik heb pas de volgende dag volledig bedacht voor Wells Gray.

Er is gewoon echt niks betaalbaars meer in Jasper, vorig jaar niet meer en nu niet meer. Daar komt bij dat ik 1 Queen niet wil boeken omdat ik met mijn moeder op reis ben en dat gewoon echt te krap vindt, heel veel accomoddaties die dan toch betaalbaarder zijn hebben alleen 1 Queen...

De shuttle staat in mijn agenda, die parkpas inderdaad op het lijstje om nog uit te zoeken.

@rl23 ik zie dat ik Valdez inderdaad eruit moet laten, goede tip. Ik had dat beetje verkeerd ingeschat. Ik heb voor nu gedacht om de bus via HAL te boeken, maar ik ga die trein ook nog even bekijken. Goede tip!!

@ingrid14 , ik heb jouw reisverslagen al uitgebreid gelezen, heel leuk om te zien. Ik ga je tips in mijn lijstje opslaan. We hebben ook al een hotelovernachting in Healy trouwens :). Exit Glacier had ik wel in mijn hoofd, nog niet op het lijstje zie ik.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Ing: rondreis Canada, Alaska & cruise Alaska

Bericht door AnnInBC »

Jammer dat er niets meer te vinden was in Jasper om te verblijven, dan is Hinton zeker wel een mogelijkheid ookal is het wat extra rijden.

Voor nog wat tips voor het Canada gedeelte kan je gerust eens kijken op mijn reis route beschrijving:
Van Vancouver naar Jasper (in beschrijving is Tofino naar Jasper, maar je kan daar lezen vanaf Vancouver in het midden van de pagina ergens): http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... asper.html
Van Jasper naar Lake Louise: http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... field.html
Vancouver Lake Louise naar Osoyoos: http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... field.html

Succes nog met het plannen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer