Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Kovi
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2014, 22:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door Kovi »

Komend jaar gaan wij na 3x VS eindelijk ook eens naar Canada, West-Canada in dit geval. Deze keer niet met het gezin, maar met zijn tweetjes.
We willen rond het weekend van 27 augustus vertrekken, voor 3 à 3,5 week (thuiskomst rond 18/19 september).

We willen een campertrip doen en twijfelen nog een beetje of we een rondreis maken, of one way. Ivm kosten komt een rondreis beter uit, maar mogelijk is het qua weer juist handig om een one way te doen: starten in Edmonton of Calgary en eindigen in Vancouver.

Bij rondreis zal dit ongeveer de route zijn:

- Calgary
- Banff
- Icefields Parkway
- Jasper
- Wells Grey Provincial park
- Whistler
- Vancouver Island
- Manning Park
- Kelowna
- Radium Hotsprings

Onze vragen op dit moment:

1. Is deze rondreis haalbaar binnen 21/22 dagen?
2. Of is een one-way toch meer aan te raden?
3. Bij rondreis: zijn er nog redenen te bedenken waarom start en eindigen in Vancouver handiger zou zijn?
4. Bij een one way: Is dan Vancouver, Calgary of Edmonton als startpunt aan te raden? (Zelf denken wij Calgary/Edmonton) ivm het weer in de Rockies)
5. Wij hebben gelezen dat sommige campertrucks geen generator hebben en dus geen verwarming. Is dat gezien onze reisperiode een probleem?

Uiteraard zijn andere tips en adviezen ook van harte welkom ! :D
2014: USA Camperreis Zuid Westen https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2014
2018: USA Florida/Georgia https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2018
2022: USA Colorado/South Dakota/Nebraska
2023: Canada - Camperreis West Canada
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: West Canada september 2023

Bericht door AnnInBC »

Als je zo een 23-24 dagen ter plekke hebt dan is een rondje zeker wel te doen. Heb je enkel 21-22 dagen dan zou ik eerder kiezen voor een one way en dan vertrekken vanuit Calgary en eindigen in Vancouver. Lijkt mij het meest logische, maar rond die tijd van het jaar valt het nog wel mee en is het nog niet zo koud in de Canadese Rockies. Dus eventueel kan je ook Vancouver naar Calgary doen. Op dit moment hebben wij hier in Vancouver zo een 26 graden en lekker zonnetje terwijl het in Banff maar een 12 graden is. Het kan rond deze tijd van het jaar in de Canades Rockies al frisjes zijn 's nachts, maar vriezen zal het nog niet direct doen. Sneeuwbui is ook mogelijk in september, maar dat blijft nog niet liggen. Voor zover ik weet krijg je "gewinterized" camper mee als je na 1 oktober nog aan het reizen bent.

Calgary lijkt me het beste zodat je van Calgary richting Banff NP kan rijden en zo naar Jasper NP - Mount Robson PP - Clearwater met Wells Gray PP - Kamloops - Lillooet - Pemberton - Whistler - Vancouver Island - Vancouver. Deze route kan dus ook andersom vanuit Vancouver naar Vancouver Island - Whistler - Pemberton - Lillooet - Kamloops - Clearwater met Wells Gray PP - Mount Robson PP - Jasper NP - Banff NP - Calgary. Ik denk dat Edmonton ook wel kan, maar dan ben je wat meer heen en weer aan het rijden als je Banff en Jasper wil doen, tenzij je vanuit Banff de zuidelijke route naar Vancouver wil nemen via Revelstoke - Kelowna, etc... Maar met wat puzzelwerk moet dat ook wel lukken.

Dus een beetje kijken welke route jullie het meeste aanstaat en wat kan lukken met de tijd die je hebt. Verder ook niet vergeten dat je pas de dag na aankomst echt op reis kan in verband met ophalen van de camper, die mag je namelijk niet afhalen op dezelfde dag van aankomst met vlucht.

Ik heb een reis route door West Canada online staan met wat verschillende mogelijkheden, kom gerust eens kijken: http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... eerst.html
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: West Canada september 2023

Bericht door paulr »

Calgary-Vancouver is inderdaad meest handige inderdaad. Alle redenen zijn hierboven al beschreven. Meerkosten one way zijn denk ik zo’n 300,- euro gok ik ? Die haal je er waarschijnlijk alweer uit qua brandstofkosten omdat je waarschijnlijk minder km’s zal rijden. De generator gebruik je i.c.m. de airco en de magnetron. Maar als je stroom hebt op je campingplaats dan gebruik je ook geen generator hiervoor. De verwarming gaat sowieso op gas of elektriciteit (afhankelijk van campertype) en daar is nooit een generator voor nodig. Wij hebben afgelopen reis de generator überhaupt niet gebruikt….
Kovi
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2014, 22:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: West-Canada september 2023.

Bericht door Kovi »

Allen bedankt voor jullie reacties!
Het zal waarschijnlijk toch een one-way worden, alleen hebben we nu een route gezien die dit combineert met Yellowstone.

Deze route spreekt ons meer aan, zo combineren we een deel VS met de Canadese Rockies:

Salt Lake City
Grand Teton
Yellowstone
Glacier National park
Banff
Jasper
Wells grey
Whistler
Vancouver
Seatle

Of andersom:

Seatle
Vancouver
Whistler
Wells grey
Jasper
Banff
Glacier NP
Yellowstone
Grand Teton
Salt Lake city

Nadeel van deze route is dat we in de VS de camper moeten huren. We willen graag met een RV truck en die zijn voor zover wij kunnen zien niet te huur vanuit de VS. Ivm ons fysiek is een lengtebed namelijk gewenst. Een RV truck heeft dat en alle andere kleinere modellen hebben alleen breedte bedden (waarbij je over elkaar moet klimmen). Cruise America vehuurt in 2022 wel een RV truck, maar alleen vanuit Anchorage. En komt in 2023 niet terug

Eventueel zou een rondreis vanuit Vancouver of Calgary ook nog kunnen icm Yellowstone, maar 4500 km in 22 a 23 dagen vind ik eigenlijk te veel.
Vragen:

1. Wie heeft ervaring met een soortgelijke route en evt een reisverslag?
2. Wie weet welke camperverhuurder in de VS kleinere campers verhuurt met lengtebedden?
3. Evt andere adviezen zijn welkom!
2014: USA Camperreis Zuid Westen https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2014
2018: USA Florida/Georgia https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2018
2022: USA Colorado/South Dakota/Nebraska
2023: Canada - Camperreis West Canada
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: West-Canada september 2023.

Bericht door paulr »

Wij hebben ook vaak gezocht naar een middelgrote camper met een vast bedrag achterin (liefst afsluitbaar) in de usa. Die zijn er volgens mij niet. Daarom kwamen afgelopen jaar toch weer op een C30 uit (dit keer Roadbear). Komend jaar gaan we dus een truckcamper proberen, maar die heb je alleen in Canada op dit moment. Wij combineren Canada met Yellowstone, maar slechts een piepklein stukje Canada. En een paar dagen rondom Radium Hotsprings en Golden. De rest van Canada hebben we een paar jaar geleden gedaan. En verder doen we nu alleen Glacier en Yellowstone, dus weinig kilometers en veel wandelen en wellicht eens fietsen of kajakken.
Ik snap je wens om Yellowstone te combineren. Daar worstelt iedereen mee omdat het echt altijd uit de route ligt en ver van alles vandaan. Het gaat echter ook niet alleen in jullie geval om de kilometers, maar ook de tijd die je hebt. 21 dagen is niet zo veel als je bedenkt dat je er minimaal een dag of 5 van kwijt bent in Yellowstone en Grand Teton.
Ik raad dus zoals al geschreven de one way van Calgary naar Vancouver aan….
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door AnnInBC »

Ik denk dat je in Canada meer geluk zal hebben met het huren van een truck camper ofwel een kleine camper (20-24ft). Je kan dan een one way doen vanuit Vancouver naar Calgary of andersom. Als je Yellowstone mee wil pikken is het inderdaad redelijk wat reizen, ik zou overwegen dat niet te doen en enkel Glacier in de USA mee te pikken.

Voor truck campers kijk eens bij:
Fraserway RV: https://www.fraserway.com/rentals/vehicles/truck-camper
Canadream: https://www.canadream.com/rv-rental/maxi-travel-camper/
Kovi
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2014, 22:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door Kovi »

De knoop is doorgehakt, het blijft Canada! Met in de route bij Vancouver de keuze om alsnog de VS in te gaan.
Onze route globaal:


1. Nederland - Calgary
2. Camper ophalen - Banff
3. Banff
4. Banff
5. Jasper
6. Jasper
7. Jasper
8. Wells Gray Provincial Park
9. Wells Gray Provincial Park
10. Whistler
11. Whistler
12. Vancouver
13. Tofino
14. Tofino
15. Victoria
16. Victoria
17. Manning Park
18. Kelowna
19. Kelowna
20. Revelstoke
21. Revelstoke
22. Canmore
23.Calgary

24.
25.
26.Terugvlucht
27.Thuiskomst

Vanaf Vancouver willen we meerdere opties openhouden. In principe ongeveer zoals beschreven, maar houden ruimte om naar behoefte VI wel/niet te verkennen, wel/niet ronde groter maken met uitstapje Seatle en Glacier - Montana.

Qua overnachtingen op het eerste stuk is dit een ruwe inschatting. Hoor graag tips waar evt meer en/of minder nachten handig zijn. Dit omdat we van te voren wel op het eerste deel campings vooraf willen reserveren.
2014: USA Camperreis Zuid Westen https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2014
2018: USA Florida/Georgia https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2018
2022: USA Colorado/South Dakota/Nebraska
2023: Canada - Camperreis West Canada
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door paulr »

Verstandig ! :)
Prima route en nog een paar tips:
Tussen Banff en Jasper: Wilcox Campground (fcfs, maar wij hadden er om een uur of 12 nog plaats met 2 grote campers). Vanaf de camping een prachtige wandeling mogelijk (Wilcox Pass Trail) met uitzicht op de aan de overkant gelegen gletschers)
Wells Gray: na bezoek watervallen wellicht nog een mooie wandeling op Trophy Mountain, stukje gravelroad onhoog, dan stuk boswandeling maar daarna een prachtig stuk met veel bloemen door de meadows (https://www.alltrails.com/nl-nl/explore ... static-map)
VI: ik denk dat, mede omdat je tijd aan ferry's kwijt bent 4 nachten VI net iets te kort is... zeker als je wellicht ook nog walvissen/orca's willen spotten tijdens een boottocht.
Kelowna: wij vonden het hier erg druk (zelfs eind juni), maar we vonden een stukje noordelijker een prachtige kampeerplek in Kekuli Provicial Park
Succes weer !
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door AnnInBC »

Voor het eerste gedeelte denk ik wel dat je voldoende tijd hebt, ik zou misschien een dagje minder Jasper doen. Alhoewel het zeker geen straf is om er 3 dagen te verblijven! Het is maar als je ergens nog een dagje wil toevoegen dan is 2 dagen Jasper ook voldoende. Ik zou ook denken dat 1 volledige dag voldoende is bij Wells Gray Provincial Park en ook in Whistler. Natuurlijk kan je je gerust goed bezighouden met 2 dagen bij elk, maar hier ook weer met het gedacht als je ergens anders wat meer dagen wil inplannen.

Voor Whale Watching moet je niet perse naar Vancouver Island er zijn vele tour operators vanuit Vancouver waar je ook whale watching tours bij kan doen. Bij Kelowna heb je Myra Canyon met de trestle bruggen, zeker de moeite waard om een fiets te huren en door de canyons en over de bruggetjes te fietsen. Je hebt daar in de buurt ook Knox Mountain met mooie zichten op Okanagan Lake. Als je dan toch nog naar de USA zou willen gaan, dan kijk misschien voor de ferry van Victoria naar Port Angeles en bezoek daar Olympic National Park en zo via Seattle terug rijden naar Vancouver. Daar zou je dan een 4-5 dagen voor kunnen uittrekken en die heb je wel als je een dag minder in Jasper, Wells Gray en Whistler doet. En misschien zelfs ook een dagje minder in Revelstoke. Ik zou persoonlijk niet de hele route doen om Glacier er nog bij te doen, dat gaat toch wat teveel worden.

Hopelijk heb je daar wat aan.
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door miro »

@Kovi Wij zijn dit jaar op Edmonton gevlogen (non stop met KLM).
Scheelde veel geld tov Calgary of Vancouver. Misschien is het nog het onderzoeken waard.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
Kovi
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2014, 22:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door Kovi »

Yes, de camper en de tickets zijn geboekt!

We hebben een RV truck bij Canadream en vliegen met Star Alliance met een tussenstop in Toronto.
Op zaterdag heen en op woensdag 3 1/2 week later weer thuis.
Dit is de planning tot nu toe:

1 Nederland - Calgary - hotelovernachting
2 Calgary - hotelovernachting
3 Camper ophalen - Banff
4 Banff
5 Banff
6 Jasper
7 Jasper
8 Wells Gray Provincial Park
9 Whistler
10 Whistler
11 Vancouver
12 Vancouver
13 ?
14 ?
15 ?
16 Manning Park
17 Kelowna
18 Kelowna
19 Revelstoke
20 Revelstoke
21 Canmore
22 ?

23 Calgary - inleveren camper
24 Terugvlucht
25 Thuiskomst

Nu op zoek naar mooie campgrounds. Zeker de eerste campgrounds in Banff en Jasper willen we vooraf rederveren.
Omdat de RV truck die we hebben gereserveerd geen generator heeft, willen we graag zoveel mogelijk campgrounds met full hookup.

Tips voor campings zijn welkom!
2014: USA Camperreis Zuid Westen https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2014
2018: USA Florida/Georgia https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2018
2022: USA Colorado/South Dakota/Nebraska
2023: Canada - Camperreis West Canada
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door AnnInBC »

Ik zou de route uitschrijven met reisdagen ertussen, want nu lijkt het alsof je 2 dagen in Jasper en 2 dagen in Banff hebt...maar je moet er ook een dag voor uittrekken om van Banff naar Jasper te rijden.

Moest je wat dagen over hebben, dan kan je eventueel vanuit Vancouver (Horseshoe Bay in West Vancouver) kan je met de ferry naar Langdale wat een 40 minuten varen is. Daar kan je dan het stukje van Gibsons naar Earls Cove rijden, dat is ongeveer anderhalf uur. Vanaf Earls Cove kan je dan nog een ferry nemen naar Saltery Bay en dan naar Powell River en Lund rijden (Lund is een uurtje rijden van Saltery Bay). Heel mooi daar en nog vrij rustig in die streken. Een hele mooie uitstap vanuit Lund, is met water taxi naar Savary Island. Dit is iets van een $12 per persoon one way. https://www.lundwatertaxi.com/schedule Zoek hier en daar wat leuke plaatsen om te verblijven, maar ik denk dat zoiets wel te doen is op 3 dagen. Het is een mogelijkheid.



Dus eerder als volgt en dan zie je dat je niet echt nog extra dagen hebt:
1 Nederland - Calgary - hotelovernachting
2 Calgary - hotelovernachting
3 Camper ophalen - Banff
4 Banff
5 Banff
6 Banff -Jasper
7 Jasper
8 Jasper
9 Jasper - Clearwater
10 Wells Gray Provincial Park
11 Clearwater - Whistler
12 Whistler - Vancouver
13 Vancouver
14 Vancouver - Manning Park
15 Manning Park
16 Manning Park - Kelowna
17 Kelowna
18 Kelowna - Revelstoke
19 Revelstoke
20 Revelstoke - Canmore (bezoek ook Field met Yoho National Park)
21 Canmore
22 Canmore - Calgary
23 Calgary - inleveren camper
24 Terugvlucht
25 Thuiskomst

Zo zou ik persoonlijk zelf mijn route indelen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Op die manier heb je genoeg tijd en niet teveel lange reisdagen. Zoals je ziet blijft er geen extra dag meer over met deze indeling. Je zou eventueel ook nog een dagje minder in Canmore kunnen verblijven en dan tussen Clearwater en Whistler een nachtje tussenvoegen bij Kamloops ergens om deze rit wat minder lang te maken.

Succes nog met plannen!
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door paulr »

Hoi, leuk... Truckcamper, gaan wij in juni doen.
Ik zou mij niet teveel druk maken om die generator. Wij gebruiken deze zelden !
Afgelopen juni/juli 4 weken ZW USA gedaan en generator nooit gebruikt en (bijna) alleen in de parken gestaan (soms met stroom, vaak niks)
Je hebt 'm alleen nodig voor een koffiezetapparaat of de magnetron. En natuurlijk mogelijk de airco als je geen stroom hebt.
(Maar ja, generator-hours zijn vaak uurtje of 2 in de ochtend en de late middag/begin avond)
Je batterij laadt onderweg voldoende op om alle andere apparaten meerdere dagen te gebruiken !

Schrijf voor jezelf ook eens de rij uren, boodschappen tijd en zeker de tijd voor aktiviteiten (fietsen wellicht, een boottocht, whale tour, wandelingen etc) die je wilt doen in je reisschema. Dan zal je zien dat dit programma al best ambitieus is als je niet alleen het asfalt wilt zien !
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door Saskia45 »

eens met Paul@: wij hebben de generator afgelopen juli/augustus nog net geen 1,5 uur gebruikt in 3 weken tijd en vaak op campgrounds zonder stroom gestaan, met temperaturen van overdag rond de 30-35 graden.
Een alternatief voor een koffiezetapparaat: oploskoffie van Starbucks (gewoon bij Walmart te koop) en een maatschepje van thuis meenemen. Wij hebben voor vertrek getwijfeld over het huren van een koffiezetapparaat en niet gedaan; prima bevallen zonder, een volgende keer weer die oploskoffie.
En idd opladen tijdens het rijden. Een omvormer is wel handig om mee te nemen (rond 15 euro bij action of handyman); dan kun je op de sigarettenaansteker een aantal apparaten tegelijk opladen.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn inmiddels 4x met een truckcamper op pad geweest en hebben, op een enkel moment na, de generator nooit gemist. Koffiezetten doen we altijd met de hand met een filter opgieten. Echte koffie trouwens, want mijn man gruwt van oploskoffie.
We hadden 3x een Canadream (Northern Lite) en de laatste keer een Fraserway. Deze laatste is een stuk duurder en we vonden hem eigenlijk helemaal niet fijn. Onhandig ingedeeld. Wij hebben het niet nodig gehad, maar er zit ook geen airco in en in de Canadream wel. In augustus hebben we weer een Canadream geboekt, maar we hopen dan wel weer een Northern Lite mee te krijgen. Het schijnt dat ze tegenwoordig 2 truckcampermodellen hebben, deze en de Palomino, maar de Palomino is een stuk eenvoudiger. Hij is even duur en je kunt niet kiezen welke je wilt hebben. Dat vinden we dan wel weer bijzonder.
Cruise America heeft nu helemaal geen truckcampers meer. Die zijn uit het assortiment.
Kovi
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2014, 22:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door Kovi »

Dank allen voor de tips! Op basis daarvan heb ik in de route e.e.a. aangepast, waaronder een dag minder Jasper, zodat we elders meer ruimte hebben. Ook blijkt dat ik in de eerdere route per ongeluk 1 dag minder heb gepland. Stiekem een extra reisdag erbij dus! :D

Voor nu is het eerste deel tot aan Vancouver voor ons het belangrijkste, ook i.v.m. reserveren van campings. Het stuk na Vancouver ligt nog een groot deel open, met name hoe we de dagen gaan invullen tussen Vancouver en Manning Park. Mochten we de keuze maken om VI niet aan te doen, of alleen Victoria, kunnen we extra dagen blijven in Manning Park/Kelowna en/of Revelstoke. Welke plek is zeker de moeite waard voor een extra dag en welke niet?

1. Vlucht Nederland - Calgary
2. Calgary
3. Camper ophalen - Banff
4. Banff
5. Banff
6. Banff - Jasper
7. Jasper
8. Jasper - Wells Gray Provincial Park
9. Wells Gray Provincial Park
10. Wells Gray Provincial Park - Whistler
11. Whistler
12. Whistler - Vancouver
13. Vancouver
14. Vancouver – Victoria / Andere plek VI ?
15. Victoria / Andere plek VI?
16. VI – Manning Park
17. …..

18. Manning Park
19. Manning Park - Kelowna
20. Kelowna
21. Kelowna - Revelstoke
22. Revelstoke
23. Revelstoke - Banff
24. Banff – Calgary inleveren camper
25. Terugvlucht
26. Thuiskomst
2014: USA Camperreis Zuid Westen https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2014
2018: USA Florida/Georgia https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2018
2022: USA Colorado/South Dakota/Nebraska
2023: Canada - Camperreis West Canada
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door paulr »

Hoi,
Mooie route.
Paar dingen die me opvallen. Aan het begin nemen jullie een dag Calgary. Aan het eind leveren jullie op dag 24 de camper in, heb je nog dag 25 en dag 26 thuis. Dat betekent zowel aan het begin als eind een dag Calgary. Is dat niet teveel ? Er is wel een mooie outlet/shoppingcenter bij de Roadbear vestiging. Maar ik heb nog niet zoveel dingen in Calgary kunnen ontdekken voor zoveel tijd. Of zie ik iets over het hoofd ( wij starten en eindigen ook in Calgary, vandaar…).
Ik zou op VI minimaal 2-3 dagen Ucluelet/Tofino inplannen. Je hebt al relatief veel bergen met Banff, Jasper en Whistler in je reis. Manning en Revelstoke is dan meer van hetzelfde, terwijl de westkust VI echt wat anders is !
Voor VI zou ik dus 1 nacht Victoria doen, 2 nachten westkust en wellicht nog 1 nacht Campbell river als je ook evt een whaletour/orcatour wilt doen….
Mocht je dan nog dagen over hebben, plan die dan in de buurt van Kelowna/Osoysoos/Vernon. Die regio is weer echt anders dan de bergen die je al veel hebt….
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door AnnInBC »

Eerlijk gezegd zou ik Vancouver Island eruit laten want om daar maar voor 2 dagen heen te gaan is het echt niet de moeite. Daar heb je minstens 5 dagen tijd voor nodig om er iets van te zien. Het neemt ook heel wat tijd in beslag om heen en weer te gaan. Moest je graag een orka/whale watching tour willen doen dan kan dat ook uit Vancouver, daar zijn verschillende bedrijven die dit aanbieden. Als je niet naar Vancouver Island gaat dan zou ik zeker nog een extra dag bij Jasper doen, 1 dag is weinig en ook een extra dag bij Banff zodat je eventueel ook Kootenay National Park en Yoho National Park kan bezoeken. Een nacht tussen Clearwater (Wells Gray Provincial Park) en Whistler is ook aan te raden, want met een camper ben je niet erg snel en dat gaat een lange rit worden. Er is ook vanalles te zien onderweg, zeker het stuk vanaf Kamloops naar Whistler. Een extra dagje Vancouver mag ook, er zijn daar heel wat mooie natuur parken in de buurt (dus niet alleen stad). Ik zou dan vanaf Vancouver naar Manning Park en vanaf Manning Park verder naar Kelowna. Verblijf ook een dagje in Kelowna en dan verder naar Revelstoke wat ook genoeg is voor 1 dag. Dus als je dat allemaal invult in de route dan zal die wel gevuld zijn.

Ik ben het wel eens met paulr dat Vancouver Island weer iets anders is dan de rest van de route, dus met wat minder op de meeste plaatsen is het misschien mogelijk om Vancouver Island toch mee te pikken. Het hangt echt af van jullie eigen wensen en hoeveel tijd je denkt nodig te hebben in de verschillende plaatsen.

Hier zijn twee mogelijke routes, 1 route zonder Vancouver Island en 1 route met Vancouver Island:

Zonder Vancouver Island:
1. Vlucht Nederland - Calgary
2. Calgary
3. Camper ophalen - Banff
4. Banff
5. Banff
6. Banff (Kootenay/Yoho NP)
7. Banff - Jasper
8. Jasper
9. Jasper
10. Jasper - Clearwater
11. Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
12. Clearwater - Kamloops
13. Kamloops - Whistler
14. Whistler
15. Whistler - Vancouver
16. Vancouver
17. Vancouver - Manning Park
18. Manning Park
19. Manning Park - Kelowna
20. Kelowna
21. Kelowna - Revelstoke
22. Revelstoke
23. Revelstoke - Banff
24. Banff – Calgary inleveren camper
25. Terugvlucht
26. Thuiskomst

Met Vancouver Island:
1. Vlucht Nederland - Calgary
2. Camper ophalen - Banff
3. Banff
4. Banff
5. Banff - Jasper
6. Jasper
7. Jasper - Clearwater
8. Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
9. Clearwater - Whistler (lange rit, vertrek vroeg)
10. Whistler
11. Whistler - Vancouver
12. Vancouver
13. Vancouver - Tofino (via Nanaimo)
14. Tofino
15. Tofino - Victoria
16. Victoria
17. Victoria - Manning Park
18. Manning Park
19. Manning Park - Kelowna
20. Kelowna
21. Kelowna - Revelstoke
22. Revelstoke
23. Revelstoke - Banff
24. Banff - Calgary
25. Terugvlucht
26. Thuiskomst

Hopelijk heb je daar wat aan! Succes nog met het puzzelen en doe wat voor jullie het beste aanvoelt!
Kovi
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 feb 2014, 22:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door Kovi »

Daar zijn we weer :)
We hebben de planning van de eerste week iets aangepast: Op dag 2 de camper ophalen en 2 dagen Jasper i.p.v. 1.
Dit omdat wij inschatten dat het eerste deel van de reis voor ons qua natuur het mooiste zal zijn, dus toch iets meer de tijd pakken.

Nu hebben we op dag 10 een lange rit van Clearwater naar Whistler. Ik heb gelezen dat dit te doen is, mits je op tijd vertrekt. We hebben overwogen om de rit op te splitsen en bijvoorbeeld bij Lilloet te overnachten. Punt alleen is dat wij op dag 11 iets te vieren hebben en eigenlijk de hele dag willen doorbrengen in Whistler en een excursie of uitje willen boeken. Dat maakt dat we toch neigen naar dag 10 zo dicht mogelijk naar Whistler te rijden. Maar als er ideeën zijn waarom we vooral wel de rit moeten opsplitsen, dan laat ik mij graag overtuigen! :)

Ons route nu:

1 Vlucht Nederland - Calgary
2 Camper ophalen - Banff
3 Banff (Lake Louise en Morain Lake)
4 Banff
5 Banff-Jasper
6 Jasper
7 Jasper
8 Jasper - Wells Gray Provincial Park
9 Wells Gray Provincial Park
10 Wells Gray Provincial Park - Whistler
11 Whistler
12 Whistler - Vancouver
13 Vancouver
14 Vancouver
15 Vancouver
16 Vancouver – Manning Park
17 Manning Park
18 Manning Park - Kelowna
19 Kelowna
20 Kelowna - Revelstoke
21 Revelstoke
22 Revelstoke - Banff
23 Banff
24 Banff – Calgary inleveren camper
25 Terugvlucht
26 Thuiskomst

Vancouver zou ook prima 2 dagen kunnen worden. Voor ons blijft een uitstapje naar Seattle ook nog steeds in ons achterhoofd. Alleen zullen we dan Manning Park en mogelijk Kelowna overslaan. Hebben jullie redenen om vooral wél onze route vanaf dag 15 te blijven volgen? Of juist tips voor een iets afwijkende route? Enige voorwaarde voor ons is niet al te veel lange reisdagen en echt ook nog tijd tussen door rustig aan te doen.

We hebben nu als optie om na Revelstoke nog 1 dag Banff te doen. Dit als blijkt dat de 2 dagen aan het begin te kort zijn geweest.
2014: USA Camperreis Zuid Westen https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2014
2018: USA Florida/Georgia https://tiogatours.nl/reisverslagen/kovi2018
2022: USA Colorado/South Dakota/Nebraska
2023: Canada - Camperreis West Canada
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Kovi: West-Canada september 2023.

Bericht door AnnInBC »

De rit van Clearwater naar Jasper is zeker te doen op 1 dag, zolang je vroeg vertrekt. En als het weer niet meevalt dan stop je misschien ook een stuk minder. Maar over het algemeen denk ik dat je wel tijd genoeg hebt. Van Clearwater naar Cache Creek zo ongeveer is niet al te bijzonder en heb je eigenlijk maar 1 mooie stop met zicht op Kamloops Lake. Verder heb je Seton Lake, Duffey Lake en het mooie Joffrey Lakes. Bij Joffre Lakes moet je wel zorgen dat je een gratis dagpas hebt als je dit wil zien, ik veronderstel dat ze dat systeem dit jaar weer gaan terugbrengen. De hele hike tot meer 3 en terug is een dikke 3 tot 4 uren om te doen. Waarschijnlijk gaan jullie daar de tijd niet voor hebben, maar als je een dagpas kan vastkrijgen is het zeker de moeite om tot het eerste meer te wandelen (5 minuten wandelen vanaf de parking).

Als je Manning Park en Kelowna eruit laat dan kan je eventueel van Vancouver naar Seattle, een volle dag Seattle en dan richting North Cascades, daar 1 dag en dan van daar uit richting Osoyoos en dan Kelowna en verder. Wel een aardig stukje rijden van North Cascades naar Kelowna, maar wel te doen denk ik.

Ik zou het dan als volgt doen of wel je originele route aanhouden:

15 Vanouver - Seattle
16 Seattle
17 Seattle - Seattle North Cascades
18 North Cascades
19 North Cascades - Kelowna
20 Kelowna - Revelstoke
21 Revelstoke
22 Revelstoke - Banff
23 Banff
24 Banff – Calgary inleveren camper
25 Terugvlucht
26 Thuiskomst
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer