Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
JanenKarin
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2023, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door JanenKarin »

Hallo,

Deze zomer gaan we voor drie weken naar West-Canada, om precies te zijn komen we aan in Calgary (vertrek ook uit Calgary) met het gezin. Twee jongens van 18 en 15 en vader en moeder. Totaal 4.
We hebben inmiddels een 34 ft RV gehuurd om te starten vanuit Calgary. Nu vinden we het best wel lastig om een mooie route aan elkaar te krijgen, wat qua tijd en afstand goed te doen is. We begrepen ook dat we nu al reserveringen moeten gaan maken voor campgrounds.
We staan redelijk blanc erin qua reis. Hopelijk hebben jullie prachtige reizen die we zouden kunnen rijden.
We hebben 21 dagen!
Banff, Jasper, Whistler, Vancouver, Lake Louise, Icefields Parkway, etc, staan op onze reis. We zijn benieuwd naar jullie tips qua route en plekken om te parkeren met onze RV.

Groet Jan en Karin.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9258
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door markro »

Hartelijk welkom op het AllesAmerikaforum. Jullie hebben een prachtige reis in het vooruitzicht.

* Note als moderator: jullie voorstelbericht heb ik verplaatst naar het subforum waar jullie routevragen het beste tot zijn recht komen.

Kennen jullie de website al van forumlid Ann uit Canada?
Anders bij deze: http://anninbc.blogspot.com/p/reis-rout ... anada.html.

Met vanaf haar website: "Lees dit eerst": http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... eerst.html
Haar route betreft het zuidwesten van Canada en bevat heel veel informatie.

Aan de hand hiervan kunnen jullie de voorgenomen route vast al iets meer vormgeven, en kijk ook eens naar de andere routetopics in dit subforum.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door paulr »

Goeiemorgen!
Er staat een mooie reis te wachten…
Belangrijkste is om een keuze te maken tussen wel of geen Vancouver Island meepakken. In verschillende routes zie je dit erbij staan en een aantal mensen doet dit ook. Bang om iets te missen “omdat het erbij hoort en je al zo dichtbij bent”. Omdat je geen one way doet, maar een rondje is mijn advies om hier niet naartoe te gaan, hoe mooi ook. Zeker met z’n vieren (alles kost net meer tijd dan met 2) wordt het anders een haastklus. En ook omdat Canada (in mijn ogen meer dan de USA) zich uitstekend leent voor wat extra aktiviteiten. Ik denk aan fietsen bij Kelowna, raften, Orca tour bij Vancouver, wijnproeverij wellicht in de regio Oysossoos, aktiviteiten bij Whistler, etc. Naast wat mooie wandelingen uiteraard. Ook de planning rondom Banff en Lake Louise zal wat meer tijd kosten tegenwoordig ivm reserveringen shuttle bussen.
Jullie hebben geluk dat het camping reserveringssysteem dit jaar vernieuwd wordt en campings in de Nationale Parken “pas” vanaf deze maand geboekt kunnen worden. Dat kan vanaf ergens volgende week ! (Ik ben mij ook nog even aan het inlezen daarvoor). Dus enige haast met de voorbereiding is geboden omdat je voor sommige campings snel moet boeken. Ik zou dan beginnen met de regio Banff, Lake Louise en Jasper. Campings verder op de route kunnen iets later ook. Ook zul je onderweg wat commerciële campings aandoen, die kun je nu al boeken/bekijken. Ik zou sowieso de hele route boeken, dat lijkt onhandig omdat je dan niet flexibel bent, maar doorgaans staat wat je wilt doen toch wel vast. En het scheelt tijd onderweg om niet naar campings te hoeven zoeken.
Voor wat betreft de route zijn er voldoende voorbeeld routes, zeker ook zoals op de site van Ann. Ik zou starten met een paar dagen bergen regio Banff/Field, dan zuidelijke route via Manning naar Vancouver. Dan noordelijke route terug via Whistler en Wells Gray naar Jasper en via Icefields Pwy naar Banff en terug naar Calgary.
Veel plezier met plannen maken !
Paul

Edit: nog even de link erbij voor campingreserveringen. Vanaf dit weekend registreren…. https://parks.canada.ca/voyage-travel/reserve
JanenKarin
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2023, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door JanenKarin »

Dag Paul- dank voor je reactie.
Vancouver island gaan we niet mee pakken precies om de reden dat je aangaf. Blij te lezen dat ons gevoel hierin bevestigd wordt.
Idd vele reizen maar niet veel welke welke starten eindigen in Calgary. Heb jij links of wellicht een eigen reis gemaakt die beginnen en eindigen in Calgary.

Dank voor de tip voor wat betreft campgrounds. Inmiddels username aangemaakt- nu een probleem met de website denk ik want er is een error to sign in …. GCkey is wel netjes aangemaakt en bevestigd overigens. Wellicht heb je persoonlijke goede ervaringen met Bep. Campgrounds voor een RV van 33ft?

Wat we ook lastig vinden is hoe lang we op welk plek/plaats we zouden moeten verblijven-

Groet
Jan
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 785
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door ClaireVHaut »

Ik zou zelf minimaal 3 nachten banff en jasper doen , daar is zoveel moois. Calgary was echt aankomen en weer weg.. echt geen leuke stad. Dus na je verplichte nacht zou ik direct naar Banff rijden.. Ik plaats even mijn route uit 2018 (wij deden een one way en hadden VI erin, wij hadden 4 weken) maar het eerste stuk vonden wij een fijne indeling). De website van @AnnInBC is een echte aanrader !!

Afbeelding

We hebben ook een polarsteps van die reis, even een DM sturen en dan stuur ik je de link

Ook op de facebookgroep https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ ) kan je heel veel info vinden en helpen ze je met een route.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan niet helpen met Canada, maar zoals hier al gezegd is er ontzettend veel te vinden op het forum. Heb je de links al bekeken die Markro gaf? Begin daar eens mee.
En bekijk eens andere topics hier. Dat een reis niet in Calgary begint of eindigt maakt natuurlijk niet uit als je een rondje maakt.
Lees vooral veel reisverslagen, dan zie je hoe anderen hun reis hebben ingedeeld en dan zie je ook hoeveel tijd je overal nodig hebt - maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je wensen.
Wat betreft campings: ik denk dat je al blij mag zijn als je iets kunt vinden, de grootte van de camper zal het niet gemakkelijk maken.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door paulr »

Nou, denk dat je je om de lengte van de camper niet zo druk hoeft te maken. Meeste sites hebben ruimte zat. Op sommige campings wellicht wat minder keuze, maar over het algemeen prima. Wij deden Canada met 2 stellen, 2 campers van bijna 29ft camper en konden zelfs vaak nog 2 plekken naast of dichtbij elkaar boeken. Maar... je zal dus wel moeten klaarzitten als bookingswindow open gaat voor de Nationale Parken. Maak alvast dit weekend een route en kijk ook waar je buiten de parken gaat/wilt overnachten. Van die campings kun je nu al zien of ze plek hebben en wij hebben ervaren (mocht je je route ivm campgrounds in de NP moeten omgooien), dat deze bereidwillig zijn ivm verzetten van de reservering indien nodig...
Wij deden een one way Vancouver-Calgary (eerst een week met auto VI en toen 2,5 week met camper van Vancouver naar Calgary).
Onze route was als volgt: Vancouver-Manning (2 nts), wijngebied rond Osoyoos/Kelowna (3 nts, verschillende plekken/campings), Wells Gray (2 nts), Jasper (3 nts), onderweg Icefield Pky (1 nt), Banff/LL (3 nts).
In jullie geval zou je bijvoorbeeld 3-4 nachten Banff/LL kunnen doen, dan 2-3 dagen naar het warme middengedeelte (leuke afwisseling met bergen), dan via Manning (1 dag) naar Vancouver (dag of 3-4). Dan terug via Whistler (2 dagen), Wells Gray (1 dag/2 nachten) en door naar Jasper voor een dag of 4 en weer via Banff (2 dagen ?) naar Calgary. Dan heb je volgens mij nog ergens tijd ''over'' om iets tussendoor te plannen.
Mooie campings vonden wij o.a. (niet per se juiste volgorde): Kekuli Bay Provincial Park, Lightning Lake in Manning, Dutch Lake in Clearwater, Whistlers in Jasper. Een van de leukste plekken vonden we Wilcox Creek Campground, aan de Icefields Pkwy. Is first come first serve, maar als je beetje bijtijds bent is daar wel een plek te vinden. Mooi startpunt voor Wilcox Trail met uitzicht op de gletscher(s).
Succes !
JanenKarin
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2023, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door JanenKarin »

Super dank je!
Waar hebben jullie gestaan met de rv s in banff NP en Lake Louise?
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4378
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door Ruud2004 »

Als je vanuit Banff richting de Icefields Parkway rijdt, volg dan de naast HW-1 (snelweg) gelegen Bow Valley Parkway (1-a). Bijzonder mooie weg en voor ons twee keer vwb Wildlife een succes. Wellicht is een bezoek aan de Johnston Valley wat voor jullie, volgens mij mocht je daar ook met je RV op de parkeerplaats blijven staan (even checken !).

https://www.hoponbanff.com/wildlife-viewing

https://parks.canada.ca/pn-np/ab/banff/ ... ey-parkway

https://www.banfflakelouise.com/experie ... ton-canyon
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door paulr »

Wij stonden vanuit Jasper naar Calgary achtereenvolgens op: Wilcox Creek (fcfs), Mosquito Creek (fcfs) en op Tunnel Mountain Village 2. De nacht voordat we de camper ingeleverd hebben stonden we op Bow Rivers Edge in Cochrane. Die laatste neemt dit jaar zo te zien geen reserveringen meer aan voor één nacht (dus moeten wij dit jaar ook op zoek naar iets anders merk ik nu.... :) )
Johnston Canyon is inderdaad mooi. Zorg wel dat je die héééél vroeg of laat doet: wij vonden het destijds al erg druk !
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door AnnInBC »

Fijne vooruitzichten alvast voor jullie! Mijn reis route is hier al een paar keer aangehaald...alvast bedankt hiervoor! Dus kom zeker eens kijken om wat ideeen op te doen.

Mijn vraag is of je 21 dagen ter plaatse hebt of is de eerste dag aankomst en laatste dag vertrek? Dan heb je feitelijk maar 19 volle dagen ter plekke.

Zoals anderen al aangeven zou ik inderdaad geen Vancouver Island doen en een iets of wat standaard rondje doen vanaf Calgary als volgt:

Dag 1: Aankomst Calgary
Dag 2: Calgary - Banff
Dag 3: Banff
Dag 4: Banff
Dag 5: Banff - Jasper
Dag 6: Jasper
Dag 7: Jasper
Dag 8: Jasper
Dag 9: Jasper - Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
Dag 10: Clearwater
Dag 11: Clearwater - Kamloops
Dag 12: Kamloops - Whistler
Dag 13: Whistler
Dag 14: Whistler - Vancouver
Dag 15: Vancouver
Dag 16: Vancouver
Dag 17: Vancouver - Kelowna
Dag 18: Kelowna - Revelstoke
Dag 19: Revelstoke - Banff
Dag 20: Banff
Dag 21: Banff - Calgary

Je kan deze route ook andersom doen natuurlijk, kijk een beetje wat jullie het meeste aantrekt of wat het beste aanvoelt. Moest je de dag 1 van aankomst en Dag 21 van vertrek nog extra hebben, dan kan je op het einde nog een dagje Banff doen of een dagje Calgary. Zodat je daar al bent voor het afleveren van camper en terugvlucht. En ja ik zou nu al beginnen te kijken voor reserveringen van campings, vooral in de Nationale Parken.

Nog succes met het puzzelen!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2180
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis JanenKarin: camper rondreis 3 weken starten vanuit Calgary.

Bericht door jojostravelusa »

Misschien haal je ideeën uit ons reisverslag van 2019. Toen hebben we ook een rondje Calgary gedaan met camper.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer