Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door paulr »

Tijdens het wandelen zijn wij nog nooit beren tegen gekomen. Wij wandelen inderdaad vooral op routes waar wel wat meer volk is en we waren de afgelopen reizen met z’n vieren, dat scheelt al. In juni straks gaan we wat meer afgelegen routes wandelen in Teton, Yellowstone en Glacier en dan gaan we bovendien met z’n tweeën, dan zullen we voor het eerst bearspray gaan aanschaffen aan het begin van de reis. De trails naar de Teahouses zijn veel belopen, daar zou ik mij niet te druk maken. In Canada hebben we slechts 1 keer het idee gehad dat we erg op onze hoede moesten zijn en dat was in Wells Gray, waar het struikgewas zorgde voor slecht overzicht en je continue een geur van wildlife kon ruiken…
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Felicitas »

Wij wandelen veel. Toch zijn we maar één keer beren tegengekomen tijdens het wandelen. Een moeder grizzlybeer met een kleintje. Dat was tijdens een niet zo lange en best populaire wandeling (Chester Lake Trail in Peter Lougheed Provincial Park in Canada). De beren keken ons een tijdje strak aan. We hadden de bear spray in de aanslag en liepen ondertussen rustig pratend weg van de beren. De beren liepen toen ook weer weg.

We hebben altijd bear spray bij ons in gebieden waar grizzlyberen leven. En in gebieden waar het wat minder overzichtelijk is (waar een beer van je plotselinge aanwezigheid kan schrikken) maken we ons kenbaar door te zingen, roepen, luid te praten.

Thuis op de bank vind ik het ook een eng idee dat we beren kunnen tegenkomen. Maar tijdens de wandelingen zelf ben ik er gek genoeg nooit bang voor. Dan hoop ik altijd een beer te zien.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Elendan »

@Felicitas dat hebben wij nou ook. We hopen altijd beren te zien :D

We zijn 1 keer tijdens het wandelen in Lassen een beer tegen gekomen, maar die rende hard van ons weg. Er was niet eens tijd voor een foto, wel een foto genomen van zijn achtergebleven pootafdruk. De mensen die een behoorlijk eind voor ons liepen, hadden 'm niet gezien, zij waren heel stil in de hoop een beer tegen te komen. Wij liepen te kletsen en waarschijnlijk was dat de reden dat hij er vandoor ging. Dus maak inderdaad genoeg geluid zodat beren zich eventueel uit de voeten kunnen maken als je in de buurt komt.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Saskia45 »

Dank voor alle reacties, geeft toch een wat relaxter gevoel om te lezen dat we ons niet te druk hoeven maken.
Begrijp ik het goed dat jullie geen bearspray zouden meenemen als je met 4 volwassenen bent en op de drukkere trails blijft, ook in Jasper/Banff hoewel dat ook grizly-gebied is?

Hoe zouden jullie de volgorde doen als we een langere trail naar een teahouse erbij doen? Eerst Moraine lake met shuttle tussen 9-10 uur en dan naar Lake Louise en de Lake Agnes trail? Of eerst Lake Louise, wandelen en dan nog naar Moraine Lake?
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door paulr »

In Lake Louise hebben we bovenaan de lift in Grizzly gebied gewandeld (daar ga je door beveilingshekken de “natuur” in) en ik moet toegeven dat dat wel spannend was, ondanks dat we met 4 waren :) . Geen beer gezien, maar toen we weer naar beneden gingen met de lift liep daar toch een grizzly ! Veilig van bovenaf bekeken dus….

Wij zijn vroeg op de dag naar naar de Teahouses (beiden) gewandeld en hebben s’avonds, toen de parkeerplaatsen leger waren, Moraine Lake gedaan. Je kon er nog gewoon parkeren (alhoewel uiteraard erg druk) en shuttle was niet verplicht.
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Saskia45 »

ik denk dat we toch eerst naar Moraine Lake gaan en van daaruit naar Lake Louise / Lake Agnes trail.
Moraine Lake is alleen nog maar te bereiken met de shuttlebussen.

Over de Lake Louise Gondola heb ik nog een vraag: het is me niet helemaal duidelijk wat bedoeld wordt met 'a ride'. Is een ticket voor heen en terug of moeten we dan 2 tickets (à CAD60 p.p.) kopen?

Bij de Jasper Skytram kom ik tegen dat je ook voor de terugweg kunt reserveren; bij de Lake Louise Gondola kan ik niets vinden over een terugrit naar beneden.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door AnnInBC »

Ik heb deze zelf nooit gedaan, maar bij de meeste gondola's betaal je 1 prijs voor heen en terug. Het ziet er naar uit dat je bij de Lake Louise Gondola een tijd moet boeken om omhoog te gaan, maar ik denk niet dat je een specifieke tijd moet boeken om terug naar beneden te gaan. Dus zover ik weet betaal je $60 en daar is de rit naar beneden bij inbegrepen.

Kijk ook eens bij Sunshine Meadows, ook mooi wandel mogelijkheden daar en iets minder bekend dan de andere gondola's: https://www.banfflakelouise.com/experie ... ws-gondola
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Saskia45 »

@Ann: Sunshine meadows hebben we idd ook in de planning staan, naast die van Lake Louise.
Of we de Jasper skytram ook doen hangt af van de tijd (en het wordt wel prijzig om er drie te doen). Zou kunnen als we naar Mount Edith Cavell zijn geweest. Die dag staat ook Pyramid/Patricia Lake op de planning en evt valley of the five lakes. En het weer moet echt meezitten.
Lake Louise Gondola willen we eind dag 10 doen of eventueel dag 11 vroeg.

Voor dag 11(Field-Banff) hebben we nu:
Bow Valley Parkway (behalve Johnston Canyon, tenzij het er rustig is),
Bow Falls,
Lake Minnewanka (stewart canyon trail),
Johnson Lake trail,
Sunshine Meadows Gondola
in de avond vermillion lakes drive.
En dag 12 (Banff - Revelstoke via Field) Johnston Canyon en Marble Canyon meenemen.

Is dat te doen op dag 11 of willen we dan teveel?
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door AnnInBC »

Ik denk wel dat het te doen is, zeker als je vroeg genoeg vertrekt 's morgens. Bow Falls en die twee trails voor de voormiddag en na lunch de Sunshine Meadows en dan in de avond Vermillion Lakes...moet mogelijk zijn. Maar hou er altijd rekening mee dat je mogelijk wat moet laten vallen omdat je ergens wat langer blijft hangen, dat is soms niet moeilijk in deze mooie omgeving. :mrgreen:
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door jess85 »

Hallo Saskia. Jullie hebben een prachtige reis in het verschiet.
Wij waren er het laatst in 2019. Hebben 2 keer west canada gedaan omdat we het zo mooi vonden daar. Al even geleden dat ik op forum was, maar direct heimwee als ik zo een plannen zie :-). Bij ons is het nu iets minder ver qua reizen gezien ons nu 16m zoontje en 2de baby op komst.

Maar om aan te sluiten AnninBC.
Het is er zo mooi. Voor ons waren yoho en lake o hara hoogtepunten. Goed dat je kiest voor Field als uitvalsbasis.
Wij deden lake o hara 3 keer op onze 2 reizen. Doordat ze maar max aantal bezoekers toelaten is het er zo rustig en uniek mooi. Nu werkt het met loting. Wij konden nog first come first base reserveren. (2 laptops tegelijk :-) )
Ook al ga je niet voor lange hikes, probeer er toch enkele te doen in de regio. De plain of 6 glaciers is effectief prachtig. Tot teahouse is ook echt niet zo zwaar. Een van de mooiste wandelingen vonden wij de iceline trail in yoho. Wel wat klimwerk maar de views zijn prachtig eens boven.
Lake morraine zoals je aangeeft zo vroeg als mogelijk doen. Eigenlijk moet je er zijn tegen zonsopgang. Prachtige kleuren.

Wij hebben geen beren ontmoet in canada op trails. In grand teton kwamen we bij lake jenny heel dicht bij een mama beer en welpje die zomaar uit het struikgewas verschenen. Maar zolang je geen bedreiging vormt denk ik niet dat je veel risico loopt.

Sowieso wordt het een fantastische reis. Op onze blogs kan je heel wat info vinden. Www.tj3travel.com

Groetjes en veel plezier
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Ruud2004 »

Saskia45 schreef:
19 feb 2023, 11:14
Dank voor alle reacties, geeft toch een wat relaxter gevoel om te lezen dat we ons niet te druk hoeven maken.
Begrijp ik het goed dat jullie geen bearspray zouden meenemen als je met 4 volwassenen bent en op de drukkere trails blijft, ook in Jasper/Banff hoewel dat ook grizly-gebied is?
Nog even over die Bearspray. Jullie gaan wandelen in "Bear Country" waar overal een spray wordt aangeraden dus waarom zal je je die +/_ 25 CDN besparen. Mee verlegen, is fijner als om verlegen. Je zal maar een nieuwsgierig beertje tegen het lijf loipen. Wij zoeken wel de rustige stukken op en zijn ook wij zijn beren tegengekomen, maar op enige afstand. Bij begin van diverse hikes werd melding gemaakt van "Bear Activity" en dan is het best wel een fijn gevoel als je zo'n busje bij je hebt.
Ik las over Wells Gray, wij hebben die ervaring ook. Ook wij roken bij de Helmckenwaterval daar het wild om ons heen en het lag er vol met berenharen/ontlasting. Nu was het daar ook nog eens dik begroeid, ik droeg de spray daar in de hand.

Mijn advies; als je veel gaat wandelen daar, koop een Bearspray en zoek op internet op hoe zo'n spray werkt. En niet achter in je rugzak stoppen....
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 773
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door ClaireVHaut »

Eens met @ruud2004 Wij verkochten onze bearspray aan nederlanders op de luchthaven (van te voren afgesproken). Voor een klein bedrag verkocht wij blij zij blij

Dus misschien is er iemand die op jouw aankomstdag / tijd , vertrekt.. dan kan je het zo overnemen
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door AnnInBC »

Nog een tip in verband met bearspray. Voordat je zelf bearspray gaat kopen kan je bij de hotels/b&b's en dergelijke waar je verblijft even navragen bij de bali of ze soms bearspray hebben. Soms mag je deze lenen voor de dag en als je hem niet gebruikt hebt betaal je er ook niet voor. Moest je deze wel gebruiken dan betaal je ervoor, dus ook even navragen wat het kost. Vele buitenlandse toeristen die bearspray kopen en niet gebruikt hebben, laten hun bearspray na in de hotels voor de volgende gasten omdat men deze niet mee het vliegtuig op mag nemen.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door jojostravelusa »

Je kunt ze ook bij het visitor center van de national parks inleveren.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Ruud2004 »

De laatste bus heb ik kort voor vertrek uitgeprobeerd op een verlaten stukje van het parkeerterrein van de McArthurGlen Designer Outlet YVR. Viel mij tegen, die straal/spray kwam nog geen 3m ver en hij was zo leeg. Wel iets om rekening mee te houden.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Saskia45 »

excuses allemaal, ik zie dat ik helemaal niet meer gereageerd heb op jullie reacties.
De info heb ik ondertussen wel verwerkt in het roadbook!

We gaan zeker een bearspray aanschaffen en de instructies hoe daarmee om te gaan en hoe te reageren mocht je toch aangevallen worden zijn ook in het roadbook verwerkt (om het daar zo nog een keer na te kunnen lezen :thumbup:)
En we hebben Lake Agnes opgenomen als langere hike en afhankelijk van hoe we ons tegen die tijd voelen staat de plain of 6 glaciers als alternatief in het roadbook.

Vanmiddag geprobeerd bustickets voor Lake O'Hara te pakken te krijgen. Hoewel we begonnen op één van de accounts met een wachttijd van 6 minuten (die andere meer dan een uur en >16000 mensen voor ons) was er niks meer vrij toen we aan de beurt waren (in de dagen dat we er in de buurt zijn). Helaas.
Morgen bustickets voor Moraine Lake scoren. Daar zijn meer mogelijkheden per dag en meer dagen, dus ik verwacht dat dat wel goed gaat...
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door paulr »

Wij waren nummer ca. 4000 en 11000. Paar minuten wachttijd bij die 4000...en tja, ook geen kaartjes :(
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door AnnInBC »

Voor Lake O'Hara kan je altijd naar de parking gaan en het even uitkijken. Soms komen er mensen niet opdagen en mag je tegen betaling toch met de bus mee. Dit kan soms ook wel een beetje afhangen van de chauffeur, maar heb al regelmatig gehoord dat het mensen gelukt is om zo toch tot bij Lake O'Hara te geraken. Moest je er de tijd voor hebben is het misschien de moeite waard om te proberen?
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door Saskia45 »

nu we de indeling op VI gewijzigd hebben, gaan we ook voor een andere tour dan de bearwatching die we geboekt hadden in Tofino.
Heeft iemand ervaringen met een bedrijf vanuit Campbell River?
Ik heb gekeken bij eagle adventures, maar vind het lastig kiezen tussen een wildlife tour (4 uur) en een whaletour (6 uur).
6 uur lijkt heel lang (we gaan voor een covered boat).
Iemand ervaring en/of tips die helpen om te kiezen?

groet Saskia
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Saskia45: rondreis West-Canada 2023.

Bericht door paulr »

Wij hebben ca 5 jaar geleden een tour gedaan met (ik dacht) eagleeyeadventures. Maar ik denk dat er niet zoveel verschil zit tussen de aanbieder, veel hangt af van je gids… wij gingen (met een zodiac, maar wellicht kan het ook covered) naar een eilandje Stuart Island, bij de Bute Inlet. Daar zijn enorme draaikolken waar Bald Eagles komen vissen, soms we met 300-400 tegelijk ! Wij vonden dat, naast de walvissen, erg indrukwekkend. Gingen overigens voor de orca’s en die niet gezien….
https://biganimalencounters.com/the-eagle-show/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer