Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Saranne
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2016, 17:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door Saranne »

Dag allen,

Na Florida in 2020 ben ik bezig een reis te plannen voor juli/augustus 2024 met ons reisgezelschap van 4 volwassenen, een 6-jarige en een 2-jarige en vroeg me af of dit een beetje een reëel schema is.
We hebben 4 weken.

Dag 1-4 Seattle (vooral rustig de jetlag te boven komen met de kids)
Dag 4 overtocht naar Vancouver Island
Dag 4-6: Victoria
Dag 6-8: noordelijker gedeelte van Vancouver Island
Dag 8-10 Vancouver
Dag 10-12 Whistler
Dag 12-14 Sunpeaks (oid in die regio, vooral bedoeld als tussenstop naar Jasper)
Dag 14-17 Jasper NP
Dag 17-20 Banff NP
Dag 20-22 Glacier NP
Dag 22-23 Bozeman (ter overnachting richting Yellowstone)
Dag 23-27 Yellowstone
Dag 27-28 Salt Lake City en weer naar huis

Yellowstone en Banff zijn een must, voor de rest zouden we iets kunnen overslaan of kunnen schuiven.
Ik twijfel of de reisdagen in Canada vanaf Whistler niet te lang zijn. Verder is alles tussen Banff en Yellowstone niet per se een must, maar misschien zeggen jullie wel: dit moet je echt niet overslaan!

Verder zal de dan 2-jarige ws alles wel best vinden, maar is er voor onze dochter van dan 6 genoeg te doen en te zien in de NP’s? Tuurlijk zal ze het leuk vinden om wildlife te spotten, maar ws waardeert ze iets van speeltuintjes, klimpaden ook wel onderweg :)

Thanks voor jullie hulp!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door paulr »

Goeiemorgen,
Mooi plan ! En je hebt 4 weken, dus er is best wat mogelijk.
Ik denk dat het verstandig is om de reis per dag uit te schrijven zodat we zien wat de reisdagen worden. Voorbeelden staan er voldoende op dit forum hoe dat te doen. Dat wordt een lange lijst, maar is dan wel duidelijk. Dan zie je ook dat bepaalde stukken inderdaad uitdagend worden. Ook belangrijk is te vermelden hoe je gaat reizen, auto + hotels/cabins/tent of wellicht een camper. Dat maakt wat uit qua rij en reistijden.
Wij hebben paar jaar geleden een one way met auto en camper gedaan van Vancouver via VI naar Calgary in ruim 3 weken. Straks in juni gaan we van Calgary naar Yellowstone heen en weer in 3 weken. Samen dus 6 weken, jullie hebben er 4….
Canada leent zicht uitstekend voor aktiviteiten (naast het wandelen) zoals whaletour, fietsen, af en toe een liftje etc. Voor de kinderen erg leuk qua afwisseling. Echter kost dat ook veel tijd. Reken er ook op dat de omgeving Banff en Lake Louise wat extra tijd kost ivm drukte en planning. Voor veel zaken is een verplichte shuttle inmiddels gewoon geworden om druktemaker parkings etc te voorkomen (Dien je te reserveren en kost ook meer tijd dan voorheen.
Als Banff en Yellowstone een must zijn, zou het kunnen zijn dat je bijvoorbeeld Vancouver Island moet laten schieten. Maar dat zal wellicht duidelijk worden als je de reis dag voor dag uitgeschreven hebt.
Andere overweging: starten en eindigen in SLC en dan stukje Utah meenemen, maar ook wel richting Canada op en neer. Voordeel: veel afwisselende qua natuur met ook “rode stenen” zoals wellicht Bryce, Zion en regio Moab. Wij vonden 3 weken Canada met veel groen (bossen), blauw (water) en wit (sneeuw) minder afwisselend dan onze reizen met ook dit deel van de USA erin.
Ook iets om mee rekening te houden: hoe groter het reisgezelschap, hoe langzamer de reis. Denk alleen maar om allemaal op juiste moment klaar voor vertrek te zijn, onderweg ff naar het toilet te gaan, boodschappen doen etc. Met z’n 2-en scheelt dat dagelijks en boel tijd !

Succes met voorbereiden, dat is vaak leuker dan de reis zelf :)
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door paulr »

Tussen Whistler en Jasper is doorgaans Clearwater (Wells Gray) de stop die veel mensen doen.
Saranne
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2016, 17:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door Saranne »

Ah thanks voor je bericht! Ik heb het allemaal nog niet in detail bedacht, maar daar zal ik dan zeker mee gaan beginnen.
Je suggesties om Bryce enzo ipv een ander stuk te doen, zal ik zeker meenemen :)
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door paulr »

Mij helpt het om in een excel de plaatsen, afstanden, rijtijden en uren voor sightseeing, boodschappen etc in te zetten. Dan zie je snel genoeg waar het gaat knellen… dat is handiger dan een globale route maken en tips vragen. Check ook goed vluchttijden, prijzen en verschillende tarieven autohuur/camper tussen de verschillende plaatsen.kan hinderden euro’s schelen.
Saranne
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2016, 17:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door Saranne »

Yes, ga ik doen! Ik plan het meestal niet zó in detail van tevoren, maar qua activiteiten die we erg graag willen doen is dat wel handig idd.

We willen trouwens met auto + accommodaties.
Zijn van plan de vliegtickets en accommodaties in de NP’s 1 jaar van tevoren te boeken en de rest gaandeweg het jaar.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door paulr »

Gaat ook niet zozeer om een vaste planning, maar geeft wel goed weer wat haalbaar is. Verstandig om tickets en belangrijkste acco’s op tijd te boeken: geeft rust en doorgaans zal je toch niet veel van de route spontaan gaan afwijken… behalve in geval van calamiteiten ivm weer en gesloten wegen/parken, maar daar is niet te plannen….
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1420
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door AnnInBC »

Op het eerste zicht ziet dat er een prima route uit met overal tijd genoeg. Afhankelijk van jullie reistempo en hoeveel je wil zien in Banff/Yellowstone kan je mogelijk Vancouver Island eruit laten. Zo heb je misschien ook wat meer rust tussen al de verschillende plaatsen waar je naartoe gaat. Bij Banff zeker ook een dagje gebruiken om Yoho National Park te bezoeken.

In Vancouver is fietsen rondom Stanley Park altijd een leuke activiteit. Daar zitten veel fiets huurders in de buurt. Een boot tochtje met de mini bootjes op False Creek is ook een leuke activiteit, daar kan je mee naar Granville Island waar je een overdekte markt hebt alsook een Kids Markt. Het stuk tussen Whistler en Jasper is zeker mooi. Je hebt bij Cache Creek de Hat Creek Historic Ranch, ook leuk met kinderen. Ik zou zeker ook een nacht bij Clearwater verblijven en minstens 1 dag gebruiken om Wells Gray Provincial Park daar te bezoeken.

Wat kinderen betreft is er genoeg te doen. Elk plaatsje heeft wel een park met een speeltuintje, dus ter plaatse even via google op "playground" zoeken en je gaat er zeker een deel vinden. Bij Banff alleen al zie ik al een stuk of 5 verschillende speeltuintjes. Verder kan je bij het info centrum van de National Parks in Canada kan je een boekje aanvragen dat "Xplorers" heet en dat is gevuld met allerlei leuke activteiten om te doen met kinderen tijdens het bezoek aan de nationale parken. En als je deze activiteiten gedaan hebt, kan je een souvenir aanvragen bij het info centrum voor je weer vertrekt.

Voor restaurants zou ik een oogje houden op White Spot of Red Robin, deze hebben altijd leuke kinder maaltijden. Bij White Spot heb je een Pirate Pak wat een hoofdmaaltijd, drank en dessert inhoud voor iets van een 7-8 euro. Altijd een hit geweest bij onze dochter als ze onder de 10 jaar was en het restaurant heeft verder voor de volwassenen ook lekkere maaltijden. Je kan hier eens gaan neuzen: https://www.whitespot.ca/menus/bc/kids/#the-pirate-pak
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2163
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn in 2019 in West Canada geweest en hebben vorig jaar september o.a. Yellowstone en Glacier gedaan. Wij zijn met z'n tweeën, dus reizen anders dan met kinderen. Als je dit allemaal wilt combineren, zou ik misschien toch Vancouver Island eruit laten. Wij zijn aan de noordkant met de ferry van het eiland gegaan naar Bella Coola. Dat zal voor jullie sowieso niet haalbaar zijn.

Misschien haal je wat tips of ideeën uit onze verslagen.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door Martin & Marianne »

Saranne schreef:
06 mei 2023, 14:11
Yes, ga ik doen! Ik plan het meestal niet zó in detail van tevoren, maar qua activiteiten die we erg graag willen doen is dat wel handig idd.

We willen trouwens met auto + accommodaties.
Zijn van plan de vliegtickets en accommodaties in de NP’s 1 jaar van tevoren te boeken en de rest gaandeweg het jaar.
Dat je het per dag uitschrijft in een van-naar schema betekent niet dat je een gedetailleerde planning maakt. Het is alleen duidelijker dan de manier waarop je het nu hebt genoteerd. Je ziet dan meteen waar je een reisdag hebt en waar een volle dag. En het is eenvoudig aan te passen in je excel, zeker als je het vertrekpunt op een dag verwijst naar de aankomstlocatie op de dag ervoor.

Als je de accommodatie in de parken een jaar van te voren vastlegt waarom dan niet de rest ook zo vroeg mogelijk vastleggen? Wijzigen kan altijd nog, maar hoe eerder je boekt hoe meer keuze je hebt.
Ik weet niet of jullie van kamperen houden maar je kunt erg veel geld besparen door in de parken zo nu en dan te kamperen.

Ik mis trouwens Grand Teton. Jammer als je er zo dichtbij bent.

Marianne
Dutchylex
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 jul 2015, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Nederland

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door Dutchylex »

Saranne schreef:
06 mei 2023, 07:36
Dag allen,

Na Florida in 2020 ben ik bezig een reis te plannen voor juli/augustus 2024 met ons reisgezelschap van 4 volwassenen, een 6-jarige en een 2-jarige en vroeg me af of dit een beetje een reëel schema is.
We hebben 4 weken.

Dag 1-4 Seattle (vooral rustig de jetlag te boven komen met de kids)
Dag 4 overtocht naar Vancouver Island
Dag 4-6: Victoria
Dag 6-8: noordelijker gedeelte van Vancouver Island
Dag 8-10 Vancouver
Dag 10-12 Whistler
Dag 12-14 Sunpeaks (oid in die regio, vooral bedoeld als tussenstop naar Jasper)
Dag 14-17 Jasper NP
Dag 17-20 Banff NP
Dag 20-22 Glacier NP
Dag 22-23 Bozeman (ter overnachting richting Yellowstone)
Dag 23-27 Yellowstone
Dag 27-28 Salt Lake City en weer naar huis

Yellowstone en Banff zijn een must, voor de rest zouden we iets kunnen overslaan of kunnen schuiven.
Ik twijfel of de reisdagen in Canada vanaf Whistler niet te lang zijn. Verder is alles tussen Banff en Yellowstone niet per se een must, maar misschien zeggen jullie wel: dit moet je echt niet overslaan!

Verder zal de dan 2-jarige ws alles wel best vinden, maar is er voor onze dochter van dan 6 genoeg te doen en te zien in de NP’s? Tuurlijk zal ze het leuk vinden om wildlife te spotten, maar ws waardeert ze iets van speeltuintjes, klimpaden ook wel onderweg :)

Thanks voor jullie hulp!
Hi Sarrane,

WIj gaan over een 1,5 week deze trip doen. Deze lijkt voor een deel op wat jij wil. Wij gaan dat met 5 personen doen (kids van 4,11 en 15) in een C30 Camper. Wellicht heb je er iets aan. Over een week of 6 kan ik ook zeggen of het meeviel :) ps: Het laatste tripje van SLC - Moab - SLC doen we met een personenauto icm hotel. Wij (en de kids) wilde graag nog een keer naar Arches waar we jaren geleden al eens geweest zijn :P
Bijlagen
image.png
image.png (83.94 KiB) 763 keer bekeken
nycave
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 okt 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Saranne: Seattle-Salt Lake City via Canada.

Bericht door nycave »

Tussen jasper en banff is het Yoho np. Ik weet niet hoe het nu is met de drukte, ik lees over aanvragen van verschillende permits om wat te bekijken.
Maar bij het Yoho np visitor centre in Field is een speeltuin met een naastgelegen vijvertje waar we met de kinderen meerdere keren gezwommen hebben. Vancouver island vond ik persoonlijk prachtig. Voor de meiden ook heerlijk om trails langs de zee te lopen en op het strand rond te struinen. Hoewel ik me zeker kan vinden in het advies van de rest. Beter iets goed bekeken in rust dan alles gehaast.
Stanley park is ook zeer geschikt voor kinderen. Fietsen in het park, wandelen langs het water: zeehonden, otters, Bald eagles enz zien. Maar ook de totempalen vonden ze leuk. Daarnaast is er een aquarium. Genoeg voor een halve dag vertier. Voor mijn meiden was dit een aangename afwisseling.
Well's gray np is goed voor een stop. Maar het stuk tussen Wistler en Clearwater vond ik een saai stuk. (maar geen andere stop waardig).
2009 Australië
2012 Canada
2015 rondreis Florida
2017 Australië
2018 Costa Rica
2023 Seattle naar Salt Lake city
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer