Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
HH71
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2022, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door HH71 »

Volgend jaar hopen we onze 2e reis naar Amerika te maken.
Eerder hebben we het bekende rondje Zuidwesten gedaan en nu willen we het Noordwesten incl. Canada.
Wij hebben het volgende reisschema opgesteld, ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie nog tips hebben. Wij twijfelen nog over het aantal dagen in de verschillende parken.
Alvast bedankt!

1 Thuis -> Seattle
2 Seattle -> Victoria
3 Victoria
4 Victoria -> Tofino
5 Tofino
6 Tofino -> Vancouver
7 Vancouver
8 Vancouver -> Whistler
9 Whistler -> Wells Gray
10 Wells Gray -> Jasper
11 Jasper
12 Jasper -> Banff
13 Banff
14 Banff
15 Banff -> Glacier
16 Glacier
17 Glacier -> Helena
18 Helena -> Yellowstone
19 Yellowstone
20 Yellowstone
21 Yellowstone -> Grand Teton
22 Grand Teton
23 Grand Teton -> Salt lake city
24 Salt lake city -> Thuis
Laatst gewijzigd door HH71 op 14 okt 2022, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1226
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips voor reis Noord-west USA en Canada

Bericht door paulr »

goedemorgen,
mooie plannen, maar.... je probeert 2 reizen in één te proppen !
Normaal gesproken geniet je van het blauw van het water, het groen bossen, de witte bergen, maar jullie gaan vooral het grijs van het asfalt zien...
Bedenk wat je in de genoemde stopplaatsen (én onderweg !!!) wilt gaan zien en heroverweeg dan de plannen.
Denk er ook aan dat je geen 100km p.u. zal rijden, je ferry's, grensovergangen en bergpassen hebt. En vergeet de drukte rondom Jasper en Banff (Lake Louise, shuttlebus-systeem) niet. Er zitten ritten van 5,5 van Google Maps bij en dan heb je nog niks gegeten of gedronken, geen pauzes, niet getankt en zeker: niks gewandeld, bezocht of bekeken...Waarom ga je dan zoveel kilometers maken, reizen en kosten maken.
Beperk je dus tot het gedeelte SEA-SLC via Oregon maar Glacier en Yellowstone.
Of kies voor een one way Calgary-Vancouver en doe Canada.
Als de route zo blijft heb ik denk ik weinig tips voor jullie helaas...
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Ik ben het helemaal met paulr eens. Ik spreek niet uit ervaring van deze plekken, maar heb ondertussen wel al 3 zelfgeplande (nou ja; met hulp van de forumleden) Amerika-reizen achter de rug en weet ondertussen hoeveel tijd je extra kwijt bent.
Als je naar dag 9 kijkt, dan heb je 6:50 aan pure reistijd nodig voordat je bij de highlight van Wells Gray bent. Je kunt effectief dus nauwelijks wat doen, want je moet ook nog ondwerweg stops maken en je wilt in Wells Gray natuurlijk ook meer zien dan die ene waterval.

Wij hebben voor jouw eerste 15 dagen meer dan 20 dagen uitgetrokken (al maken we dan ook een paar stops extra).

Je vroeg of je genoeg tijd hebt ingepland: de dagen die je hebt op de verschillende plekken zijn naar mijn onervaren mening niet verkeerd, maar je maakt een veel langere reis dan gebruikelijk. Je komt dus altijd van veel verder dan de gebruikelijke toerist, dus je hebt op de reisdagen eigenlijk geen tijd meer over om nog wat te bezoeken. Daarom gaat deze reis naar mijn mening niet werken.
Alternatief: 's nachts afwisselend rijden en dan onderweg afwisselend slapen. Maar dat lijkt me niet zo handig. :oops:
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door AnnInBC »

Ik ben het hier ook eens met de antwoorden van paulr en Mr. Patrick. Het lijkt mij enorm veel voor de tijd die je hebt. Ik zou me misschien ook beperken tot ofwel Amerika ofwel Canada. Als je toch absoluut beide landen wil doen en ongeveer dezelfde route wil behouden dan zou ik het overwegen om Vancouver Island eruit te laten (Victoria/Tofino). Wil je graag whale watchen dan kan je dat eventueel ook vanuit Vancouver doen, daar zijn vele tour operators die tours aanbieden. Op die manier kan je wat extra tijd nemen van Whistler naar Wells Gray Provincial Park, doe daar ook een volle dag en ik zou ook een extra dag Jasper doen. Bij Banff NP heb je ook Yoho NP en eventueel Kootenay NP die ook zeker de moeite zijn om te bezoeken. Op weg naar Glacier is er ook nog Waterton National Park.

Tel zeker extra tijd bij Google Maps, want de tijden zijn niet helemaal juist. En moest je toch ergens met de ferries heen gaan, dan hou er ook rekening mee dat je een uur opvoorhand aan de terminal moet zijn voor je afvaart.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1638
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door BonnyR »

Ik zou eens kijken naar een rondje Seattle met Vancouver eiland. Nu is het inderdaad gas op de plank en leuke foto's maken vanuit de auto. Tenminste gok ik dat het een auto wordt en geen camper?
Deze route is echt te strak gepland, of je moet er nog 4 weken van kunnen maken.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
HH71
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2022, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door HH71 »

Heel erg bedankt voor jullie reacties, het was duidelijk dat wij iets te enthousiast waren...
Op basis van jullie tips (met name die van Ann) hebben we nu het volgende staan:

1 Amsterdam -> Seattle
2 Seattle -> Vancouver
3 Vancouver -> Vancouver
4 Vancouver -> Whistler
5 Whistler -> Wells Gray
6 Wells Gray -> Wells Gray
7 Wells Gray -> Jasper
8 Jasper
9 Jasper
10 Jasper -> Banff
11 Banff
12 Banff
13 Banff/Yoho
14 Banff -> Glacier (evt. via waterton lakes)
15 Glacier
16 Glacier
17 Glacier -> Helena
18 Helena -> Yellowstone
19 Yellowstone
20 Yellowstone
21 Yellowstone -> Grand Teton
22 Grand Teton
23 Grand Teton -> Salt Lake City
24 Salt Lake City -> Amsterdam
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42119
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan alleen iets zeggen over Yellowstone, en daar zou wel een dag bij mogen vind ik. Dit is nu wel de minimale tijd voor het park. Misschien in 1 keer van Glacier naar Yellowstone rijden? Of kijk naar Gardiner in plaats van Helena.

Marianne
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1226
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door paulr »

Kijk, dit scheelt stukken :D :lol:
Het stuk van Seattle naar Jasper is nog steeds veel rijden en lijkt erg gehaast...
Is er al iets geboekt ?
Gaan jullie met een auto of camper ?
Als er nog niks geboekt is én je met een auto gaat kun je bijvoorbeeld starten in Edmonton of Calgary en dan naar SLC. Scheelt veel km's.
Of op en neer vanuit Calgary naar Yellowstone en terug (gaan wij komend jaar doen met een camper).
Ga je met een camper dan is een nacht Jasper eraf mooi en die in het midden van de Icefield Parkway te doen..
Ik denk ook dat een nacht Banff minder en die verplaatsen naar Yellowstone een goed idee is.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9258
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door markro »

paulr schreef:
15 okt 2022, 20:58
Als er nog niks geboekt is én je met een auto gaat kun je bijvoorbeeld starten in Edmonton of Calgary en dan naar SLC. Scheelt veel km's.
Let er wel op, dat een auto/camper huren in Canada en afleveren in de VS op deze manier niet mogelijk is.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1226
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis HH71: tips gevraagd voor reis noordwest USA en Canada.

Bericht door paulr »

Paar jaar geleden wel gedaan met auto (usa-Canada comibi) maar zie nu dat dit niet (meer)mogelijk is, excuses. Camper kan sowieso niet idd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer