Hulp met een "achtje"

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Eskm »

Dag Loek,
dank voor het delen, zeer interessant!
In 2019 Palo Duro State Park bezocht en inderdaad prachtig met superbe vergezichten.
De Cadillac Ranch ligt er nog netjes bij. Toen wij passeerden, lag het vol met lege spuitbussen
en onze tags zullen ondertussen wel verdwenen zijn (behalve deze op de VW SB Ranch, hoop ik).
Grappig maar serieus van die robot-dogs, hier eens een demo gezien hoe hij oa trappen op en afliep.
ref. USS Lexington, mocht je onderweg kleine lokale militaire museumtjes spotten, hoor ik het graag, dank.
Die worden meestal gerund door vrijwilligers en je krijgt er pak plaatselijke history bij.
Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9250
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door markro »

Loek, leuk om de updates van jullie reis te lezen en de foto's te bekijken. Hartelijk dank daarvoor.
Heel veel plezier met het vervolg van jullie "achtje".
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Loek »

Vandaag maar even in de ruimtesfeer gebleven. In de ochtend met het voetpompje de druk van de achterband weer gecorrigeerd, en toen op weg naar Houston waar we in de vroege namiddag aankwamen. Hier splitsten Gepke en ik, aangezien zij haar portie ruimtevaart wel genoeg vond. Ik echter nog niet, en ben naar het Johnson Space Center geweest en heb daar een aantal uren doorgebracht met het staren naar allerlei ruimtevaart attributen van de 60’er jaren tot heden. Ook echte maanstenen en een heuse Falcon 9 racket van SpaceX waar ik dit keer met mijn handje aan kon zitten. Ik kijk nu eenmaal met mijn handen, zoals vele andere mensen.

Afbeelding
Afbeelding

Ook een Space Shuttle op de rug van een Boeing 747 kun je hier van dichtbij meemaken. De Shuttle “Independence” is nooit in de ruimte geweest, maar je krijgt er wel een goeie indruk hoe enorm groot deze toestellen waren, en hoe ruim van binnen. Middels een trap of lift kun je de cockpit van de shuttle bezoeken op de 4de verdieping. Vervolgens een trap naar beneden naar de laadruimte die echt heel groot is. Dan kun je weer naar beneden naar de 747 die van binnen is omgebouwd naar een tentoonstellingsruimte waar de hele historie van de Shuttle wordt getoond.

Afbeelding

Er is uiteraard nog veel meer te zien, zoals een enorme grote hal waar de maanracket Saturn V ligt opgebaard, Mercury, Gemini en Apollo capsules. Teveel om allemaal op te noemen, jullie er zelf maar een een bezoek aan spenderen. Het is een walhalla voor echte nerds.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Coyote »

Leuk Loek! :thumbup:

Ik ben er in oktober 2019 geweest. Achteraf te kort want ik moest halverwege de middag weer op het vliegveld zijn voor mijn terugreis.

Een volgende keer dat ik weer in Houston ben, ga ik het nog eens bezoeken. Ik heb nu enkel de tour (erg interessant) kunnen doen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"; een ritje door Amerika

Bericht door Loek »

We zijn weer een paar dagen verder. Toen we vanmorgen weer verder wilden rijden bleek de achterband dit keer helemaal leeg te zijn. Een goeie ochtend gymnastiek oefening om deze met het voetpompje weer op te pompen, maar het was wel duidelijk dat we hier niet verder mee konden rijden. Een snelle blik op internet vertelde ons dat onze banden leverancier (Big O Tires) een overeenkomst had met de hier in Houston aanwezige NTB. Deze bleek minder dan een kilometer van ons hotel af te zijn, dus zijn we daar eerst naartoe gereden. De man bij de helpdesk nam onze auto in ontvangst en beloofde het te repareren. Na een halfuurtje konden we het sleuteltje weer in ontvangst nemen. Het bleek een spijker te zijn, die ze hebben verwijderd en de band gerepareerd. Kosten: $0. Soms loont het de moeite wel om je banden te kopen bij een nationwide franchise :thumbup:

We wijzen de auto naar het westen richting Nederland Texas, waar we als rechtgeaarde Nederlander niet zomaar aan voorbij konden gaan. Het was echter net als Nederland Colorado zo Nederlands als McDonanld’s. Er was een molen, maar die was vanwege de pandemie gesloten. Het nabij gelegen hutje dat als visitor’s center moest dienen was gesloten voor renovatie, omdat er waarschijnlijk in deze tijden toch niemand op bezoek zou komen…

Afbeelding

We rijden weer verder richting Natchez waar we zullen overnachten in het Grand Hotel aan de Mississippi rivier. In eerste instantie zouden we hier niet meer dan een dag blijven, en dan weer in Tupulo een overnachting zoeken, maar het dorpje Natchez is wel leuk genoeg dat we besluiten er twee nachten door te brengen.

Afbeelding
Afbeelding


Natchez is een leuk dorp om doorheen te banjeren, met veel historie uit de 18e en 19e eeuw. Ondanks dat er veel was gesloten vanwege Covid, konden we er ons wel vermaken. Op Zaterdag hebben we ook een lange wandeling langs de Mississippi gemaakt. Veel vriendelijke mensen tegengekomen; iedereen zegt je gedag en maakt een praatje met je. Niet iedereen is even goed te verstaan met het zuidelijke accent…

Op zondag maken we een lange rit via de Natchez Trace naar Nashville. We besluiten deze rit van 444 miles in één dag te maken, want afgezien van de mooie rit is er onderweg geen bijzondere plek om de overnachten. De onderstaande foto van de weg is representatief voor de gehele Natchez Trace die er zo uitziet als je erop rijdt.

Afbeelding

Onderweg zijn er verschillende stops die je kunt maken, die punten van belangstelling belichten. Zo is er een Cypress bos waar deze bomen met hun voetjes in het water staan. Ook zijn er op plaatsen “Mounds” te zien; door Native American gemaakte kunstmatige heuvels waarvan sommige wel 2000 jaar oud zijn. Ze zijn vergelijkbaar met de heuvels die je ziet in Ierland bij Knowth en Dowth, een combinatie van graf en ceremoniële plek om hun religie te beoefenen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tegen de avond komen in een hevige regenbui aan in Brentwood, een plaats net buiten Nashville, waar we de nacht zullen doorbrengen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Coyote »

Leuke update weer Loek! :)

De foto van de Natchez Trace is ook precies hoe ik 'm mij herinner van mijn rit in 2011. Alweer 10 jaar geleden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 830
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Ing »

Leuk om te lezen Loek, jouw reisverslag. Mooie trip ook!! Ik herinner mij ook de Natchez Trace exact zo, wij zijn er maar af gegaan na 100 mijl, we vielen bijna in slaap haha.

Nog wat tips voor op de je route:
- Vergeet geen plantage te bezoeken. Ik vond de Laura Plantation erg indrukwekkend. Grotendeels buiten, dus hopelijk is dat open.
- Kom je nog langs Lynchburg Tennessee, hopelijk is Jack Daniels dan open?!
- Chattaanooga vond ik een verrassend mooie bestemming, wellicht kun je die nog kwijt in het rondje?

Veel plezier. Ik lees mee.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"; nieuwe kronkels in de route

Bericht door Loek »

VIa de Great Smokey Mountains en een deel van de Blue Ridge Parkway zijn we gisteren verder naar het oosten gereden. Maar door de omstandigheden met de brandstof pijplijn in het oosten van Amerika, zijn we genoodzaakt wat kronkels in ons “achtje” te leggen. Wij waren in Asheville NC aangekomen, maar konden daar nergens benzine krijgen. De volgende dag zijn we ten einde raad maar weer richting Tennessee gereden, waar we gelukkig in Johnson City nog één pomp vonden die alleen nog “premium” benzine verkocht. Een andere klant daar ging toch maar op zoek naar goedkopere normale benzine, maar wij waren daar blij mee aangezien onze auto die premium sowieso al nodig heeft.

Het was echter overduidelijk, verder rijden naar het oosten zou niet lukken. Dus gaan we maar naar het noorden; je moet tenslotte flexibel zijn. Vanmiddag zijn we in Lexington KY aangekomen, waar we een dag of 3 blijven en kijken hoe het een en ander zich ontwikkelt in het oosten van Amerika. Alleen de onderstaande foto van de regen onderweg, aangezien we voornamelijk kilometers/miles in de regen hebben afgelegd. We houden jullie op de hoogte.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Loek »

We zijn in Lexington KY neergestreken voor een aantal dagen. Gisteren hebben we de Buffalo Trace Bourbon distillery bezocht, een van mijn favorite Whiskey’s. Het ruikt bij zo’n distillery niet naar drank, maar meer naar een brood bakkerij. Dat komt door de ingrediënten tarwe en rogge die ook hier gebruikt worden om Bourbon te maken. Bourbon wordt voornamelijk gemaakt van mais, vermengd met tarwe of rogge om een unieke smaak te krijgen. Het gisten van de mengsel geeft dan de reuk van rijzend brood.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de late middag hebben we bij de Kroger Supermarkt naast het hotel boodschappen gedaan zodat we vanavond zelf kunnen koken. Soms wil je gewone kost hebben, en hier in het Staybridge Hotel hebben we een eigen keukentje waar we prima kunnen koken. Het wordt een varkenshaasje, met gekruide Parijse aardappeltjes met worteltjes en ijs als toetje. Het smaakt ons prima.

Op Vrijdag rijden we naar Richmond KY waar we Fort Boonesborough bezoeken, bekend van Daniel Boone die hier onder andere woonde rond 1775. Het een en ander van het leven aan de “Frontier” wordt hier leuk belicht. Verschillende mensen voeren de destijds benodigde ambachten uit, zoals spinnen, weven, houtbewerken, kaarsen en zeep maken en een smederij. Iedereen vertelt graag over hetgeen ze doen, maar de smid spant de kroon. De goeie man praat 100 km/uur en houdt niet meer op: je krijgt er geen woord tussen. Het bezoek is in ieder geval meer dan de moeite waard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen moeten we hier weer weg, en gaan we toch een poging doen om naar Athens GA te rijden. De brandstof schaarste is nog niet voorbij, maar we willen toch even bij mijn broer langs. We proberen onderweg zo vaak al het kan wel weer iets bij te tanken.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Loek »

Na de verjaardag van mijn broer, besloten we gezien het brandstoftekort in het oosten maar weer richting huis te gaan rijden. Het "achtje" lijkt nu helemaal nergens meer op; meer een platgeslagen strik. We gaan eerst maar naar Montgomery in Alabama, waar we hopelijk wat makkelijker kunnen tanken. We besluiten hier 2 nachten te blijven.

Het museum dat we willen bezoeken is dicht tot 1 uur, dus gaan we eerst even rondlopen Montgomery. We bezoeken de "First Whitehouse of the Confederacy", een van de voormalige residenties van Jefferson Davis. Verderop in Old Alabama Town wandelen we wat rond, en bewonderen de omgeving. In dit gedeelte van Montgomery heeft men geprobeerd wat van de oudere gebouwen te bewaren. Het is een leuk buurtje om rond te lopen.

Afbeelding

Montgomery was de lont in het kruit van de Civil Rights explosie van de 50's en 60's. In 1955 vond hier de Bus Boycott plaats nadat Rosa Parks op 1 December weigerde haar plaats in de bus op te geven aan een blanke passagier. Haar arrestatie werd geprotesteerd door middel van de Bus Boycott. Voornamelijk zwarte inwoners van Montgomery maakten gebruik van de busdienst in Montgomery en dit leidde tot een financiële klap voor de stad. Deze hele historie kun je ervaren in het Rosa Parks Museum in Montgomery

Afbeelding

De volgende dag checken we uit ons hotel en gaan naar het plaatsje Selma, ook een hoofdstuk uit de Civil Rights strijd. Selma was het startpunt van een tocht van Civil Right activisten naar Montgomery. De tocht voerde over de Edmund Pettus Bridge, een brug die was vernoemd naar een Ku Klux Klan leider. Op de brug werden de activisten hardhandig belaagd door politie en blanke apartheids voorstanders. Hierbij vielen vele gewonden en de dag werd bekend als "Bloody Sunday".

Afbeelding
Afbeelding

In Selma nemen we een ontbijt in een lokaal cafeetje, en laten de historie van deze plek even bezinken. Na de Civil Rights dosis die we al in Montgomery hadden ontvangen, was dit een goeie aanvulling. We zoeken op internet naar een plek om te overnachten. Het wordt Tupelo in Mississippi. Onderweg stoppen we in Moundville AL en bekijken de restanten van Mounds (heuvels) achtergelaten door Indianen van de Mississippian Cultuur. Ik wist niet dat deze indianen ook al aan metaalbewerking deden, en bekijk de mooie koperen objecten die bij opgravingen zijn gevonden. Er is hier een interessant museum gebouwd als onderdeel van FDR's New Deal projecten in de 30'er jaren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een overnachting in Motel 6 in Tupelo -het dieptepunt van kwaliteit van hotels deze reis- gaan we in een ruk naar Oklahoma City rijden. Het is een eind, maar we blijven twee nachten in OKC om deze stad te verkennen. Oklahoma City heeft een vreselijke tragedy moeten doorstaan met het opblazen van de Alfred P. Murrah gebouw door Timothy McVeigh en Terry Nichols. Op de plaats waar het gebouw heeft gestaan is nu een memorial. In het naastgelegen gebouw waar voor de explosie de "The Journal Record" krant was gevestigd, is nu een museum. Hier gaan we een indrukwekkende rondleiding volgen.

Afbeelding

Het museum is niet uit te leggen, je moet het zelf meemaken. Ik zal alleen dit zeggen, de manier waarop het is georganiseerd maakt het alsof je zelf bij deze gebeurtenis was. Het is onbegrijpelijk wat deze anarchisten bezielden om dit te doen.

Wij houden van wandelen, en het ontdekken van minder gebruikelijke routes. Deze vonden we in OKC in de vorm van de OKC Underground. Al in de 30'er jaren van de vorige eeuw wilde William Skirvin een tunnel verbinding tussen zijn hotels. Deze tunnel is in de loop der jaren uitgegroeid tot een doolhof van tunnels tussen de gebouwen in downtown Oklahoma City. Men is nu bezig ze te herstellen en er kunst in op te hangen. Wij hebben ze ook even bekeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We sluiten onze bezoek aan OKC af met een wandeling langs de Bricktown Canal, een kanaaltje dat door een ouder gedeelte van OKC loopt. Onderweg kom je beelden tegen die de Centennial Land Run uitbeelden uit de 19de eeuw.

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels zijn we weer thuis, want vanaf OKC besloten we in een dag weer naar Denver te rijden. Dit is welliswaar een afstand die vergelijkbaar is met Amsterdam - Praag, maar in de US kun je dit soort afstanden met weinig stress afleggen. De cruise control heeft het meeste werk gedaan. Wel moesten we door een paar zware regenbuien, waar naar later bleek ook een paar tornadoes in verstopt waren. Ons uiteindelijk doel, Jamestown VA, hebben we niet gehaald door de perikelen rond de Capitol Pipeline. Die proberen we een ander keertje wel. We vliegen dan naar Washington en huren daar wel een auto. Nu is het weer even fijn om thuis te zijn.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Loek »

De uiteindelijke gereden route zag er zo uit. Het was een achtje met aanhangsels. Totaal 5800 miles (ongeveer 9300 km).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk om te lezen Loek! Dit is toch heel anders dan het deel van de VS dat wij bezocht hebben, maar zeker niet minder interessant.
Jammer van de brandstofproblemen, maar ach, zo blijft er nog iets over voor een volgende keer. :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Coyote »

Leuk verslag weer Loek! :thumbup:

Veel herkenning. Jaren geleden in Oklahoma de memorial en het museum al eens bezocht, erg indrukwekkend.

Centennial Land Run in oktober 2019 ook bezocht, prachtig al die beelden!

De tunnels kende ik nog niet. Reden om Oklahoma City nog eens te bezoeken.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hulp met een "achtje"

Bericht door Loek »

Ik zie op het forum weleens de vraag voorbij komen hoeveel men kwijt is voor de vakantie. Gepke had alle goed bijgehouden, dus voor diegenen die geïnteresseerd zijn, voor 23 dagen waren dit de kosten:

- Overnachtingen: $2420, gemiddeld ongeveer $100/nacht
- Eten: $1336, gemiddeld $58/dag
- Benzine: $660, gemiddeld $28/dag. De auto reed gemiddeld over de hele rit ongeveer 28 mpg.
- Benzineprijs schommelde rond de $3.25/gallon voor premium. Regular was meestal 40-50 cent goedkoper.
- Andere (entree geld etc.): $221, ongeveer $10/dag.

Totaal bijna $4700. Wij hadden natuurlijk de eigen auto, dus geen huurauto kosten. Ook geen vliegreis kosten. :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer