Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Hi all!
Het is alweer goed aan het kriebelen en graag willen we in de zomer van 2023 weer naar de overkant van de Atlantische Oceaan. Deze keer niet de VS maar West-Canada lijkt ons geweldig. We dachten eerst om van Seattle ten zuiden van de landsgrens naar Glacier NP te rijden, daar de grens over te steken en dan terug te keren naar Vancouver, maar daar is zo'n reis simpelweg te kort voor. Dus dan Canada. De hoogtepunten van die reis moeten Banff NP, Jasper NP en Vancouver Island worden. Dat laatste vanwege vrienden die zo enthousiast waren over Pacific Rim NP.
Ik ben met het plannen dan ook met die gebieden begonnen. Voordat ik verder werk aan mijn complete routeschema wil ik eerst inschatten of een 3,5-weeks rondreis met die gebieden plus de belangrijkste/mooiste plekken ertussenin wel enigszins haalbaar is. Vandaar dat ik de eerste stukjes alvast deel om jullie feedback op te krijgen: een globale planning van Banff & Jasper en van Vancouver Island.

Banff NP + Jasper NP:
1. Banff NP - Lake Louise & Moraine: wandeling Plain of 6 Glaciers of kanoën op Lake Louise / Lake Agnes?
2. Banff NP - Johnston Canyon Waterfalls & Inkpots
3. Banff NP - Town Banff, Sulphur Springs & Gondola
4. Icefields Parkway - Bow Summit/Peyto Lake + Columbia Icefield op met sneeuwbus
5. Icefields Parkway - Sunwapta + Athasbasca Falls + Whistlers Mountain
6. Jasper NP - Maligne Lake + Spirit Island Medicine Lake
7. Jasper NP Maligne Canyon
Hoewel we wel van wandelen houden, is het niet de bedoeling dat we wandelingen van meer dan een dagdeel gaan maken. Hoe zit het dan met mijn planning? Mis ik iets? Te ruim of zelfs nog te krap gepland? Een attractie die overrated is? Let me know!

Vancouver Island:
1. Campbell River, Strathcona Provincial Park
2. Tofino + Long Beach
3. Ucluelet - Wild Pacific Trail
4. Pacific Rim NP
5. Victoria
Hoewel er veel moois is op Vancouver Island lijkt ook veel hetzelfde. Je kunt bij iedere tweede kustplaats walvisspotten of op wildsafari. Vanwege de tijd denk ik dat we zeker niet noordelijker moeten dan Campbell River. Misschien ligt die nog wel te ver uit de slag. Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt!!!!
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Rondreis 2023 Mr. Patrick: West Canada

Bericht door AnnInBC »

Dat wordt vast een prachtige reis! Als eerste wil ik vragen of jullie het overwegen om een "one way" te doen? Dat lijkt me met 3,5 weken iets meer doenbaar dan een rondje. Iets om over na te denken.

Mijn gedachten over Banff & Japser:
Ik hoor van velen dat de inkpots hike niet zo geweldig is omdat het toch bijna 12km is (in totaal) en 650-700m hoogteverschil. Ik zou eerder een andere hike kiezen, misschien Consolation Lakes bij Moraine Lake (een 7.5km in totaal). Doe wel de Johnston Canyon zelf, die is zeker de moeite waard.

Verder denk ik dat je voor Banff de mooiste plekjes aandoet, zorg dat je voor Lake Louise en Moraine Lake een shuttle boekt want er parkeren is bijna niet meer te doen. Dus hou daar rekening mee. Lake Minnewanka Loop (rijden met auto/camper) en Two Jack Lake zijn ook heel mooi als je de tijd hebt.

Ik zou zeker ook een halve dag/dagje uit strekken voor Yoho National Park, ligt op 15 minuten rijden van Lake Louise. Daar heb je de mooie Takakkaw Falls, Natural Bridge en Emerald Lake. Ik zou Emerald Lake kiezen om te gaan kano varen, is het goedkoopste en in mijn ogen ook het mooiste. Je kan ook rondom Emerald Lake wandelen (5km loop trail).

Voor de rit van Banff naar Jasper raad ik aan om vroeg te vertrekken en de hele dag uit te nemen voor deze trip met stops natuurlijk. Langs de Icefields Parkway heb je ook het mooie Bow Lake, zeker de moeite waard om te stoppen en even rond te wandelen (parkeren bij de lodge, niet langs de weg). Mogelijk kan je ook de Valley of five lakes trail wandelen, zeker de moeite en maar een goede 5km. Deze trail ligt langs de Icefields Parkway net voor Jasper.

In Jasper heb je ook voor mooie plekjes gekozen. Als het kan doe zeker ook Mount Edith Cavell en omgeving met the path of the glaciers trail (1.6km) en Cavell Meadows Trail (6-7km).


Mijn gedachten over Vancouver Island:
Indeling van Vancouver Island lijkt me prima. Whale watching kan je op vele plekken doen en kan zelfs vanuit Vancouver als je daar tijd voor hebt. Beste plaatsen om dat te doen zijn wel vanaf Vancouver Island en vooral vanuit Campbell River (kijk eens bij Eagle Eye Adventures - uitgebaat door Nederlanders). Victoria is ook een hele goede plek, dus als je niet helemaal tot Campbell River wil gaan dan is Victoria ook prima. Tofino kan ook maar daar heb je minder kans op orka's en meer kans op bultruggen. Dus beetje kijken wat jullie het meeste aantrekt.

Zo, hopelijk kan je daar wat mee!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Rondreis 2023 Mr. Patrick: West Canada

Bericht door jojostravelusa »

AnnInBC schreef:
02 aug 2022, 20:29
Eagle Eye Adventures
Hieronder onze ervaring met Eagle Eye Adventures. Was een leuke dag, maar wat ons tegenviel was dat we een heel eind, full speed, moesten varen om bij de lunchplek te komen, en dus ook weer terug, en dat dat eigenlijk van de whale watch tijd af gaat. We hadden liever op een minder plekje geluncht en dan wat intensiever naar walvissen gezocht. Niettemin wel geslaagd hoor. Alleen jammer dat we die walvis die helemaal opsprong uit het water niet op de foto hebben kunnen vastleggen. Bucketlist gevalletje dus :wink: :lol:
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... hardy.html
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door AnnInBC »

jojostravelusa schreef:
04 aug 2022, 11:13
AnnInBC schreef:
02 aug 2022, 20:29
Eagle Eye Adventures
Hieronder onze ervaring met Eagle Eye Adventures. Was een leuke dag, maar wat ons tegenviel was dat we een heel eind, full speed, moesten varen om bij de lunchplek te komen, en dus ook weer terug, en dat dat eigenlijk van de whale watch tijd af gaat. We hadden liever op een minder plekje geluncht en dan wat intensiever naar walvissen gezocht. Niettemin wel geslaagd hoor. Alleen jammer dat we die walvis die helemaal opsprong uit het water niet op de foto hebben kunnen vastleggen. Bucketlist gevalletje dus :wink: :lol:
https://jojos-rondje-west-canada-2019.b ... hardy.html
Dat begrijp ik volkomen, ik zou ook liever die lunch ergens op een minder plekje gedaan hebben en zo meer tijd te hebben voor het whale watchen. Je zit ook al een tijdje op het water om tot de juiste plekken te komen waar de walvissen zijn. Weet niet of er ook tours zijn (bij hen of andere bedrijven) waar je enkel whale watching doet zonder lunch plek?
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door jojostravelusa »

Ze hebben ook wel een kortere tour, zonder lunch en een sunset tour van 2 uur.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door paulr »

Jaren geleden hebben wij dezelfde tour gedaan, dus met lunch. De reden dat ze zo ver varen, was volgens mij omdat daar de stroming en de draaikolken enorm zijn tijdens het wisselen van de getijden. Daarom zijn daar honderden witkop-arenden, visarenden en andere roofvogels. Dat was een prachtig gezicht hoe deze aan het vissen waren. Wij deden deze tour overigens speciaal omdat er ook veel orca's zouden zijn en wat denk je... veel walvissen gezien, maar geen enkele orca ! Maar net zoals veel zaken die tijdens een reis wel eens gemist worden door onvoorziene omstandigheden: wel weer een reden om terug te gaan :-).

M.b.t. de keuze voor rondje of one way: als je niet zowel de noordroute (Whistler) als de zuidroute (Manning) wil doen maar één van de ze, dan zou ik een one way doen. Je kan overwegen om vanuit Vancouver eerst iets noordwaarts te gaan naar Powel River. Prachtige route ! Dan voordat je de oversteek naar Vancouver Island maakt (Campbell river) overnachten aan de Desolation Sound. Wij hebben daar één van onze mooiste kayaktochten gemaakt !

Andere tip: wij sliepen op Vancouver Island en Desolation Sound vooral in cabins ipv hotels en B&B's. Vaak wat afgelegen, op palen met uitzicht op zee etc. voorbeeld: https://www.thecabins.ca/

Wij deden trouwens Vancouver Island met een auto-cabins/hotels en na 1 week pikten we de camper op voor het vervolg naar Calgary.
Voordeel: direct na de vlucht de ferry naar Vancouver Island en een week later rustig camper ophalen. Daarnaast is een camper op Vancouver Island geen meerwaarde, maar de leuke cabins wél.

succes met voorbereiden !
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door jojostravelusa »

Er was inderdaad wel een bijzonder patroon in het water te zien, wat op stroming/draaikolken leek en soms juist helemaal spiegelglad. Maar we hebben meer de indruk dat het een zakelijke afspraak is met Stanley Island om daar te lunchen.
Wij hebben geen roofvogels gezien, of in elk geval geen spectaculair aantal, want ik kan me er niks van herinneren. Kan ook aan het seizoen liggen misschien. Wel orca's en die bewuste walvis, met nog een paar collega's die minder enthousiast waren.

@paulr Waarom ging je niet de hele reis met de camper?
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door paulr »

@jojostravelusa sorry Patrick, pik even stukje van je topic :-). Maar wellicht heeft iedereen iets aan deze info....
3 voordelen van opsplitsen auto/camper:
1. aankomst KLM op YVR in de middag. Je mag de volgende dag pas je camper ophalen en soms ook pas later op de dag. Dat betekent 24 uur ''niks doen''. Je kan natuurlijk Vancouver bekijken, maar dat hadden we al gedaan tijdens een skivakantie naar Whistler. Dus qua planning kan je dan direct na het auto ophalen nog naar de ferry voor Vancouver Island. Aan boord eten en zorgen dat je de jetlag goed doorkomt :-)
2. op Vancouver Island is de meerwaarde van een camper kleiner. Je staat immers niet in ''nationale parken'' waar je anders niet kan komen. De charme van VI is de kust en daar zijn hele leuke cabins op van die palen met direct met uitzicht op strand/kust etc (overigens ook bij de Desolation Sound). Soms mooier uitzicht dan vanaf een campingplek. En het was ook iets handiger/voordeliger i.v.m. met de 4 ferries, heen Tsawassen-Swartz Bay, terug Courtenay-Powel River en dan vervolgens nog 2 kleinere ferries naar Vancouver op de Sunshine Coast Hwy.
3. Op de wisseldag van auto naar camper kan je, afhankelijk van pick up tijd, de auto nog gewoon 's ochtends gebruiken en daarmee naar de camperverhuurder. Vervolgens even langs de luchthaven met beide wagen voor het inleveren van de auto, dan naar de supermarkt en door met je vakantie ! :-)

PS: Het heeft inderdaad met de juiste stroming te maken en die is dagelijks anders uiteraard. Op eht juiste moment is het dus ''voedertijd'' met honderden roofvogels. En ja: uiteraard zal het ook vanwege financiële redenen zijn, hahaha
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door jojostravelusa »

@paulr Ik snap je overwegingen. Voor een deel doen wij daaraan mee. Meestal huren we de eerste dag ook een auto en gaan dan alvast boodschappen doen bv. en als we plannen hebben om de stad te verkennen, dan is de auto inderdaad handiger. Wel plannen we de vlucht altijd zo dat we pas 's avonds laat aankomen. Dan is het alleen nog een kwestie van naar je hotel en je bed induiken, dus 24 uur niks doen is er voor ons niet bij.
Op Vancouver Island hebben we niet het idee gehad dat we daar met de camper in ons maag zaten. Bij Victoria konden we de camper op de camping laten staan, want de bus stopte op 8 minuten lopen. Verder hebben we op het eiland op Provincial Park campings gestaan.
De ferry is inderdaad wel goedkoper met een auto dan met een camper, zij het dat wij niet met een bakbeest rijden, maar met een truck.

De laatste vakantiedag huren we ook een auto omdat we vaak 's avonds pas vliegen en je de camper 's ochtends in moet leveren. Dan heb je nog een volledige laatste echte vakantiedag.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

In verband met onze "gewone vakantie", dat is dus lekker aan het strand liggen op een Grieks eiland, is het even stil geweest in dit topic en met de voorbereidingen.
Via een ander topic ben ik op de site van @AnnInBC terecht gekomen waar een standaard rondreis voor West-Canada staat vermeld (http://travelwestcanada.blogspot.com/p/ ... eerst.html). Voor Vancouver Island, Banff en Jasper komt mijn planning in grote lijnen wel overeen met wat ANn schrijft. Ik ga me nog even in de verschillen verdiepen bij het verder plannen van de reis.
paulr schreef:
10 aug 2022, 22:21
M.b.t. de keuze voor rondje of one way: als je niet zowel de noordroute (Whistler) als de zuidroute (Manning) wil doen maar één van de ze, dan zou ik een one way doen. Je kan overwegen om vanuit Vancouver eerst iets noordwaarts te gaan naar Powel River. Prachtige route ! Dan voordat je de oversteek naar Vancouver Island maakt (Campbell river) overnachten aan de Desolation Sound. Wij hebben daar één van onze mooiste kayaktochten gemaakt !
Toen ik de route van Ann doornam zag ik dat de Noordelijke lus met name om Whistler en de Sea to Sky Highway draait. Ik heb niet het idee dat ik daar dingen zie die onmisbaar zijn op een rondreis van West-Canada, vergeleken met de schoonheid van Jasper en Banff NP bijvoorbeeld. Klopt dat gevoel met julie beleveing (degenen die er al eens geweest zijn)? Ik neig daarom om de one-way te doen zonder noordelijk deel.
Overigens trekken de Inside Passage of de Discovery Passage me wel, maar dat moet een volgende reis, want anders wordt het te veel. En dat is dan misschien wel goed met Whistler en omgeving te combineren.

Dat het topic gebruikt wordt om ervaringen over whale-watching uit te wisselen of de redenen om auto en camper te combineren vind ik niet erg: graag zelfs. Hoe meer info hoe beter! Ik heb er zelf wat aan bij de gedetailleerdere planning. Alleen camper gaat het bij ons niet worden. Hotels met auto zijn ons vaste recept bij rondreizen, dat bevalt goed en geen reden om te gaan wisselen.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door AnnInBC »

De Sea To Sky Highway is zeker mooi, maar om te zeggen dat het iets is dat je absoluut niet mag missen is misschien veel gezegd. Je hebt gelijk dat de schoonheid van Banff/Jasper en dat overtreft, maar vergeet niet dat Banff/Jasper erg druk kan zijn en dat neemt soms wel een beetje weg van de schoonheid. Maar ik denk alleen als je een one way doet dat het iets meer logisch is om noorderlijke route te doen zoals volgt: Vancouver - Vancouver Island - Whistler - Clearwater - Jasper - Banff - Calgary (of andersom). Als je de zuiderlijke route neemt dan zou die als volgt zijn: Vancouver - Vancouver Island - Hope - Kelowna - Revelstoke - Banff - Jasper - Banff - Calgary (of andersom). Mogelijk kan je ook de heel zuiderlijke route doen via Highway 3 en dan ga je vanaf Hope richting Princeton - Osoyoos - Castlegar - Nakusp - Revelstoke - Banff - Jasper - Banff - Calgary. Voor beiden van deze zuiderlijke routes ga je twee keer de Icefields Parkway rijden want je moet van Banff naar Jasper en dan weer terug naar Banff. Dit is natuurlijk geen straf want het is een prachtige weg met veel te zien/doen, dus een beetje kijken wat jullie het meeste aantrekt en of het beter is om toch de noordelijke route te doen of 2 x Icefields Parkway. De omgeving Kelowna en dergelijke is ook heel mooi en is de fruitstreek van Canada met vele wijngaarden (en wijnproevers als dat wat is voor jullie?), daar is het ook een stuk droger en woestijnachtig, weer een heel ander landschap.
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door paulr »

Als je een rondje Vancouver Island wil doen én toch ook stukje zuid én noord wil doen kan je ook nog een ''slinger'' overwegen.
Dit is het rondje + one way dat wij gedaan hebben:
Auto: Vancouver-Victoria-Tofino-Campbell River-Powel River-Vancouver
Camper: Vancouver-Manning-Oysosoos-Well's Gray-Jasper-Banff-Calgary.
Zo hadden we een afwisseling van de natuur op VI, wat warmte in de wijnstreek, wat frisser in Clearwater en toen Jasper naar Bannf.
We zijn 3 weken onderweg geweest en ca 2200 km gereden. Er bleef dus volop tijd over voor dagen/dagdelen wandelen, kayakken, fietsen, walvistour, berenboot (Blue River) etc.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Dankje wel voor de reacties. Het Noordelijke stuk is dus wel het mooiste. Dan zal ik me daar op concentreren en afhankelijk van hoeveel tijd ik ter beschikking ga krijgen misschien wat extra kronkels toevoegen.
Waarschijnlijk zullen wij aan het begin van de zomer moeten gaan (juni-half juli) in verband met de vakantieplanning op werk. Hoe is het weer daar dan? Hoe groot is de kans op afgesloten wegen?
Ik mis hier nog even de sites van ontdek-amerika en de NPS 8)
Ik was sowieso van plan de route van Vancouver naar Calgary te plannen zodat we zo laat mogelijk in het hooggebergte terecht komen en dus (statistisch in ieder geval) meer kans hebben op vrije wegen.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
Iris_1982
Amerika-expert
Berichten: 2826
Lid geworden op: 02 mar 2005, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 35
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Iris_1982 »

Wij zijn net terug en hebben de volgende reis gemaakt

1. AMS - Vancouver
2. Vancouver - Vancouver Island (Ucluelet)
3. Ucluelet
4. Tofino
5. Tofino - Campbell River
6. Campbell River
7. Campbell River
8. Campbell River
9. Campbell River - E.C Manning park
1. E.C Manning - Penticton
11.Penticton - Nelson
12 Nelson - Revelstoke
13 Revelstoke- Yoho
14 Yoho
15 Yoho - Jasper
16 Jasper
17 Jasper
18 Jasper - Icefields Parkway (Rampart Creek campgroudn)
19 IPW - Banff
20 Banff
21 Banff
22 Banff - Calgary - Amsterdam

In eerste instantie had ik voor Penticton en Nelson allebei ook een volle dag uitgetrokken, maar wij vonden de omgeving Penticton minder boeiend en zijn na 1 nacht al doorgereden naar Nelson. Ook daar 1 nacht want het is een klein stadje en toen door naar Revelstoke NP. Daar waren we al om 12:00 en hebben de middag doorgebracht op Mount Revelstoke.

Revelstoke en Glacier NP zijn vrij kleine parken waar je aan een halve dag wel genoeg hebt (tenzij je overal urenlang wilt wandelen) dus die hebben wij een beetje op doortocht gedaan
Met een camper is dat ook minder erg omdat je niet terug hoeft naar je basis maar je huis bij je hebt. Dat is een andere manier van denken en een andere manier van reizen, maar daardoor blijf je wel meer en makkelijker in beweging.

Wij vonden de toeristische highlights van Banff tegenvallen.
Na 2,5 week prachtige wildernis en adembenemende vergezichten en bergen voelde een asfaltwandelpad door Johnston Canyon (je bent er echt met een half uurtje weer uit dus) en de vreselijke toeristenchaos bij Lake Louise echt een beetje alsof we in de Efteling beland waren.

Wij hebben Lake Louise en Moraine dan ook overgeslagen. We hadden onderweg al meerdere van die knalblauwe meren gezien (o.a. Lake Peyto aan de Icefields Parkway) en geloofden het eerlijk gezegd wel. Sowieso: als er massa's touringcar toeristen rondlopen, haak ik al snel af.
Die meren zullen ongetwijfeld mooi zijn maar zodra er 12 verkeersregelaars klaar staan en je van tevoren al shuttles moet gaan regelen...laat maar.
Wij hebben een hele dag in en om Banff gewandeld en dat was veel leuker en rustiger. De camper kan je gratis parkeren bij het treinstation en daarna zijn we langs de rivier en naar het mooie Banff Springs Hotel gaan wandelen en daar nog een stuk de bossen in. Je komt geen hond tegen.

Columbia Icefields
Ik weet jullie conditie niet maar als je daar bent neem alsjeblieft niet die vreselijke ijsbus. Die dingen staan met hun dieselmotoren op de gletjser te stinken en het enige wat je doet is uitstappen. Wij hebben via icewalks.com met een gids een wandeling over de gletsjer gemaakt en dat was zoveel mooier! Het kost ongeveer hetzelfde maar je krijgt de gletsjer echt mee en kunt in prachtige spelonken en ijsformaties kijken. De wandeling is in een heel laag tempo en over vrijwel vlak terrein dus totaal niet intensief. Ik zou mn geld daar aan uitgeven! Je vertrekt gewoon vanaf dezelfde parkeerplaats als waar het Columbia Icefields Center is, waar de buskaartjes verkocht worden.

Icefields Parkway
Onze overnachting halvewege de Parkway op de Rampart Creek Campground vond ik een van de mooiste van de reis. Dat is échte wildernis
Ik weet alleen niet of je ook met een camper gaat of met een auto

Vancouver Island
Ik vond de Wild pacific Trail en het Pacific Rim Park echt prachtig. Op de Greenpoint Campground sta je middenin het regenwoud, maar hij is lastigte boeken want maar klein en via het reserveringssysteem zit het in no time vol.
Campbell river is weer heel anders. Qua stadje echt niet boeiend en weinig sfeervol, maar mooie omgecing met o.a. Strathcona NP vol watervallen en de Elk Island Falls. Wij zijn ook nog voor de lol een dag helemaal naar het noorden gereden, naar Port hardy enzo. Dat voelt wel echt een beetje als het eind van de wereld maar er is niet veel te doen. Was meer nieuwsgierigheid :-D
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" onclick="window.open(this.href);return false; en http://irisgoessanfran.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Saskia45 »

2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik heb eindelijk weer tijd gevonden om verder te werken aan de planning. Het is nu een one-way van Vancouver naar Edmonton (kan natuurlijk ook omgedraaid worden naar gelang de wens). De basis is de route van @AnnInBC met wat extraatjes die ik heb gevonden.
Ik zou op dit moment graag vooral willen weten of we voldoende tijd hebben ingepland voor de verschillende activiteiten, of dat een bepaalde plek er te bekaaid af komt. Dan schrap ik namelijk liever wat, dan dat het gehaast wordt.
Je ziet dat ik Wells Gray oversla, ik kies er voor Revelstoke, Glacier en Kootenay mee te nemen. Ik denk dat dat afwisselender is, we komen op andere plekken ook nog voldoende watervallen tegen.

We zullen ook in deze opzet nog bepaalde stops moeten gaan schrappen. 26 dagen is echt te veel, ik wil eigenlijk maximaal 25 dagen /liever 24 van huis zijn (max. 4 weken vakantie en niet meteen na de terugvlucht weer aan de Arbeit). Ik neig er dan ook naar om de omweg via de Sunshine Coast (dag 9) er uit te halen en simpelweg het veer bij Nanaimo te nemen. En ik wil Whistler en omgeving gaan inkorten. Ik denk dat dat niet zo bijzonder is (we gaan om het jaar ook naar Oostenrijk in de zomer, ik krijg sterk het idee dat dit hetzelfde is). Zijn jullie dat met mij eens? Of kan ik elders beter sparen?

1. Thuis - Vancouver
2. [Stanley Park (fiets) | Gastown | Chinatown | Granville Island | Lookout Tower]
3. Vancouver - Victoria (3:00u) [1/2 dag Vancouver, ook boodschappen]
4. [Bezienswaardigheden Victoria]
5. Victoria - Ucluelet/Tofino (4:15u) [Pacific Rim NP, Wild Pacific Trail]
6. [Pacific Rim NP & Long Beach]
7. Ucluelet/Tofino - Campbell River (3:30u) [Pacific Rim NP]
8. [Whale Watching, Miracle Beach Park]
9. Campbell River - Gibsons (6:15u) [via Lund, Powell River, 2x veerboot]
10. Gibsons - Whistler (3:00u) [Shannon Falls, Sea to Sky Gondola, Alice Lake en andere stops onderweg. Avond in Whistler]
11. [Peak to Peak Gondola met wandelingen]
12. Whistler - Kamloops/Chase (4:45u) [Nairn Falls, Joffre Lakes, Historic Hat Creek Ranch?]
13. Kamloops/Chase - Revelstoke (2:55u) [Revelstoke NP Meadows in the Sky (wandelen)]
14. Revelstoke - Radium Hot Springs (2:35u) [Revelstoke Giant Cedars Trail, Glacier NP]
15. Radium Hot Springs - Banff (2:00u) [Kootenay NP]
16. [Banff NP - Town Banff, (Sulphur Mtn Springs & Gondola), Vermillion Lakes, Banff Park Museum National Historic Site]
17. Banff - Lake Louise (1:25u) [Banff NP - Johnston Canyon Waterfalls - Boom Lake Hike]
18. Lake Louise - Field (0:30u) [Banff NP - Lake Louise & Moraine: wandeling Plain of 6 Glaciers/Beehive]
19. [Yoho NP]
20. Field - Jasper (3:15u) [Icefields Parkway - Bow Summit/Peyto Lake + Athabasca Glacier Walk]
21. [Icefields Parkway - Sunwapta + Athasbasca Falls + Whistlers Mountain, Parker Ridge Trail]
22. [Jasper NP - Maligne Lake + Spirit Island Medicine Lake]
23. Jasper - Miette Hot Springs (1:00u) [Jasper NP Maligne Canyon/Edith Cavell]
24. Miette Hot Springs - Edmonton (4:00u) [Laatste dingen in Jasper NP]
25. Edmonton - Terugreis
26. Terugreis - Thuis

EDIT:
Ik heb de route ook tegen de achterban aangehouden. Normaal ben ik degene die met hulp van het forum plant en dan is het wel goed, maar nu is er wat meer actieve bemoeienis. Dus meteen een edit. Telegraph Cove dé plaats om orka's te spotten. Dus die moet er ondanks de omweg in. Daarnaast zou Vancouver dan niet aan het begin moeten, zodat we niet twee steden (Vancouver en Victoria) achter elkaar hebben, maar wat natuur ertussenin. Niet verkeer. Tevens kan het stuk rond Whistler er uit, maar gaan we via Hope, want op basis van de reisgids zijn daar meer interessante dingen te zien. Het is in ieder geval wat minder Oostenrijk in Noord-Amerika, dus daar kan ik wel in meegaan.
Dan kom ik hierop uit en heb ik vast één dag kunnen besparen.
Nu zit ik met de planning in Vancouver Island. Te lang in Victoria eigenlijk...

1. Thuis - Vancouver
2. Vancouver - Victoria (3:00u) [Boodschappen & Bezienswaardigheden Victoria]
3. [Bezienswaardigheden Victoria]
4. Victoria - Ucluelet/Tofino (4:15u) [Pacific Rim NP, Wild Pacific Trail]
5. [Pacific Rim NP & Long Beach]
6. Ucluelet/Tofino - Telegraph Cove (6:00u) [Pacific Rim NP uitloop]
7. Telegraph Cove - Campbell River (2:15u) [Whale/Orca whatching, Whale interpretative center]
8. Campbell River - Vancouver (4:00u) [Dingen in Vancouver]
9. [Stanley Park (fiets) | Gastown | Chinatown | Granville Island | Lookout Tower]
10. Vancouver - Hope (2:00u) [Coquihalla Canyon, plaatsje zelf]
11. Hope - Chase (4:00u) [Hells Gate, Lytton, Marble Canyon, Hat Creek Ranch?]
12. Chase - Revelstoke (3:10u) [Revelstoke NP Meadows in the Sky (wandelen)]
13. Revelstoke - Radium Hot Springs (2:35u) [Revelstoke Giant Cedars Trail, Glacier NP]
14. Radium Hot Springs - Banff (2:00u) [Kootenay NP]
15. [Banff NP - Town Banff, (Sulphur Mtn Springs & Gondola), Vermillion Lakes, Banff Park Museum National Historic Site]
16. Banff - Lake Louise (1:25u) [Banff NP - Johnston Canyon Waterfalls - Boom Lake Hike]
17. Lake Louise - Field (0:30u) [Banff NP - Lake Louise & Moraine: wandeling Plain of 6 Glaciers/Beehive]
18. [Yoho NP]
19. Field - Jasper (3:15u) [Icefields Parkway - Bow Summit/Peyto Lake + Athabasca Glacier Walk]
20. [Icefields Parkway - Sunwapta + Athasbasca Falls + Whistlers Mountain, Parker Ridge Trail]
21. [Jasper NP - Maligne Lake + Spirit Island Medicine Lake]
22. Jasper - Miette Hot Springs (1:00u) [Jasper NP Maligne Canyon/Edith Cavell]
23. Miette Hot Springs - Edmonton/Calgary (4:00u) [Laatste dingen in Jasper NP]
24. Terugreis
25. Terugreis - Thuis

Btw wij reizen met auto met hotelovernachtingen.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door AnnInBC »

Ziet er allemaal prima uit, alhoewel ik hier en daar wel wat zou inkorten. Neem de google maps tijden ook niet altijd voor juist en tel daar gerust maar wat extra tijd en kilometers bij. Omwille van reistijden zou ik de Sunshine Coast eruit laten, die omgeving verdient toch enkele dagen aandacht. Je moet meestal ook een uur opvoorhand bij de ferry terminal aanwezig zijn, dus daar verlies je ook redelijk wat tijd mee. Het is zo een 5-6 uren reizen zonder wachten bij de ferries en zonder te stoppen. Ik zou hier dan gewoon de ferry bij Nanaimo nemen richting Horseshoe Bay (West Vancouver).

Whistler is echt wel anders dan Oostenrijk in mijn mening, veel kleinschaliger en heel gezellig. De omgeving is heel mooi met veel natuur buiten het dorp zelf. Als je de berg niet perse op wil (Peak 2 Peak Gondola) dan kan je eventueel ook fietsen huren in Whistler en het Whistler Valley Trail doen (gedeeltelijk of helemaal, het is zo een 45km in totaal), heel mooi langs meren op en door de natuur. https://www.whistler.com/activities/valley-trail/ Je zou dan de route naar het noorden kunnen volgen na Whistler via Pemberton (Joffre Lakes Provincial Park ook niet missen...al is het maar om het eerste meer te zien), Lillooet, Cache Creek en zo naar Kamloops en vanuit Kamloops richting Revelstoke.

Of Telegraph Cove DE plaats is om orka's te spotten is moeilijk te zeggen, het is en blijft wildlife en die komen natuurlijk niet opdagen op verzoek. Pas nog van mensen gehoord dat ze zoveel geld uitgegeven hadden aan een tour en niets gezien hebben. Dat is dan wel een hele teleurstelling, maar daar zou ik ook zeker rekening mee houden. Je moet ook wat geluk hebben. Campbell River is ook een prima plaats om orka's/walvissen te spotten. Kijk anders ook even of sommige tour operators je gratis laten terugkomen als je geen wavlissen/orka's ziet. Als je tijd hebt zou je dan nog een keer meekunnen moest je ze niet zien.

Let op als je in Vancouver naar Chinatown gaat dat je daar in de buurt veel zwervers en drugsverslaafden tegenkomt. Niet dat het daar gevaarlijk is, die leven daar zowat in hun eigen wereldje en vallen niemand last...maar beter weten dat je daar wel mee geconfronteerd zal worden in die buurten. Zie je dat liever niet, dan blijf daar weg, vooral rond East Hastings en Main Street...daar is het het ergste.

Het gedeelte in de Canadese Rockies ziet er goed uit en ik denk dat je daar overal wel voldoende tijd hebt voor alles.

Nog veel plezier met puzzelen.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Dit is het dan geworden. We laten het bij 25 dagen en houden de route via Hope. Dat kost wat minder tijd en zo hebben we nog wat over voor als we nog eens terugkomen. Dan pakken we het dan wat noordelijker. De Sunshine Coast is er uit. Aan de grote route gaan we nu niet meer tornen, nu op werk de exacte periode regelen en dan vliegtickets en auto regelen.
Bedankt Ann voor je feedback!

1. Thuis - (North) Vancouver
2. (North) Vancouver - Telegraph Cove (6:30u) [Boodschappen en reizen. Extra stop bij Little Qualicu Falls?]
3. Telegraph Cove - Campbell River (2:20u) [Whale interpretative center, Whale/orca watching tour]
4. Campbell River - Ucluelet/Tofino (3:30u) [Elk Falls, Miracle Beach, Pacific Rim NP]
5. [Pacific Rim NP & Long Beach, Wild Pacific Trail]
6. Ucluelet/Tofino - Victoria (4:30u) [Pacific Rim NP uitloop, onderweg Coombs, Chemainus , Mt Douglas Park]
7. [Inner Harbour, Old Town, Chinatown, Craiugdarroch Castle, Ogden Point Breakwater (mt Douglas Park)]
8. Victoria - Vancouver (3:00u) [Dingen in Vancouver]
9. [Stanley Park (fiets) | Gastown | Chinatown | Granville Island | Lookout Tower | Capilano Park]
10. Vancouver - Hope (2:00u) [Bridal Veil Falls, Coquihalla Canyon, plaatsje Hope]
11. Hope - Chase (4:00u) [Hells Gate, Lytton, Marble Canyon, Hat Creek Ranch]
12. Chase - Revelstoke (3:10u) [Revelstoke NP Meadows in the Sky (wandelen)]
13. Revelstoke - Radium Hot Springs (2:35u) [Revelstoke Giant Cedars Trail, Glacier NP]
14. Radium Hot Springs - Banff (2:00u) [Kootenay NP]
15. [Banff NP - Town Banff, (Sulphur Mtn Springs & Gondola), Vermillion Lakes, Banff Park Museum National Historic Site]
16. Banff - Lake Louise (1:25u) [Banff NP - Johnston Canyon Waterfalls - Boom Lake Hike]
17. Lake Louise - Field (0:30u) [Banff NP - Lake Louise & Moraine: wandeling Plain of 6 Glaciers/Beehive]
18. [Yoho NP]
19. Field - Jasper (3:15u) [Icefields Parkway - Bow Summit/Peyto Lake + Athabasca Glacier Walk]
20. [Icefields Parkway - Sunwapta + Athasbasca Falls + Whistlers Mountain, Parker Ridge Trail]
21. [Jasper NP - Maligne Lake + Spirit Island Medicine Lake]
22. Jasper - Miette Hot Springs (1:00u) [Jasper NP Maligne Canyon/Edith Cavell]
23. Miette Hot Springs - Edmonton/Calgary (4:00u) [Laatste dingen in Jasper NP]
24. Edmonton/Calgary - Terugreis
25. Thuis
AnnInBC schreef:
08 okt 2022, 18:15
Of Telegraph Cove DE plaats is om orka's te spotten is moeilijk te zeggen, het is en blijft wildlife en die komen natuurlijk niet opdagen op verzoek.
Volgens de ANWB reisgids die we kochten is Telegraph Cove het wel helemaal in de zomermaanden. Mede door de zandbanken die daar liggen, waar Orca's graag overheen schuren met hun buik, is de kans daar (blijkbaar) het allergrootst.

Naast alles wat nu geregeld moet worden is het ook tijd voor de echte voorpret: dus heeft iemand een leuke tip voor een hotel/restaurant, wandeling of stop onderweg, dan laat maar weten. Ik ga daarvoor ook (opnieuw) de reisverslagen en andere topics lezen.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door AnnInBC »

Die route ziet er goed uit!

Ga je een whale tour doen in Telegraph Cove? Dan heb je misschien wel een verhoogde kans dan elders, maar anders denk dat je toch heel weinig kans gaat hebben om ze daar zo te zien. Heel af en toe komt het hier wel eens op het nieuws dat orka's gespot zijn door mensen vanaf land, maar dat is zo een zeldzaamheid...je moet echt geluk hebben. Ze zijn ook af en toe al eens gezien vanaf Stanley Park en de haven bij Vancouver, maar dat is niet iets wat met regelmaat voorkomt en ook niet bij Telegraph Cove. Heb je geluk dan zijn ze soms ook te zien tijdens de ferry overtocht, maar dat komt ook niet veel voor. Maar vrienden van ons hebben ooit dat geluk gehad, dus er zijn altijd wel kansen. Ik hoop dat je ze te zien krijgt! Hier een linkje van Tourism British Columbia inverband met beste plaatsen voor orka's/walvissen: https://www.hellobc.com/stories/top-5-p ... les-in-bc/

Little Qualicum Falls is heel mooi, zeker stoppen als je de tijd er voor hebt. Het is een redelijke lange rit van North Vancouver naar Telegraph Cove met de ferry overtocht erbij en als je ook nog boodschappen wil gaan doen. Maar vertrek vroeg en kijk waar je bent als je daar in de buurt komt. En misschien ook stoppen bij Old Country Farm met de Goats on the roof voor een lekker ijsje of andere lekker snacks/gebakjes/koffie, maar ik zie dat je dat ook al ergens op het programma hebt staan. Dus hier ook weer, kijk hoe het zit met de tijd als je in de buurt bent.

Als je vanaf Tofino naar Victoria rijdt is er tussen Duncan en Victoria de Malahat Skywalk langs de Malahat Highway, redelijk duur om te bezoeken maar wij vonden het wel erg mooi. Als je niet wil betalen dan is er een stukje verderop een zichtpunt met ongeveer het zelfde zicht, maar niet zo open natuurlijk. Je moet hier wel een stuk verderop de U-Turn route nemen, want je kan niet links afdraaien bij dat zichtpunt.

In Vancouver misschien kijken voor Lynn Canyon Park in plaats van Capilano. Ook een park met hangbrug, iets korter en minder hoog...maar veel meer natuurlijk. Capilano Suspension Bridge is erg toeristisch en uitgebouwd. Lynn Canyon is een meer in de natuur en gratis te bezoeken (en ook minder druk), enkel parking is $3 per uur.

De rest van de route ziet er goed uit met wandelingen en alles en heb ik niet echt iets op aan te merken.

Wat hotels betreft, blijf in Vancouver uit de downtown Eastside. East Hastings en Main Street, de hotels in die omgeving zijn goedkoper...dus als je een goede deal vindt let dan zeker op waar het gelegen is. Goedkopere opties zijn English Bay Hotel (beetje ouderwets, maar heeft alles wat je nodig hebt), Ramada by Wyndham Vancouver Downtown en YWCA Hotel Vancouver. English Bay Hotel is het beste gelegen, dichtbij het strand en Stanley Park.

Voor de Canadese Rockies verbleven wij meestal in Field om zo Banff te bezoeken, daar hebben wij goede ervaringen bij The Truffle Pigs Lodge. Als je meerdere nachten wil blijven kijk dan ook eens naar de vele guesthouses die ze daar hebben met een prive verdieping in een huis helemaal voor jezelf met keuken/badkamer/slaapkamers en prive ingang. Soms is een minimum van 2 of 3 nachten wel vereist: https://www.field.ca/accommodations/ Canmore is ook een goede uitvalsbasis en wat goedkoper als Banff (net zoals Field). Beetje kijken wat het beste uitkomt voor jullie. Voor Jasper is er ook zo een website maar ook mogelijk met een minimum van 2-3 nachten verblijf, maar je kan altijd eens gaan rond neuzen: https://stayinjasper.com/search-accommodations/

Ik zal 1 van deze dagen nog een antwoordje geven met een lijstje met goede restaurants.

Alvast veel voorpret en puzzel plezier!
Ann
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mr. Patrick: rondreis 2023 West-Canada.

Bericht door Mr. Patrick »

Thanks Ann! Zeker ook met de hoteltips. Ik ga ook eens even kijken naar Lynn Park. Zoals we nu zien komen de vluchten vanuit Frankfurt al om 11.00 uur aan in Vancouver, dus zouden we die dag nog even een uurtje naar het park kunnen gaan op de dag van aankomst (is natuurlijk heavy, maar zo komen we zo snel mogelijk in het goede dag/nacht ritme) om daarna richting horseshoe bay te gaan voor de nacht.

In Telegraph Cove willen we zeker een tocht doen met een boot, dat vond ik al zo standaard dat ik het vergat te vermelden :lol:
Heeft iemand ervaring met het verschil tussen een tocht met een Zodiac (snelle rubberen boot) of een gewoon schip? Zo'n Zodiac is een stuk spectaculairder natuurlijk, maar zijn er nog andere voordelen aan? Mij lijkt zo'n Zodiac wel cool, maar de medereizigers hebben wat sneller last van zeeziekte dus die zien het niet zo zitten met een speedboot.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer