Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

Volgend jaar zijn we van plan om 4-5 weken naar West-Canada te gaan met eventueel een kort omwegje naar Glacier National Park in Amerika. Het aantal dagen is niet definitief, maar zal niet veel schelen. Voornamelijk in de Rockies willen we onze tijd nemen om enkele langere wandelingen te doen van 10 à 20 km.

Het leek me best van one-way vluchten te boeken en te beginnen in de Rockies en zo verder te reizen naar Vancouver Island. In mijn voorlopige planning heb ik Calgary als startpunt, maar zou ook Edmonton kunnen worden afhankelijk van de prijs. Dit lijkt me op zich ook geen slechte optie, in dat scenario zou ik 2x de Icefields Parkway doen.
Opmerkingen ivm de voorlopige route, volgorde, hikes,... zijn zeer welkom!

1 Aankomst Calgary - Canmore (indien aankomst in vroege namiddag lijkt dit me nog mogelijk)
2 Canmore (korte acclimatisatiewandeling in de buurt bvb Grassi Lakes)
3 Canmore (langere wandeling bvb Smutwood Peak of Burstall Pass of Tent Ridge)
4 Canmore (bezoekje aan Banff stad en kortere wandeling in de buur bvb Johnston Canyon)
5 Canmore - Lake Louise (lange hike bvb Paradise Valley)
6 Lake Louise (hike Plain of the 6 Glaciers of zo)
7 Lake Louise - Waterton NP
8 Waterton NP (Crypt Lake of Carthew-Alderson)
9 Waterton NP - Many Glacier
10 Many Glacier (Grinell Glacier of Iceberg Lake)
11 Many Glacier - Kalispell (Going to the sun road)
12 Kalispell - Field (door Kootenay NP - vroeg vertrekken)
13 Field (Lake O'Hara indien bus/Iceline)
14 Field (nog eens Lake O'hara of alternatief)
15 Field - Jasper (icefields parkway
16 Jasper (gondel + Indian Ridge)
17 Jasper (maligne Lake + hike in buurt)
18 Jasper (Sulphur Skyline)
19 Jasper - Clearwater (Mt. Robson PP kort + beetje Wells Gray)
20 Clearwater - Lilloeet (Wells Gray)
21 Lilloeet - Whistler (Joffre Lakes)
22 Whistler (Peak 2 Peak + evt. High Note Trail)
23 Whistler - Victoria
24 Victoria
25 Victoria - Tofino
26 Tofino (Pacific Rim)
27 Tofino
28 Tofino - Telegraph Cove
29 Telegraph Cove (Grizzly Tour)
30 Telegraph Cove (Walvistour)
31 Telegraph Cove - Parksville
32 Parksville - Vancouver
33 Vancouver
34 Vancouver
35 Vancouver - België
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020

Bericht door opvakantie »

De Icefields parkway is geen straf om te rijden.
Prachtige route, tijd genoeg overal en de Peak2Peak is een aanrader.
Veel van de plekken op je route hebben we ook gedaan in onze twee roadtrips door Canada.
Aangezien je voldoende tijd hebt zou ik zo niet direct weten of het wel nodig is wat te veranderen.

Hou er wel rekening mee dat Lake Louise op sommige momenten druk is. Dan kom je de parkeerplaats niet eens op dus vroeg aanwezig zijn als je daar wil parkeren om te wandelen (ook in september)
En boek de tickets voor het veer op tijd als je in het weekend of op een feestdag gaat. We hebben meegemaakt dat het veer de hele dag vol was op Labor day. Gelukkig dus gereserveerd.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

Bedankt alvast!

We hebben op vakantie geen moeite om zeer vroeg op te staan indien nodig, en zijn dat dus zeker van plan enkele dagen (Lake Louise, Moraine Lake,...)
Bloxie
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:43
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door Bloxie »

Wij zijn er net een week weer van onze rondreis door Canada, een fantastische vakantie gehad en veel gehiked.
Aanrader bij Lake Louise is de Plain of the six Glaciers in combinatie met de Big Beehive en Lake Agnes Trail (+- 20km).
Bij de Big Beehive trail heb je een super mooi uitzicht over Lake Louise met op de achtergrond het Fairmont hotel.
Ook kom je tijdens deze tocht langs 2 thee huisjes waar je even kunt uitrusten met wat eten en drinken.

In Jasper NP hebben we bij Maligne Lake de Bald Hills gelopen, hier heb je een fantastich uitzicht over het meer.
We vonden ook de Path of the Glacier trail (Edith Cavell) ook zeker de moeite waard.
The valley of five Lakes hebben we ook gelopen, hier kwamen we zelfs een beer met een baby tegen op de trail.

In Wells Gray zou ik zeker de Moul Falls trail gaan doen, je kunt namelijk hier ook tot de onderkant van de waterval lopen.

In Whistler stond ook de High Note trail op ons lijstje maar die was destijds helaas nog gesloten. We hebben toen besloten om de Rainbow Lake Trail te doen, deze is ook erg mooi, maar wel behoorlijk zwaar door het hele klimmen. De Cheakamus Lake Trail is ook mooi en die is voornamelijk vlak.

Als je in Tofino bent zou ik ook zeker overwegen om de Canso Crash Site Trail te doen, deze staat niet aangegeven in de boekjes van het Visitor Center.
Het is een trail naar een neergestort vliegtuig in de 2de wereldoorlog die nog redelijk intact is gebleven, erg bijzonder om te zien!

Hopelijk heb je wat aan deze tips :)
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door stegeman »

Edmonton is ons als start en eindpunt heel goed bevallen. Zeker om op de laatste dag nog even de Edmonton mall te doen, maar ook vanwege een klein en gemoedelijk vliegveld. En 2x icefield parkway vonden we geweldig.
Valley of the five lakes zoals hierboven al genoemd liepen wij ook. Een van onze top drie ervaringen.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

Bedankt Stegeman & Bloxie, ik noteer jullie tips. Canso crash trail had ik nog niet van gehoord.

Vertrekplaats zal afhangen van prijzen vluchten. One way fee voor autohuur is blijkbaar ook veel hoger van Edmonton. En one way fee tussen Vancouver-Calgary is hoger als je van Calgary vertrekt.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door AnnInBC »

Prachtige reis in het vooruitzicht! Het ziet er allemaal goed uit en ik ben zelf niet zo een hiker van hele lange afstanden en hou het meestal bij een 10km. Maar er is zeker keuze genoeg voor mooie hikes.

Ik denk dat je volgorde wel oke is, maar afhankelijk van waar je gaat vertrekken lijkt het mij gemakkelijker om eerst naar Waterton NP en Glacier NP te gaan als je in Calgary zou landen. En dan na Waterton NP en Glacier NP terug naar boven via Cranbrook, Radium Hot Springs en dan via Kootenay NP naar Canmore. Je zou eventueel ook van Radium Hot Springs verder naar boven rijden naar Golden en zo via Field (Yoho NP) naar Canmore rijden. Ik weet niet of je hier mee wat tijd wint of niet?

Bij Moraine Lake is er ook een prachtige hike, Sentinel Pass: https://www.10adventures.com/hikes/lake ... inel-pass/

In Vancouver zijn er ook heel wat leuke trails, maar weet niet of je daar ook wil gaan hiken? Een hele mooie is Eagle Bluffs: https://www.alltrails.com/trail/canada/ ... luff-trail

Succes nog met het puzzelen!
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

Bedankt AnnInBC!

Voorlopig nog niet van plan om in Vancouver te hiken, maar ik hou het alleszins in achterhoofd.
Sentinel pass staat ook in mijn lijstje, worden moeilijke keuzes.
Canmore of Banff beginnen leek me logisch omdat ik daar indien aankomst in vroege namiddag nog geraak als we op Calgary vliegen, Calgary en/of Edmonton interesseren me minder.
Momenteel neig ik naar het toch maar uitlaten van Glacier NP, en in de plaats ervan ofwel een loop te maken via Okanagan ofwel Drumheller toe te voegen als 'afwisseling'.

Het wordt alleszins tijd dat er vluchten kunnen geboekt worden en ik dingen kan vastleggen, kan zo blijven voorbarig puzzelen :D
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

Intussen zijn onze vluchten geboekt en heb ik alle overnachtingen (meeste gratis annuleerbaar) vastgelegd. Ben nu wel nog over 1 ding beginnen twijfelen. In onderstaande route denk ik er over na om ipv van Jasper naar Clearwater te rijden, terug te gaan over de Icefields Parkway en dan te overnachten in Revelstoke (of Golden moest het te ver zijn). Ten eerste omdat ik dan 2 kansen heb om de parkway in mooi weer te rijden en ook omdat ik graag zowel de 'Parker ridge hike' als de 'Wilcox pass hike' zou willen doen en dit lijkt me moeilijk in 1 dag. Lijkt dit jullie een goed idee of laat ik het beter zoals het is? Dag erna zou ik sowieso in, Lilloeet blijven omdat dit me beste oplossing lijkt om dag erna hike 'Joffre Lakes' te doen.

14/08 Amsterdam-Calgary
Calgary-Canmore
Canmore
Canmore
Canmore
Canmore-Waterton
Waterton
Waterton-Many Glacier
Many Glacier
Many Glacier-Kalispell
Kalispell-Radium Hotsprings
Radium Hotsprings-Field
Field
Field
Field
Field-Jasper
Jasper
Jasper
Jasper
Jasper-Clearwater
Clearwater-Lillooet
Lillooet-Whistler
Whistler
Whistler-Victoria
Victoria
Victoria-Tofino
Tofino
Tofino
Tofino-Port McNeill
Port McNeill
Port McNeill
Port McNeill-Qualicum Beach
Qualicum Beach-Vancouver
Vancouver
Vancouver
18/09 Vancouver-Amsterdam
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door AnnInBC »

Ik weet niet of dat een goed idee is, maar het is zeker mogelijk om de Icefields Parkway 2 keer te rijden...dat is nooit een straf! :wink: Vergeet niet dat er veel te zien is langs de Icefields Parkway en dat je daar gerust een dag mee kan vullen (en dan heb je nog geen lange hikes gedaan). Ik zou zeker eens kijken of je eventueel een nacht halverwege de Icefields Parkway kan verblijven en dat stuk in 2 dagen doen.

Verder is Clearwater met Wells Gray Provincial Park heel mooi en zeker een bezoekje waard en weer wat anders dan de Canadese Rockies. Moest je toch kiezen om terug over de Icefields Parkway te rijden en zo richting Golden/Revelstoke dan zou je eventueel vanuit Golden/Revelstoke naar Kamloops en zo via Cache Creek/Lillooet naar Whistler. Ga op je eigen gevoel af en wat je denkt dat het beste past bij jullie!

Succes ermee!
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door stegeman »

Wij reden de icefields parkway ook 2x en vonden dat helemaal geen straf. Prachtige weg.
Maar het hoeft niet. Vanuit Jasper deden we al veel vh bovenste deel en vanuit Banff (jullie hebben Field staan) al veel vd onderste deel. Dus de dag vd icefield parkway konden we die stukken meer doorrijden en namen die dag vooral tijd voor het middendeel.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

Ik haal deze even naar boven. Zoals zovelen in 2020 onze reis moeten uitstellen. Alles opnieuw geboekt in 2021 en ... weer hetzelfde. Nu lijkt het er toch echt van te komen.
Oorspronkelijke plan was vluchten Calgary-Vancouver te boeken, had de meeste accomodaties al geboekt, maar nu bleek het wel heel moeilijk om een betaalbare auto te vinden op deze route (+4000 euro voor 35 dagen). Uiteindelijk dan maar besloten om een rondje Seattle te doen (midsize suv 1800 euro voor 35 dagen). Heb zoveel mogelijk van mijn vastgelegde overnachtingen behouden, zeker in de nationale parken, ging moeilijk zijn om volledig te herboeken. Sommige B&B's had ik al voor de 2de keer met een jaar verplaatst (zeer blij dat ze dat steeds zonder probleem deden) en wou dat niet nog eens doen.
Uiteindelijk tot deze route gekomen, waarbij ik dus de eerste dagen wel veel kilometers moet doen om 'op tijd' voor mijn reservaties te zijn in de rockies. Voor alle zekerheid ook eens een shuttle naar Lake Louise en naar Moraine Lake vastgelegd en 2x geluk gehad met de loting voor de Lake O'Hara bus :).

Dank aan iedereen die al tips gaf in deze topic en de auteurs van de blogs waar ik veel inspiratie uit putte (FerryM, Kalaman, Jess85, AnnInBC...)

1 Seattle - Ellensburg
2 Ellensburg - Colfax (Palouse Falls, Steptoe Butte,...)
3 Colfax - Kalispell
4 Kalispell - Waterton (via Going to the Sun Road, permit ligt vast)
5 Waterton (Crypt Lake of Carthew Alderson?)
6 Waterton - Canmore
7 Canmore (Tent Ridge Hike)
8 Canmore (Lake Louise Shuttle ligt vast, hike Plain of 6 Glaciers)
9 Canmore (Citadel Pass of Smutwood Peak of Burstall Pass of ...)
10 Canmore - Jasper (Icefields Parkway + Parker Ridge)
11 Jasper (Sulphur Skyline)
12 Jasper (Edith Cavell Meadows)
13 Jasper (Bald Hills of Indian Ridge?)
14 Jasper - Field (Icefields Parkway 2 +Wilcox Pass)
15 Field (vroeg opstaan voor parking Moraine Lake, voor zekerheid ook shuttle geboekt + Sentinel Pass hike of andere)
16 Field (Lake O'Hara)
17 Field (Lake O'Hara)
18 Field - Revelstoke
19 Revelstoke - Clearwater
20 Clearwater - Lillooet
21 Lillooet - Whistler (Joffre Lakes)
22 Whistler
23 Whistler - Nanaimo
24 Nanaimo - Victoria
25 Victoria - Ucluelet
26 Ucluelet
27 Ucluelet
28 Ucluelet - Port McNeill
29 Port McNeill (Whale Watching)
30 Port McNeill (Tide Rip Grizzly Tour)
31 Port McNeill - Comox
32 Comox - Vancouver
33 Vancouver
34 Vancouver
35 Vancouver - Seattle

Qua hikes is het voorlopig vrij ambitieus, maar daar zullen ongetwijfeld plannen wijzigen door weersomstandigheden, kwaaltjes, goesting,...
VDW31
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door VDW31 »

tsierens schreef:
20 mei 2022, 22:29

5 Waterton (Crypt Lake of Carthew Alderson?)
6 Waterton - Canmore
7 Canmore (Tent Ridge Hike)
8 Canmore (Lake Louise Shuttle ligt vast, hike Plain of 6 Glaciers)
9 Canmore (Citadel Pass of Smutwood Peak of Burstall Pass of ...)
10 Canmore - Jasper (Icefields Parkway + Parker Ridge)
11 Jasper (Sulphur Skyline)
12 Jasper (Edith Cavell Meadows)
13 Jasper (Bald Hills of Indian Ridge?)
14 Jasper - Field (Icefields Parkway 2 +Wilcox Pass)
1
Qua hikes is het voorlopig vrij ambitieus, maar daar zullen ongetwijfeld plannen wijzigen door weersomstandigheden, kwaaltjes, goesting,...
Mooie reis! Welke hikes (Canadian rockies) hebben het uiteindelijk gehaald? Ik ga eind september voor een korte periode en twijfel zelf nog tussen Sulphur Skyline - Cavell Meadows, Parker Ridge - Wilcox, Smutwood Peak - Tent Ridge en Carthew Alderson - Crypt Lake.
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

VDW31 schreef:
01 sep 2023, 02:57
tsierens schreef:
20 mei 2022, 22:29

5 Waterton (Crypt Lake of Carthew Alderson?)
6 Waterton - Canmore
7 Canmore (Tent Ridge Hike)
8 Canmore (Lake Louise Shuttle ligt vast, hike Plain of 6 Glaciers)
9 Canmore (Citadel Pass of Smutwood Peak of Burstall Pass of ...)
10 Canmore - Jasper (Icefields Parkway + Parker Ridge)
11 Jasper (Sulphur Skyline)
12 Jasper (Edith Cavell Meadows)
13 Jasper (Bald Hills of Indian Ridge?)
14 Jasper - Field (Icefields Parkway 2 +Wilcox Pass)
1
Qua hikes is het voorlopig vrij ambitieus, maar daar zullen ongetwijfeld plannen wijzigen door weersomstandigheden, kwaaltjes, goesting,...
Mooie reis! Welke hikes (Canadian rockies) hebben het uiteindelijk gehaald? Ik ga eind september voor een korte periode en twijfel zelf nog tussen Sulphur Skyline - Cavell Meadows, Parker Ridge - Wilcox, Smutwood Peak - Tent Ridge en Carthew Alderson - Crypt Lake.
Hikes de we uiteindelijk deden in rockies
Waterton: Carthew-Alderson en Bear's Hump
Kananaskis: Tent Ridge
Banff: Lake Agnes + Little Beehive + Plain of the 6 glaciers, Sentinel Pass + Eiffel Lake, stukje Johnston Canyon
Icefields Parkway: Parker Ridge en Wilcox
Jasper: Sulphur Skyline, Edith Cavell Meadows, Moose Lake, Maligne Canyon, Valley of the 5 Lakes
Yoho: Odaray Grandview & Lake O'Hara Alpine Circuit
Revelstoke: Eva & Miller Lake
Joffre Lakes
Whistler: High Note Trail

Tussen Sulphur skyline en Cavell Meadows had ik duidelijke voorkeur voor Cavell Meadows, vond ik leuke, gevarieerde hike, Sulphur Skyline zeer mooi eindpunt, maar weg naar boven vrij eentonig, had er meer van verwacht.
Parker Ridge en Wilcox Pass, lichte voorkeur voor Wilcox, maar bij Parker Ridge was zichtbaarheid wat lager door bosbrand in de buurt. Indien tijdsgebrek beter Parker Ridge wegens korter. Herinner mij wel dat aan Parker Ridge het niet evident was om een parkeerplaats te vinden.

Crypt Lake en Smutwood Peak deed ik uiteindelijk niet en kan ik dus niet veel over zeggen, Tent Ridge zeer mooi, wel een stuk echt klauteren, dus niet voor mensen met hoogtevrees, op de weg ernaar toe en dus ook naar Smutwood Peak zeer veel beren gezien langs de weg (Smith-Dorrien) Carthew-Alderson ook zeer de moeite, wel pittiger dan ik verwacht had, ondaks dat je met shuttle ergens hogerop afgezet wordt toch nog veel hoogtemeters klimmen.

Denk dat je sowieso niet echt een foute keuze kan maken :wink:
VDW31
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 dec 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door VDW31 »

Thanks voor de reactie.

Goed om weten dat Sulphur Skyline een beetje tegenviel tot aan het uitzichtpunt, dan gaan we ook voor Cavell Meadows opteren.
Parker Ridge is de enige hike van het lijstje die ik al eens gedaan heb, als Wilcox een (meer) dan waardig alternatief is, dan wordt het deze keer waarschijnlijk Wilcox.

Toevallig ook elanden gezien aan Smith Dorrien / Highwood pass?
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis tsierens: West-Canada augustus/september 2020.

Bericht door tsierens »

geen landen gezien, nergens, maar volgens de rangers in Jasper was het niet de beste periode daarvoor. September zou beter moeten zijn dan Augustus.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer