Reis L1nda

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis L1nda

Bericht door L1nda »

Hallo allemaal,

Volgend jaar zomer willen wij (gezin met 2 jongens van dan 20 en 22 jaar) graag in augustus naar Canada, gecombineerd met Yellowstone. Het idee was eerst om op Seattle te vliegen en terug via Salt Lake City, maar een de dropoff kosten zijn best hoog en een retourvlucht vanaf 1 plek is goedkoper. Dus rijden we nu in 2 dagen vanaf Yellowstone terug naar Seattle. Nu heb ik al veel gelezen en ben uiteindelijk tot deze reis gekomen. In Whistler wilden we graag gaan zipline. Graag hoor ik of er nog iets beter kan want ik kan nog veel aanpassen. En of er nog tips zijn waar we het beste kunnen overnachten. Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Dag 1. Amsterdam naar Seattle (hotel bij vliegveld)
Dag 2. Seattle naar Vancouver (graag tips voor hotel)
Dag 3. Vancouver
Dag 4. Vancouver naar Whistler (Alpen glow)
Dag 5. Whistler
Dag 6. Whistler naar Wells Grey
Dag 7. Wells Grey
Dag 7. Wells Grey naar Jasper (piramid lake resort of pine bungalow)
Dag. 8 Jasper
Dag 9. Jasper naar Field (Airbnb)
Dag 10. Field
Dag 11. Field
Dag 12. Field
Dag 13. Field naar Glacier (kijk naar cedar Creek Lodge)
Dag 14. Glacier
Dag 15. Glacier naar Helena of een andere stad om route te verkorten naar Yellowstone
Dag 16. Helena naar Yellowstone (mammoth hotel)
Dag 17. Yellowstone (mammoth hotel)
Dag 18. Yellowstone (old faith full)
Dag 19. Yellowstone (old faith full)
Dag 20. Yellowstone naar Spoken of een andere plek op weg naar Seattle
Dag 21. Spoken naar Seattle
Dag 22. Seattle naar Amsterdam
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis L1nda

Bericht door paulr »

Heb je al iets geboekt ?
Bekijk anders ook nog even de of vliegen op Vancouver of Calgary wellicht voordeliger is.
En maak dan een rekensom inclusief autohuur vanuit de 3 plaatsen…
Wie weet is starten in Canada voordeliger ?
Wij doen rondje Yellowstone vanuit Calgary omdat vlucht + camper (en vlucht tijden) meest gunstig waren op moment van boeken…
Of wellicht is one way vancouver-Calgary (of andersom) wel beter betaalbaar …. Scheelt kilometers en mogelijk een overnachting (tel die dus ook mee in totale kostenplaatje)
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

Daar heb ik niet bij stil gestaan, helaas vlucht is al geboekt. Had me toch nog beter in moeten lezen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door Martin & Marianne »

Goed om te vermelden dat de vluchten al vast liggen. Ligt er al meer vast? Betaalbare accommodatie in Yellowstone vinden is een uitdaging. En Glacier zal ook lastig zijn. Van het Canada deel kan ik niets zeggen masr de rest is nogal gehaast. Het lijkt mij niet leuk om op het laatst twee lange rijdagen te hebben. En jammer dat je wel naar Yellowstone gaat maar geen tijd hebt voor Grand Teton. Yellowstone is nu een flinke omweg. Is het niet iets om het bij alleen Canada te houden? Dat geeft je daar wat meer ruimte. Of die alleen de VS met tijd voor de parken in Washington.

Marianne
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

De vlucht is het enige wat vast ligt, ik heb gezien dat er nog plek is in Yellowstone. Dit wil ik zo snel mogelijk vastleggen. We wisten toen we gingen boeken dat de reis van Yellowstone naar Seattle lang zou zijn, dit nemen we voor lief. Heb je misschien tips waar we het beste kunnen overnachten?
Ik heb ook reizen bekijken via reisbureaus maar die gaan overal nog sneller doorheen dus dacht dat ik best al wat rust had ingebouwd in onze reis.
In 2012 hebben we de westkust van Amerika gedaan en sinds die tijd wilde ik graag terug omdat we toen niet naar Yellowstone zijn geweest. Ik had gezien dat het vaker gecombineerd wordt met Canada dus was er daarom vanuit gegaan dat dit goed te doen is.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door Martin & Marianne »

Reizen van reisbureaus gaan altijd heel erg snel. Is het misschien iets om de route andersom te doen? Dan heb je wat rust op het laatst.
De verdeling voor Yellowstone is goed zo. Of doe 1 nacht Mammoth en dan een nacht Cayon of Lake. Bij Old Faithful is de Snowlodge wat prijs/kwaliteit betreft een goede optie. Misschien heb je iets aan aan ons 2015-verslag voor Yellowstone.

Je zou voor Glacier een extra nacht kunnen doen. En dan in 1 dag naar Yellowstone.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1198
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis L1nda

Bericht door paulr »

Andersom is een goeie van Marianne… je bent vroeg wakker ivm jetlag en kan dan een flink stuk rijden. Hoe laat is de landing in SEA ? Waarschijnlijk in de loop/eind van de middag… overweeg dan om ook dan nog een uur of te gaan rijden. Je gaat immers niet direct naar bed (ook al zou je willen) en je moet dus een paar uur overbruggen. Dan ben je alvast een eind op weg….
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

@Marianne, ik heb je verslag al gedeeltelijk gelezen. En had ook gezien dat je al eerder had gezegd dat het een idee is om vanaf glacier in 1 keer naar Yellowstone te rijden. Nou vindt mijn man auto rijden geen probleem maar ik twijfelde of het niet te ver was, vandaar de tussenstop. Maar het is dus in principe wel te doen? En heb je eventueel nog tips waar te overnachten in glacier?
En ik zag dat je in Yellowstone een wake up wildlife safari kan doen, is dit de moeite waard of kan je ook gewoon zelf vroeg op pad gaan en dan zie je hetzelfde?

@Paul, ik heb ook gedacht om eventueel de reis andersom te doen, maar voor die periode is dan het meeste al vol in Yellowstone. Maar ga er misschien toch nog eens naar kijken. Heb jij toevallig nog verder tips voor hotels, huisjes, plaatsen bij glacier om te overnachten?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door Martin & Marianne »

Van bijvoorbeeld St Mary naar Mammoth Hot Springs is ongeveer 6,5 uur rijden. Dat kan prima voor een keertje. Maar als je dichtbij Glacier zit kun je daar nog een ochtend doorbrengen en dan met een tussenstop naar Yellowstone rijden. Voor Glacier is 1 volle dag wel weinig, dus ik zou daar hoe dan ook proberen wat meer tijd voor uit te trekken. Dus niet in de ochtend tot aan Helena rijden, dat lijkt me jammer van de tijd.
Wat betreft de overnachting bij Glacier zou ik naar de Swiftcurrent Lodge of iets anders aan de oostkant in het park kijken. Of probeer St Mary.

Je kunt nu al iets reserveren in Yellowstone. Annuleren kan kosteloos tot een maand voor aankomst. Je kunt dan voor verschillende perioden iets vastleggen.
L1nda schreef:
27 nov 2022, 22:39
En ik zag dat je in Yellowstone een wake up wildlife safari kan doen, is dit de moeite waard of kan je ook gewoon zelf vroeg op pad gaan en dan zie je hetzelfde?
Wij hebben ooit eens een ranger programma gedaan; erg vroeg op en op zoek naar wild. Niets gezien. :wink:
Ik weet niet wat die safari inhoudt; vaak weten de rangers wel op welke plaatsen je moet zijn om kans te maken om iets te zien, maar je kunt dat zelf ook wel nagaan. Vroeg naar de Lamar Valley (daarvoor ligt Cooke City ook niet gek, of de Roosevelt Lodge) bijvoorbeeld en kijken waar de mensen met de telelenzen staan.

Marianne
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door Felicitas »

De oostkant van Glacier NP is het mooiste. Ik zou (zoals Marianne al aangaf) proberen om een plekje te bemachtigen in de Swiftcurrent Motor Inn. Dit ligt heel gunstig. Vanaf je kamer of cabin kun je zo aan de wandel in schitterende natuur. Als dat niet lukt zijn ook het Many Glacier Hotel en de Rising Sun Motor Inn fantastisch gelegen. Het zal wellicht allemaal volgeboekt zijn, maar blijf proberen (zet de link bij je favorieten en klik er iedere dag even op). Er zijn altijd annuleringen. Of anders logies zoeken in of nabij St Mary.

De eerste of laatste nacht bij Glacier kan wel aan de westzijde zijn. Dan kun je van west naar oost (of omgekeerd) via de spectaculaire Going-to-the-Sun Road naar de andere kant van het park rijden.

Je zou onderweg van Glacier naar Yellowstone ook nog kunnen overnachten in Red Lodge. Een erg leuk western plaatsje. En dan via de, ook alweer prachtige, Beartooth Highway rijden naar de Northeast Entrance van Yellowstone (Lamar Valley).
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben in september tussen Glacier en Yellowstone overnacht in Missouri Headwaters State Park. Prima camping met maar 17 plekken. Wel te reserveren.
https://montanastateparks.reserveameric ... kId=630317

De foto hieronder was onze plek, nummer 15.

Afbeelding
Bijlagen
image.png
image.png (155.68 KiB) 1193 keer bekeken
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

Bedankt Marianne en Felicitas voor jullie reactie.

Alles is helaas al vol aan de oostkant van Glacier. Mocht er echt niks te vinden zijn is de westkant dan ook de moeite waard. Ik ga in ieder geval vanaf nu regelmatig de websites bezoeken om te kijken of er annuleringen komen.
Er was 1 iets beschikbaar aan de oostkant, Montana’s duck lake lodge, maar dit kan niet meer geannuleerd worden. Je hebt dan een kleine kamer met toiletten en douches op de gang.
Ik heb voor nu gezocht op de site van Xanterra, zijn er ook nog andere sites waar ik kan kijken?

En ik zag dat er voor de Going-to-the-sun road een permit nodig is, is hier makkelijk aan te komen?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door Martin & Marianne »

Via de www.nps.gov/glac word je voor lodging etc buiten het park doorverwezen naar https://www.visitmt.com/
Of kijk bij booking.com
Misschien is een cabin op de KOA camping in St Mary iets?
Of ga kamperen met een tent, dat deden wij in 2017 in Yellowstone, zie hier ons verslag.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 01 dec 2022, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door Felicitas »

Een ander mooi deel van Glacier NP is het gebied rond Two Medicine Lake. Dit ligt ook in het oosten van het park, een uur onder St. Mary. Voor een bezoek aan dat deel van het park zou je kunnen kijken naar accommodaties in East Glacier Park Village. Wij hebben daar ook prachtig gewandeld in 2018.

Waterton Park ten noorden van Glacier NP (in Canada) is ook erg mooi.

Deze twee gebieden vind ik zelf mooier dan wat ik van de westzijde van Glacier NP heb gezien.

Er was toen nog geen permit nodig voor de Going-to-the-Sun Road.
Zelf zou ik niet snel iets boeken wat niet annuleerbaar is. Zeker niet als het niet helemaal naar wens is.
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

Bedankt weer voor jullie antwoorden, ik ga het vandaag allemaal bekijken. In 2012 hebben we bij moab in een huisje van KOA gezeten. Het enige nadeel is dat je dan zelf je eigen beddengoed moet meenemen, maar het is denk ijzererts de moeite waard om het mee te nemen.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis L1nda

Bericht door Tantelotje »

Lastig. Wij zijn ook niet vies van een stukje rijden maar ik vind dit toch wel heel gehaast. Eigenlijk is het één volle reis (Canada) waar je een enorme omweg aan vastplakt (Yellowstone).

Ik geloof dat ik dat anders zou doen. Bijvoorbeeld een rondje Canada vanuit Seattle waarbij je ook Vancouver Island toe kunt voegen. Je kunt Yellowstone dan een volgende reis combineren me de Black Hills en Rocky Mountains NP.
Of een totaal andere gedachte, waarbij je Canada laat voor wat het is. Dan zou je een rondje Seattle kunnen doen met Olympic, North Cascades, Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Craters of the Moon, omgeving Bend, Crater Lake misschien ook nog en dan via Mount St Helens en Mount Rainier terug naar Seattle.

Mocht je aan je huidige route vast willen houden zou ik in ieder geval de toch wel beperkte tijd die je hiervoor hebt optimaal gebruiken. Dat betekent voor mij hoe dan ook in 1 dag van Glacier naar Yellowstone rijden. Je 'wint' dan 1 nacht die je bij Glacier toe kunt voegen.
Grand Teton kun je dan nog een kort bezoek brengen op de dag dat je vanuit Yellowstone (dan dus GT) naar het noordwesten rijdt om weer bij Seattle uit te komen.
Alhoewel ik GT ook geweldig mooi vindt, is Glacier voor mij de overtreffende trap.

Wij reden in 2019 in 1 dag van Glacier naar Yellowstone (misschien heb je iets aan ons verslag; wij kwamen vanuit Seattle). Dat was prima te doen en wij hadden zelfs nog 2 ongeplande vliegveldbezoeken in Helena en Great Falls omdat we 'autogedoe' hadden. We zijn uiteindelijk nog een uur verloren omdat we naar de lokale kwik fit moesten om onderhoud te laten plegen aan de auto.
Wij reden die dag van de Rising Sun Inn naar Gardiner. Vonden we helemaal prima.
Ik vind het zonde van de tijd om ergens te overnachten waar je in feite niets aan hebt, om die reisdag maar niet te lang te laten zijn. Zeker met al je plannen (die ik ook behoorlijk gehaast vind) heb je al je tijd hard nodig.

Je zou wel de tip van Felicitas kunnen volgen en overnachten in de buurt van Red Lodge om zo de volgende dag via de Beartooth Highway Yellowstone binnen te rijden.
Ook ik vond de oostzijde van Glacier (veel) mooier is dan de westkant. Ik zou in ieder geval niet 2 of 3 nachten aan de westkant gaan zitten.
Ik zie ook niet goed voor me hoe dat zou moeten met de volgende reisdag naar Yellowstone.

Hoe dan ook, succes met de voorbereiding!
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1415
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis L1nda

Bericht door AnnInBC »

Voor Vancouver blijf weg uit het "Downtown Eastside" gedeelte van de stad en boek daar geen hotel. De hotels zijn daar meestal goedkoper, maar daar ga je geconfronteerd worden met vele daklozen en drugsverslaafden. Niet dat het daar gevaarlijk is, maar het is gewoon niet mooi om te zien. Dus, als je dat liever niet wil zien, dan blijf weg uit de buurt. Hier is een google kaartje met die omgeving: https://goo.gl/maps/oNgbA4jqHtz4NLj5A

Ik zou in Vancouver eerder kijken in de buurt van English Bay, daar zit je dichtbij het strand en Stanley Park alsook gemakkelijk om het centrum van Vancouver te voet te doen (of per fiets). Hier izjn een paar hotels die goed zijn:
*Best Westerns Plus Sands: https://www.bestwestern.com/en_US/book/ ... 62025.html
*English Bay Hotel: http://englishbayhotel.com/bluehost-ebh/index.html
*Barclay Hotel: https://www.barclayhotel.ca/ (beetje meer in het midden van de stad)

De rit van Whistler naar Clearwater is redelijk lang met een deel mooie stop plaatsen onderweg, het is wel te doen op een dag als je heel vroeg vertrekt. Zonder te stoppen is de rit minstens zo een 6 uren, tel altijd wat extra tijd bij de "google maps" tijden.

Met jongens van in de 20 is een ATV tour misschien ook wel interessant, ook in Whistler te doen: https://www.whistleratv.com/ Verder kan je in Vancouver ook kayakken of dergelijke, kano varen kan ook in de Canadese Rockies.

Verder ziet je Canada stukje er redelijk goed uit. Voor het Amerika deel heb ik weinig ervaring en kan ik je geen tips geven.

Veel plezier nog met het puzzelen en voorbereiden!
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

Ik ben met al jullie tips aan de slag gegaan en heb gekeken wat er nog mogelijk is met accomodaties. Ik snap dat de route in Amerika wat gehaast is, ik moet eigenlijk gewoon veel vaker die kant op en dan een kleiner gedeelte bekijken. De volgende keer maar niet meer zo lang wachten en dan veel eerder beginnen met het plannen van een rondreis.

Maar voor nu heb ik nog een vraag rondom glacier. Heb besloten om in 1 keer te rijden naar Yellowstone zodat ik een dag win in Glacier. Maar wat is nu het handigst om te doen?
1. Vanuit Field naar de west kant van Glacier, voor 1 overnachting via Radium hotspring, Kalispell en daar een hotel/motel zoeken en de volgende dag rijden naar de oost kant. Ik moet dan alleen een permit zien te krijgen voor thé GOING-TO-THE-SUN road. En dan 2 nachten aan de oostkant zitten.
Of
2. Vanuit Field rijden via de kant van Galcary, volgens mij kom je dan langs Waterton NP en dan 3 nachten iets zoeken aan de oostkant, zag bijvoorbeeld dat er in Babb nog wel wat te boeken is.

En nog een vraag waar je het beste kan overnachten in Jasper, is Jasper de moeite waard om in de stad te zitten of juist niet?
Zag ook als tip Becker’s chalet langs komen.
Maar er is bijvoorbeeld ook nog plek in Jasper East cabin's, dit ligt ongeveer op 40 min van Jasper vandaan.

Alvast bedankt voor al jullie hulp.
L1nda
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2022, 15:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis L1nda

Bericht door L1nda »

Ben ik nog 1 vraag vergeten betreffende Yellowstone.

Ik kan voor de dagen dat wij in Yellowstone zijn nu nog de volgende accommodaties boeken
Canyon lodge, Grant Village, lake Yellowstone hotel, lake lodge cabins, Old Faithful Snowlodge, Old Faithful Inn, mammoth hotel.

Ik zat te denken aan mammoth hotel, eerste twee nachten omdat je via de noordkant binnenkomst vanaf Glacier (of heb ik dit mis?)
En dan 2 nachten bij Old Faithful.

Maar misschien is een andere indeling wel beter? Heb wel al diverse reisverslagen gelezen maar iedereen doet het eigenlijk anders en ik vind het lastig om er dan uit te halen wat het handigst is.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis L1nda

Bericht door Mr. Patrick »

Een antwoord op je Yellostone-vraag: dat hangt er van af wat je wilt.
Wij hebben vier nachten doorgebracht op vier verschillende plekken: Roosevelt Lodge, Canyon Village, Old Faithful en Grant Village.

Roosevelt Lodge is heel erg leuk en sfeervol, maar het aantal echte bezienswaardigheden in de buurt is niet zo heel hoog en er is maar één restaurant met beperkte capaciteit.
Canyon Village ligt heel centraal in het NP en er is veel keus aan restaurants, tevens meerdere winkels. De hotels zijn niet onaardig, maar wel heel grootschalig en daarom weinig sfeervol.
Old Faithful ligt perfect voor de geysers en is een must. Ik zou de volgende keer in de Inn overnachten met een gedeelde badkamer, zodat je in het oude gebouw ligt. En als dat niet lukt, in ieder geval gaan eten daar. Dat gebouw is fenomenaal. Als je in de bijgebouwen overnacht is van de sfeer in het hotelgebouw weinig over, maar de ligging blijft. Hoe dan ook minstens één nacht doen!
Grant Village: geen idee waar dat goed voor is. Hotels en restaurants waren compleet sfeerloos en de ligging qua bezienswaardigheden is ook mondjesmaat. Het kwam voor ons zo uit omdat we de ochtend erna naar Grand Teton zouden vertrekken, maar verder... Volgens mij vooral voor mensen die gaan vissen op het Lake.
In Mammoth hebben we niet overnacht. Qua bezienswaardigheden ligt het ook niet erg centraal, maar Mammoth was wel de enige plek die aan een leuk echt dorpje deed denken.

Toevoeging Jasper: wij moeten niog gaan, maar hebben gezien dat de meeste bezienswaardigheden cq. toeristische plekken wel rond Jasper zelf liggen (m.u.v. de Icefields parkway). Ik zou er dus niet te ver van af gaan zitten. Voorlopig hebben we van de 4 nachten 2 in Jasper zelf en 2 aan Pyramid Lake.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer