Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Jantine1993
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 feb 2016, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Jantine1993 »

Hoi allemaal,

Na 2 mooie reizen in Amerika hebben we nu plannen om voor het eerst naar Canada te gaan. We gaan in september 2020 en hebben 23 dagen de tijd. Ik heb een opzetje voor een route gemaakt. Ik heb voor een one-way route gekozen van Calgary naar Vancouver zodat we overal iets meer tijd hebben. Wat vinden jullie van deze route? Hebben we overal voldoende tijd of missen we nog iets in deze route? Alvast bedankt voor jullie feedback!

1. Amsterdam – Calgary
2. Calgary – Banff (of Canmore)
3. Banff
4. Banff – Lake Louise (of Field/Golden)
5. Lake Louise
6. Lake Louise
7. Lake Louise – Jasper
8. Jasper
9. Jasper
10. Jasper – Clearwater
11. Clearwater
12. Clearwater – Whistler
13. Whistler
14. Whistler – Campbell River
15. Campbell River
16. Campbell River - Tofino (of Ucluelet)
17. Tofino
18. Tofino
19. Tofino – Victoria
20. Victoria
21. Victoria – Vancouver
22. Vancouver
23. Vancouver - Amsterdam

Jantine
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door moon29 »

Leuk! Wij gaan vergelijkbare reis doen in september maar dan andersom, dus we komen elkaar tegen :wink:
Ik ga dit topic mee volgen. Wie weet word ik er ook nog wat wijzer van :D

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door stegeman »

ik vind dit een hele mooie route zo. Clearwater- Whistler niet in de tijd die je kwijt bent vergissen. Persoonlijk had ik er liefst dan een extra overnachting tussen.
Misschien 1 nachtje tofino naar Vancouver zodat je daar meer tijd hebt. Maar nu weet ik alleen dat Vancouver een fantastische stad is (terwijl wij GEEN stadsmensen zijn). Wij hadden graag langer in VC gebleven. Tofino waren we niet dus wel wat lastig oordelen
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Galapogos »

Ik kan alleen oordelen over het stuk tot en met Jasper. Dat ziet er goed uit zo. Ook een prima keus om je enkele dagen in Lake Louise of Field te vestigen. Je zit daar best centraal voor Lake Louise, Moraine Lake, Lake O'Hara, de rest van Yoho NP en het zuidelijke deel van de Icefields Parkway. Ik zou Golden dan weer wat te ver uit de richting vinden.

Een van de allermooiste plekken waar ik ooit geweest ben is Glacier National Park, net over de grens in de VS. Je bent daar nu heel dichtbij, en je zou het in kunnen plannen tussen Calgary en Banff. Maar dat betekent natuurlijk concessies doen aan de rest van de reis. Ik noem het toch maar even, omdat het nou eenmaal zo goed combineert met de Canadese Rockies.

Hoe willen jullie overnachten? Hotels of campings? Indien hotels: de Canadese Rockies zijn aan de dure kant. Ik zou accommodatie zo snel mogelijk vastleggen zodat er nog iets te kiezen valt. Indien campings: reserveren voor campings in de nationale parken in het zomerseizoen is mogelijk vanaf volgende week. Omdat de grootste camping van Jasper NP dit jaar gesloten is, zullen de andere campings wel snel vol zitten.
Gebruikersavatar
Walnic
Amerikafan
Berichten: 385
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:57
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Walnic »

Leuk om mee te lezen, wij gaan een vergelijkbare reis doen in september 2020! We vertrekken op 5 september.
Jantine1993
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 feb 2016, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Jantine1993 »

Bedankt voor jullie reacties!
moon29 schreef:
26 dec 2019, 16:58
Leuk! Wij gaan vergelijkbare reis doen in september maar dan andersom, dus we komen elkaar tegen
Wij hebben de vliegtickets nog niet geboekt, dus misschien starten we ook in Vancouver als dat veel voordeliger is. Alleen vanwege het weer, denk ik dat het beter is om te starten in Calgary. Al weet je dat natuurlijk nooit van tevoren.
stegeman schreef:
26 dec 2019, 23:19
Clearwater- Whistler niet in de tijd die je kwijt bent vergissen. Persoonlijk had ik er liefst dan een extra overnachting tussen.
Clearwater-Whistler is ook een lange reisdag. Hoe lang hebben jullie daar ongeveer over gedaan? Volgens Google Maps is het 5.18 uur rijden. Hebben nog meer mensen hier ervaring mee? Afgelopen reis hadden we ook twee lange reisdagen van Denver naar Hill City en van Moab naar Grand Lake. Ik vond dit persoonlijk nog wel te doen.
stegeman schreef:
26 dec 2019, 23:19
Misschien 1 nachtje tofino naar Vancouver zodat je daar meer tijd hebt.
Ik denk dat we vanuit Victoria op tijd vertrekken zodat we 1,5 dag in Vancouver hebben. Ik ga erover nadenken of ik een nacht Tofino wil opgeven voor een extra nacht in Vancouver. Is er iemand in Tofino geweest? Zijn hier twee volle dagen nodig?
Galapogos schreef:
27 dec 2019, 19:21
Een van de allermooiste plekken waar ik ooit geweest ben is Glacier National Park, net over de grens in de VS. Je bent daar nu heel dichtbij, en je zou het in kunnen plannen tussen Calgary en Banff. Maar dat betekent natuurlijk concessies doen aan de rest van de reis. Ik noem het toch maar even, omdat het nou eenmaal zo goed combineert met de Canadese Rockies.
Dank voor de suggestie! Het lijkt mij ook een heel mooi park, maar dit zou mij dan twee nachten kosten. Ik wil eigenlijk geen concessies doen in het gedeelte van Banff naar Jasper, omdat ik daar voldoende tijd voor wil hebben. Dan zou dit ten koste gaan van twee nachten op Vancouver Island, maar dan wordt het daar wel weer gehaast. Ik denk dat ik Glacier bewaar voor een volgende reis :)
Galapogos schreef:
27 dec 2019, 19:21
Hoe willen jullie overnachten? Hotels of campings?
We overnachten in hotels. Ik ga snel boeken zodra we de vliegtickets hebben geboekt!
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door stegeman »

Ik weet het niet precies meer (toen geen reisblog nog) maar ik meen dat we toen toch wel meer dan 8u onderweg waren. Maar nu stoppen wij als het ergens mooi is ook geregeld. (Wat lastig zeggen ook omdat we tussenstop nog deden)
Ik denk dat je de googlemaps tijden plus 25procent ook vaak wel redelijk goed zit. Wij pakken meestal dat als leidraad.
Vancouver - Tofino laat ik dan even aan anderen over of tofino min 1 en Vancouver plus 1 handig is. Omdat ik alleen maar kan oordelen over hoe mooi we Vancouver vonden. (Stanley park, hangbrug, Vancouver centrum zelf met oa die klok, groose mountain, welke wij helaas misten door tijdgebrek) Stanley park hadden we ook te weinig tijd maar daar fietsen is wel heel erg mooi! Kwa hotel daar kozen wij voor goedkoop. Dichtbij vliegveld en namen gewoon een ov kaart voor een dag. Waren in no time in het centrum. Maar goed, dat is persoonlijk
jess85
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jan 2012, 22:10

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door jess85 »

Je route ziet er heel goed uit.
Probeer zeker in Field te overnachten. Guesthouses zijn veel betaalbaarder dan hotels bij lake louise en je zit daar zo rustig. En dicht bij yoho en lake o hara als je daar tickets kan voor bemachtigen.

Ik raad aan om in ucluelet te overnachten. Maakt zowel de heenreis als terugreis makkelijker en het is niet ver rijden van tofino. Wij genoten vooral van de beaches en pacific rim trail die dichter bij ucluelet lagen. Ga je in campbell river grizzly tour doen of whale watching? Wij deden de grizzly tour dit jaar met eagle eye adventures. Aanrader.

Whistler naar campbel river is te doen maar wel een lange rit. Er is ook zoveel te doen rond whistler. Wij hebben 1 nacht in snoqualmie gedaan en ochtend erna de ferry genomen. Nu het is te doen hoor.

Wij hebben gedetailleerde blogs van onze reizen in 2016 en 2019 op www.tj2travel.com

Grts
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door jojostravelusa »

jess85 schreef:
29 dec 2019, 12:56
Ga je in campbell river grizzly tour doen of whale watching? Wij deden de grizzly tour dit jaar met eagle eye adventures. Aanrader.
Wij hebben dit jaar met hun de whale watch tour gedaan. Was leuk in de zodiac. Met 70 km per uur over het water scheuren. Kanttekening is wel dat het veel varen is door stukken waar geen wild verwacht wordt (kan natuurlijk altijd, want ze zwemmen), maar puur om naar de lunchplek te gaan. Dan weer een heel eind terug. Aan de andere kant hebben we wel een bultrug uit het water op zien springen. Helaas te snel voor een foto, maar dat moment vergeten we nooit.
Bij Clearwater hebben we geraft. Dat was ook gaaf. We hadden het geluk dat het een hele natte zomer was geweest en dat er dus, voor de tijd van het jaar (september) veel water in de rivier stond, waardoor de stroomversnellingen leuk waren. Echt een aanrader om met IWE te gaan. Wij hebben de Ready Set Go half day gedaan. https://www.interiorwhitewater.com/site ... et-go.html

Kijk ook eens naar ons reisverslag. Wie weet haal je er wat uit https://jojos-rondje-west-canada-2019.blogspot.com/. Wij hebben Calgary-Calgary gedaan en zijn op Vancouver Island bij Port Hardy met de boot naar Bella Coola gegaan. Ook een aanrader. Niet alleen de boot, maar ook het gebied rond Bella Coola zelf. Daar een heerlijk ontspannen bear watch tour op de rivier gedaan. Helaas weinig beren, maar toch een prachtige ochtend. https://www.kynochadventuretours.com/si ... ewing.html
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door moon29 »

Wij hadden eerst ook 2 nachten Clearwater en 2 nachten Whistler gepland staan. Maar vanwege de lange afstand tussen beiden en vanwege de Joffle Lakes trail die we willen doen hebben we 1 nacht Whistler vervangen voor Clinton. Op de dag van Whistler naar Clinton doen we nu dus Joffre Lakes trail. Wellicht is iets dergelijks voor jullie ook een te overwegen optie?
image.png
image.png (5.56 KiB) 3196 keer bekeken
groennom
Amerikafan
Berichten: 333
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door groennom »

Wij hebben die keuze ook gemaakt, dus vanuit Whistler naar Joffre Lakes Provincial Park. Wij overnachten dan in Kamloops.
Jantine1993
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 feb 2016, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Jantine1993 »

Bedankt voor al jullie reacties en tips!
jess85 schreef:
29 dec 2019, 12:56
Ga je in campbell river grizzly tour doen of whale watching?
Wij willen graag orka's zien, dus het wordt een whale/orka watch tour.
jess85 schreef:
29 dec 2019, 12:56
Wij hebben 1 nacht in snoqualmie gedaan en ochtend erna de ferry genomen.
Ik denk dat je Squamish bedoeld of niet? Snoqualmie ligt volgens mij in Amerika :wink: We gaan ervoor om in 1x vanuit Whistler naar Campbell River te rijden, zodat we de volgende dag een whale/orka watch tour kunnen doen.
jojostravelusa schreef:
29 dec 2019, 13:42
Met 70 km per uur over het water scheuren.
Wordt je dan niet zeeziek? :shock: Ik kan hier weleens last van hebben bij een ruige zee, dus moet even kijken of de Zodiac geschikt voor mij is.
moon29 schreef:
29 dec 2019, 16:52
Wij hadden eerst ook 2 nachten Clearwater en 2 nachten Whistler gepland staan. Maar vanwege de lange afstand tussen beiden en vanwege de Joffle Lakes trail die we willen doen hebben we 1 nacht Whistler vervangen voor Clinton. Op de dag van Whistler naar Clinton doen we nu dus Joffre Lakes trail. Wellicht is iets dergelijks voor jullie ook een te overwegen optie?
Dit lijkt mij een erg mooie trail, bedankt voor de tip! Ik denk dat wij dan ook een overnachting tussen Clearwater en Whistler plannen, maar dan in Lillooet. Dan kunnen we in de ochtend naar Joffre Lakes rijden, daar de trail doen en daarna door naar Whistler. Er blijft dan alleen niet meer heel veel tijd over voor Whistler, omdat we de volgende dag op tijd moeten vertrekken naar Campbell River. Ik zou in Whistler graag de Peak2Peak gondola willen doen en misschien ziplinen. Ik zou dus alsnog graag een volle dag in Whistler willen plannen. Ik zit te denken om 1 dag Tofino/Ucluelet of Victoria hiervoor op te offeren. Wat zouden jullie aanraden?
Laatst gewijzigd door Jantine1993 op 30 dec 2019, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walnic
Amerikafan
Berichten: 385
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:57
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Walnic »

Wij overnachten in Pemberton tussen Clearwater en Whistler. Dit ligt vlakbij Joffre Lakes, die kunnen we dan vroeg in de ochtend bezoeken. Wel blijven wij daarna 2 nachten in Whistler, dus we hebben daar dan nog een hele dag. Als ik het goed gelezen heb, is de Peak tot Peak alleen in het weekend geopend, weet niet of dat in jullie planning past.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door jojostravelusa »

Jantine1993 schreef:
30 dec 2019, 19:32
Wordt je dan niet zeeziek?
Wij werden niet zeeziek, maar daar hebben we sowieso niet echt last van, dus daar kan ik niet goed op antwoorden. De overige passagiers werden ook niet ziek, dus misschien valt het wel mee.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door moon29 »

Jantine1993 schreef:
30 dec 2019, 19:32
Dit lijkt mij een erg mooie trail, bedankt voor de tip! Ik denk dat wij dan ook een overnachting tussen Clearwater en Whistler plannen, maar dan in Lillooet. Dan kunnen we in de ochtend naar Joffre Lakes rijden, daar de trail doen en daarna door naar Whistler. Er blijft dan alleen niet meer heel veel tijd over voor Whistler, omdat we de volgende dag op tijd moeten vertrekken naar Campbell River. Ik zou in Whistler graag de Peak2Peak gondola willen doen en misschien ziplinen. Ik zou dus alsnog graag een volle dag in Whistler willen plannen. Ik zit te denken om 1 dag Tofino/Ucluelet of Victoria hiervoor op te offeren. Wat zouden jullie aanraden?
Ik zou dan idd 1 dag Tofino of Victoria opofferen.
Even bekijken wat je op die plaatsen wilt doen en of je dan met een nacht minder afkunt. Zelf blijven wij maar 1 nacht in Victoria en slaan we Tofino over deze reis, omdat we ervoor gekozen hebben de sunshine coast nu mee te nemen. Als onze eerste indruk van Vancouver Island goed is willen we er een keer uitgebreid terug en dan alleen maar VI doen, en dan hooguit in combi met Vancouver en naaste omgeving bijvoorbeeld.

Wij willen de Peak2Peak Gondela doen op de middag dat we van Gibsons komen.

Succes met verder puzzelen en ik ben heel benieuwd wat het gaat worden.

groetjes,
Monique
Jantine1993
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 feb 2016, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Jantine1993 »

Bedankt weer voor jullie reacties!
Walnic schreef:
30 dec 2019, 19:46
Wij overnachten in Pemberton tussen Clearwater en Whistler.
Bedankt voor de tip, maar persoonlijk vind ik Pemberton nogal ver rijden vanaf Clearwater (5 uur volgens Google Maps). Dus wij gaan voor een overnachting ergens op de helft (bv. Lillooet).
Walnic schreef:
30 dec 2019, 19:46
Als ik het goed gelezen heb, is de Peak tot Peak alleen in het weekend geopend, weet niet of dat in jullie planning past.
Ik heb het even opgezocht en afgelopen jaar was vanaf half september de Peak2Peak Gondola alleen in het weekend geopend. Ik verwacht dat wij vrijdag 11 september in Whistler zijn, dus dat moet wel goed komen denk ik.

We hebben nog eens goed nagedacht over de route en hebben besloten om niet naar Campbell River te gaan. We gaan een whale/orka watch tour vanaf Victoria doen. We doen dan tussen Whistler en Tofino/Ucluelet een overnachting in Parksville of Nanaimo. De route wordt dan als volgt:

1. Amsterdam – Calgary
2. Calgary – Banff (of Canmore)
3. Banff
4. Banff – Lake Louise (of Field)
5. Lake Louise
6. Lake Louise
7. Lake Louise – Jasper
8. Jasper
9. Jasper
10. Jasper – Clearwater
11. Clearwater
12. Clearwater – Lillooet
13. Lillooet – Whistler
14. Whistler
15. Whistler – Parksville (of Nanaimo)
16. Parksville - Tofino (of Ucluelet)
17. Tofino
18. Tofino
19. Tofino – Victoria
20. Victoria
21. Victoria – Vancouver
22. Vancouver
23. Vancouver - Amsterdam

Mochten jullie nog meer tips hebben over leuke bezienswaardigheden, activiteiten, tussenstops, hotels en restaurants op deze route dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door jojostravelusa »

Als je vanuit Clearwater naar Lilloet rijdt, moet je even stoppen in Lytton. Daar komen 2 rivieren bij elkaar en zie je een scherpe scheiding in kleuren water. Het ene groen/bruin en het andere, gevoed door de gletsjer, helder blauw.
In Clearwater hebben wij trouwens geweldig geraft. We deden dit met IWE https://www.interiorwhitewater.com/site ... tures.html en hebben de Ready Set Go tour van 4 uur gedaan. Wij hadden het geluk dat het een hele natte zomer is geweest en er dus laat in het seizoen nog veel water in de rivier stond. Dat maakt de stroomversnellingen een stuk leuker natuurlijk.
Wij zijn in Whistler ook met de Peak2Peak gondola geweest en zijn ook op de nieuwe Cloudraker Skybridge geweest. Je gaat dan eerst met de Peak Express naar boven daar loop je een paar minuten en dan kun je op de hangbrug. Daarna met de Peak2Peak naar Blackcomb en daar naar beneden. Ondanks dat het uitgerekend toen een zwaar bewolkte dag was, wat het toch fantastisch.
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Ptajd »

Afbeelding
Jantine1993 schreef:
30 dec 2019, 19:32
Dit lijkt mij een erg mooie trail, bedankt voor de tip! Ik denk dat wij dan ook een overnachting tussen Clearwater en Whistler plannen, maar dan in Lillooet.
Goed plan wij zijn zelf twee dagen in Lillooet geweest, vond het schitterend daar. We hadden een camping, wel iets buiten het dorp, waar ze op steur aan het vissen waren. Ik was er bij toen ze een steur vingen vond het een onvergetelijk belevenis. de camping hete Fraser Cove campground. Je moet er van houden maar wat een avontuur daar. Ook even over de oude brug naar het reservaat kijken hoe ze zalm uit de rivier halen...
Jantine1993
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 feb 2016, 10:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door Jantine1993 »

Hoi allemaal,

Inmiddels hebben we de vliegtickets geboekt. Helaas hebben we 1 dag minder waardoor we onze planning moeten aanpassen. Welke dag zouden jullie uit de planning halen? Ik zit te twijfelen over de volgende dagen:
  • Dag 6 Lake Louise (of Field)
  • Dag 9 Jasper
  • Dag 12 In 1x keer naar Whistler rijden i.p.v. overnachting in Lillooet
  • Dag 18 Tofino
Alvast bedankt voor jullie tips!

Jantine
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jantine1993: Calgary-Vancouver september 2020

Bericht door stegeman »

Is persoonlijk. Mijn voorkeur zou zijn dag 12 in 1x door naar Whistler dan vanaf clearwater en instellen langere reisdag. Of evt 1 overnachting in clearwater en dan de middag voor je er overnacht en de volgende ochtend nog in het national park te wandelen. Jasper beslist niet inkorten. Of een nacht Lake Louise minder. Banff en Lake Louise / Field ligt allemaal wel bij elkaar. Tofino zijn we niet geweest maar m’n zwager schoonzus wel en die vonden 2 nachten echt te weinig daar... (we gaan onze volgende Canada reis)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer