Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Menno58
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2019, 17:33

Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Bericht door Menno58 »

Wat de titel al aangeeft: van Anchorage naar Key West: onze ultiem road trip.

We zijn niet de eersten die dit gaan doen. Tien jaar geleden tijdens een vakantie op Sanibel (FL) spraken we een Amerikaans echtpaar in een Ford F150 truck met Alaska 'plates'. Ze hadden de trip er bijna op zitten, vertelden honderd-uit en lieten ons in ademloze bewondering achter toen ze verder gingen. Ze waren -immers- op weg naar Key West en wilden daar voor Kerstmis zijn. Want daar zouden de kinderen ook zijn.

Bovenstaande was het zaadje dat geplant werd en wat langzamerhand een boompje begint te worden.

Bijna niets staat op dit moment vast. Wel: alles binnen 90 dagen en: met kerst in Key West arriveren om daar kerst en oud-en-nieuw te vieren met de jongens. De 90 dagen hebben te maken de duur van verblijf in de VS, natuurlijk. Ik weet niet of een visum voor langere tijd zinnig is (feitelijk de eerste vraag op dit forum dus!)

In feite komt de tweede vraag voort uit de eerste: wanneer we zo'n 75 (80) dagen hebben om van Anchorage naar de Keys te komen, vertrekken we dan niet te laat vanuit het noorden? Op welk moment moet je Alaska uit zijn om nog veilig en relatief sneeuw-vrij te kunnen rijden?


Ik hoop op veel reacties en van daaruit komen er vast meer vragen!

Menno
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Bericht door babarage »

Als je 83 dagen lang 1 uur per dag rijdt, voornamelijk over de snelweg waar beschikbaar, dan kan het technisch. Maak er 1,5 uur van en je kan snelwegen vermijden. Dus tis ‘makkelijk’ binnen de 90 dagen te doen. Met hier en daar een rijdag en rustige dagen er tussen. Dus een visum is niet noodzakelijk. Je kan het op Esta doen. Een visa aanvragen is altijd een risico. Kun je je banden met Nl aantonen en de ambassademedewerkers er van overtuigen dat je geen intentie hebt om te blijven. Denk daar niet te makkelijk over. Ga uit van het feit dat zij denken dat iedereen daarheen wil verhuizen dus een simpel nee is niet genoeg.

Dan de periode. Kerst in Key West betekent vertrek eind september. Kwa Alaska gaat dat nog maar bv rond Yellowstone begint het al wat tricky te worden en in het midden van Amerika wordt het weer mogelijk gewoon vies. Ik snap de romantiek van het idee maar weertechnisch zou ik liever een maand eerder gaan en met thansgivig in Key West komen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Bericht door mtl »

Menno58 schreef: Bijna niets staat op dit moment vast. Wel: alles binnen 90 dagen en: met kerst in Key West arriveren om daar kerst en oud-en-nieuw te vieren met de jongens.
Menno
Ik neem aan dat jullie dus tot minstens 1 januari blijven. Als je op een esta gaat en op 1 januari terug vliegt dan kan je esta niet eerder ingaan dan op 4 oktober. Besluit je bijv. op 2 januari te vertrekken dan wordt de dag van aankomst 5 oktober. En dan nog zou ik een paar dagen speling inbouwen voor het geval dat.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Bericht door Marcopstal »

Dit is op zich nog een zeer vaag plan aangezien enkel het vertrek- en eindpunt een beetje vast staan.

Wil je hier een visum aan riskeren ? Persoonlijk zou ik di niet doen. Als je het met een ESTA kan regelen is dat volgens mij nog altijd de beste keuze. Je zal immers maar je visum geweigerd worden, dan kan je nooit meer op ESTA.

De belangrijkste vraag naar het weer toe lijkt me te bestaan uit: welke route kies je ? Je kan de meest rechtstreekse nemen (een 8225 km) of je kan bvb voor een route kiezen waar je langs de westkust afzakt tot in het uiterste zuiden en vervolgens de VS dwarst (10.200km). Voor al de keuze van route zal veel invloed hebben op het weer welke je onderweg tegenkomt. In 89 dagen is alles wel haalbaar inzake afstand.

Toch een heel belangrijk aspect lijkt me ook de autohuur. Een One way Alaska-Florida zal een flink extra prijskaartje hebben. Mocht je denken aan een camper is het zelfs de vraag of het mogelijk is.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Bericht door Brigit »

Voor zo’n lange reis zou het aantrekkelijk kunnen zijn on je eigen auto of een camper te verschepen naar Anchorage. Vrienden van ons verschepen hun camper regelmatig naar Afrika, Canada etc als ze langer dan drie weken weg gaan. Je moet dan wel zorgen dat je ter plekke verzekerd bent etc maar zou zomaar een stuk goedkoper kunnen zijn dan autohuur. Als jullie het wel met een auto willen rijden dan moet je ook eens doorrekenen wat het in totaal incl one way fees kost als je elke bv drie weken je auto inlevert en weer een nieuwe huurt tov de hele rit met 1 auto (en ik verwacht een enorme one way fee).

Zeer gaaf plan verder, succes met plannen/bedenken of je het gaat doen.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2020
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Anchorage naar Key West - de ultieme road trip

Bericht door dejong89 »

vaag plan of niet, mag ik even zeggen dat ik het een fantastisch idee vind! Super gaaf! :thumbup:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer