Reis boedolf: Yellowstone NP naar Vancouver Island.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis boedolf: Yellowstone NP naar Vancouver Island.

Bericht door boedolf »

Hallo allemaal,

We hebben na onze reis door het westen nieuwe plannen. We willen volgend jaar zomer (2024, met kinderen) richting Yellowstone (denk dat vliegen op Salt Lake City de enige/beste optie is vanuit Amsterdam?) en vanuit daar richting Vancouver Island om walvissen te spotten, om te eindigen in Seattle.

We willen dit in 3 weken doen, en gezien het aantal km's die je dan sowieso al hebt, geen hele gekke afslagen/omwegen meer nemen. Rijdagen van een 3,5 uur (stops niet meegerekend) is eigenlijk wel het maximale.

Hebben jullie goede tips? Ook voor de tussenstops.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1626
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door BonnyR »

Misschien eerst eens een globale route van dag tot dag opschrijven. in de van-naar vorm.
En reizen jullie met camper of met een auto?
Waarom vliegen op Salt Lake city? en als eindpunt Seattle met een speciale reden??
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door Martin & Marianne »

Begin eens met het invullen van de dagen van SLC t/m Yellowstone. Dat zal je snel een week kosten. En hoe lang wil je op Vancouver Island blijven? Als je dat weet kun je kijken hoeveel tijd je hebt voor het tussenstuk. Het lijkt me dat je grofweg twee mogelijkheden hebt: via Glacier NP, of een deel van Canada meenemen.
Ik zou niet bij voorbaat eens een langere rijdag uitsluiten; zeker op een stuk waar niet veel te doen is. Dan heb je elders meer tijd.

Gaat het nu om volgend jaar zomer of om 2024?

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door jojostravelusa »

Je kunt ook een rondje Vancouver doen of heen naar Vancouver en terug vanaf Seattle, maar dat betekent dan wel dat je onderweg i.v.m. de grens een andere auto moet regelen. Je kunt een huurauto nl. niet in een ander land inleveren.
Maar inderdaad, als we meer weten over de route en jullie plannen en wensen, dan kunnen we beter helpen.
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

BonnyR schreef:
21 nov 2022, 14:32
Misschien eerst eens een globale route van dag tot dag opschrijven. in de van-naar vorm.
En reizen jullie met camper of met een auto?
Waarom vliegen op Salt Lake city? en als eindpunt Seattle met een speciale reden??
Ja, goeie tip hoor. Alleen hebben we dus in principe Yellowstone, en dan Vancouver en Seattle als echte must. Daartussenin staat in principe alles nog open, vandaar de vraag. We gaan in ieder geval et de auto.

Salt Lake City leek mij de enige directe luchthaven in de buurt van Yellowstone vanuit Amsterdam. We willen namelijk niet een ronde maken maar van A naar Z. Seattle hoeft niet perse het eindpunt te zijn, maar als we naar Vancouver gaan lijkt het ons te mooi om te laten liggen. En i.v.m. inleveren van de auto leek het beter om dan in Seattle te eindigen.
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

Martin & Marianne schreef:
21 nov 2022, 15:40
Begin eens met het invullen van de dagen van SLC t/m Yellowstone. Dat zal je snel een week kosten. En hoe lang wil je op Vancouver Island blijven? Als je dat weet kun je kijken hoeveel tijd je hebt voor het tussenstuk. Het lijkt me dat je grofweg twee mogelijkheden hebt: via Glacier NP, of een deel van Canada meenemen.
Ik zou niet bij voorbaat eens een langere rijdag uitsluiten; zeker op een stuk waar niet veel te doen is. Dan heb je elders meer tijd.

Gaat het nu om volgend jaar zomer of om 2024?

Marianne
Ja, ik ga even puzzelen :) Vancouver Island zaten we aan een dag of 3 te denken. Langere rijdag heb je een punt. Is niet zo dat we daar heel strak op zitten hoor. Maar merkte de afgelopen keer dat je/de kinderen dat wel lange zitten vinden, vooral als je her en der nog stopt. Maar misschien moeten we gewoon 1 of 2 dagen wat langer gaan doen. Het gaat om zomer 2024
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

jojostravelusa schreef:
21 nov 2022, 17:30
Je kunt ook een rondje Vancouver doen of heen naar Vancouver en terug vanaf Seattle, maar dat betekent dan wel dat je onderweg i.v.m. de grens een andere auto moet regelen. Je kunt een huurauto nl. niet in een ander land inleveren.
Maar inderdaad, als we meer weten over de route en jullie plannen en wensen, dan kunnen we beter helpen.
Beginnen Vancouver en eindigen in Seattle zou kunnen, maar als we dan YS willen meepakken dan zijn dat wel veel extra km's.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door jojostravelusa »

Ik weet niet wat jullie uitgangspunt qua kilometers is en wat jullie veel vinden. Ik heb het even, heel globaal dus absoluut niet compleet, bij elkaar geklikt in Google maps en kom dan uit op 3700 km als je van Vancouver naar Banff, naar Glacier, naar West Yellowstone, naar Baker City, naar Bend, naar Seattle gaat. Zoals gezegd, er komen nog een hoop kilometers bij, afhankelijk van wat je nog meer wilt zien en hoeveel je in de parken rijdt, maar als je het interessant vindt, zou je het uit kunnen werken. Het is maar een idee.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door AnnInBC »

Met maar 3 weken en om het meeste uit je reis te halen zou ik inderdaad een one way doen. Salt Lake City naar Seattle lijkt mij dan de meest logische optie als je Yellowstone absoluut wil doen. Zijn julli van plan om Banff/Jasper omgeving in Canada erbij te nemen of vanuit Yellowstone richting Vancouver via de USA?

Je moet niet perse naar Vancouver Island om walvissen te spotten. Er zijn verschillende bedrijven die vanuit Vancouver vertrekken om whale watching te doen, dus als Vancouver Island enkel daarvoor te bezoeken is dan zou ik mij de tijd en moeite besparen en gebruik die tijd ergens anders. Vancouver Island is heel mooi, maar verdient minstens een 5 dagen tot een week om er iets of wat van te kunnen zien. Het neemt ook redelijk wat tijd in beslag met de ferry overtocht en het wachten op voorhand. Hou daar ook zeker rekening mee als je Vancouver Island absoluut wil meepikken.
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

jojostravelusa schreef:
22 nov 2022, 15:06
Ik weet niet wat jullie uitgangspunt qua kilometers is en wat jullie veel vinden. Ik heb het even, heel globaal dus absoluut niet compleet, bij elkaar geklikt in Google maps en kom dan uit op 3700 km als je van Vancouver naar Banff, naar Glacier, naar West Yellowstone, naar Baker City, naar Bend, naar Seattle gaat. Zoals gezegd, er komen nog een hoop kilometers bij, afhankelijk van wat je nog meer wilt zien en hoeveel je in de parken rijdt, maar als je het interessant vindt, zou je het uit kunnen werken. Het is maar een idee.
Dat is echt wel te veel. Zat meer aan max. 2500 te denken. Mede daarom ook de voorkeur naar de oneway. Al ziet jouw ronde er ook fantastisch uit!
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

AnnInBC schreef:
22 nov 2022, 18:28
Met maar 3 weken en om het meeste uit je reis te halen zou ik inderdaad een one way doen. Salt Lake City naar Seattle lijkt mij dan de meest logische optie als je Yellowstone absoluut wil doen. Zijn julli van plan om Banff/Jasper omgeving in Canada erbij te nemen of vanuit Yellowstone richting Vancouver via de USA?

Je moet niet perse naar Vancouver Island om walvissen te spotten. Er zijn verschillende bedrijven die vanuit Vancouver vertrekken om whale watching te doen, dus als Vancouver Island enkel daarvoor te bezoeken is dan zou ik mij de tijd en moeite besparen en gebruik die tijd ergens anders. Vancouver Island is heel mooi, maar verdient minstens een 5 dagen tot een week om er iets of wat van te kunnen zien. Het neemt ook redelijk wat tijd in beslag met de ferry overtocht en het wachten op voorhand. Hou daar ook zeker rekening mee als je Vancouver Island absoluut wil meepikken.
Vancouver Island was in eerste instantie vooral voor de walvissen e.d inderdaad. Maar als je het zo stelt kunnen we misschien beter andere keuzes maken. Las dat bv. walvisspotten bv ook vanuit Seattle kan.

Dan zou ook Vancouver overslaan misschien iets meer lucht en ruimte geven voor andere dingen. Bijvoorbeeld voor Mount Rainier. Banff ligt wat dat betreft misschien ook wat "uit de richting". Zijn volgens mij zoveel opties en alternatieven. Moeilijk kiezen 😀
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

Over Vancouver/Vancouver Island twijfelen we nu wel erg omdat dit veel tijd/dagen kost. Vooral Yellowstone en ook de walvissen/orca's lijken ons super gaaf. Wat verder belangrijk voor ons is is afwisseling in omgeving/activiteiten, niet te lange rijdagen en lange wandelingen, en zoveel mogelijk geschikt voor kinderen. Heb n.a.v. o.a. ook jullie tips dit eerst eens als voorbeeld. Kunnen jullie hier eens op schieten :)

Dag 1 Vliegen Salt Lake City
Dag 2 Salt Lake City
Dag 3 Jackson/Grand Teton
Dag 4 Jackson/Grand Teton
Dag 4- Yellowstone
Dag 5 Yellowstone
(sowieso deze 2 dagen Grand Prismatic Spring en Old Faithfull)
Dag 6 Yellowstone (Lamar Valley, wildlife Tour)
Dag 7 Helena (break richting Glacier)
Dag 8 Glacier NP
Dag 9 Glacier NP
Dag 10 Coeur d'Alene (Old Mission Park)
Dag 11 Moses Lake (break richting Mount Rainier)
Dag 12 Mount Rainier
Dag 13 Mount Rainier
Dag 14 …? Break/tussenstop richting San Juan Island/Orca Island
Dag 15 San Juan Island/Orca Island
Dag 16 San Juan Island/Orca Island
Dag 17 San Juan Island/Orca Island
Dag 18 Seattle
Dag 19 Seatlle
Dag 20 Seattle
(sowieso Space Needle, Pikes Place Farmers Market, en een sportwedstrijd bezoeken deze dagen)
Dag 21 Seatlle/vliegen
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door Old Faithful »

Is het een optie om Glacier N.P. over te slaan? Je hebt met Grand Teton en Mount Rainier sowieso al twee parken met hooggebergte in je route. Je zou van Salt Lake City eerst naar Yellowstone N.P. kunnen rijden - dat is qua reistijd niet veel langer dan naar Jackson - en daarna naar Grand Teton. Vervolgens rijd je via Caters Of The Moon N.M. door de Sawtooth Mountains naar de Painted Hills en via Columbia River Gorge en Mt St Helens N.M. naar Mount Rainier N.P. In mijn ogen biedt deze route wat meer afwisseling.

In jouw route zou ik tussen Glacier N.P. en Mount Rainier N.P. slechts één overnachting plannen.

Op dag 7 zou je de overnachting in (de buurt van) Bozeman kunnen plannen. Je hebt die dag dan nog grotendeels voor Yellowstone N.P. en je kunt aan het eind van de dag in twee uurtjes naar Bozeman rijden. Van Bozeman naar Glacier N.P. is in één dag - ongeveer 5 uur rijden - goed te doen.
Als alternatief zou je die 's middags uit Yellowstone kunnen vertrekken en via de Beartooth Pass naar Bozeman rijden.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie aanzet! Het uitschrijven van een route maakt al snel duidelijk wat er wel en niet mogelijk is.
Zet de route bij voorkeur in een van/naar schema per dag, want dan zie je beter waar de rijdagen zitten en waar je een volle dag hebt. Je hebt nu ook twee keer dag 4 staan.
Ik heb het even 'vertaald':

Dag 1 naar Salt Lake City
Dag 2 Salt Lake City
Dag 3 Salt Lake City - Grand Teton
Dag 4 Grand Teton
Dag 5 Grand Teton - Yellowstone
Dag 6 Yellowstone
Dag 7 Yellowstone - Helena
Dag 8 Helena - Glacier
Dag 9 Glacier
Dag 10 Glacier - Coeur d'Alene
Dag 11 Coeur d'Alene - Moses Break
Dag 12 Moses Break - Mt Rainier
Dag 13 Mt Rainier
Dag 14 Mt Rainier - ?
Dag 15 ? - San Juan Island
Dag 16 San Juan Island
Dag 17 San Juan Island
Dag 18 San Juan Island - Seattle
Dag 19 Seattle
Dag 20 Seattle
Dag 21 Seattle - huis

Voor Yellowstone staat er nu een dag te weinig. Ik zou er sowieso nog een dag aan toevoegen, dus 4 nachten in het park.
Voor Glacier zou een extra dag ook niet verkeerd zijn. Misschien goed om even te vermelden hoe oud de kinderen zijn en of lange wandelingen een optie zijn.

Het voorstel van Old Faithful is ook niet gek. Wij deden die route voor een deel in 2015; misschien heb je iets aan ons reisverslag.
Vanuit SLC naar GT, dan Yellowstone en dan weer naar Grand Teton is ons toen goed bevallen; je hoeft dan in Grand Teton niet heen en weer te rijden.

Marianne
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

Old Faithful schreef:
23 nov 2022, 12:10
Is het een optie om Glacier N.P. over te slaan? Je hebt met Grand Teton en Mount Rainier sowieso al twee parken met hooggebergte in je route. Je zou van Salt Lake City eerst naar Yellowstone N.P. kunnen rijden - dat is qua reistijd niet veel langer dan naar Jackson - en daarna naar Grand Teton. Vervolgens rijd je via Caters Of The Moon N.M. door de Sawtooth Mountains naar de Painted Hills en via Columbia River Gorge en Mt St Helens N.M. naar Mount Rainier N.P. In mijn ogen biedt deze route wat meer afwisseling.

In jouw route zou ik tussen Glacier N.P. en Mount Rainier N.P. slechts één overnachting plannen.

Op dag 7 zou je de overnachting in (de buurt van) Bozeman kunnen plannen. Je hebt die dag dan nog grotendeels voor Yellowstone N.P. en je kunt aan het eind van de dag in twee uurtjes naar Bozeman rijden. Van Bozeman naar Glacier N.P. is in één dag - ongeveer 5 uur rijden - goed te doen.
Als alternatief zou je die 's middags uit Yellowstone kunnen vertrekken en via de Beartooth Pass naar Bozeman rijden.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Mooi alternatief! Gaan we zeker overwegen!
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door boedolf »

Martin & Marianne schreef:
23 nov 2022, 12:17
Mooie aanzet! Het uitschrijven van een route maakt al snel duidelijk wat er wel en niet mogelijk is.
Zet de route bij voorkeur in een van/naar schema per dag, want dan zie je beter waar de rijdagen zitten en waar je een volle dag hebt. Je hebt nu ook twee keer dag 4 staan.
Ik heb het even 'vertaald':

Dag 1 naar Salt Lake City
Dag 2 Salt Lake City
Dag 3 Salt Lake City - Grand Teton
Dag 4 Grand Teton
Dag 5 Grand Teton - Yellowstone
Dag 6 Yellowstone
Dag 7 Yellowstone - Helena
Dag 8 Helena - Glacier
Dag 9 Glacier
Dag 10 Glacier - Coeur d'Alene
Dag 11 Coeur d'Alene - Moses Break
Dag 12 Moses Break - Mt Rainier
Dag 13 Mt Rainier
Dag 14 Mt Rainier - ?
Dag 15 ? - San Juan Island
Dag 16 San Juan Island
Dag 17 San Juan Island
Dag 18 San Juan Island - Seattle
Dag 19 Seattle
Dag 20 Seattle
Dag 21 Seattle - huis

Voor Yellowstone staat er nu een dag te weinig. Ik zou er sowieso nog een dag aan toevoegen, dus 4 nachten in het park.
Voor Glacier zou een extra dag ook niet verkeerd zijn. Misschien goed om even te vermelden hoe oud de kinderen zijn en of lange wandelingen een optie zijn.

Het voorstel van Old Faithful is ook niet gek. Wij deden die route voor een deel in 2015; misschien heb je iets aan ons reisverslag.
Vanuit SLC naar GT, dan Yellowstone en dan weer naar Grand Teton is ons toen goed bevallen; je hoeft dan in Grand Teton niet heen en weer te rijden.

Marianne
Top, dank je! De kinderen zijn dan 6, 8 en 10.
Ik ga je reisverslag zeker nog even door!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door Martin & Marianne »

Je hoeft geen berichten te quoten om een reactie te geven.
Dit is onnodig veel tekst op deze manier.
Quote desnoods alleen het deel waar je op reageert, zoals bij Old Faithful: nu is ook niet duidelijk wat je daar precies bedoelt.

Voor Washington heb je wellicht ook iets aan ons 2006-verslag. Onze kinderen waren toen 9 en 11.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door jojostravelusa »

boedolf schreef:
22 nov 2022, 21:46
Dat is echt wel te veel. Zat meer aan max. 2500 te denken.
Zo zie je maar dat gelukkig iedereen anders is. Dat doen wij op een achternamiddag :lol:
Dan zal ik maar niet vertellen dat we nu net 7801 km met de camper gereden hebben en we hebben 2x een auto gehuurd en daar ook nog ongeveer 500 km mee gereden. En we vonden het geen probleem. We zijn precies een maand weggeweest.
boedolf
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis boedolf: Yellowstone NP naar Vancouver Island.

Bericht door boedolf »

Haha jojostravelusa dat is nogal een verschil. Maar verschil moet er inderdaad zijn!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Yellowstone naar Vancouver Island

Bericht door AnnInBC »

Juist! Je moet eigenlijk helemaal niet naar Canada voor whale watching. Dat kan vanaf de San Juan Islands alsook vanaf Port Townsend op de Olympic Peninsula. Hou Vancouver, Vancouver Island met Banff/Jasper voor een andere reis en concentreer je dan op Canada. Ik zou het nu op de USA houden, daar is ook genoeg moois te zien! Mount Rainier is zeker de moeite!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer