Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb » 28 feb 2019, 22:42

Die verharding van de 40 us een redelijk recent project. En er is niet veel daar. Google loopt gewoon achter.

Ik weet niet of je ruta0.com al hebt ontdekt? Argentijnse routeplanner, up to date met reviews over elk stuk weg. Voor als je nog straks in het noorden een route moet plannen wellicht handig!

kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman » 01 mar 2019, 10:03

Andermaal dank voor de goede tip, Roel :thumbup:

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 02 mar 2019, 22:35

Ik heb alsnog de boeking aangepast voor Torres del Paine:

18/mrt Puerto Natales
19/mrt Hosteria Pehoe
20/mrt Hosteria Pehoe
21/mrt Hosteria Pehoe
22/mrt El Chaltén

Op die manier zijn we nu 2 volledige dagen in het park en heb ik een extra dag kans op goed weer voor de hike naar de Mirador Base de las Torres.
Mijn vrouw kan nu ook op 21 maart gerust in het hotel blijven zonder dat we 's morgens moeten uitchecken.
Nu is 22 maart wel een lange rijdag, maar anders was er ook sowieso tijd te kort om op die dag nog veel te doen.

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 15 mar 2019, 16:34

De koffers zijn gepakt.
We vertrekken straks naar Brussel waar we overnachten om morgenvroeg (07:40) onze eerste vlucht te nemen naar Madrid.
Daar een tweetal uur layover en dan de lange vlucht naar Buenos Aires.
Dankzij jullie vele tips (waarvoor nogmaals dank) hopen we op een schitterende reis.
Deze keer geen live blog, maar we proberen nu en dan foto's te posten op onze FB- en/of Instagrampagina's.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 15 mar 2019, 16:46

Have fun! Of eigenlijk que te diviertas :-)

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 19 mar 2019, 01:54

Jammer genoeg geen etentje in Lenga, Roel, het was uitgerekend vandaag hun wekelijkse rustdag :( ....

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 19 mar 2019, 09:39

Jammer! Hoe ging het bij de grens? Veel plezier in TdP iig!

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 19 mar 2019, 11:51

Allemaal heel vlot. Er was ook verder niemand anders behalve wij. Koffers moesten ook niet open.
Straks naar TdP.

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 21 mar 2019, 22:17

Korte update terwijl we eens internet hebben.
Gisteren de Mirador de los Torres gedaan en ik zou deze hike echt aan niemand aanbevelen. Het einde is wel mooi maar in de VS (Glacier/Joffre Lakes/White Domes/enz) heb ik toch al heel wat mooiere beloningen als eindpunt gehad. Maar daar draait het mij niet om, wat mij echt zwaar tegengevallen is, is de hike op zich. De volle 20km is er eigenlijk helemaal niets te zien. Ik heb geen enkele foto genomen onderweg. Nu ja veel meer te fotograferen dan stenen en rotsen waarop moest geklauterd worden en boomwortels waar men moest opletten om er niet achter te blijven haken, was er ook helemaal niet. Ik kan zeggen dat ik de hike gedaan heb, maar vandaag ben ik die eigenlijk alweer vergeten...

Vandaag echter was het helemaal andere koek, en dan nog via een extreem eenvoudige "hike", namelijk eerst naar Salto Grande (nu ja '"salto" :wink: ), maar dan door naar het Mirador de los Cuernos. Man man, welke mooie foto's hebben we gedurende deze hike kunnen maken :o :thumbup: .
Zoals gisteren ook al, is er hier geen zuchtje wind, wat dus ook al die meren rimpelloos maakt met een perfecte weerspiegeling van het Torresmassief als resultaat. Over die korte hike van, volgens de aanwijzingen, 1 uur hebben we wellicht 3 uur gedaan (was overigens geen enkel probleem voor de voet van mijn vrouw). We konden geen 100 meter lopen of we werden overdonderd door prachtige panorama's.
Bij het eindpunt (moet volgens mij helemaal niet onderdoen voor Mirador de los Torres) hebben we zeker een uur in het zonnetje zitten genieten en onze lunch genomen. We waren er dan ook nog eens zo goed als alleen, wat gisteren niet bepaald het geval was bij de Mirador de los Torres...
We hadden nog een en ander gepland voor vandaag maar we zijn gewoon terug naar het hotel gereden want beter dan dit kon het toch niet meer worden.
Overigens de Hosteria Pehoé is écht de top qua ligging. Dergelijk uitzicht vind je nergens, zelfs niet voor een veelvoud van de prijs. Geen wonder dat zelfs de toeristenbusjes hier allemaal stoppen voor de obligate foto van het rode gebouwtje van de Hosteria met op de achtergrond het groen/blauwe water en de Cuernos van het Torresmassief. Je kan er enkel via een voetgangersbrugje naartoe en men is zo attent geweest om op de brug een 4-tal bankjes te plaatsen. Daar hebben we dan ook de rest van de namiddag gezeten, in een heerlijke zonnetje, windstil en met een thee en koekjes.
Zalig gewoon.
Ook de kamers zijn trouwens meer dan degelijk met heel goede bedden. Uitstekend ontbijt (warm en koud) en 's avonds telkens een ander menu à la carte dat ook heel lekker is en aan heel normale prijzen (24 US$).
Morgen verlaten we het park en rijden we helemaal naar El Chaltén. Maar tot zover dus een absolute meevaller, vooral ook qua weer. Geen staalblauwe luchten, maar ook geen wind, geen druppel neerslag en zoals vandaag welgekomen "fotografiewolkjes"

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 07 apr 2019, 21:44

Sinds deze nacht terug thuis en ons besluit kan kort zijn: niettegenstaande we al redelijk wat van onze planeet gezien hebben, durven we zonder schroom te zeggen dat dit de mooiste reis was die ooit gedaan hebben.
Alles was gewoon "af" (ook mede dankzij de vele tips van de forumleden :thumbup: ). We hebben drie weken lang een zo goed als staalblauwe lucht gehad met bijzonder aangename temperaturen (1 regendag maar dat was toevallig een rijdag).
De Argentijnse bevolking moet zowat de meest sympathieke zijn van onze wereldbol, het eten gewoon fantastisch en bovendien alles nog eens spotgoedkoop. En de landschappen? Tja, ik durf er zelfs niet aan te beginnen om die te beschrijven, zó onwaarschijnlijk mooi en divers waren die.

Maar dan... de wegen :shock: . We dachten dat de Hole in the Rock Road slecht en washboarded was. OMG, wat we in Argentinië onder de wielen geschoven kregen was pas écht slecht. Een echt wonder dat we slechts 1 lekke band gehad hebben en wat een geluk dat dit net was toen onze auto geparkeerd stond binnen de garage van ons hotel in Salta. In alle rust een ander wiel kunnen steken en twee blokken verder was een bandencentrale (wat doen die gouden zaken in Argentinië) zodat alles binnen het uur gefikst was.
De man van Hertz wist mij te vertellen dat alle auto's om de twee jaar dienen vervangen te worden, gewoon omdat die "op" zijn. Geen wonder want honderden kilometers over keien en door putten tsjokken is zowel voor de auto als voor de inzittenden echt geen pretje.
Hét allerslechtste stuk was 95 km van de Salinas Grandes naar San Antonio de los Cobres en dan nog eens 120 km ver-schrik-ke-lijke weg tussen Cafayate en Cachi.
Mochten we er ooit nog eens naartoe gaan, dan zouden we zonder twijfel een SUV of andere grote auto huren want die reden toch heel wat gezwinder over die "wegen" dan onze kleine Chevrolet.

Maar eindconclusie: onvergetelijke reis met de Iguazú Falls als orgelpunt.

O ja, nergens maar dan ook nergens moeten aanschuiven. Aan geen enkele grenspost en ook niet in Torres del Paine en/of Iguazú waar we de uitkijkplatformen soms zelfs helemaal voor ons alleen hadden.
Dit was bv de ingang aan de Braziliaanse kant...
2019-04-03 13-34 140Lforum.jpg
2019-04-03 13-34 140Lforum.jpg (197.89 KiB) 1190 keer bekeken

En uiteraard de Falls zelf...
2019-04-03 15-03 025 copy WM Blogforum.jpg
2019-04-03 15-03 025 copy WM Blogforum.jpg (176.26 KiB) 1190 keer bekeken
2019-04-03 15-39 199L copy WM Blogforum.jpg
2019-04-03 15-39 199L copy WM Blogforum.jpg (199.88 KiB) 1190 keer bekeken

jess85
Amerikafan

Bericht door jess85 » 08 apr 2019, 19:44

Hey kalaman.
Patagonia stond ook al lang op mijn lijst maar de grensovergangen, veel geregel schrikken mij beetje af. Heb jij roadbook gemaakt voor deze reis?
Hoorde ook dat spaans spreken toch veel helpt. Hoe heb je dit ervaren?

Heb jij roadbook gemaakt van de reis?

Groetjes
Lees en volg onze reisverhalen via
http://www.tj2travel.com
Bekijk onze videoverslagen via
https://www.youtube.com/user/b69051jr/

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 08 apr 2019, 20:03

Zoals ik al schreef hebben we in totaal geen 10 minuten verloren aan de grensovergangen. Alles ging héél vlot en de mensen waren supervriendelijk. Dat kan absoluut geen breekpunt zijn om er naartoe te gaan.
Uiteraard speelt ook de periode mee, wij waren er net na het hoogseizoen en dat merkten we overal. Nergens waren er veel toeristen en op heel wat plaatsen zelfs helemaal niemand.

Spaans is uiteraard een grote hulp, vooral in de kleine dorpen waar echt niemand iets anders spreekt. Maar ook dat zou voor mij nooit een breekpunt zijn. Met handen en geduld krijgt men alles uitgelegd.

Geen specifiek roadbook gemaakt.

tsierens
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door tsierens » 11 apr 2019, 15:13

Leuk dat alles zo goed meegevallen is! Was bij mij ook mooiste reis denk ik, zou nog wel eens terug willen maar meer focussen op Chileense kant, zowel in Patagonië als Atacamawoestijn,...

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 11 apr 2019, 17:48

Ik kan je helemaal volgen. Ook deze bestemmingen zijn na deze reis toegevoegd aan onze bucket list :wink: .

Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 41

Bericht door Lilo » 05 aug 2019, 21:24

Hallo kalaman, ligt misschien aan mij maar ik zie nergens de foto's van jullie reis op uw blog.

Lilo
http://www.usa4ever.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usacali.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zuidamerikas.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiwis2015.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 06 aug 2019, 10:40

Klopt, Lilo, ik ben gestopt met de blogs bij te werken. Het vroeg veel en veel te veel werk om dat op die manier te blijven doen.
We hebben ontzettend veel meer genoten van die reis omdat er 's avonds geen blogs meer dienden geschreven te worden en we eens rustig konden gaan eten en nog wat nagenieten op de vele gezellige marktpleintjes in Chili en Argentinië. Voor onszelf wel een heel mooi fotoboek gemaakt en ik post tijdens de reis ook altijd foto's op onze FB-pagina Kalaman Photography.

Eigenlijk hebben we wel een beetje "spijt" van die reis want we vrezen dat we het allermooiste nu gehad hebben. Je weet dat ik zowat verslaafd ben (was?) aan het westen van de VS, gaande van Arizona over Canada tot Alaska, maar deze reis heeft ons zó bekoord dat ik denk dat een reis naar het inmiddels platgelopen westen van de VS/Canada er niet direct meer inzit.
Nieuw-Zeeland staat bovenaan de bucketlist maar valt voorlopig nog moeilijk in te passen om er in de ideale reisperiode (onze winter) naartoe te trekken voor meer dan 2-3 weken.

Ondertussen ook al een cruise gedaan naar de Noorse Fjorden (begin juli) maar ook daar dus geen blog meer van en ook niet van de huwelijksreis die er eind augustus aankomt (Hawaii).

Bij deze nogmaals bedankt voor al de tips die ik ook van jou mocht krijgen over onze maart/aprilreis :thumbup: .

Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 41

Bericht door Lilo » 10 aug 2019, 20:38

Hallo Kalaman,

Begrijp het volledig... een blog bijhouden kan inderdaad heel veel werk zijn. Is ook de reden dat ik geen reisverslagen meer maak. Dacht wel dat deze Zuid-Amerika reis jullie ging bevallen :thumbup:
Wij gingen in 2015 in januari voor een maand naar Nieuw-Zeeland, is absoluut de moeite! Als je nog tips nodig hebt...
Erg dat ik het moet zeggen, maar volgend jaar gaan wij nog voor 1 maand naar de VS, zal ook voor een tijdje dan de laatste keer zijn, vrees ik. Wij hebben een beetje het gevoel dat we dan alles gezien hebben, wat wij interessant vinden. :oops:
Wij zijn ons momenteel aan het verdiepen in een (natuur)reis naar China.

In elk geval nog veel reisplezier, waar jullie dat ook moge heen brengen...

Lilo
http://www.usa4ever.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usacali.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zuidamerikas.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiwis2015.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 11 aug 2019, 15:49

Bedankt, Lilo, ook voor jullie nog veel reisplezier.
Eind augustus is de huwelijksreis naar.... zelfs mijn kersverse echtgenote weet het nog niet :wink: .

obeliks
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door obeliks » 22 sep 2019, 19:34

Hé Kalaman, is de route die je een tijdje terug gepost hebt de definitieve geworden?

Enne, wij wisten natuurlijk al dat het Hawaï werd, zie 6 augustus :-)

kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman » 23 sep 2019, 08:32

obeliks schreef:
22 sep 2019, 19:34
Hé Kalaman, is de route die je een tijdje terug gepost hebt de definitieve geworden?
inderdaad
obeliks schreef:
22 sep 2019, 19:34
Enne, wij wisten natuurlijk al dat het Hawaï werd, zie 6 augustus :-)
maar gelukkig is mijn vrouw geen lid van het forum.
Alles perfect verlopen overigens, zelfs aan de laatste gate had ze geen enkel idee wat de eindbestemming was. Maar.. wie weet er nu ook waar Lihue ligt als men nog nooit op Hawaï geweest is :wink: .

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer