Schade huurauto in Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Schade huurauto in Canada

Bericht door Bibu »

Ik hoop dat iemand hier advies heeft. Allereerst de situatie. Wij hebben vorig jaar juni een auto gehoord op Toronto airport (via drive-canada.de). Wij hebben de uitgebreide dekking bij drive-canada afgesloten, inclusief terugbetaling van het eigen risico. Op een paar 100 meter van het vliegveld is er iemand achter op onze auto ingereden. De politie is erbij gekomen en heeft alle gegevens van beide partijen genoteerd. Onze auto was total loss en moest weggesleept worden. Wij zijn toen weer teruggebracht naar de verhuurder op het vliegveld. Wij hebben daar uitgelegd wat er gebeurd is (en het kaartje van de politie met een casenummer aan het hoofd van Alamo overhandigt). Wij hebben gevraagd wat wij nu moesten doen. Hij gaf aan dat zij verder alles afhandelen en dat wij gewoon konden beginnen met onze vakantie (in een nieuwe auto) en dat als wij terug waren in Nederland, wij alleen nog aan drive-canada moesten doorgeven dat wij een ongeluk hadden gehad. Ondertussen hadden wij drive-canada al meerdere keren telefonisch geprobeerd te bellen, maar daar werd niet opgenomen. Ook het noodnummer werd niet opgenomen. Wij zijn toen met een nieuwe auto gestart aan onze rondreis.

Na terugkomt in Nederland heb ik contact opgenomen met drive-canada een aangegeven wat er gebeurd is. Ook heb ik gevraagd om ons eigen risico terug te krijgen (500 Canadese Dollar). Zij gaven aan dat wij geen geld terug krijgen, omdat wij niets gemeld hebben aan Alamo. Ik heb daarop gereageerd dat wij het natuurlijk aan Alamo gemeld hebben (en dat wij zelfs een formulier van Alamo hebben meegekregen met daarop de info wat er gebeurd is. Dit formulier had ik trouwens ook al meegestuurd naar drive-canada). Vervolgens gaf drive-canada weer aan dat ik geen geld terug kreeg, omdat ik niet gemeld had dat er een andere bestuurder bij betrokken was. Ook dit heb ik direct weerlegd, want ook dat stond op het formulier van Alamo. Volgende mail van drive-canada was dat er geen info bekend is van de andere bestuurder en ik daardoor het eigen risico niet terug krijgt. Ik heb toen contact opgenomen met de politieagent die destijds ter plaatse was en hij gaf aan dat met het case nummer wat hij ons gegeven had, de verzekering van Alamo alle info op kan vragen. En dat verhuurbedrijven dat ook altijd doen. Dit nummer hebben wij ook aan Alamo gegeven. Dus ook dit nogmaals aan drive-canada doorgegeven. Daarna bleef het weer meerdere weken stil en heb ik zelf maar weer gevraagd wanneer ik het eigen risico terug krijg. Het laatste bericht wat ik nu van drive-canada heb gekregen, is dat Alamo nog niet klaar is met de verzekeringspartijen en dat ik tot die tijd het geld niet terug krijg, omdat ik het geld misschien van Alamo krijg, als zij dit terugkrijgen van de verzekering van de andere bestuurder.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen om het geld terug te krijgen. Moet ik nu rustig afwachten of ik de 500 Canadese dollar ooit terugkrijg van Alamo (we zijn ondertussen 8 maanden verder, hoe lang gaat dit nog duren)? Moet ik zelf contact opnemen met Alamo om het geld terug te vragen? Of hoort drive-canada mij dit gewoon te vergoeden, aangezien ik bij hun de terugbetaling van het eigen risico heb afgesloten.
Ik hoop dat iemand advies heeft, want wij weten nu echt niet meer hoe we het geld terug moeten krijgen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door roelb »

Allereerst: Alamo heeft hier niets mee te maken. Jij huurt daar een auto en daar hoort in Canada een eigen risico bij. Die brengen ze jou in rekening.

Maar je hebt bij een derde partij dus een verzekering gesloten die dat eigen risico zou dekken. Daar moet je dus zijn. Dat is in jouw geval het bedrijf achter drive-canada.de, dus:
Flamingo Company Fernreisen GmbH
Mariendorfer Damm 26
12109 Berlin, Germany
Ik neem aan dat er ergens voorwaarden zijn van die dekking die zij verlenen. Over het algemeen sluiten autoverhuurders dit soort dekkingen bij derden en ontvang je de polis op het moment dat de overeenkomst tot stand komt. Zo werken rentalcars en consorten in ieder geval. Lees die polis dus goed door. Als jij van mening bent dat die dekking van toepassing is op deze situatie dan stel je dat schriftelijk, geef je in je schrijven ook aan waarop je dat baseert (refereer dus aan de polis en onderbouw stapsgewijs waarom de situatie gedekt is). Vorder vervolgens in dat schrijven onmiddelijke betaling van de premie en stel dat je, indien betaling uitblijft, juridische stappen onderneemt en daarbij de vordering zult verhogen met proceskosten.

Betalen ze niet, dan moet je ook je tanden laten zien en naar de rechter stappen. Omdat het in dit geval gaat om een bedrijf in een andere EU lidstaat kun je gebruik maken van de EU small claims procedure. Kost een paar tientjes en de procedure wordt vervolgens schriftelijk gevoerd. Let op: je hebt een dispuut met de verzekeraar, dus als Flamingo Fernreisen jou een polis van een verzekeraar heeft verkocht is het die verzekeraar waar je tegen zult moeten procederen.

Zorg er wel voor dat je vordering juridisch sluitend is. Wellicht is het verstandig een jurist in te schakelen om deze zaken op papier te zetten.
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door Bibu »

Bedankt voor je berichtje.

Ik heb al meerdere keren naar drive-canada gemaild dat ik niets te maken heb met Alamo. Dat ik dit bij drive-canada heb afgesloten en niet bij Alamo. Maar op een of andere manier reageren ze daar niet op. Laatste stand is dus dat ze zeggen dag ik het eigen risico van Alamo terug krijg, omdat de andere bestuurder op ons in ingereden. Maar dat ze bij Alamo nog bezig zijn met de verzekeringen en uitzoeken e.d. Maar hoe lang duurt dat uitzoeken....
Ik heb de laatste keer al aangegeven dat ik een advocaat inschakel als ze het geld niet terugbetalen. En dat ik dan de kosten van de advocaat op ze zal verhalen. Maar daar waren ze denk ik niet van onder de indruk, want daar hebben ze niets over gezegd.
Ik zal nog even de voorwaarden van de verzekering erbij pakken en dan even kijken of ik het uit handen ga geven.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door knaapje »

Als ik dit zo lees dan denk ik dat het probleem zit in de verhaalsschade.
Is de tegenpartij schuldig dan zal Alamo (of diens verzekeraar) de complete schade verhalen op de tegenparti en vervolgens je ER aan je doorbetalen. Ben je zelf schuldig dan wordt je ER betaald uit de aanvullende verzekering.
Al of niet terecht wordt hier met de schuldvraag gespeeld en tot nu toe niet uitbetaald.

Heb dit ondervonden toen zijn zoon in de UK schade aan een huurauto kreeg en het bedrag op zijn creditcard belast werd en vervolgens via de broker weer terugbetaald. Hij kon dus toen naar ik meen 1000 pond een paar maanden voorschieten.

Dit is ook een van de oorzaken dat men vaak onterecht extra verzekeringen aangesmeerd krijgt. De agent aan de balie kan niet zien, dat je via de broker al een extra verzekering hebt.

Voor mij reden om of alleen rechtstreeks bij de verhuurder of bij een broker die alle verzekeringen bij de verhuurder onderbrengt te huren.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door roelb »

Volgens mij brengen verhuurders de excess/deductible altijd in rekening, ongeacht wie er schuld heeft. Maar ik kan online niet de T&C's van Alamo Canada vinden, dus kan daar ook geen uitspraak over doen. Maar goed, hoe het ook zit, ook drive-canada.de is voor jou vermoedelijk in deze geen partij, zij hebben je slechts een polis van een verzekeraar verkocht. Daar zul je dus in eerste instantie moeten aankloppen.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door knaapje »

......….Volgens mij brengen verhuurders de excess/deductible altijd in rekening, ongeacht wie er schuld heeft...……..

Als je complete verzekering incl deductable rechtstreeks bij de verhuurder in ondergebracht volgens mij niet.

Er zijn hier op het forum vast mensen die daar (helaas)er ervaring mee hebben.
Ik herinner mij dat bijv. Njit een hert op zijn auto kreeg.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door roelb »

Dit gaat over Canada, niet over de US. In Canada hanteren alle grote verhuurders een excess/deductible van $500 op de CDW. Dit in tegenstelling tot de USA, waar dit $0 is. Volgens mij ben je die gewoon altijd kwijt bij een schadegeval, ongeacht wie schuld heeft.

In dit geval is er, voorzover ik uit het verhaal van de OP opmaak, sprake van een externe aanvullende dekking via de broker. En die wil niet uitkeren.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door knaapje »

Van de site van Alamo.nl

Noord-Amerika
In de USA bestaat er geen eigen risico. U kunt en hoeft uzelf hier dus ook niet voor te verzekeren. In Canada bedraagt het eigen risico CA$ 1500,-.
…………..
No-Risk Garantie
Heeft u te maken met een eigen risico? Dan kunt u ook gebruikmaken van de No-Risk Garantie die wordt u aangeboden door Target Travel Services. U kunt bij uw boeking aangeven of u hier van gebruik wilt maken. Met de No-Risk garantie koopt u het eigen risico af, tot een maximum van EUR 1.500,-. Dit product is niet bekend bij de verhuurder dus zij zullen u er ter plaatse op wijzen dat u niet verzekerd bent. U hoeft ter plaatse geen extra verzekering af te sluiten want u bent immers via onze No-Risk Garantie verzekerd. Wel moet u er rekening mee houden dat het bedrag van de borg wordt ingehouden op uw creditcard. Kiest u er voor toch een lokale verzekering extra af te sluiten dan komt u niet in aanmerking voor teruggave van de kosten doordat u dubbel verzekerd bent.

https://www.alamo.nl/service/uw-huuraut ... verzekerd/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door roelb »

Alamo.nl heeft /niets/ met Alamo te maken. Het is een website van een Nederlands reisbureau. En de informatie die ze geven is ook onjuist. Het was altijd $500, maar ik zie op de website van Alamo canada, als je een reservering maakt, dat er een deductible van CAD800 (dus ca US$590) geldt. Maar de exacte tekst van de huurovereenkomst kun je helaas niet online inzien.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door Coyote »

Wat ik een beetje apart vind in bovenstaand verhaal: uit je polis zou op te maken moeten zijn bij wie jij je moet melden in geval van schade. Dat zou drive-canada.de toch eenvoudig moeten kunnen aangeven? Dat je je in eerste instantie bij hen meldt lijkt mij begrijpelijk.

Als zij dat zelf zijn klinkt het heel erg alsof ze zich er vanaf willen maken.

Wat staat er precies in de polis in geval van schade?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door Bibu »

Nog even wat aanvulling. Ik heb het inderdaad gemeld bij drive-canada. En die hebben me doorverwezen/doorgestuurd naar FTI Touristik. Alamo Canada zei inderdaad dat het eigen risico altijd betaald moet worden (ook al is het ongeluk niet je schuld). FTI geeft nu aan dat zij alleen het bedrag vergoeden, wat na terugbetaling door de derde partij door mij betaald moet worden. Zoals ik het begrijp, gaat FTI er vanuit dat ik nog een deel (of het hele bedrag) van Alamo terug krijg, als de verzekeringen er samen uit zijn gekomen. Pas als daar uitsluitsel over is, krijg ik een eventueel resterend bedrag nog van FTI vergoed.
Ik ben bang dat er niets anders op zit, dan wachten tot de verzekeringen een beslissing nemen. Gelukkig is het geen enorm bedrag (in euro's volgens mij iets van 350), maar het is wel vervelend dat wij dit nu 8 maanden geleden hebben moeten betalen en het nog steeds niet terug hebben. Het zure is dat wij het eigenlijk goed geregeld hebben (het meest uitgebreide pakket bij drive-canada genomen) en ook nog eens niet schuldig zijn aan het ongeluk, maar nu dus wel maar moeten afwachten.
In de papieren staat trouwens dat je bij schade met een andere partij de politie moet laten komen (hebben we gedaan) en het aan de verhuurder moet doorgeven (aan Alamo hebben we het natuurlijk direct doorgegeven, maar drive-canada konden we dus de hele tijd niet bereiken, ook het noodnummer niet. Die hebben we het na de vakantie doorgegeven (wat volgens Alamo prima was)).
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door Bibu »

knaapje schreef:
03 mar 2020, 16:42
Heb dit ondervonden toen zijn zoon in de UK schade aan een huurauto kreeg en het bedrag op zijn creditcard belast werd en vervolgens via de broker weer terugbetaald. Hij kon dus toen naar ik meen 1000 pond een paar maanden voorschieten.
Kreeg hij het geld (uiteindelijk) automatisch terug? Of moest hij daar nog iets voor doen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door roelb »

Tja.. Dit blijft natuurlijk altijd een issue met externe verzekeringen. De ene verzekeraar keert direct uit, de andere doet zoveel mogelijk moeite om er onderuit te komen, in de hoop dat de consument opgeeft. Jij geeft hier aan dat FTI hier het aanspreekpunt is. Dat is geen verzekeraar, maar een reisagent/wholesaler. Als er geen verzekeraar bij betrokken is lijkt het erop dat die dekking dus geen verzekering, maar een eigen "dekkings" produkt van FTI is. Dat mag natuurlijk, maar dan zou je dus eens in de voorwaarden moeten neuzen. En als je in je recht staat: gebruik de europese geschillenprocedure. Wellicht dat alleen het feit dat je het geschil opstart FTI er al toe aanzet om te betalen.

Ik heb trouwens zelf een keer een paar tientjes voor een nieuwe band geclaimd op basis van de autohuurverzekering op mijn Amex, voor een autohuur in Zuid Amerika waar dat eigen risico is. Dat was na thuiskomst met een telefoontje en 5 minuten tijd geregeld. Zelfs het bonnetje hoefde ik niet op te sturen. Zo kan het dus ook.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door knaapje »

@Bibu
Het is al een aantal jaren geleden, maar in mijn herinnering kreeg hij het gewoon zonder problemen terug.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Schade huurauto in Canada

Bericht door knaapje »

Als ik op de site van Kanada reisen een Alamo auto wil huren vind ik dit:

……..Kaskoversicherung (CDW)
Inklusive
Selbstbeteiligung: Alle Autokategorien = 800 CAD
Selbstbeteiligung wird im Schadensfall vom Vermieter einbehalten und von FTI erstattet
Details/Ausschlüsse siehe auch AGB's sowie Punkt Fahrgebiet…………

Je huurt bij hun dus zijn dit de van toepassing zijnde regels lijkt me.
Ik maak uit deze tekst op dat FTI dit risico dus zelf afdekt

https://www.drive-canada.de/mietwagen/p ... %3A00&sb=1
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer