Reis DavyA: Calgary eind oktober als solo traveller.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
DavyA
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 aug 2020, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis DavyA: Calgary eind oktober als solo traveller.

Bericht door DavyA »

Canady newby hier.. Al wel wat van Amerika gezien, maar niks van Canada.

Normaal staat eind oktober begin november Hawaii op de planning, maar alternatief gaat Canada zijn, met vooral oog op Jasper en Banff.
Hoe is het weer in die omgeving in die periode? Zit camperen er dan nog in zonder te bevriezen?
En wat me wandelingen? Ik ben nu eenmaal happy single en wil nog veel van deze wereld zien, maar wandelen wordt steeds afgeraden om alleen te gaan doen. Toch wil ik graag dagenlang de natuur in trekken. Heeft er hier iemand ervaring mee in deze regio?

Alle tips zijn overigens welkom.

Thanks!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door Galapogos »

Ik ben me nu aan het oriënteren op een reis naar de Canadese Rockies en Vancouver Island van midden september t/m begin oktober. Daarmee zitten we al redelijk aan het einde van het kampeerseizoen. Veel campings in de Rockies sluiten eind september / begin oktober.

Eind oktober / begin november lijkt me dus erg laat als je wil kamperen op de campings in de parken.

Hoe het met het weer zit durf ik niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat het in die tijd van het jaar een kwestie van geluk of pech hebben is. Als er sneeuw valt en de temperaturen zijn laag genoeg, blijft die sneeuw liggen en kun je er last van hebben als je trails gaat lopen.

Van de andere kant zal het wel lekker rustig zijn.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door jojostravelusa »

https://klimaatinfo.nl/klimaat/canada/banff/

In november komt het in Banff niet meer boven nul. Ook niet overdag. Gemiddeld gezien natuurlijk. Oktober is iets vriendelijker, maar je zegt dat je eind oktober wilt gaan, dus dan neigen de temperaturen meer richting november. Van 10 graden in de plus in oktober naar min 2 in november overdag.
Je zegt dat je met een camper wilt reizen. Hou er rekening mee dat de meeste campers niet winterbestendig zijn, wat betekent dat je het water en dus ook de douche en de wc niet kunt gebruiken, om bevriezing van de leidingen te voorkomen. Er zijn er die winterized zijn, maar zie zijn echt in de minderheid. Let daar dus op voordat je boekt.
Deze temperaturen kunnen ook betekenen dat neerslag in de vorm van sneeuw valt en je hebt geen sneeuwkettingen, wel all weather banden waarschijnlijk. Kijk eens naar een truckcamper van Fraserway. Niet de goedkoopste optie, maar zeer geschikt als je toch maar alleen bent. Je rijdt in een comfortabele pickup met 4x4. Wij hebben er al 2x een mee gehad en de 3e staat geboekt voor volgend jaar september. Wij zijn er groot fan van. Canadream heeft ze ook, maar verhuurt ze niet meer na 5 september om de een of andere vage reden. Daarom hebben wij deze keer ook voor Fraserway gekozen.
Niet alle campings zijn het hele jaar open, dus ook daar moet je naar kijken.
Een camper heeft meestal best goede verwarming, maar met serieuze vorst hebben wij ook geen ervaring. Wel lichte vorst en dat is geen probleem.
Jasper ligt nog iets noordelijker en zal dus nog iets kouder zijn.
V.w.b. alleen wandelen hebben we geen ervaring, maar gezond verstand leert dat de beren nog actief zijn om zoveel mogelijk te eten voor ze de winterslaap ingaan. Dat is een risico dus. De bronst van de elk is dan afgelopen, dus die zijn wat rustiger dan in september/begin oktober.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door mtl »

Half oktober 1999 heb ik een busreis gemaakt van Vancouver naar Banff. Onderweg best wel wat sneeuwbuien gehad.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door BonnyR »

Voor alleen wandelen je goed laten informeren bij een visitorcenter. Vooral als dagen de natuur ingaan je plan is. Soms organiseren ze wel eens een meerdaagse hike, maar de vraag is natuurlijk of dat ook in deze periode is.In een tentje slapen in de sneeuw moet wel je ding zijn. Deze periode zou ik zelf niet zo gauw voor kiezen. Wegen , campings en wandelpaden kunnen gesloten zijn als je pech hebt. Met de meeste campers mag je niet rijden op wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn. Dus dat moet je inderdaad goed uitzoeken.
Normaal vertoef je op Hawaï, misschien een ideetje om met de camper richting Zuiden te gaan? Rondje San Diego of zo? En een ander keertje Canada? Alleen wandelen moet wel je ding zijn. Ik heb me een keer ongemakkelijk gevoeld doordat het pad erg onoverzichtelijk en smal werd. Heb heel wat liedjes gezongen en met takken tegen bomen lopen meppen. Uiteindelijk geen beer gezien, maar voelde niet fijn toen. Het is wel een prachtig gebied om heen te gaan! Lees eigenlijk niet dat je met een camper wilt gaan. Misschien zijn cabins dan nog een optie? En dan met de auto.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door AnnInBC »

Jasper en Banff zijn prachtig, ook in die periode...maar niet zo ideaal om te camperen. Denk je aan tent camperen of met een camper? Tent camperen zou ik niet aanraden, camper camperen zou nog wel gaan. Het is ook niet een ideale periode om te gaan wandelen in de natuur want het kan dan al goed aan het winteren zijn in de Canadese Rockies. Vanaf 1 oktober ook winterbanden/sneeuwkettingen verplicht, niet alle wegen zijn open en als het hevig sneeuwt kan je soms nergens heen. Dus ik zou in deze periode eerder denken aan een "sight seeing" trip in plaats van een dagen lange wandel trip.

Misschien kan ik voorstellen om Vancouver en Vancouver Island eens te bekijken. Vele mooie wandel/hiking routes en in daar heb je niet zoveel last van winter weer. Daar zou je eventueel nog wel kunnen tent camperen, maar het kan 's nachts ook al goed afkoelen. Het weer is goed te vergelijken met Belgie/Nederland in diezelfde tijd van het jaar. Je hebt in Vancouver en omstreken alsook op Vancouver Island vele wandel mogelijkheden in de natuur met zee, bergen, meren en dergelijke.
DavyA
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 aug 2020, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door DavyA »

Heel erg bedankt voor de duidelijke input! Kamperen is dus al zeker niet voor dit seizoen.
Het kamperen wilde ik doen met tent en/of hangmat, maar het lijkt erop dat de nachten daar niet meer toe lenen.
Mss voor één nachtje met hoop op noorderlicht..... :D

2de idee.. denken jullie even mee?

Ik zou 12 volle dagen hebben terplekke (reisdagen niet inbegrepen). Ik heb daar in de omgeving enkele leuke hostels gevonden. Is 12 dagen daar in de omgeving, met steeds terug naar dezelfde hostel teveel? Of krijg ik die, ook in de aankomende winterperiode mooi gevuld met hikes? Want als ik ga zoeken, zijn er heel veel hikes maar open april-september. Doe ik er beter aan om evt een week deze omgeving te verkennen en dan verder naar Vancouver, of mss zelfs nog een andere regio te trekken?

Weeral alvast bedankt!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door AnnInBC »

Voor Banff en Jasper (aslook het mooie Yoho National Park niet te vergeten) is het zeker te doen in hostels en ga je die 12 dagen zeker kunnen vullen. In de winter zijn vele trails wel gesloten, maar er zijn ook nog vele plaatsen toegankelijk. Koop misschien zo een paar spikes voor onder je schoenen/boots vast te maken om door de sneeuw of op ijs te wandelen of huur snowshoes, is ook heel leuk. De Canadese Rockies zijn prachtig in de winter, dus als je je een goed kan voorbereiden denk ik wel dat het kan. Maar ik zou er niet dagenlang rondtrekken van maken en ga voor dag hikes/wandelingen. Het prachtige Moraine Lake is ook zelfs toegankelijk in de winter, je kan er wel niet met de auto naartoe want de weg is afgesloten voor verkeer. Maar je mag wel deze 14km weg te voet doen of met snowshoes of dergelijke om er te geraken. Dus als je daar geen problemen mee hebt dan heb je hier een schitterend zicht in de winter...waarschijnlijk wel zonder dat mooie blauwe water, maar met sneeuw is het weer eens wat anders en niet minder mooi.

Hier zijn een paar websites met wat voorbeeldjes om er in de winter ook van te genieten:
https://www.travelbanffcanada.com/easy- ... kes-banff/
https://seasidewithemily.com/a-winter-g ... onal-park/
https://www.dreamingandwandering.com/th ... in-winter/
DavyA
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 aug 2020, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door DavyA »

Bedankt voor de tips weeral!

Ik twijfel nog een beetje tussen deze reis en IJsland..

Ik denk dat ik nog even de berichten ga afwachten ivm de travelban. En wie weet opent de US dan toch ook nog in september en kan ik toch gewoon naar Hawaii.. (en dan moet ook Hawaii nog willen, want daar zijn ze nog extra streng)..

Ik open nog even een apart topic ivm autohuur in Canada..
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door Galapogos »

Haha, klinkt een beetje als ons dilemma. Een reis naar de VS gepland in september, inmiddels ook tickets + autohuur in Canada geboekt, maar inmiddels aan het neigen naar IJsland en daar ook een hele planning voor gemaakt.

Een apart topic openen over autohuur in Canada is niet nodig hoor. Ik zou je vraag gewoon stellen in het algemene autohuur-topic. Daar lezen altijd veel mensen mee.

Een auto huren in IJsland is trouwens een heel ander verhaal. Als in dat de prijzen daarvan íéts anders zijn dan in de VS en Canada. :lol:
DavyA
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 aug 2020, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door DavyA »

De vluchten zijn ondertussen geboekt en de grenzen zijn (en blijven hopelijk) ook weer open..
23 oktober tot 5 november heb ik vluchten op Calgary.

Aangezien ik alleen reis is het wel leuk om via hostels mensen te leren kennen en mss samen op pad te gaan. Daarom heb ik momenteel enkel voorzien om op 2 plekken te verblijven (ex Calgary na en voor de vlucht 1 nacht) en van daaruit dagtrips te maken. Een voorlopige planning ziet er nu zo uit.

Dag 1 : BRU - AMS - Calgary : namiddag - avond - overnachting in Calgary
Dag 2 : Calgary - via de Icefield Parkway naar Jasper
Dag 3 : Jasper - Athabasca Falls
Dag 4 : Jasper - ..
Dag 5 : Jasper - ..
Dag 6 : Jasper - ..
Dag 7 : Jasper - terug via de Icefield Parkway naar Banff
Dag 8 : Banff
Dag 9 : Banff (Halloween night)
Dag 10 : Banff
Dag 11 : Banff
Dag 12 : Banff
Dag 13 : Banff – Calgary
Dag 14 : Calgary – AMS - BRU

Invulling afhankelijk van het weer uiteraard.. Ik heb eerst gekozen voor Jasper met het idee hoe noordelijker hoe sneller de winter toeslaat.. En ik las ook dat in Jasper winterbanden verplicht zijn, en in Banff gewoon aangeraden. Geen idee of er winterbanden op de wagen gaan zitten, ik vind er geen info over terug, en een telefoontje naar avis heeft alleen maar 30min wachttijd opgeleverd.. @Coyote ik zag ook dat jij geboekt had bij avis.be, heb jij hier enig idee van? Op het tripadvisor forum kreeg ik 2 eerder negatieve reacties over rijden in extreme sneeuwval in die periode..

Is Yoho ook te doen als dagtrip vanuit Banff?
Hikes zal ik ter plaatse moeten bekijken welke wel of niet geopend zijn dan. Ligt het gewoon aan de sneeuw op dat moment, of gaan bepaalde hikes standaard op een vast datum dicht?

Voor het geval het toch al echt winters is, tips voor snowshoe wandelingen, of snowbikes zijn altijd welkom.



Lijkt deze planning wel oke of zouden jullie toch nog dingen wijzigen?

Thanks
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Calgary eind oktober als solo traveller..

Bericht door Coyote »

DavyA schreef:
07 sep 2021, 14:15
Geen idee of er winterbanden op de wagen gaan zitten, ik vind er geen info over terug, en een telefoontje naar avis heeft alleen maar 30min wachttijd opgeleverd.. @Coyote ik zag ook dat jij geboekt had bij avis.be, heb jij hier enig idee van? Op het tripadvisor forum kreeg ik 2 eerder negatieve reacties over rijden in extreme sneeuwval in die periode..
Ik heb er ook naar zitten zoeken op avis.be, avis.ca en dan specifiek locatie Vancouver omdat ik daar de auto huur en het op internet. Vind ook geen duidelijke info. Wel dat winterbanden aanwezig zouden kunnen maar nergens hoe je dat dan kunt regelen via Avis. Het is één van de redenen dat ik daarom heen- en terug via Vancouver vlieg. Stel dat het ineens heel vroeg in oktober sneeuwt in de bergen en ik heb geen winterbanden dan zal ik mij in en rondom Vancouver (Island) moeten vermaken.

Terplekke zal ik nu wel zien of ik winterbanden kan regelen, misschien zitten ze er al op de auto die ik meekrijg. Weet nu waar ik op letten moet bij de banden, het bergje en/of M+S. :wink:

Jij durft wel om eind oktober nog naar Calgary te vliegen zonder dat je zeker weet of je winterbanden meekrijgt. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer