Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Fam. Hoiting
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2016, 03:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door Fam. Hoiting »

Hoi,

In 2024 willen wij met ons gezin, dan bestaande uit mijn man, onze 2 kinderen van 10 en 14 en ik, een reis maken door Amerika en Canada. Wij zullen een kleine 6 weken onderweg gaan in de zomervakantie. We zitten echt nog in de verkennende fase. In 2017 hebben we reis van 4,5 week gemaakt langs de west kust. Wat we hiervan vooral hebben geleerd is dat we na aankomst echt even de tijd willen nemen om te acclimatiseren. (De vorige keer zijn we de volgende dag de camper gaan halen en direct op pad gegaan. Dit had best wat impact op vooral de kindjes, die toen nog aanzienlijk jonger waren)

We willen in ieder geval een aantal dingen bezoeken zoals Yellowstone, Mount Rushmore, Glacier en Mount Rainier (Amerika) en Jasper, Banff, Whistler, Wells Gray en Vancouver Island (Canada) Graag horen we wat we absoluut ook zouden moeten bekijken in deze reis. En wellicht handige tips zoals is het bijvoorbeeld handiger om in Canada te starten of in Amerika? Is 5,5 week voldoende om in ieder geval de bovenstaande parken te ontdekken en de reis van park naar park erin te verwerken zonder dat we alleen asfalt zien.

Bedankt alvast voor jullie input. :)

Groetjes Willem Jan, Charissa, Noa en Fleur.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Tips voor reis Amerika en Canada 2024

Bericht door AnnInBC »

Ik zou ofwel in Canada starten en eindigen ofwel in Amerika starten en eindigen. Beetje kijken wat de meest gunstige prijzen zijn van vliegtickets en auto, je zou dan eventueel een one way kunnen boeken. Dus bijvoorbeeld naar Vancouver, Canada vliegen en vandaar mogelijk een rondje doen (via de USA) of als je een one way doet zou ik dan terug vliegen vanuit Calgary.

Ik weet niet of Mount Rushmore een must is voor jullie, maar dat lijkt me toch erg uit de weg van de rest van je route. Ook al heb je een 6 weken, dan ljkt mij dan nog steeds enorm veel om in 1 reis te doen. Het is minstens zo een 5500-6000km en dat is enkel de rondreis, zonder eender wat dan ook te doen of bezoeken, dus daar zullen nog heel wat kilometers bijkomen. En hou er ook rekening mee dat je met een camper niet zo snel rijdt als met een auto. Een rondje Canada (Vancouver - Vancouver Island - Whistler - Clearwater - Jasper - Banff - Revelstoke - Hope - Vancouver) bijvoorbeeld is meestal goed te doen in 4 weken zodat je genoeg tijd hebt om vanalles te zien en doen, dus denk je dat je genoeg hebt met die extra anderhalve week of 2 weken om het stuk Amerika te doen?

Als je Amerika wil meepikken en een rondje wil doen dan zou ik enkel Glacier NP en Mount Rainier NP erbij nemen en mogelijk ook Olympic NP omdat je daar ook niet ver vanaf zit. Maar Yellowstone en Mt Rushmore zijn een heel stuk van jullie route af. Van Glacier NP naar Yellowstone is gerust een hele dag rijden (minstens 8 uren) en dan van Yellowstone naar Mt Rushmore is nog eens een hele dag rijden (dikke 9 uren). Met camper ben je namelijk ook een heel stuk trager dan met een auto. Dus ik zou het sterk overwegen om deze laatste twee uit de route te laten.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips voor reis Amerika en Canada 2024

Bericht door paulr »

Mooie lange trip !
Maar…. Zoals Ann al aangeeft, zelfs 6 weken voor dit rondje is ambitieus….
Ik denk dat als je gaat starten in SEA, dan via VI, wells gray, Jasper, banff, Glacier, Yellowstone en GT naar SLC gaat al je handen vol hebt.
Mount Rushmore is dan net teveel van het goede lijkt mij.
Onze ervaring is dat je in Canada wat meer aktiviteiten doet (whale tour, berenboot bij blue river, fietsen wellicht) en dat je in de usa wat meer sightseeing en wandelen hebt. Met name het deel in Canada vraagt dan meer tijd. En de regio Banff zal druk zijn dus meer geregel met shuttlebussen enzo dat tijd vergt.
Starten in YYC kan ook maar dan denk ik dat je meer km’s zal maken als je YVR gaat eindigen….(of andersom)
Fam. Hoiting
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2016, 03:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips voor reis Amerika en Canada 2024

Bericht door Fam. Hoiting »

Hi allemaal,

Jeetje, we zijn inmiddels alweer een jaar verder.
We hebben inmiddels besloten om alleen Canada te doen en Amerika achter wegen te laten.

De camper is vorige maand geboekt. (via Campers Canada) De tickets zijn sinds afgelopen week ook geboekt. (KLM)
We hebben onze rondreis van zondag 21 juli 2024 tot en met vrijdag 30 augustus 2024.
21 juli 2024 vliegen we naar Calgary, met een korte tussenstop van 2,5 uur op Toronto. We komen rond 17.45 aan op Calgary. Daar hebben we een hotelovernachting vlakbij het vliegveld.
22 juli 2024 halen we de camper op en halen we alvast de grote boodschappen voor de komende weken.

We hebben voor nu een eerste opzet van de route gemaakt. Ik hoor heel graag tips van waar we dingen anders zouden kunnen doen om onze reis te optimaliseren.

21/07 Vliegreis Amsterdam - Calgary (tussenstop op Toronto)
22/07 Camper halen boodschappen doen
23/07 Calgary Zoo + verplaatsen Canmore
24/07 Grassi lakes + verplaatsen naar Banff
25/07 Moraine lake
26/07 Lake Louise
27/07 Lake Louise
28/07 Peyto lake en Bow lake
29/07 Yoho NP Emerald lake
30/07 Glacier NP
31/07 Revelstoke NP
01/08 Richting Kelowna (tussenstop Vernon)
02/08 Kelowna (Okanagan lake)
03/08 Kelownda (McIntyre Bluff) verplaatsen naar Osyoos
04/08 Osysoos + verplaatsen richting Vancouver (tussenstop Lake Cultus)
05/08 Vancouver
06/08 Vancouver + verplaatsen met Ferry naar Nanaimo
07/08 Nanaimo (black creek beach en Saratosa beach) + verplaatsen naar Campbell river
08/08 Campbell river
09/08 Orka tour?
10/08 Elk Falls PP, Twee plaza shopping centre, verplaatsen naar Pacific Rim
11/08 Pacific Rim (Wild pacific trail)
12/08 Pacific Rim (Rain forest trail)
13/08 Ucluet
14/08 Ucluet verplaatsen naar Victoria (onderweg westcoast zipline wild, Chemainus en Duncan)
15/08 Victoria
16/08 Victoria ferry naar Vancouver + verplaatsen naar Whistler
17/08 Whistler (Gondel)
18/08 Whistler (parken, meren zwemmen) verplaatsen naar Lillooet
19/08 Joffre Lakes PP (Seyton lake, zwemmen, Duffey lake) (Overnachten op Cariboo bonanza resort)
20/08 Verplaatsen naar Wellsgray PP
21/08 Wellsgray
22/08 Wellsgray + verplaatsen naar Jasper
23/08 Jasper (medicine lake)
24/08 Jasper (Maligne lake)
25/08 Jasper
26/08 Verplaatsen naar Kootenay
27/08 Kootenay + verplaatsen naar Waterton
28/08 Waterton + verplaatsen naar Calgary
29/08 Camper inleveren + vliegreis naar Amsterdam (tussenstop op Toronto)
30/08 Aankomst NL

Dank jullie wel alvast voor het meedenken.

Lieve groet,

Charissa
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips voor reis Amerika en Canada 2024

Bericht door paulr »

Verstandige keuze, alleen Canada….
Welke camperverhuurder heb je ? Toevallig Canadream? Dan zou je namelijk de eerste nacht in de Days Inn kunnen slapen die dichtbij Canadream ligt. Kun je de volgende dag lopend naar je camper (ca 10-15 minuten). Bovendien ligt er een groot winkelcentrum in de buurt (ook 15 lopen) met een prachtige Brass Pro Shop ! Dat houdt je de eerste dag even wakker…
De route lijkt me prima, veel tijd voor leuke dingen onderweg !
Bij Kelowna: fietsen Myra
Als je al zoveel hebt gezien vraag ik mij af of op het eind de omweg naar Waterton nog de moeite waard is…
Paul
Fam. Hoiting
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2016, 03:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips voor reis Amerika en Canada 2024

Bericht door Fam. Hoiting »

Dank je wel voor je reactie Paul!

We hebben de Cruise Canada camper C25.

De keuze voor op het einde nog een omweggetje lag hem eigenlijk in de tijd die we nog "over" hebben. Maar wellicht heb jij, of iemand anders hier, nog een leuke aanvulling voor ergens onderweg waar we de tijd beter aan zouden kunnen besteden? Wellicht bij GLacier en/of Revelstoke?

En zou je dan Kootenay wel doen? Of die ook laten vervallen en eindigen bij Jasper en vanaf daar door naar Calgary en terug vliegen?

Groetjes Charissa
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben in 2019 in het Acclaim Hotel overnacht en dat is prima bevallen. Ze hebben een shuttle vanaf het vliegveld, maar wij huren altijd een auto voor de eerste dag, zodat we de tijd aan ons zelf hebben en we de volgende dag boodschappen kunnen doen voordat we de camper op kunnen halen. Anders zit je toch maar te wachten.
https://www.acclaimhotel.ca/
De camper haalden we bij Canadream, dus een andere verhuurder dan jullie hebben.
De Bass Pro die Paul aanraadt is inderdaad een aanrader. Je kunt ook naar de er vlakbij gelegen Cross Iron Mills Mall.
https://www.crossironmills.com/
Kijk eens naar ons verslag. Wie weet heb je er wat aan.
https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door AnnInBC »

Wat heerlijke vooruitzichten en een hele mooie route met overal voldoende tijd. Op Vancouver Island kan ik Rathtrevor Beach Provincial Park bij Parksville ook nog aanraden, niet ver van de snelweg af tussen Nanaimo en Campbell River. Als je op weg bent naar Pacific Rim of op de terugweg kan je ook stoppen bij Little Qualicum Falls Provincial Park of MacMillan Provincial Park met Cathedral Grove.

In Kelowna zou ik ook fietsen huren en Myra Canyon rijden zoals Paul al aangeeft, je hebt er ook Knox Mountain waar je naar boven kan rijden met boven een mooi uitzicht op Okanagan Lake en omgeving.

In Vancouver fietsen huren en rondje Stanley Park rijden, als er nog tijd over blijft misschien een bezoekje aan Granville Island of de mooie stranden in de buurt. Spanish Banks Beach is 1 van mijn favorieten, daar kan je ook gratis parkeren met camper bij het strand. Bij laagtij kan je lang over het strand wandelen en heb je mooie zichten op de stad en bergen, verder heb je daar ook een paar eettentjes (East en West Concession) of picknick tafels.

Bij Chilliwack heb je de mooie Bridal Veil Falls, moest je daar in de buurt zijn (op weg naar Cultus Lake). De Othello Tunnels zijn een populaire plek, maar deze zijn voorlopig nog dicht wegens een grote storm/overstromingen van een paar jaar geleden. Mogelijk dat deze volgend jaar weer open gaan, dus even opzoeken tegen de tijd dat jullie komen of het weer open is.

Op weg naar Whistler heb je ook Porteau Cove Provincial Park, Murrin Provincial Park, Shannon Falls Provincial Park en Brandywine Falls Provincial Park.

Ik zou die paar dagen op het einde van de reis misschien ergens anders spenderen, mogelijk een extra dagje Vancouver want er is genoeg te zien en doen zelfs ook mooie natuur. In North Vancouver heb je het mooie Lynn Canyon Park met hangbrug, gratis te bezoeken (enkel $3 per uur voor parkeren), er is daar ook het mooie Capilano River Regional Park wat tegen het bekende Capilano Suspension Bridge Park gelegen is...ook gratis te bezoeken en gratis parking. Je hebt daar een fish hatchery die gratis te bezoeken is en tegenover deze fish hatchery heb je mooie wandelpaden door het bos op die tot boven gaan naar de Cleveland Dam met Capilano Lake. Dit zijn leuke wandelingen die niet erg lang zijn (2-3km ongeveer).

Ik denk ook aan misschien extra tijd toe te voegen aan Victoria, maar dan om richting Port Renfrew te rijden. Dat stuk langs de kust is erg mooi met wat mooie stranden zoals China Beach, Mystic Beach, Sombrio Beach en Botanical Beach. Je vindt daar ook nog de Sooke Potholes op dat stuk. Dus misschien hier wat extra tijd besteden in plaats van Kootenay en Waterton Lakes NP. Je zou eventueel wel 1 nacht in omgeving Banff/Kootenay/Canmore kunnen verblijven als je van Jasper komt, zo heb je voldoende tijd en kan je de dag erop richting Calgary rijden.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door paulr »

Cruise Canada ligt ook lekker dichtbij de luchthaven zeg ! Zoals Ann zegt zou ik niet meer speciaal naar Kootenay en Waterton gaan en extra kilometers maken. Zoveel leuke en mooie dingen hebben jullie al onderweg dat het denk ik fijner is om onderweg extra stops of aktiviteiten te plannen. Wellicht is dan Kootenay en Waterton “meer van hetzelfde” en alleen maar om af te strepen van je lijstje…
Je kan nog overwegen om vanuit Vancouver niet de Ferry naar Nanaimo te nemen maar eerst noordelijk via de Sunshine route naar Powel River te gaan en daar over te steken. Wij hebben ooit een dag begeleidde kayaktocht op de Desolation Sound gemaakt, dat was fantastisch (ondanks de regen die we helaas hadden. Wat een rust en leuk om tussen de dolfijnen te kayakken….
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben toen op de laatste dag 's ochtends de camper ingeleverd en een auto gehuurd. We hadden nog vrijwel de hele dag, want we vlogen laat vanaf Calgary. We hebben toen de Smith-Dorrien Spray Trail in Kananaskis County gereden en die was erg mooi. Onverhard, dus met de camper geen goed idee. Weliswaar in goede conditie toen, maar officieel mag het met een camper niet.
https://www.canmorekananaskis.com/hotel ... spray.html
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... erdam.html
frouyellowstone65ke
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2013, 10:38

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door frouyellowstone65ke »

Mochten jullie van af Jasper richting Calgary reizen, zijn er , zoals misschien bekend veel mooie stops te maken, maar aanrader is zeker ook vanaf de Icefields Parkway ten zuiden van Jasper : de afslag naar Mount Edith Cavell, weg 93A . Rijden tot de parkeerplaats , vanaf daar kun je er de korte Path of the Glaciers trail lopen,= ongeveer 1,6 km.
of the Cavell Meadows trail ( 6 -7 km. dit alles in een wondermooie setting. Mount Edith Cavell is slechts in de zomermaanden bereikbaar
Terugrijdend over de 93A is er de afslag naar de Athabasca Falls, het brengt je dichtbij de Falls en is ook erg de moeite waard...
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door jojostravelusa »

Als camping voor de laatste nacht hebben wij een keer op West Calgary RV park gestaan en die is prima bevallen. Wij huurden toen bij Canadream, maar Cruise Canada is een klein half uur rijden, dus ook niet heel ver, maar ik zie net dat hij niet meer bestaat.
Vorig jaar hebben we bij Calgary op Balzac campground RV park gestaan, maar daar word je niet blij van. Wel vlakbij Cruise, maar erg veel verkeerslawaai.
Fam. Hoiting
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2016, 03:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door Fam. Hoiting »

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Wat een leuke reisverhalen om te lezen. Hier halen we hele leuke ideeën uit en we worden er enorm enthousiast van.
Bedankt voor de leuke en aanvullende tips ook!

We hebben besloten om Kootenay en Waterton eruit te halen. We gaan deze dagen elders onderweg invullen. We doen een dag extra op vancouver island, een dag extra bij Vancouver en we plannen ergens een dag extra in Canmore vanaf Jasper terug naar Calgary, zodat we de laatste ochtend niet al te vroeg op pad hoeven om te camper in te leveren.

De route wordt dan als volgt:

21/07 Vertrek vanuit NL naar Calgary 10.50 uur vanaf Schiphol. Tussenstop op Toronto 2 uur en 40 minuten. Overnachten Holiday Inn Calgary.
22/07 Camper halen en boodschappen doen. Slaapplek vlakbij Calgary Zoo.
23/07 Calgary Zoo + verplaatsen naar Canmore.
24/07 Canmore Grassi Lakes.
25/07 Moraine Lake
26/07 Lake Louise
27/07 Lake Louise
28/07 Peyto lake en Bow lake
29/07 Yoho NP Emerald lake
30/07 Glacier NP
31/07 Revelstoke NP
01/08 Richting Kelowna (tussenstop Vernon)
02/08 Kelowna Okanagan lake + fietsen Myra
03/08 Kelowna Mac intime Bluff verplaatsen naar Osyoos
04/08 Osyoos + verplaatsen naar Vancouver (tussenstop Lake Cultus)
05/08 Vancouver Fietsen rondje Stanley park
06/08 Vancouver Capilano Suspension Bridge park
07/08 Vancouver + verplaatsen met ferry naar Nanaimo
08/08 Nanaimo black creek beach en Saratoga beach + verplaatsen naar Campbell river
09/08 Campbell river
10/08 Orka tour
11/08 Elk falls PP, twee plaza shopping centre + verplaatsen naar Pacific Rim
12/08 Pacific Rim (wild pacific trail)
13/08 Pacific Rim (Rain forest trail)
14/08 Ucluet
15/08 Ucluet verplaatsen naar Victoria (onderweg westcoast zipline wild, Chemainus en Duncan)
16/08 Victoria
17/08 Victoria
18/08 Victoria verplaatsen met de ferry naar Vancouver + verplaatsen naar Whistler
19/08 Whistler (Gondel)
20/08 Whistler (parken, meren, zwemmen + verplaatsen naar Lillooet
21/08 Joffre Lakes PP (Seyton lake, zwemmen, Duffey lake) (overnachten op Cariboo Bonanza resort)
22/08 Verplaatsen naar Wellsgray PP
23/08 Wellsgray PP
24/08 Wellsgray PP + verplaatsen naar Jasper
25/08 Jasper (Medicine lake)
26/08 Jasper (Maligne lake)
27/08 Jasper
28/08 Jasper verplaatsen naar Canmore
29/08 Canmore verplaatsen naar Calgary, camper inleveren (11.00) en om 15.00 uur terugvlucht vanuit Calgary. (Tussenstop in Toronto 2 uur)
30/08 Thuis komen in Nl.

We twijfelen nog even of we Calgary Zoo gaan doen. Is dat de moeite waard? Of rijden we na de boodschappen doen door naar Canmore, zodat we daar een extra dag hebben.

Daarnaast wil ik heel graag mijn eigen SUP meenemen. Ik heb echter begrepen dat je niet zomaar met je eigen SUP de meren op mag en dat ik hem ergens moet laten keuren. Weet iemand waar ik dat kan laten doen?

Ik hoor stiekem graag nog even of deze planning beter is als de eerste, dan ga ik namelijk alvast kijken om in ieder geval bij Banff, Jasper, Wellsgray de RV plekken te reserven. Ik begreep dat dat best snel vol zit en zou zonde zijn als we geen goede plek kunnen scoren. :)

Dank voor jullie hulp.

Groetjes Charissa
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Fam. Hoiting: tips gevraagd voor reis Amerika en Canada 2024.

Bericht door AnnInBC »

Heerlijke route en die mag zo blijven. De campings kan je pas in het voorjaar reserveren als ik me niet vergis. Maar ga alvast eens op de website van Parks Canada neuzen en een account aanmaken zodat je er klaar voor bent tegen dat de reserveringen open gaan. Die website ligt wel plat dit weekend wegens onderhoud. Hou het even in het oog en kijk daarna eens of je een account kan aanmaken.

Wat de Calgary Zoo betreft is het wel mooi, maar niet zo mooi als een zoo of dierenpark in Europa. De dierentuinen zijn hier best kaal en niet helemaal ingericht zoals de natuurlijke omgeving van de dieren. Ik herinner mij wel een hele mooie grot voor de penguins, deels binnen en buiten. Het was toen een hele hete dag en vele dieren zaten ergens te schuilen waar het koeler was...dus we hebben er niet zo heel veel gezien. Wij zijn zo een 5 jaar geleden geweest met onze dochter (die was toen 8 jaar), dus ideaal voor haar en we vonden het best leuk omdat zij het zo leuk vond. Maar ik denk niet dat ik er nog eens heen zou gaan. Beetje zien ter plaatse, dan kan je het daar beslissen want zo druk is het daar niet.

Voor je eigen SUP moet je opletten, deze moet telkens zuiver gemaakt worden/opgedroogd worden tussen meren en je moet 48 uren wachten tussen het ene meer en het andere. Er is daar een website voor op Parks Canada, maar die ligt op dit moment dus even eruit door onderhoud. Google daarna eens op "Using my own watercraft in Banff National Park", dan vind je er wel vanalles over. Buiten de nationale parken denk ik wel dat je je SUP wel op de meeste plaatsen te water mag laten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer