Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door GT101 »

Hoi,

Op onze vorige reis naar Amerika veel aan dit forum gehad en ik hoop dat, dat voor onze volgende reis ook zo is!
Wij willen graag Canada combineren met Amerika. Tickets zijn nog niet geboekt, we zouden graag eerst de route grotendeels (ook ivm het aantal dagen) rond willen hebben. We zijn van plan om eind augustus / begin september te gaan.

Wij houden van natuur, we zouden graag orka's spotten. Een langere reisdag vinden we niet erg, de routes zijn vaak er mooi.
Is onderstaande realistisch? Ik begrijp dat onze tijd voor Yellowstone te kort is, maar dan combineren we hem met een volgende reis nog wel een keer.

Dag 1 Amsterdam - Seattle
Dag 2 Seattle - Vancouver - Victoria 320km
Dag 3 Victoria - Pacific Rim NP 50km
Dag 4 Pacific Rim NP - Parksville 180km
Dag 5 Parksville - Whistler 200km
Dag 6 Whistler - Kamloops - Wells Gray 500km
Dag 7 Wells Gray - Jasper 340km
Dag 8 Jasper
Dag 9 Jasper - Icefields parkaway - Moraine lake 100km
Dag 10 Moraine Lake - Banff 140km
Dag 11 Banff - Waterton lakes 300km
Dag 12 Waterton lakes - Glacier NP 260km
Dag 13 Glacier NP - Bozeman 540km
Dag 14 Bozeman - Yellowstone 200km
Dag 15 Yellowstone
Dag 16 Yellowstone
Dag 17 Yellowstone - Grand Teton 230km
Dag 18 Grand Teton - Park City 440km
Dag 19 Salt lake City - Amsterdam
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Canada / Amerika augustus-september 2019

Bericht door AnnInBC »

Eerlijk gezegd lijkt me dit een beetje gekkewerk. Veel te veel rijden in zo weinig tijd, je rijd gewoon overal doorheen en gaat maar heel weinig tijd hebben om de mooie plekjes te bezoeken...jammer! Toch voor het Canada gedeelte, ik kan niet zoveel zeggen over het USA gedeelte want dat heb ik nog niet uigebreid bezocht. Als ik jou was zou ik echt niet naar Vancouver Island gaan, het is echt niet de moeite voor 2 dagen...laat dat vallen dan valt het misschien nog wel wat mee.

De eerste dagen alleen al lijken mij veel te veel. Ik zou al zeker niet eerst naar Vancouver rijden om dan de ferry naar Victoria te nemen. Je kan best van Seattle naar Port Angeles gaan en dan daar de ferry naar Victoria nemen. Maar zoals ik al zei zou ik het Vancouver Island deel eruit laten. Pacific Rim NP is geen 50km van Victoria af maar wel zo een 320km en minstens 4 uren rijden enkele weg. Als je gaat om Whale Watching te doen dan kan dat ook vanuit Vancouver, er zijn daar verschillende tour operators.

Ik zou het eerste deel van de reis als volgt indelen (naar mijn eigen mening natuurlijk), zo heb je toch wat tijd om hier en daar wat te bezoeken.

Dag 1 Amsterdam - Seattle
Dag 2 Seattle - Vancouver (230km)
Dag 3 Vancouver
Dag 4 Vancouver - Whistler
Dag 5 Whistler - Wells Gray
Dag 6 Wells Gray - Jasper
Dag 7 Jasper
Dag 8 Jasper - Banff
Dag 9 Banff
Dag 10 Banff
Dag 11 Banff - Waterton Lakes
Dag 12 Waterton lakes - Glacier NP 260km
....

Succes met het puzzelen,
Ann
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Canada / Amerika augustus-september 2019

Bericht door GT101 »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb verschillende georganiseerde rondreizen bekeken en daar dus de afstanden vandaan gehaald. Vancouver Island was nu inderdaad puur voor het orka's spotten. Als dit ook vanuit Vancouver kan dan haal ik het eruit en gaan we vanaf daar. De 19 dagen zit ik ook niet aan vast. We hebben ruimte om er nog een (paar) dage(n) aan toe te voegen :)
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Reis Canada / Amerika augustus-september 2019

Bericht door AnnInBC »

Die georganiseerde rondreizen zijn ook niet het van het en echt een gejaag zonder dat je echt kan genieten ter plekke. Ik zeg niet dat je uren lang moet gaan wandelen, maar het is toch fijn om wat tijd door te brengen bij wat van die mooie plekjes. In de Canadese Rockies (Banff/Jasper) zijn vele plekken heel gemakkelijk te bereiken zonder dat je veel moet wandelen, maar je wilt er toch wat tijd doorbrengen om het allemaal in je op te nemen, he.

Als je nog wat dagen erbij kan doen dan zou ik dat zeker doen, geef Whistler of Wells Gray Provincial Park een hele dag...zeker gemakkelijk in te vullen. Bij Banff kan je ook nog een dag erbij zetten en Yoho NP erbij opnemen, Yoho NP is maar een 15-20 minuten rijden van Lake Louise en daar heb je de mooie Takakkaw Falls, de Wapta Falls, Natural Bridge en Emerald Lake, plekjes die zeker een bezoekje waard zijn. En ik denk dat het ook geen luxe is om nog een dagje bij te voegen bij Glacier NP in de USA.

Voor whale watching in Vancouver kan je terecht bij de volgende operators:
http://www.vancouverwhalewatch.com/
https://www.whalesvancouver.com/
https://princeofwhales.com/
http://www.seabreezeadventures.ca/
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Canada / Amerika augustus-september 2019

Bericht door GT101 »

Klopt, ben ik met je eens. Vandaar dat ik de route ook hier post voor we de tickets boeken. We kunnen nu nog spelen met het aantal dagen. Ik ga morgen eens zoeken naar dingen die we echt willen zien op de plekken waar we heen gaan. Dat geeft misschien ook een beter idee van de tijd die we er nodig zijn.

Al vind ik het ook niet erg dat we niet alles kunnen zien op een plek of in een omgeving. Dan is er altijd een reden om terug te keren :)

Ben je zelf ook met één van deze tour operators weggeweest om orka's te spotten?
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Canada / Amerika augustus-september 2019

Bericht door stegeman »

We deden 2017 ongeveer dezelfde reis in 28 dagen (wel nog mount Reinier en Glacier erbij) maar kwamen behoorlijk tijd tekort.
Als ik jou was en de orka prioriteit heeft richtte ik me gezien de tijd die je ongeveer hebt ( neem
aan dat de reis geen 30dagen bijna wordt) op alleen Canada. Dus wel incl Vancouver island maar dan hoe mooi ook zonder Yellowstone en de rest van het Amerika stuk. Je reis gaat er dan veel relaxter uit zien. Dan Yellowstone en omgeving een andere vakantie. De dagen die je hiermee wint kun je dan toevoegen aan Vancouver, Victoria en je zou Tofino nog mee kunnen pakken. Omgeving Whistler kan ook wel nacht extra gebruiken en de rockies zeker.
Kortom. Vanaf de rockies naar Vancouver(island) of van de rockies naar beneden Yellowstone en omgeving (en dan ook Glacier usa meepakken) en de kust niet.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door Ruud2004 »

Ik hou ook wel van een stukje rijden, maar ik ben het met Ann eens, dit is wel veel hoor. Ik heb voor 2017 ook geprobeerd een dergelijk rondje te maken, maar kwam er al snel van terug. Voor (in ons geval 19 reisdagen) werd het rondje gewoon te groot. Dit jaar gaan we terug om de mooie plekjes te bekijken waar we in 2017 niet aan toe kwamen. Ook nu zonder Yellowstone, dat park ligt ons gewoon te ver uit de richting, doen we nog wel een andere keer.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door GT101 »

Jullie hebben gelijk, het rondje is teveel voor het aantal dagen wat we max kunnen besteden.
We hebben er daarom voor gekozen om Yellowstone over te slaan in deze reis.

Hebben jullie tips voor een goede route? Vancouver island nu wel de moeite waard om in onze reis op te nemen?
En heeft iemand ervaring met Knight inlet?
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door GT101 »

Dag 1 Amsterdam - Calgary
Dag 2 Calgary - Banff
Dag 3 Banff - Moraine lake
Dag 4 Moraine lake - Yoho
Dag 5 Yoho - Ice fields parkway - Jasper
Dag 6 Jasper
Dag 7 Jasper - Wells gray
Dag 8 Wells Gray - Kamloops - Whistler
Dag 9 Whistler - ???
Dag 10 ??? - Campbell river
Dag 11 Campbell river (grizzly bear safari)
Dag 12 Campbell river (whale watch safari)
Dag 13 Campbell river - Tofino
Dag 14 Tofino
Dag 15 Tofino - Victoria
Dag 16 Victoria - Vancouver
Dag 17 Vancouver
Dag 18 Vancouver - Amsterdam
Dag 19
Dag 20
Dag 21

Is het de moeite om Waterton lakes en Glacier NP nog mee te nemen in deze route?
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door stegeman »

Bedoel je Glacier Canada of Amerika. Canada heb ik geen idee. Wij reden erdoor en konden niet stoppen. We zagen vanwege bosbranden niets van dit park. Jammer.
Glacier Amerika waren we wel. Ligt wel behoorlijk uit de route. Maar als je graag rijdt wel erg mooi de ‘going to the sun road’. We vonden dit fantastisch. Realiseer je wel dat je dan het gedoe met wachten bij de grens, een esta aanvragen naast anders alleen een ETA. Wel veel gedoe voor die paar nachten. Zou het om die reden niet doen en ervoor kiezen de dagen bij Jasper /Banff / Vancouver te zetten EN
Elk geval een extra nacht tussen wels grey en Whistler. Dat lijkt misschien niet zo lang maar doe je veel langer over dan je denkt.
Maar als je geen moeite hebt met grensgedoe en het omrijden kan Glacier Amerika, maar wordt dan wel wat gehaast stukje. Misschien vind je dat niet erg
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door Ruud2004 »

Even over die eventuele grenspassage. Met "dat gedoe" aan de grens moet je een beetje geluk hebben, meestal valt het reuze mee en ben je met een uurtje (of eerder) wel klaar. Je hebt bij inreis VS via het land geen ESTA nodig, maar een I-94. Deze wordt je bij de grensovergang tegen 7 USD verstrekt. Mocht je dus naar de VS willen, zou ik het voor "het gedoe" aan de grens zeker niet laten.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door stegeman »

Je hebt gelijk esta niet verplicht.
Wij hadden het wel gedaan. De meneer bij de grens was daar zo blij mee. Scheelde volgens hem veel tijd en veel vragen die hij moest stellen en we konden daardoor relatief snel door. En als beloning ook gratis :thumbup:
Het wachten was voor ons vooral tot aan de grens zelf. En ja Glacier is natuurlijk wel een aanrader kwa park. Dus als je rekening houdend met bovenstaande het mee kunt nemen... mooi national park.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door Ruud2004 »

:offtopic:

Zo reageerden ze afgelopen jaar ook naar ons. Met een ESTA kunnen ze al je gegevens zo ophalen uit hun systeem, nu moesten ze onze gegevens invoeren en dat vraagt wat van ze .....
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door GT101 »

Haha lastig hoor ik wel! We gaan Glacier meenemen in onze route. Esta vragen we voor de zekerheid wel aan.
Het gaat waarschijnlijk toch Salt lake city - Seattle worden. Komt wat gunstiger uit qua tickets en auto. Route ga ik nog in elkaar knutselen
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis Salt Lake City - Seattle 2019

Bericht door GT101 »

Hallo,

Dit jaar gaan wij een reis maken van Salt Lake City naar Seattle. Tickets zijn inmiddels geboekt en ik zit wat te puzzelen met een route en dan met name het stuk rondom Yellowstone.
Ik ben veel aan het lezen, zowel op het forum als jullie reisverslagen, maar kom er niet helemaal uit.

Dag 1 Amsterdam - Salt Lake City
Dag 2 Salt Lake City - Jackson (via Antelope Island)
Dag 3 Jackson - ???? (waar is het handig overnachten voor Grand Teton? we reizen verder naar Yellowstone)
Dag 4 Grand Teton - Yellowstone (waar overnachten??
Dag 5 Yellowstone (overnachting Old Faithfull inn geboekt)
Dag 6 Yellowstone (waar overnachten?)

Vanaf Yellowstone willen we doorreizen naar Glacier NP. Ik heb veel gelezen over de Beartooth highway. Is die voor ons in te combineren richting Glacier NP?
Rest van de route zal later volgen als we dit stuk compleet hebben.

Bedankt alvast!

* Note mod (Marco):
Berichten over dezelfde route samengevoegd om overzicht te houden en dubbele antwoorden te voorkomen.
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door GT101 »

Tickets zijn inmiddels geboekt. We zouden graag toch nog een klein stukje Canada mee pakken vanaf Glacier NP.
Wat zouden jullie aanraden in 7 - 8 dagen? We vliegen vanaf Seattle terug

Ik snap dat onze tijd in de park(en) beperkt gaat zijn en dat we daardoor niet alles kunnen zien.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door stegeman »

De icefieldparkway. Banff, Jasper en omgeving. Als je het kwa tijd redden kunt. Niet dat hele stuk gaan rijden voor een paar dagen. Een week is wel de moeite.
GT101
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2017, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door GT101 »

Kunnen jullie me helpen met een logische volgorde voor mijn overnachtingen in Yellowstone en het vervolgstuk naar Glacier?

Tot zover heb ik:
Dag 1 Amsterdam - Salt lake city
Dag 2 Salt lake city - Antelope Island - Jackson
Dag 3 Jackson - Grand Teton
Dag 4 Grand Teton - Yellowstone (waar overnachten?? Old faithfull inn is volgeboekt daarom geboekt voor dag 5)
Dag 5 Yellowstone (overnachting geboekt old faithfull inn)
Dag 6 Yellowstone (waar overnachten??)
Dag 7 Yellowstone (overnachten cooke city?? Of alvast verder omhoog gaan?? Indien mogelijk willen we hier de beartooth highway ook graag meepakken. We willen daarna door naar Glacier)
Dag 8 Yellowstone - Glacier (is dit haalbaar??)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat je niet veel keus meer hebt in Yellowstone dus kijk wat er vrij is en wat betaalbaar is. Je zult hoe dan ook veel heen en weer rijden.
Misschien heb je voor een mogelijke indeling iets aan ons 2015 verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis GT101: Canada / Amerika augustus-september 2019.

Bericht door Felicitas »

Mooi dat je een overnachting hebt bij Old Faithful. Die zou ik zeker laten staan. Misschien dag 4 in Canyon Village of Lake Village (Yellowstone NP) overnachten als daar nog wat vrij is? Dan zit je in de buurt van Hayden Valley en de Grand Canyon of the Yellowstone en Artist Point. Dag 6 overnachten in het noorden van het park (Mammoth Hot Springs of net buiten het park in Gardiner). Dag 7 in de namiddag al over de Beartooth Pass en dan overnachten in Red Lodge. Een heel leuk plaatsje! Zoiets zou ik denk ik doen (als ik nog niet eerder in Yellowstone was geweest). Dag 8 van Red Lodge naar Glacier NP (rijdag).
Laatst gewijzigd door Felicitas op 11 feb 2019, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer