Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2169
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door jojostravelusa »

Met de ESTA van vorig jaar kun je gewoon reizen, hoef je niks aan aan te passen. Voor Canada zou ik wel een ETA aanschaffen. Je weet nooit waar het goed voor is. En hij is langer geldig dan de ESTA, dus wie weet gebruik je hem later nog een keer.
TommyGun
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door TommyGun »

ETA hadden we al geregeld voor de zekerheid, bedankt :)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1422
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door AnnInBC »

@TommyGun Die ESTA is dan nog geldig en moet je geen nieuwe meer aanvragen!

@jill1234 Als je enkel via de landgrens Canada binnenkomt (dus met auto of camper) dan is een ETA niet nodig. ETA is enkel nodig als je via een vlucht Canada binnenkomt, zowel als Canada je aankomst land is alsook als je een tussenstop hebt op een Canadese luchthaven. Het kan geen kwaad als je die ETA toch wil aanvragen.

Hier kan je daar meer over lezen: https://www.canada.ca/en/immigration-re ... facts.html
niels
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:17

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door niels »

jill1234 schreef:
27 mar 2023, 21:19
Komende zomer zullen wij met de camper de grens van USA naar Canada en vice versa oversteken. Volgens Tioga Tours hebben we een ETA nodig, maar ik lees dat dat niet nodig is. Maar aangezien Tioga Tours het zegt twijfel ik toch; je zou verwachten dat zij dit soort dingen weten toch?
Hoi jill, ook op website tioga tours staat ook dat je over land geen eTA nodig hebt hoor, zie onderstaand stuk wat je kan vinden onder ETA aanvragen op website.

Wanneer een eTA aanvragen?
Je hebt een eTA nodig wanneer je als Nederlander of Belg naar een Canadese luchthaven vliegt, of daar een overstap maakt. Je hoeft géén eTA aan te vragen als je te voet of per auto, bus, trein, boot of cruiseschip Canada binnenkomt.

Gr Niels
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2169
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door jojostravelusa »

Het klopt helemaal wat Niels hierboven zegt, maar ik zet daar nog steeds onze ervaringen, lees een reactie wat hogerop, met de camper en de ESTA naar Amerika (toegegeven, is de andere kant op) tegenover. Op zo'n dure reis zou ik niet bezuinigen op een ETA.
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1550
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door jill1234 »

Hoi jill, ook op website tioga tours staat ook dat je over land geen eTA nodig hebt hoor, zie onderstaand stuk wat je kan vinden onder ETA aanvragen op website.

Wanneer een eTA aanvragen?
Je hebt een eTA nodig wanneer je als Nederlander of Belg naar een Canadese luchthaven vliegt, of daar een overstap maakt. Je hoeft géén eTA aan te vragen als je te voet of per auto, bus, trein, boot of cruiseschip Canada binnenkomt.

Gr Niels
O dank je, ik heb niet op de site gekeken, maar had ze gemaild; dan heeft de medewerkster die me terugmailde zich vergist; kan gebeuren.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
paulr
Amerikakenner
Berichten: 1218
Lid geworden op: 08 nov 2021, 23:36
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Mijn ervaring van grensovergang met auto van Canada naar Amerika en terug

Bericht door paulr »

Even kort onze ervaring(en):
Canada inreis: ETA nodig en vervolgens elektronische check op YYC AirPort (Calgary). Je moet aangeven of en wanneer je Canada weer zal verlaten. Wij hebben dus 2 dagen ingevuld, omdat we de dag erna met de camper naar de USA zouden gaan. Electronische check wordt vervolgens gecheckt door douanier die wel wat raar opkijkt: “jullie zijn net geland en gaan morgen alweer “weg” ?”. Uitgelegd dat we naar Yellowstone gaan en we konden dus zo doorlopen….
Grens Canada-USA: I-94 ingevuld en betaald. Vervolgens werden paspoorten ingenomen en moesten we parkeren en kantoortje in. 15 minuten en wat beantwoorde vragen later reden we met wat stempels in na paspoort richt YS.
Grens USA-Canada (chief mountain Hwy): deze grensovergang was weer open na Covid!? Kneuterigheid ten top, 1 hokje, totaal verlaten omgeving en dus na wat vragen 5 minuten later zonder met alleen paspoortcontrole weer Canada in.
Canada uitreis: op YYC bagage in de selfservice drop off gegooid en naar security check. 5 minuten laten (geen douane, wel check op paspoort) zaten we aan “de andere” kant aan de lunch te wachten op vertrek naar AMS. Al met al kostte dit dus een minuut of 10 vanaf uitstappen taxi tot aan restaurant achter alle formaliteiten, zo kan het dus ook…..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer