Reis Bibu: Oost Canada.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Bibu »

Afgelopen zomer een mooie rondreis gemaakt door het noordoosten van Amerika. Eigenlijk niet van plan om volgend jaar (2019) weer een verre reis te maken, maar zag mooie tickets naar Toronto en zit toch te twijfelen om te gaan. Wat wij van afgelopen jaar "geleerd" hebben, is dat wij het prettig vinden om wat langer op 1 plek te blijven en dus niet iedere dag of om de dag te hoeven verkassen.
Wij houden van natuur, maar ook van cultuur. Wandelen vinden wij leuk, maar geen wandeling van uren. Vertrek zal ongeveer half juni zijn en dan 3 weken later weer terug.
Wat ik nu in gedachten heb, is de volgende route:

Dag 1 Amsterdam - Toronto
Dag 2 Toronto
Dag 3 Toronto
Dag 4 Toronto - Kingston (Thousand Islands)
Dag 5 Kingston
Dag 6 Kingston - Montreal
Dag 7 Montreal - Quebec
Dag 8 Quebec
Dag 9 Quebec
Dag 10 Quebec - Mont Treblant
Dag 11 Mont Treblant - Ottawa
Dag 12 Ottawa
Dag 13 Ottawa - Algonquin Park
Dag 14 Algonquin Park
Dag 15 Algonquin Park
Dag 16 Algonquin Park - Midland
Dag 17 Midland
Dag 18 Midland
Dag 19 Midland - Toronto
Dag 20 Toronto - Amsterdam

We hebben dan nog 1 dag over. Deze bij Montreal gebruiken? Of nog een extra dag Ottawa? Misschien een dag minder Kingston (weet niet precies wat je daar allemaal kan zien/doen. Varen is namelijk geen optie, ivm zeeziekte).
En wat vinden jullie sowieso van de route?

Onze voorkeur is een camper, omdat je dan al je spullen de hele tijd bij je hebt en niet uit je koffer hoeft te leven. Maar weet niet of dat op deze route handig is (met de steden)?
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Oost Canada

Bericht door sanook »

Wij hebben een boottocht gedaan bij Thousand Islands en ik denk niet dat je daar last krijgt van zeeziekte als het een beetje normaal weer is. Het was voor ons een soort bliksembezoek dus geen idee of/wat er verder nog te doen is in Kingston maar ik vermoed dat er in Montreal meer te beleven is...
Gebruikersavatar
analogkid
Amerikakenner
Berichten: 1200
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Arnhem

Re: Oost Canada

Bericht door analogkid »

Een camper is echt een andere beleving dan van hotel naar hotel. Oost Canada leent zich prima voor een camper. Ook bij de grotere steden kun je altijd wel op een camping staan tegen de stad aan waarvandaan vervoer geregeld is het centrum in. Zo hebben wij bij Ottawa op een hele mooie camping gestaan, waar je met de bus de stad in kon. En bij Quebec hadden we een camping aan de overzijde van de St. Lawrence River (in Levis) en parkeerden we de camper bij het veer en staken we de rivier over om zo het centrum in te lopen. Echt een leuke manier om naar de stad te gaan. Zie ook ons reisverslag uit 2012.
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Oost Canada

Bericht door tomhster »

Ziet er best goed uit. Geen Niagara watervallen? Ottawa is een verrassend leuke stad, daar zou ik niet op bezuinigen. Montreal kan mij minder bekoren. Je zou eventueel nog kunnen overwegen om een lusje naar Lake Placid te doen, erg mooie omgeving. Kingston is niet heel veel meer dan afvaartpunt (kun je ook Gananoque voor gebruiken). Er staat overigens nauwelijks golfslag en de vaartocht is echt de moeite waard.
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Bibu »

Bedacht me 's nachts dat ik inderdaad vergeten was om erbij te vermelden dat wij de Niagara watervallen dit jaar al bezocht hebben. Vonden we erg leuk, maar een tweede keer hoeft niet :)
Midland gaan we er denk ik uit halen. Ik zag dat je daar kan suppen en dat lijkt me heel leuk, maar heb ondertussen gezien dat je dit ook in Algonquin kan doen. Ik had al gelezen dat Montreal wat minder was, maar om het helemaal over te slaan is ook zo wat.
@Analogkid: jullie verslag had ik al een keer gelezen. Erg leuk! Weet je ook nog op welke campings jullie hebben gestaan? Dat zag ik niet staan op de website (of heb ik verkeerd gekeken).
Ik zou eigenlijk nog wel wat extra natuur willen hebben. Op internet kwam ik Mauricie National Park tegen. Kent iemand dit park? Van wat ik gelezen heb, kan je hier mooi wandelen. En daar zijn we eigenlijk nog naar op zoek. Naar mooie natuur, waar we een activiteit kunnen ondernemen en/of kunnen wandelen.
Gebruikersavatar
analogkid
Amerikakenner
Berichten: 1200
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Arnhem

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door analogkid »

Weet je ook nog op welke camping jullie hebben gestaan?
Volgens mij was het deze:

http://www.ottawaevents.ca/ottawa-municipal-campground/
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Toines
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2018, 17:44

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Toines »

Wij hebben iets vergelijkbaars gedaan, maar onderweg ook veel familie bezocht. Daardoor niet overal campings gebruikt en iets minder steden bezocht.

Toronto is enorm groot, een camper raak je er moeilijk kwijt. Wij hebben het eerste weekend van onze trip Toronto bezocht en in de stad overnacht, pas daarna de camper opgehaald. Dat scheelt dure huurdagen waarin je eigenlijk toch niet kunt reizen en overnachten in een camper ver van het centrum. Idem voor inleveren, als je dan nog een dagje Toronto zou willen doen (ook enigzins afhankelijk van de tijdstippen van je heen- en terugvluchten). Verhuurders hebben soms service om je af te halen of terug te brengen naar een vliegveld. Dat kan goed van pas komen, want doorgaans zijn ze met openbaar vervoer slecht/niet bereikbaar.

Ottawa is inderdaad een leuke en vriendelijke stad. Oversteekje naar Gatineau (franstalig deel van de stad aan de overkant van de Ottawa river) is de moeite waard, met name het Canadian Museum of History is een prachtig gebouw. Donderdag van 17-20h is toegang gratis. Drie uur is kort om alles te zien, wel prima om van de architectuur van het gebouw zelf te genieten. Neem een goede camera mee, loop erdoorheen en schiet willekeurig alle kanten op. Vrijwel alles levert een mooi plaatje op. Byward Market is een leuk stuk met allerlei kleine winkeltjes, marktstalletjes en eettentjes. Eet een BeaverTail.

Campings in national/provincial parks zijn populiar bij Canadazen en zijn in het hoogseizoen daarom vaak al lang van tevoren volgeboekt. Als je daar naartoe wilt, is het verstandig deze ruim op tijd te reserveren (Algonquin, Mont Tremblant, Bruce Peninsula). Vrees niet om als toerist het franstalige Quebec in te gaan. Je vindt er best veel mensen die alleen frans (willen?) spreken, maar bijvoorbeeld het personeel van park Mont Tremblant spreekt prima engels en is ook in het engels heel vriendelijk en behulpzaam.

Als je van sportief en iets meer uitdaging houdt: in park Mont Tremblant hebben we een leuke Via Ferrata klimtrip gedaan. Technisch zijn de routes die ik heb gezien veel eenvoudiger dan veel klimroutes in Europa. Daardoor prima te doen voor beginners met redelijke basisconditie en zonder hoogtevrees. In Canada is dit alleen mogelijk met gids en daarom vrij duur. Het uitzicht onderweg is wel heel mooi. De gidsen spreken goed engels.

Algonquin Park is mooi. Het Logging Museum is leuk, ligt aan HW60. Als je van klein en stil houdt, dan is Red Deer Log Cabins een leuk alternatief voor kamperen in Algonquin Park. Het ligt bij Madawaska, op rijdbare afstand van het park. Betekent wel iedere dag rijden. Eigenaresse is vriendelijk, reken wel wat tijd om te kletsen want dat doet ze graag :D

Midland is een aardig provincie stadje maar ik zou er inderdaad geen vier dagen doorbrengen. Eventueel na een dagje doorrijden naar Bruce Peninsula? Mooi maar relatief dicht bij Toronto, kan dus wat druk zijn en reserveren vaak noodzakelijk voor verblijven in het hoogseizoen.

Canadezen lijken werkelijk overal met de auto of camper naartoe te rijden, zelfs als ze binnen een Provincial Park kamperen. Wij vonden het fijn om tijdens vier dagen in park Mont Tremblant de camper te laten staan en alles te lopen. Dat scheelt tijd met aansluiten/loskoppelen en alles vastzetten in de camper voordat je kunt rijden. Er is genoeg moois te zien zonder te rijden.
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Bibu »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ben even een tijdje niet op de website geweest (ben van de trap gevallen en daar een tijdje mee zoet geweest), dus had het nog niet gezien. Ondertussen wel te horen gekregen dat mijn vader maar 2 weken vrij mag op zijn werk, eventueel mag het voor een verre reis opgerekt worden met 2 dagen, maar meer helaas niet. Dat zou betekenen dat we op een donderdag kunnen vertrekken en 2 weken later op een vrijdag kunnen terug vliegen (dan komen we op zaterdag in Nederland aan. Later willen we niet terug ivm de jetlag waar we meestal wel last van hebben en maandag moeten we allemaal weer werken). Op zich moet dit wel lukken. Ik heb nu de volgende route in gedachten: Toronto - Montréal - Quebec - Mauricie National Park - Mont Tremblant - Ottawa - Algonquin Provincial Park - Toronto. We zouden op 20 of 27 juni vertrekken. Het enige wat me tegen houdt, is de verhalen die ik heb gelezen over black flies/deer en horse flies. Ik zie op het internet plaatjes van mensen die hoeden met muggengaas dragen en alleen kleding met lange mouwen en lange broeken dragen. Ik word altijd heel snel gebeten door muggen, dus ben echt bang dat dit mijn vakantie zou verpesten. Heeft iemand ervaring met deze periode?
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door tomhster »

Ja, het kan echt enorm zijn, maar eigenlijk alleen in de parken in de buurt van stilstaand water en vooral in de schemering en met weinig wind. Zolang je er niet kampeert ga je gewoon verder als het te gek word.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door kastelke »

Ik woon in Toronto, en ben al vaak tijdens de zomer in Ottawa en Montreal geweest. In de steden (of suburbs) ga je die beestjes echt niet tegenkomen. :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gast

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Gast »

Ik zou die extra dag in Montreal plannen. Leuke stad, we komen er graag.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Ruud2004 »

Ook afgelopen zomer (juni) geen Black Flies oid tegengekomen in het Noordoosten van Canada, überhaupt weinig wild. Misschien haal je vwb Montreal en Quebec (incl. de stad Quebec) nog wat info uit ons reisverslag.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door tomhster »

eoms schreef:Ik zou die extra dag in Montreal plannen. Leuke stad, we komen er graag.
Jij bent kennelijk mijn tegenpool. Vond weinig aan Montreal, zou een extra dag zeker niet daar, maar in Ottawa plannen.
Mig1970
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2018, 14:25

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Mig1970 »

Wij zijn net terug van een vergelijkbare reis. Ik zou zelf niet te lang in Quebec blijven, wij waren er anderhalve dag en dat was prima voor de stad zelf. En ook ik ben Ottawa-fan geworden dus als je tijd over hebt zou ik het daar investeren. Algonquin Park - Toronto in 1 keer is overigens best een stevige rit waarbij je de hele dag aan het rijden bent. Hou bij de planning ook rekening met het feit dat rondom Toronto, Montreal en Quebec voortdurend en langdurig aan de weg gewerkt wordt, als je op werkdagen in de spits rijdt heb je vrijwel zeker meerdere files (google maps gebruiken geeft een goede indicatie want die markeert vertraging op een bepaalde tijd). Veel plezier!
AnjaL
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2018, 15:16
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door AnjaL »

Ik zou ook een extra dag in Ottawa doen.
Wat daar ook leuk is om te bezichtigen zijn de stallen van de RCMP Musical Ride. Met een beetje geluk maak je een training mee, heel leuk om mee te maken.
http://www.rcmp-grc.gc.ca/en/ride-centre
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Bibu »

Bedankt voor de reacties. Ik heb uiteindelijk een nieuwe route gemaakt. Toronto trekt ons niet echt, dus daar zullen we alleen de laatste dag kort heen gaan (vliegen pas rond 21.00 uur)

Dag 1 Amsterdam - Toronto
Dag 2 Toronto - Kingston (1000 Islands)
Dag 3 Kingston - Montreal
Dag 4 Montreal
Dag 5 Montreal - Quebec
Dag 6 Quebec
Dag 7 Quebec - Mauricie National Park
Dag 8 Mauricie National Park
Dag 9 Mauricie National Park
Dag 10 Mauricie National Park - Ottawa
Dag 11 Ottawa
Dag 12 Ottawa - Algonquin Park
Dag 13 Algonquin Park
Dag 14 Algonquin Park
Dag 15 Algonquin Park - Toronto
Dag 16 Toronto - Amsterdam

Bewust meerdere dagen in natuurparken. We willen namelijk graag wandelen, fietsen, kanoën e.d.
In de steden willen wij enkel de hoogtepunten bekijken, hebben we vorig jaar tijdens ons rondje ook gedaan en dat beviel prima.
Eventueel willen we al op dag 1 richting Kingston rijden, we komen namelijk rond 14.00 uur aan, dus kunnen dan alvast een stukje die kant op. Dan hoeven we de volgende dag minder ver te rijden en kunnen we die dag een boottocht doen langs 1000 Islands.
Tickets zijn nog niet geboekt, omdat werk tot nu toe nog geen goedkeuring heeft gegeven. Willen ongeveer van 27 juni - 12 juli. Tickets die ik nu heb gezien zijn 540 euro p.p. (rechtstreeks incl. bagage). Is dit een goede prijs voor deze periode? Of zou het nog veel goedkoper kunnen?
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Bibu »

In plaats van Mauricie kunnen we ook Mont Tremblant doen. Iemand ervaring met deze gebieden?
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door tomhster »

Mont Tremblant is echt een wintersportdorp dat zich zomers ook meer op de kaart wil zetten. Mooie omgeving.
Bibu
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:50
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Bibu: Oost Canada.

Bericht door Bibu »

Tickets zijn gisteren geboekt. 27 juni naar Toronto en 12 juli vanaf Toronto weer terug naar huis. Ik denk dat we in plaats van Mauricie Mont Tremblant kiezen. Daar zag ik namelijk een bedrijf dat begeleide fietstochten e.d. aanbiedt. Dat lijkt ons leuk om te doen. Heb het boek van de ANWB over Oost Canada gekocht en ga daar komend weekend in lezen en daarna de definitieve route maken. Denk dat we uiteindelijk met de auto gaan en dan via airbnb de verblijven boeken. Heb nog wel 2 offertes opgevraagd voor campers, dus mocht dat niet al te duur zijn, dan gaan we misschien toch met de camper. Maar vooralsnog ga ik uit van een auto.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer