Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
tgroenheyde
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2014, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Zoetermeer

Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door tgroenheyde »

Dit jaar gaat het reserveren van campings in de nationale parken een beetje anders. Vanaf een half uur voordat het reserveringsvenster van een bepaald park opengaat, kom je in een scherm in een wachtrij terecht. Je kunt dan niets meer doen. Niet inloggen, niet je data en gewenste camping etc invullen. Als de reservering open gaat, krijg je random een nummer toegewezen met een verwachte wachttijd. Als die voorbij is, word je doorgeleid naar de reserveringssite. Als je niet van tevoren ingelogd was en je gegevens had ingevoerd, kun je dat op dat moment nog doen en dan zien of er iets vrij is voor jouw datum. Dan kun je op zo’n plek op reserve klikken en gaat het daarna probleemloos. Dat gaat dus beter dan vorig jaar en je weet hoelang je moet wachten. Als je nog een 2e reservering wil maken, kom je onderaan de rij terecht. Na ruim 2 uur vandaag was die nog ruim 23.000 users voor Jasper.
Je kunt het beste met meerdere apparaten klaar zitten in de hoop op zo’n laag mogelijk nummer. Zeker als je in een park op verschillende campings wilt staan, zoals bijvoorbeeld in Banff NP, ben je met je 2e apparaat eerder aan de beurt dan onderaan de rij nadat je je eerste reservering afgehandeld hebt.
Veel succes.
Laatst gewijzigd door markro op 10 apr 2021, 03:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De topictitel voor de duidelijkheid aangepast.
Hartelijke groeten
Trudy
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ander systeem voor reserveringen Nationale parken

Bericht door Galapogos »

Ik was even in verwarring, tot ik af kon leiden dat je het over de nationale parken in Canada hebt. :lol:
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

Als mijn reis dit jaar door gaat dan gaat de volgende reis naar Canada. Ik had al eerder gekeken naar het reserveringssysteem en het viel mij op dat het niet per datum is (dus precies 6 maanden voor de datum dat je aankomt op een camping) maar per periode en dat er overlappen zijn. Dus stel (willekeurig voorbeeld) dat je wil reserveren voor een camping in Banff (van 11 - 13 juli) en ook in Waterton (14-15 juli) en het moment dat dit kan is gelijk (ik weet niet meer welke parken overlapten maar zag wel dat er overlap was), hoe doe je dat dan ? Voor de parken in Amerika zit je 11 januari klaar voor de camping in Banff en 14 juli voor de camping in Waterton maar als beide campings tegelijk hun reserveringsperiode open zetten voor deze periode, dan lukt dat natuurlijk niet.
En hoe zit dit met het nieuwe systeem (dat ik nog niet kende).
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door Galapogos »

Het is niet zo dat al die campings binnen een seconde vol zitten. Dat was in juli/augustus 2017 in ieder geval zeker niet het geval. Toen was er op de grote campings in Banff (Lake Louise Campground) en Jasper (Wapiti Campground en Whistler Campground) in ieder geval geen probleem, ook niet als je pas een paar weken na de openingsdatum van de reserveringen ging kijken. Er was nog genoeg vrij. Disclaimer: wij gingen met een tent, misschien dat het voor een rv anders is.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

Ik ga ook met een tent maar wat wordt dan bedoeld met: Na ruim 2 uur vandaag was die nog ruim 23.000 users voor Jasper.

Ik snapte die zin niet helemaal maar dacht dat het zoiets was als wachtenden voor u.
tgroenheyde
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2014, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Zoetermeer

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door tgroenheyde »

Ik vind het systeem voor de Amerikaanse campings, met uitzondering van Yosemite, veel fijner dan dat voor de nationale parken in Canada. Je kunt van tevoren zien wat er nog vrij is op de door jou gewenste datum. Voor de nationale parken van Canada ging dat andere jaren per park op een bepaalde dag in januari open voor de hele zomer. Dit jaar is het verschoven naar april. Met 23000 users bedoelde ik inderdaad wachtenden in de rij, die een nummer hadden gekregen. Waterton en Yoho gaan op hetzelfde moment a.s. dinsdag open voor reservering. Je kunt dan het beste met 2 laptops oid je aanmelden, ruim een half uur van tevoren, anders kom je na het maken. An een reservering voor het ene park weer onderaan de wachtrij terecht. Ik denk dat het voor een tent makkelijker zal zijn om te reserveren omdat er misschien minder gegadigden zijn. Je zou eens kunnen kijken hoe het nu is voor Jasper , dat afgelopen vrijdag gereserveerd kon worden.
Voor de provinciale parken geldt het Amerikaanse systeem, voor die in Alberta 90 dagen van tevoren en die in BC normaal 4 maanden van tevoren, maar dit jaar 2 maanden van tevoren, maar dit jaar alleen voor inwoners van BC tot en met 7 juli, andere Canadezen en buitenlanders mogen pas na 7 juli reserveren.
Veel succes en hopelijk een hele mooie vakantie
Hartelijke groeten
Trudy
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

Ik ga niet dit jaar maar ben wel nu al aan het kijken hoe het werkt.

Ik heb begrepen dat je een account moet aanmaken. Bedoel jij dan 2 apparaten maar hetzelfde account, kan dat? Kun je in dat geval ook 2 schermen op 1 apparaat open hebben staan (zoals je dat ook bij Yosemite doet)? Of moet je ook 2 verschillende accounts hebben.
Het is inderdaad zo dat voor de camping in Yoho en Waterton op het zelfde tijdstip (13 april 16:00) gereserveerd moet worden. Niet handig.
Maar als je ook nog 23.000 concurrenten hebt dan is dat toch niet te doen.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

Overigens is bij Whistlers (Jasper) nu al alles vol voor augustus. Dus die 23.000 waren net te veel ;-)
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door ClaireVHaut »

ik geloof niet dat ik je begrijp.

Als ik naar het reserveren ga van een camping dan gaat het net als voorheen. Ik kies park,kies mijn data, mijn soort kampeermiddel en dan komt er een lijst van beschikbare plekken tevoorschijn..

Ik snap niet wat je bedoelt met 23000 users ?
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

@tgroenheyde Hier zelfde vraag. Heb net de site uitgebreid bekeken want wil het dinsdag even uitproberen maar vind geen nieuwe wijze van reserveren. Volgens mij stond deze uitleg er een paar maanden geleden ook al.
Ook vind ik niet jouw opmerking dat je een half uur van te voren ingelogd moet zijn.
Kun je de link melden waar dat staat? Misschien snap ik het dan ook beter.
Dank je!
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

ClaireVHaut schreef:
11 apr 2021, 11:08
Als ik naar het reserveren ga van een camping dan gaat het net als voorheen. Ik kies park,kies mijn data, mijn soort kampeermiddel en dan komt er een lijst van beschikbare plekken tevoorschijn..
Heb jij dat ook bij Whistlers? Want als ik daar op de kalender zoek is zowel juli als augustus helemaal vol.
tgroenheyde
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2014, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Zoetermeer

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door tgroenheyde »

ClaireVHaut schreef:
11 apr 2021, 11:08
ik geloof niet dat ik je begrijp.

Als ik naar het reserveren ga van een camping dan gaat het net als voorheen. Ik kies park,kies mijn data, mijn soort kampeermiddel en dan komt er een lijst van beschikbare plekken tevoorschijn..

Ik snap niet wat je bedoelt met 23000 users ?
23000 users waren 23000 wachtenden in de wachtrij . Het klopt dat het er precies hetzelfde uitziet als voorheen, maar vanaf ca een half uur voor het reserveringsvenster voor een bepaald park opengaat, kom je in een wachtrij terecht. Je kunt dan even niets behalve wachten, je kunt ook niet meer gewoon op de reserveringssite met campingplattegronden etc kijken. Op het moment dat de reservering opengaat, krijg je willekeurig een nummer toegewezen met ongeveer een wachttijd tot je aan de beurt bent. Pas als je aan de beurt bent, kun je een plek reserveren. Je moet dus geluk hebben met het aan jou toegekende nummer, hoe lager hoe meer keus in plekken. Voordeel is dat nu de website niet vastloopt zoals vorig jaar bijvoorbeeld bij Banff reserveringsdag. Als alle wachtenden geholpen zijn, bij Jasper was dat pas na circa 5 uur, kom je weer gewoon op de reserveringssite terecht en dan zijn er misschien ook nog plekken beschikbaar.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Hartelijke groeten
Trudy
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door Galapogos »

RuthdeLange schreef:
11 apr 2021, 11:36
Heb jij dat ook bij Whistlers? Want als ik daar op de kalender zoek is zowel juli als augustus helemaal vol.
Volgens https://www.pc.gc.ca/en/voyage-travel/reserve kun je Whistlers nog niet reserveren. ‘Check back in June’ staat er bij. Zal te maken hebben met de renovatie die dit jaar wordt afgerond.

Wapiti kun je al wel reserveren, en daar is ook nog plek in juli/augustus. Wil je per sé naar Whistlers? Wij hebben in 2017 op Wapiti gestaan en vonden dat een prettige camping.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

Maar hij staat wel onder de reserverings-launchday van 9 april...

Ik hoef op dit moment gelukkig nog niets te reserveren maar wilde a.s. dinsdag oefenen.
En ik snap dus niet precies welke wijzigingen er nu zijn. Volgens het bericht van @tgroenheyde is er een nieuw systeem maar vind de informatie uit het Forumbericht niet terug op de site. Vandaar mijn vraag.

Ik zag dat bij Wapiti nog wel sites vrij zijn maar ook wel vreemde info op de kalender. Ik heb geen criteria aangegeven en kijk dus vrij op de kalender van juli maar sommige dagen zijn available, sommige dagen unavailable maar sommige dagen staat er: does not match criteria / non-reservable. Ik heb het dus niet over specifieke sites maar over dagen. En het is niet zo dat standaard bepaalde dagen in de week non-reservable zijn dus snap het niet helemaal.
jammer dat dit niet net zo'n helder systeem is als recreation.gov. daar kun je ook verschillende schermen tegelijk open hebben staan zodat je meerdere sites kunt proberen als dat nodig is.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

tgroenheyde schreef:
11 apr 2021, 12:14
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Ik zie nu pas dit bericht. Deels duidelijk maar wat ik nog niet snap: kun je op verschillende apparaten met hetzelfde account inloggen of heb je dan een ander account nodig.
En als er 2 campings zijn op hetzelfde tijdstip dan heb je dus minstens 4 apparaten nodig om 2 kansen te hebben. Of het moet met verschillende schermen kunnen maar snap nog niet hoe dan omdat je niet al van te voren een site kunt kiezen als ik jou goed begrijp.

Overigens snap ik niet dat als er 23.000 wachtenden zijn, hoe je dan nog een plek kunt vinden. Zoveel campingsites zijn er toch niet.
tgroenheyde
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2014, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Zoetermeer

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door tgroenheyde »

Het is handig om meer dan 1 apparaat te hebben, want dan krijg je verschillende nummers, dus meer kansen. Je hoeft denk ik geen 2 accounts te hebben, want de kans dat ongeveer gelijktijdig je verschillende nummers aan de beurt zijn, lijkt me niet zo groot. Je handelt dus eerst 1 reservering af en wacht dan op je volgende nummer. Als je op 1 apparaat werkt, kom je na je reservering automatisch onderaan de wachtrij terecht en dan zijn er dus al veel wachtenden voor je. Je kunt ook nog inloggen als je aan de beurt bent, maar moet dan nog alles invullen en dat scheelt tijd.
Ja, dat hoge aantal wachtenden komt denk ik omdat mensen op dezelfde tijd op dezelfde plek willen zijn en de plaats dan al bezet is, maar dat zien ze pas als ze aan de beurt zijn.
Dus ik ben nog steeds voorstander van het Amerikaanse systeem, waar je van tevoren kunt zien wat er vrij is. Verschillende tabbladen in het Canadese systeem schijnen hetzelfde nummer in de wachtrij te krijgen zag op het forum van womo-abenteur.de . Daar is ook heel veel informatie te vinden, een forum en via een tabblad womo abenteur map, kun je zoeken op parknaam en dan via een kaart heel veel informatie vinden over campings van Duitse kampeerders
Hartelijke groeten
Trudy
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

Wat mij opvalt op de Duitse website die jij noemt is dat zij het hebben over 17:00. Maar MDT 8:00 is in Nl en Duitsland toch 16:00...
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door Galapogos »

8:00 MDT/MST is afhankelijk van de dag van het jaar 15.00 uur of 16.00 uur in Nederland, nooit 17.00 uur. Het is niet het hele jaar hetzelfde omdat zomertijd/wintertijd in Canada en de VS op andere dagen in gaat dat in Nederland.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door RuthdeLange »

De berichtjes op die website zijn van afgelopen week en dit weekend en zij hebben het afgelopen week al uitgeprobeerd (gereserveerd) en hebben het dus over 17:00. .... Intussen nog meer berichten gelezen en sommigen hebben het over 17:00, anderen half 4, anderen 16:00 (moment dat de website open ging en men in de wartechlange ;-) terecht kwam...)

Ik begrijp ook nog steeds niet hoe je kunt checken welke sites beschikbaar zijn want als je wil boeken (en volgens die Duitse website moet je al je gegevens invullen + data en de gewenste site) moet je al een site kiezen en dan op reserve klikken en dan zou je in een wachtrij komen.
Maar je mag daarna niet meer ergens op klikken of verversen anders kom je weer opnieuw onderaan de wachtrij.
Echter als 1 van de wachtenden voor jou precies jouw site heeft gekozen, hoe kun je dan iets anders boeken want als je een andere site kiest moet je weer onderaan beginnen schreef iemand.
Ik snap er helemaal niets van.
tgroenheyde
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2014, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Zoetermeer

Re: Ander systeem voor reserveringen nationale parken in Canada.

Bericht door tgroenheyde »

Voor Glacier, vorige week dinsdag, was het 8 a.m. PDT, dat is 17.00 uur Nederlandse en Duitse tijd. Onder Parks Canada reservations, kun je per provincie en per park zien wanneer je kunt reserveren, voor sommige parken in BC staat er PDT en bij de meeste MDT, dus dat moet je even goed bekijken en ik test via internet dan even wat dat voor Nederland betekent op dat moment. Ik merk nu dat je wel op een of andere plek moet klikken op reserve om in de wachtrij te komen. Als je pas op reserve klikt of probeert op de reserveringssite te komen nadat het venster om bijvoorbeeld 4 uur Nederlandse tijd geopend is, kom je meteen onderaan de lijst terecht en doe je niet meer mee met de random nummer toewijzing, maar dat is logisch natuurlijk.
Je kunt een favoriete site aangeven linksonder en dan op reserve klikken als je aan de beurt bent, maar rechts kun je op availibility list of map klikken en kijken wat er nog vrij is. Dan kun je daar alsnog kiezen, zonder onderaan de wachtrij te moeten beginnen. Als je in de wachtrij staat voordat je een nummer gekregen hebt of nadat je een nummer gekregen hebt, moet je niet op verversen klikken, dat staat daar duidelijk aangegeven, want dan kom je onderaan de rij te staan.
Voor jou is het toch om te oefenen dit jaar, dus je hoeft nergens bang voor te zijn toch? Het is echt wel duidelijk als je het gaat proberen.
Laatst gewijzigd door tgroenheyde op 12 apr 2021, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groeten
Trudy
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer