Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
CharlotteD
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2018, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door CharlotteD »

Hallo forumlezers,

Na een super geslaagde reis vorige zomer naar de westkust USA, mede dankzij de vele leuke en goeie tips op dit forum, plannen we deze zomer een trip naar Oost-Canada.
Graag had ik hier nog wat tips, opmerkingen, ... gekregen ivm route, overnachtingen, uitstappen, ...
We kiezen liever eerder voor de natuur en wat minder voor de steden.
Onze route ziet er voorlopig zo uit, vooral op het einde zijn we er nog niet helemaal uit en kunnen we nog wat tips gebruiken.

dag 1: vlucht Amsterdam - Toronto
aankomst Toronto 18u35
pickup auto en rit naar Midland
dag 2: Midland - Huntsville
dag 3: Huntsville Algonquin Provincial Park
kanotocht
dag 4: Algonquin Provincial Park
eventueel fietstocht
dag 5 : Huntsville - Ottawa
ev in de namiddag een tour met de amphibus?
dag 6 : Ottawa - Mont Tremblant National Park
dag 7 : Mont Tremblant National Park
iemand ervaring daar met een via ferrata klimtrip?
dag 8 : Mont Tremblant National Park - Quebec
met als tussenstop het waterpretpark in Saint-Sauveur

dag 9 : Quebec
ev een gourmet walking tour?

dag 10: Quebec - Saguenay/Sacré Coeur/Tadoussac?
dag 11: Saguenay/Sacré Coeur/Tadoussac?
dag 12: Saguenay/Sacré Coeur/Tadoussac?
We willen graag tijdens deze dagen :
- een walviscruise doen: waar kan je dit beste doen?
- bezoek aan Saguenay fjord national park

dag 13: Saguenay/Sacré Coeur/Tadoussac? - Montréal
dag 14: Montréal
dag 15: Montréal - Kingston
1000 island cruise
dag 16: Kingston - Niagara on the lake
dag 17: Niagara on the lake - Toronto
bezoek niagara falls
dag 18 : Terugvlucht naar Amsterdam om 21u

Alvast bedankt.
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Oost-Canada zomer 2019

Bericht door KW1984 »

Leuk vooruitzicht! Wij hebben juist vooral de steden gedaan (icm met Noord-Oost USA), dus kan je weinig adviseren vwb de natuur.

De steden vonden wij erg leuk, dus die zou ik er zeker in houden (Quebec, Montreal, Toronto en Ottawa). Wij zaten in iedere stad 2 nachten, muv ottawa 1 nacht, en vonden dat precies goed! Excursies die wij leuk vonden:
- Quebec: lekker klein, gewoon rondstruinen. Fort vonden wij ook leuk.
- Montreal: fietstour gedaan met een gids. Was een foodtour met lekkere hapjes op diverse plekken.
- Ottawa: ghosttour, wandeltocht in donker door de stad. Leuke verhalen.
- Toronto: hop-on-hop-off: in korte tijd veel te zien en alle leuke wijken even kunnen bezoeken.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Toines
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2018, 17:44

Re: Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door Toines »

dag 1: vlucht Amsterdam - Toronto
aankomst Toronto 18u35
pickup auto en rit naar Midland
Niet alle autoverhuurders vinden het OK dat je onmiddelijk na aankomst van een intercontinentale vlucht met een huurauto op stap gaat.

CharlotteD schreef:We kiezen liever eerder voor de natuur en wat minder voor de steden.
...
dag 3: Huntsville Algonquin Provincial Park
kanotocht
dag 4: Algonquin Provincial Park
eventueel fietstocht
Kanotocht leuk :thumbup: Logging museum in Algonquin park schijnt ook leuk te zijn, zelf hadden we er geen tijd voor dus van horen zeggen. Als je van natuur en minder drukte houdt, dan eventueel kijken naar overnachting aan de andere kant van Algonquin Park bij Red Deer Log Cabins, een eindje buiten het gehucht Madawaska. Heel rustig gelegen kleine camping aan een meer, goed zwemwater, stroomopwaarts een waterval, veel bos. Je kunt hier kamperen of een van de vier "log cabins" huren voor je overnachtingen. Wel vooraf boeken als je in een van de hutjes wilt: je rijdt niet snel ff door naar wat anders als er geen plaats is. Voor kamperen is doorgaans wel plek. Eenvoudig, verwacht geen "glamping", airco of 5-sterren faciliteiten, wel natuur en rust. Tevoren boodschappen doen voor je verblijf is aan te raden want ik meen dat de dichtstbijzijnde supermarkt op zo'n 70km afstand zit.

Her en der in Canada komen in het wild wolven voor. In de zomermaanden kun je, afhankelijk van waar ze zich ophouden, in Algonquin park 's avonds op een trip met een ranger, de "wolf howls".
http://www.algonquinpark.on.ca/visit/pr ... -howls.php

Afhankelijk van de tijd van het jaar kun je last hebben van stekende insecten in de parks. Lange mouwen en broekspijpen, donkere kleuren en geen felle kleuren helpt. Als het echt bar is: petje kopen met ingebouwde "om-je-hoofd-hor" en/of bug spray in Canada kopen. Van onze autan sticks zijn horse flies, mosquitos en black flies totaal niet onder de indruk. De lokale spray heeft veel hogere concentratie DEET. Mosquito beten kunnen nog heeeeel lang blijven jeuken. Zo heb ik slechte herinneringen aan 15 seconden met slippers en blote enkels in een bosje gras staan bij het instappen in de auto na een zwempartijtje :lol:
dag 5 : Huntsville - Ottawa
ev in de namiddag een tour met de amphibus?
Een aantal jaar terug is zo'n amphibus gezonken, meerdere dodelijke slachtoffers. Zal vast daarna gecheckt en verbeterd zijn, toch goed om te weten.

In Ottawa net over de rivier is in Gatineau het Canadian Museum of History. Op donderdagen gratis vanaf 15h. Een heel mooi gebouw, expositie over oorspronkelijke bewoners en eerste kolonisten in Canada. Vergeet niet omhoog te kijken naar de kleurrijke schildering Morning Star aan het einde van de Grand Hall, een enorm fresco hoog boven je in de grote koepel recht boven het trappenhuis.

Techneuten vinden het Canadian Aviation and Space Museum fraai. Het centrum van Ottawa is prima te belopen. Auto parkeren en lekker rondstappen.
dag 6 : Ottawa - Mont Tremblant National Park
dag 7 : Mont Tremblant National Park
iemand ervaring daar met een via ferrata klimtrip?
Ja, afgelopen zomer heb ik met mijn gezin de op een na langste via ferrata klimtocht gedaan in het Mont Tremblant park. Voor de langste waren onze kinderen te jong (14+ of 15+ meen ik). In Canada kan dit enkel met een gids, je kunt de via ferrata tochten niet op eigen gelegenheid en met eigen spullen doen. Angelsakische regelgeving rond aansprakelijkheid werkt daar anders dan Europese eigen verantwoordelijkheid. Wij hebben eerder diverse via ferrata tochten in de Alpen gedaan, zonder begeleiding. De tocht in Canada was vergeleken daarbij technisch eenvoudig. Wij vonden het leuk en ontspannen, hangt waarschijnlijk wel nogal van je eerdere ervaring af. De tocht gaat deels langs/tegen een hoge vrijwel verticale rots, met enkele kabelbruggetjes en wiebelbalkjes en een prachtig uitzicht. Heb je klimervaring, dan is het waarschijnlijk goed te doen. Heb je zoiets nooit eerder gedaan en heb je matige conditie, overgewicht of last van hoogtevrees, dan kan het ook teveel van het goede zijn. Zelf inschatten. Kinderen kunnen onderweg zoeken naar dino's: vind jij ze allemaal? Er staan Youtube video's online, kan een "spoiler" voor je zijn.

Zoals in de meeste noord-amerikaanse parken: dicht bij de weg best wel wat mensen. Neem je de moeite om iets verder te wandelen, dan wordt het snel rustiger en kun je genieten van rust en natuur.
dag 8 : Mont Tremblant National Park - Quebec
met als tussenstop het waterpretpark in Saint-Sauveur
Deze ken ik niet. In de buurt van Ottawa zit Calypso, het grootste splash park van Noord-Amerika. Ik ben er niet geweest, onze kinderen vonden het prachtig.
dag 17: Niagara on the lake - Toronto
bezoek niagara falls
Niagara falls: indrukwekkend veel water, en indrukwekkend druk. In het hoogseizoen kun je lang in de rij staan. Vroeg beginnen is de moeite waard, evenals je pauzes pakken op ongewone momenten. Rond lunchtijd bijvoorbeeld heb je veel minder wachttijd. 's Avonds zijn de watervallen verlicht, iedere avond rond 22h vuurwerk. Maar dan kijk je wel weg van de watervallen :lol:

Kom je de avond tevoren aan en logeer je een eindje bij de falls vandaan: neem de 24h bustickets. Dan kun je 's avonds even naar de falls gaan kijken in het donker, en de volgende dag nog eens heen en weer, voor 1 kaartje (zoek "Niagara Falls Go Bus" voor kaartje van de buslijnen).
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door Bibu »

Toines schreef:
dag 1: vlucht Amsterdam - Toronto
aankomst Toronto 18u35
pickup auto en rit naar Midland
Niet alle autoverhuurders vinden het OK dat je onmiddelijk na aankomst van een intercontinentale vlucht met een huurauto op stap gaat.
Van autoverhuurders heb ik dit nog nooit gehoord. Ik weet wel dat je bij een camper altijd eerst een overnachting moet doen en pas daarna op pad mag met een camper. Maar is dit bij autohuurders ook zo? Ik vlieg namelijk ook op Toronto. Wel komen wij al eerder aan (15.20 uur) en rijden wij een stuk korter ("maar" 80 km), maar willen dit wel direct na de vlucht doen.

Ik zou trouwens persoonlijk als je om 18.35 uur landt, niet meer zo'n heel stuk gaan rijden. Voordat je de uit het vliegtuig bent, je bagage hebt en de huurauto hebt opgehaald, ben je al weer een stuk verder. En dan moet je nog minimaal 1 1/2 uur rijden. In het donker rijden lijkt mij niet prettig.

Verder kan ik je met de route niet veel helpen. Hij lijkt veel op de route die wij gaan doen (eind juni/begin juli).
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door KW1984 »

Inderdaad, dat is volkomen 'flauwekul'. Ik heb nog nooit gehoord dat je geen auto mag ophalen na een transatlantische vlucht, zeker bij de gebruikelijke maatschappijen/verhuurders is dat niet het geval (hertz, alamo, national, avis, sixt, etc). Je kunt dus gewoon direct een auto ophalen! Of je na zo'n lange vlucht nog ver moet willen rijden is een persoonlijke keuze. Zelf probeer ik dat altijd tot max. 1,5 uur te beperken (afhankelijk van vlucht en aankomsttijd).
Laatst gewijzigd door KW1984 op 05 jan 2019, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door tomhster »

Inderdaad, je kunt gewoon je huurauto ophalen. Of je dan nog helemaal naar Midland wilt is een tweede. Ik zou een extra nacht in Ottawa invoegen. Het is een gezellige, mooi gelegen stad met goede musea. Ook het Museum of war is zeer de moeite waard voor alle leeftijden. Fietsen langs de rivier en het Rideau-kanaal eveneens.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door Ruud2004 »

V.w.b. de walviscruise, dat is vanuit Tadoussac en Baie-Sainte-Catherine zeer goed mogelijk. Per schip, maar ook per kano en/of Zodiac. Het gebied voor de Fjord schijnt een toplocatie (zie uitleg in reisverslag) te zijn voor het spotten van Walvissen, Beluga's etc. Wij hadden minder weer en helaas weinig kunnen zien. Bijzonder mooie omgeving daar trouwens. Kijk even in ons reisverslag van afgelopen jaar, daar het ik er het e.e.a. over geschreven. Ook v.w.b. Montreal en Quebec staat er het nodige in.

V.w.b. je opmerking betreffende de huurauto ben ik het geheel met vorige schrijvers eens.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
CharlotteD
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2018, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis CharlotteD: Oost-Canada zomer 2019.

Bericht door CharlotteD »

Dankjewel allemaal voor de reacties! Altijd leuk om de tips te lezen.
Intussen al wat aanpassingen in het reisschema aangepast en tips opgenomen tijdens de route.

Charlotte
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer