ESTA nodig, ook via land.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Jos2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 mei 2013, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Lelystad

ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Jos2007 »

Hoi,

Als je via de landsgrens van Canada de VS binnenkwam, had je geen ESTA nodig, maar volstond een formulier dat je ter plaatse kon invullen.
Dat kan dus niet meer. Vandaag gingen we bij Detroit de grens over en ons werd te kennen gegeven, dat voortaan via land ook een ESTA nodig is. Wij kregen er ter plaatse één. Het kostte ons een uur wachten en zes dollar. Maar het is wel gelukt. Vanaf 1 oktober word je teruggestuurd.
2008: MA- ME- NH - VT - NY; 2009: GA- AL - MS - TN- NC-SC ; 2010: FL; 2012: FL; 2013: CA - AZ - UT - NV; 2014: WA- ID - MT - WY - CO. 2015 New York - PA- NC-SC- GA-FL. 2016 Canada 2019 UT - AZ - CO - NV 2022 Canada - NY- OH - IN - IL- MI
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door mtl »

Vreemd. Volgens de website van esta heb je geen esta nodig als je over land aankomt.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Dutchess »

Dat is interessant, want hoewel die regel officieel van kracht was op 2 mei, zou het eigenlijk pas per 1 october ingevoerd worden.

Implementation of ESTA for VWP Entry at Land Ports of Entry
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door hemmie »

Het was toch altijd al $6 voor een visa waiver om via land de VS in te gaan?
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door AnnInBC »

mtl schreef:
25 jul 2022, 07:50
Vreemd. Volgens de website van esta heb je geen esta nodig als je over land aankomt.
Is ook niet nodig! Is puur afhankelijk van de persoon in dat hokje bij de grens. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de douaniers het fijner vinden als je een ESTA hebt, want dat is voor hen gemakkelijker natuurlijk. Ze zeuren er al graag eens over als je geen ESTA hebt, maar het is niet verplicht zoals jij zegt...staat op de officiele website. Je moet enkel dat I94 formuliertje bij de grens invullen (ik geloof dat je dat ook al op voorhand online kan doen tegenwoordig) en dat kost $6 USD. Maar als je al een ESTA hebt omdat je naar Amerika gevlogen bent, weet ik niet of je dan alsnog naar binnen moet bij een landgrens om een I94 in te vullen? Zal aan de persoon liggen die bij de grens zit, denk ik.


Hier de officiele info over I-94W en het niet nodig hebben van een ESTA als je via land de grens over gaat: https://help.cbp.gov/s/article/Article- ... uage=en_US

Maar zoals ik voorheen al aangaf zal het ook afhangen van de douane officier aan de grens.
Jos2007
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 mei 2013, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Lelystad

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Jos2007 »

Nog even dit: de wachtruimte zat vol met mensen zonder Esta. Het hing dus niet af van welke douanier je hebt, maar het is nu een overgangstijd.
Doe er mee wat je wilt: het hebben van een Esta scheelt tijd.
Wij betaalden zes dollar en konden na een uur verder na overigens zeer behulpzaam geholpen te zijn bij de grens
2008: MA- ME- NH - VT - NY; 2009: GA- AL - MS - TN- NC-SC ; 2010: FL; 2012: FL; 2013: CA - AZ - UT - NV; 2014: WA- ID - MT - WY - CO. 2015 New York - PA- NC-SC- GA-FL. 2016 Canada 2019 UT - AZ - CO - NV 2022 Canada - NY- OH - IN - IL- MI
A&A
Amerikafan
Berichten: 386
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door A&A »

Jos2007 schreef:
25 jul 2022, 04:11
Hoi,

Als je via de landsgrens van Canada de VS binnenkwam, had je geen ESTA nodig, maar volstond een formulier dat je ter plaatse kon invullen.
Dat kan dus niet meer. Vandaag gingen we bij Detroit de grens over en ons werd te kennen gegeven, dat voortaan via land ook een ESTA nodig is. Wij kregen er ter plaatse één. Het kostte ons een uur wachten en zes dollar. Maar het is wel gelukt. Vanaf 1 oktober word je teruggestuurd.
Ik denk dat je geen ESTA hebt gehad maar een I94. Die zijn $ 6,- wat je normaal ook met creditcard kan betalen. Een ESTA is duurder! https://www.cbp.gov/newsroom/national-m ... fee-change
Wij hebben eind juni ook een I 94 ingevuld omdat we geen ESTA hadden; dat mag nog steeds. Ik kan me niet voorstellen dat je voor $ 6,- een ESTA hebt gekregen; de I94 is 3 maanden geldig, de ESTA 2 jaar.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Marcopstal »

Als je niet van de VS naar Canada en dan terug reist dan heb je de immigratie van de VS nog niet gehad. Als je dus eerst naar Canada reist en dan naar de VS doorreist via land dan moet je inderdaad via immigratie en zal je een I94 formulier moeten invullen. Dit kost dan 6 dollar.

Dat is niet vergelijkbaar met een ESTA, hetwelke je enkel elektronisch kan aanvragen en 21 dollar kost.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door AnnInBC »

Marcopstal schreef:
12 aug 2022, 17:30
Als je niet van de VS naar Canada en dan terug reist dan heb je de immigratie van de VS nog niet gehad. Als je dus eerst naar Canada reist en dan naar de VS doorreist via land dan moet je inderdaad via immigratie en zal je een I94 formulier moeten invullen. Dit kost dan 6 dollar.

Dat is niet vergelijkbaar met een ESTA, hetwelke je enkel elektronisch kan aanvragen en 21 dollar kost.
Inderdaad, daar ga ik mee akkoord. Dat is geen ESTA wat je bij de grens zelf invult, maar een I94 formulier wat tegenwoordig ook online aangevraagd kan worden, als ik me niet vergis.

Het ziet er naar uit dat vanaf 1 oktober dit jaar ook verplicht zal zijn om een ESTA te hebben om via de land grenzen naar Amerika te gaan: https://www.cbp.gov/newsroom/national-m ... -travelers
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Tipsy_1 »

Bij de ene grenspost zijn ze ook veel knorriger dan bij de andere.
Wij hebben enkele weken terug veel gedoe gehad met ons visum bij de grenspost in de buurt van Buffalo. Zeer onvriendelijke officer. Twee weken daarvoor niets aan de hand en vriendelijke officer bij een meer verlaten grenspost meer oostelijk toen we over Montreal kwamen. De onvriendelijke officer kloeg heel hard dat die andere grenspost een of andere stempel vergeten had. Heel gek allemaal en alles anders dan pre covid.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Corv »

Waarom niet gewoon op voorhand zorgen dat je een esta hebt? Voor die paar dollar verschil met de kans dat je een uur of meer moet wachten bij de grens?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Marcopstal »

Het is niet omdat je een ESTA hebt dat je zomaar door kan hoor. Je moet nog altijd door de immigratie en een I94 formulier invullen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Aricon
Amerika-expert
Berichten: 2038
Lid geworden op: 20 nov 2007, 21:38
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: boven Groningen

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Aricon »

Als je een ESTA hebt, hoef je geen I94 in te vullen. Wij zijn in juni, op onze reis van Seattle naar Achorage, twee keer over land de USA binnengegaan. De eerste keer moesten we naar het kantoortje omdat we in Seattle geen stempel hadden gekregen. Die hebben ze toen alsnog gezet. Dat ging allemaal zeer gemoedelijk. De tweede keer hebben we minder dan een minuut bij de grens gestaan. Er werd alleen gevraagd hoe lang we in Alaska zouden verblijven, waarna we met een 'have a nice day' door konden rijden.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door Marcopstal »

Als ik het goed begrijp ben je begonnen in Seattle en vervolgens Canada binnengegaan en dan weer de VS. In dat geval heb je inderdaad geen I94 nodig, doch dat heeft niets te maken met je ESTA maar enkel en alleen met het feit dat je reeds tot de VS bent toegelaten.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
groennom
Amerikafan
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: ESTA nodig, ook via land.

Bericht door groennom »

Wij zijn op 22 juli vanuit Waterton de grens vanuit Canada naar de US overgestoken richting East Glacier (tip, deze sluit om 18:00 en opent weer om 8:00). 3 autos voor ons, paspoort laten zien en een hele vriendelijke dame wenste ons (in gebroken Nederlands) nog een fijne vakantie. Geen ESTA, geen formulieren, niets betalen ... Dit was bij het plaatsje Carway (Canada de 2 en in de US de 89). We zijn op 6 juli de reis begonnen in Seattle. Geldt dit alleen als je in Canada begint en dan de VS in wil?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer