Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
tnc0503
Amerikafan
Berichten: 187
Lid geworden op: 30 aug 2011, 11:14

Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door tnc0503 »

Hallo allen,

We hopen in de zomer van 2021 naar Canada te kunnen reizen (met camper van Vancouver naar Calgary). We hebben relatief veel tijd gereserveerd voor Jasper en Banff, omdat we van wandelen houden. Maar nu hoorde ik van een collega dat wandelen in deze parken onbegonnen werk is, omdat er teveel beren zijn en het daardoor onveilig is, of wandelpaden zijn afgesloten. Is dat ook jullie ervaring? Dat zou namelijk betekenen dat we daar niet of nauwelijks kunnen wandelen en daar dus minder tijd nodig hebben. In dat geval pas ik de planning aan.

Claudia
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door mtl »

Je kan prima wandelen zolang je binnen de gemarkeerde paden blijft.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door Martin & Marianne »

Volg de tips van de parken op. Op de site van Banff lees ik het volgende:

Always carry bear spray, ensure it is accessible, and know how to use it before heading out. Bear spray is available at the Banff Visitor Centre, 224 Banff Avenue, and retail outlets in the town of Banff.
Make noise. Being quiet puts you at risk for sudden wildlife encounters. Be alert through shrubby areas and when approaching blind corners. Travel in tight groups and always be aware of your surroundings.
Bron: https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/ab/banff/ ... nee-hiking

Dit zijn de normale voorzorgsmaatregelen zoals die ook in bijvoorbeeld Yellwostone worden geadviseerd. Ik heb geen ervaring et Canada maar in parken als Yellowstone worden delen afgezet als de kans op een bear encounter groot is. Ik kan me voorstellen dat dat ook in Jasper en Banff kan gebeuren. Ik zou zeker eerst langs een visitor center gaan.

Marianne
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door BonnyR »

Zeker geen onbegonnen werk. :) wij zijn ook in Canada in meerdere parken geweest. Bear spray nooit gekocht. Als je er niet goed mee om kan omgaan haal je je meer ellende op de hals heb ik wel gehoord. Onze kinderen hadden een soort klik klak rammel auto beren dingen, waar ze constant herrie mee maakten. Soms komen beren op campings, maar daar wordt erg alert op gereageerd dmv waarschuwingen en inderdaad soms sluiten van wandelpaden. Op onze camping kwam ooit een beer, die werd doodgeschoten ( gelukkig waren we net weg) deze was meerdere malen op een andere plek uitgezet, maar bleef weer terugkomen. Meestal als je op vakantie gaat met de idee, nu gaan we beren zien, zie je niets.... :lol: Vorig jaar liepen er 3 grizzlies over de camping, maar wij hebben niets gezien.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
FerryM
Amerikakenner
Berichten: 465
Lid geworden op: 19 okt 2008, 14:47
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door FerryM »

Heb honderden km's gewandeld tussen grizzlies, zwarte beren, bizons en wolven. Zonder problemen.

Denk 2x bijna verrast door een grizzly, heb gelukkig altijd bear spray bij de hand. Dat is met grizzlies je enige redding, mits je het goed weet te gebruiken. Altijd beter om een ontmoeting te voorkomen, zie daarvoor mijn website en de ervaringen die ik heb verzameld.

1. maak kenbaar dat je eraan komt: klap in je handen, zing
2. lees het landschap: herken waar veel beren zijn (let op berenpoep, voedsel als bessen, overgang bos/bergweide)
3. blijf op de gemarkeerde paden

http://ferrymarquart.eu/Canada%202005/r ... g)wandelen

Gr Ferry
Laatst gewijzigd door FerryM op 29 dec 2020, 21:26, 5 keer totaal gewijzigd.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door tomhster »

De populaire trails worden wel dusdanig in de gaten gehouden dat je daar niet zomaar onverwacht tegen een beer aanloopt. Ga je wat verder de rustiger routes volgen win dan advies in en neem je voorzorgsmaatregelen.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door michelly »

Ik meen me te herinneren dat je sommige trails met minimaal 3 of 4 personen moet doen. Je kunt je natuurlijk altijd aansluiten bij medewandelaars maar wij kozen er een paar jaar geleden voor om die trails niet te doen. Er blijft dan nog ruim genoeg keuze over om vele dagen te vullen. Wij hebben ook altijd bearspray bij als we in berengebied gaan wandelen.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door goldenhills »

Wij hebben hele mooie wandelingen gemaakt in dat gebied, met z'n tweeen. Sommige routes waren druk, op andere zagen we letterlijk niemand. Inderdaad bear spray meenemen en een beetje opletten. We hebben 1 wandeling niet gedaan omdat je daar op dat moment met een groep van minimaal 4 personen moest lopen. Het leek er op dat de rangers goed in de gaten hielden waar de grizzlies zaten. Maar wij hebben ze de hele vakantie niet gezien... Wel pika's, eekhoorns, geiten, herten, elanden, caribou, etc. Echt een aanrader, het is een fantastisch wandelgebied.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door Ruud2004 »

Hoop goede tips al, maar als je een Bearspray hebt gekocht (en niet hebt gebruikt), spuit die aan het einde van je vakantie op een stil plekje eens leeg. Voor een volgende keer best handig als je weet hoe dat gaat en dat het bereik van zo'n spray niet zo geweldig is. Daarna kan je die lege bus ook wat makkelijker kwijt. Meenemen naar Nederland is geen optie!
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door jess85 »

Die parken zijn prachtig om te wandelen.
Onze favoriete regio qinds we er in 2019 voor de 2de keer waren. Zeker ook Yoho bezoeken en als je geluk hebt reserveren voor lake o hara (die nu wel met loterij werkt).

Wij hebben heel wat hikes gedaan in die parken, waarvan er heel wat in onze top 10 zitten. De blogs ervan kan je terugvinden op onze website. Net als een lijst van al onze hikes met onze rating erbij.
Www.tj2travel.com.

Qua beren: wij kochten wel steeds een bearspray. Kost je zo een 30 eur als ik mij niet vergis. Maar je voelt je toch veiliger als je alleen wandelt. De periode speelt ook wel een rol. In september kwamen wij nooit beren tegen op onze hikes. In juni/juli is die kans al heel wat groter. We kochten onze eerste bearspray toen we een rondje noordwesten deden en brachten die terug mee naar belgie (niet wetende en beseffende dat dit eigenlijk niet mee mocht. Nooit meer gedaan ook. Maar gelukkig geen problemen gehad. Ligt hier nu in onze schuif als souvenir)
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door BonnyR »

Ik vond nog informatie gebruik en aankoop van beren spray in Canada.
https://opvakantienaarcanada.nl/bear-sp ... egels/amp/
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
tnc0503
Amerikafan
Berichten: 187
Lid geworden op: 30 aug 2011, 11:14

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door tnc0503 »

Bedankt allen voor jullie reacties en tips. Heel handig! We laten de planning zoals die is en gaan goed voorbereid mooie wandelingen maken!
Claudia
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door ClaireVHaut »

tnc0503 schreef:
29 dec 2020, 15:40
Hallo allen,

We hopen in de zomer van 2021 naar Canada te kunnen reizen (met camper van Vancouver naar Calgary). We hebben relatief veel tijd gereserveerd voor Jasper en Banff, omdat we van wandelen houden. Maar nu hoorde ik van een collega dat wandelen in deze parken onbegonnen werk is, omdat er teveel beren zijn en het daardoor onveilig is, of wandelpaden zijn afgesloten. Is dat ook jullie ervaring? Dat zou namelijk betekenen dat we daar niet of nauwelijks kunnen wandelen en daar dus minder tijd nodig hebben. In dat geval pas ik de planning aan.

Claudia
Ik was er ook hoogzomer.. en heerlijk gewandeld hoor.. Bearspray mee en lekker lopen. Wij hebben 0 beren gezien, wel waarschuwingen dat ze gezien waren (ook op campgrounds) maar 0 gezien zelf. Wij zijn 1 x teruggelopen tijdens het wandelen omdat we het te stil vonden en er verse poep lag. Vonden we net even te spannend. Maar verder ?

Geen probleem
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door ClaireVHaut »

Ruud2004 schreef:
30 dec 2020, 13:53
Hoop goede tips al, maar als je een Bearspray hebt gekocht (en niet hebt gebruikt), spuit die aan het einde van je vakantie op een stil plekje eens leeg. Voor een volgende keer best handig als je weet hoe dat gaat en dat het bereik van zo'n spray niet zo geweldig is. Daarna kan je die lege bus ook wat makkelijker kwijt. Meenemen naar Nederland is geen optie!
Dat zou ik niet snel doen.. Is toch pepperspray.. Beetje wind en je bent de pineut. Wij kregen een keurige instructie bij aankoop en hebben hemd doorverkocht aan andere NL, overdracht op luchthaven ;)
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door Ruud2004 »

Een "gebruikte" (dwz verzegeling verbroken) bearspray kopen?, dat zou ik dus weer niet doen en iedereen afraden. Los van het geleur, je weet/kan als koper dan niet zien of de spray al is gebruikt. En dat leegspuiten valt wel mee hoor, even opletten waar de wind vandaan komt en klaar. Het is voor een volgende reis naar Bearcountry goed om te ervaren hoe die spray (duur en reikwijdte) werkt. Viel mij erg tegen trouwens...
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door ClaireVHaut »

Ruud2004 schreef:
06 jan 2021, 11:31
Een "gebruikte" (dwz verzegeling verbroken) bearspray kopen?, dat zou ik dus weer niet doen en iedereen afraden. Los van het geleur, je weet/kan als koper dan niet zien of de spray al is gebruikt. En dat leegspuiten valt wel mee hoor, even opletten waar de wind vandaan komt en klaar. Het is voor een volgende reis naar Bearcountry goed om te ervaren hoe die spray (duur en reikwijdte) werkt. Viel mij erg tegen trouwens...

Gebruikte ? Huh ? Waar lees je dat ? Hij is natuurlijk niet gebruikt en is uiteraard verzegeld.. Die verbreek je pas als je hem gebruikt.

De uitleg die wij kregen was heel duidelijk. Gebruiken als last resort en als de beer op een meter of 4/5 max. is, anders 0 effect. De spray haalt geen tientallen meters.. Spuiten en langzaam naar achter lopen.. en bidden (dat was wat de man zei ;) )
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door Ruud2004 »

Bearsprays zijn bij aankoop bij het spuitstuk "verzegeld' met een Tie-rap, welke je verwijderd als je gaat wandelen. De spray is dan klaar voor gebruik, je hoeft alleen de beveiligingsclip nog maar weg te drukken. Je gaat toch niet wandelen met die tie-rap nog over de vergrendeling? In voorkomend geval heb je mogelijk geen tijd meer om die tie-rap door te knippen. Geen tie-rap meer aanwezig is niet kopen.

Ik geloof best dat die man het jullie goed heeft uitgelegd, maar de ervaring om met die bus een keer te hebben gesprayd is zoveel meer waard.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door Galapogos »

Ik zou mijn in Canada gekochte bear spray niet zomaar verkopen aan iemand anders, verzegeld of niet. Bij de aanschaf ervan (in 2017) hebben we onszelf moeten legitimeren en werden onze persoonsgegevens genoteerd, in combinatie met de serienummers van de bear spray. Ik zou niet graag hebben dat iemand anders rondloopt met bear spray die op mijn naam staat geregistreerd.

Voor in de VS gekochte bear spray ligt het anders. Daar heb ik me tot dusverre nog niet voor hoeven legitimeren.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door jojostravelusa »

Volgens mij kun je niet gebruikte bearspray inleveren in de visitor centers van de national en/of provincial parks. Je krijgt er dan niets voor terug.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wandelen in Jasper en Banff met beren?

Bericht door Galapogos »

Dat klopt inderdaad. Wij hebben die van ons ingeleverd bij het visitor center van Banff.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer