Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaGiL
Amerika-ontdekker
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door MaGiL »

Komende juni gaat het eindelijk gebeuren en vertrekken we voor een maand naar Alaska en de Yukon. Deze reis hadden we eigenlijk dit jaar ( linkje naar eerdere topic) willen gaan doen, maar dit jaar zijn we door Vancouver Island & de Canadese Rockies getrokken (oorspronkelijke planning 2020).

Waar staan we nu:

✓ Vluchten geboekt (Air Canada Amsterdam - Toronto - Vancouver - Whitehorse en vv)
✓ Overnachtinghotels geboekt in Whitehorse
✓ Truck camper geboekt bij Fraserway
✓ Milepost in bezit

Begint nu het echt leuke werk, de route en activiteiten verder uitpluizen.

Eerste opzet tot nu toe:
image.png

Nu is het tijd voor de volgende stap, en dat is het bepalen of dit allemaal haalbaar is v.w.b. reisdagen en zullen we per dag wat meer gedetailleerd gaan uitzoeken wat we kunnen doen op die dag en waar we kunnen overnachten.

Must see's zijn in ieder geval Kluane NP, Tombstone Territorial park, de Denali hwy en Denali NP, het Kenai peninsula (met Kenai fjords NP als hoogtepunt), beren kijken in Lake Clark NP of Katmai NP en Wrangell-St. Elias NP.

Benieuwd naar de haalbaarheid van deze plannen en tips zijn welkom!
Rondje ZW USA 2015 - Vancouver Island en de Canadese rockies 2022 - Yukon en Alaska 2023
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Yukon & Alaska 2023

Bericht door jojostravelusa »

Kijk eens naar ons reisverslag van 2017, misschien haal je er wat uit en anders krijg je in elk geval een beeld van hoe wij het gedaan hebben. Wij hebben toen Yukon en Alaska in 3 weken gedaan, met truckcamper, maar wel het een en ander laten vallen wat we in eerste instantie wel op het wensenlijstje hadden staan, zoals Tombstone bv.
Beren kijken in Lake Clark is top. Wij hebben het met overnachting in de Silver Salmon Creek Lodge gedaan. Hartstikke duur, maar wij vonden het echt het geld waard.
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
Gebruikersavatar
MaGiL
Amerika-ontdekker
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door MaGiL »

Dank @jojostravelusa! Ik heb met veel plezier naar jullie reisverslag gekeken. Daar heb ik ook het idee van starten vanuit Whitehorse gehaald :thumbup:

Op dit moment ben ik bezig met het uitzoeken van kampeerplekken. Hebben jullie van te voren alles gereserveerd (indien mogelijk)? Hoe druk was het op de kampeerplaatsen tijdens jullie reis?
Rondje ZW USA 2015 - Vancouver Island en de Canadese rockies 2022 - Yukon en Alaska 2023
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door ingrid14 »

Op dag 12 zijn jullie bij Hatcher Pass. Dan ben je eigenlijk vlakbij Independence Mine.
Die heb je op dag 13 ingepland maar daar moet je dan een heel stuk voor terugrijden.

In 2019 was ik (wel niet om te camperen) bij Eklutna Lake. Ik vond het er niet zo heel bijzonder.
Wat ik wel zeer de moeite vond is Eagle River Nature Center.

(en ik zie 2x dag 7 in je overzicht staan)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door jojostravelusa »

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, maar we zijn nu net een week terug van een fantastische reis. Verslag volgt binnenkort via een link in het onderschrift.

Wij hebben behalve in Denali, wat we verkeerd gedaan hadden :lol: , niet alles gereserveerd. Uiteraard wel de overnachting in de Silver Salmon Creek Lodge. Denali is wel nodig, maar verder was het niet heel druk. Het was lang niet overal nodig geweest om te reserveren, maar wij vinden het altijd fijn om zekerheid te hebben en niet in de middag nog op zoek te moeten naar een evt. alternatief. In Denali zou ik het zeker doen.
Wij zijn al voor het hoogseizoen gegaan (vertrek 27 mei) en wat over de helft startte het hoogseizoen, ik meen dat dat op 8 juni was. Dan wordt het wel duidelijk drukker.
Oenemeloentje
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jul 2021, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door Oenemeloentje »

Hallo,

Wij gaan volgend jaar met een truckcamper een reis maken door Alaska/ Yukon. En ik heb een paar vragen over het kamperen met een truckcamper.
- als een camping first come first serve is, kan je dan terplekke de camping voor een paar dagen reserveren? Want een truckcamper gebruik je ook als auto, dus de volgende dag is "jouw plek" leeg, want je bent bijv ergens een wandeling aan het maken. Dan kan niemand anders opeens op "jouw plek" gaan staan toch? Of wel?
- Heel veel campings hebben geen full hook up o.i.d. --> als je een truckcamper heb, wat werkt er dan allemaal niet? Is het perse nodig om een full hook up te hebben?
- Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden met een truckcamper op kampeergebied?

Bedankt alvast!

Groetjes Marije
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door BonnyR »

Hallo Marije.
First come first serve. Is een kwestie van een plekje uitzoeken de data dat je wilt blijven op de envelop zetten en dezelfde data op het kaartje wat je met een knijper vastzet aan de paal van je site. Wij hadden een geplastificeerd A4 tje mee ' this site is occupied' werkte perfect. Ook het tafelkleed laten liggen met een paar grote stenen erop werkt ook goed.
Full hook up kan je zonder, bijna overal kan je water bijvullen en dumpen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1211
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door paulr »

In principe is het briefje aan de paal voldoende: daar staat op hoe lang je blijft. Mocht er toch iemand op je plek gaan staan kun je even naar de ''host'' lopen (als die er is, vaak wel...). Die hebben ook genoteerd wie welke plek heeft en hoe lang...
Wij reizen ook met een truck camper en staan nauwelijks of Full Hookup plaatsen. Sterker nog, als we die wel hebben sluiten we niet eens altijd alles aan. De truckcamper (Canadream) die we afgelopen jaar hadden had zelfs zonnepanelen op het dak, én een flinke accu. Stroom heeft dus nauwelijks het middelste blokje gehaald, hadden altijd voldoende. De tanks voor grey en black water zijn wel aan de kleine kant. We hebben dus wat regelmatiger dan anders moeten legen (maar voordien reisden we ook met een grote C30 met z'n tweeën). Omdat we vaak afgelegen stonden ook wel vaker de douche in de camper gebruikt, dat scheelt ook.
Het enige dat niet werkt zonder elektriciteit is de magnetron en de airco. Maar goed, die gebruik je volgens mij in die regio niet vaak (kachel werkt gewoon).
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door jojostravelusa »

Geweldig, een reis met een truckcamper :thumbup: Wij hebben inmiddels 5x een truckcamper gehad en zijn er erg verslingerd aan. Er is nauwelijks verschil met een gewone camper, behalve dat hij natuurlijk kleiner is, het een stuk rustiger rijdt, je geen doorloop naar achteren hebt en geen generator hebt, maar die hebben we eigenlijk zelden of nooit gemist.
Wij hebben alleen bij uitzondering een full hookup plaats. Vrijwel altijd kiezen we voor State Parks of National parks en staan soms ook op plekken waar helemaal niks is aan voorziening. Geen enkel probleem. In de auto, onder het rijden, laden we alles op. We hebben een omvormer en met een snoertje naar de sigarettenaansteker (bij de achterbank) laden we de laptop op. Voor in de auto zitten nog verschillende laadpunten voor o.a. usb.
De kachel werkt op gas, dus dat kan altijd. De koelkast ook. Die staat op automatisch, dus die past zich aan aan stroom of gas als er geen stroom is. Een stroomprobleem hebben we nog nooit gehad. We hebben weleens gas moeten vullen onderweg, maar dat lag meer aan een fout van Canadream (hoewel ze dat niet toegaven) dan aan het gebruik.
Ook douchen we regelmatig allebei in de camper en dat kan prima, al is het wel heel klein. We letten er wel op dat we tenminste om de dag een camping met een dumpstation hebben. Dat vinden we belangrijker dan de andere hookups. Als dat niet lukt, zijn er onderweg ook vaak nog wel mogelijkheden in BC en die zijn te vinden op de site van Sanidumps https://www.sanidumps.com/maps/index.php?id=1
Laatst gewijzigd door jojostravelusa op 07 dec 2023, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reis MaGiL: Yukon & Alaska 2023.

Bericht door IngridUSA »

@Oenemeloentje
Heb je nog meer vragen dan kun je wellicht beter een eigen topic openen. Je zit nu namelijk in een ouder topic van iemand anders. Algemene vragen zoals bv. over vluchten kun je dan weer in die betreffende onderdelen stellen. Er zijn ook topics over kamperen als ik het goed heb. Succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer