Bosbranden British Columbia

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1415
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Bosbranden British Columbia

Bericht door AnnInBC »

Voor diegenen die nog deze kanten uitkomen, hou er rekening mee dat ongeveer 90% van British Columbia onder de rook hangt door de vele bosbranden die hier dit jaar weer woeden. Hier in Vancouver zitten we al weer enkele dagen in de rook en zijn de zichten heel erg beperkt, ik hoor dat het in de Canadese Rockies hetzelfde verhaal is en overal rook hangt tot in Calgary (Alberta) en zelfs verder. Het blijft voorlopig nog warm en droog, hopelijk krijgen we snel regen en krijgen ze die bosbranden onder controle!!

http://google.org/crisismap/google.com/ ... -wildfires
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door kalaman »

Binnen precies 2 weken zijn we er, gelukkig wel de ganse tijd op Vancouver Island, maar ook daar zal het wellicht geen blue sky zijn :( ...
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door vana »

Wat naar voor jou en de andere inwoners van BC en Alberta. Het lijkt me heel rot om dat elke keer mee te moeten maken en het verlies van zoveel mooie natuur is verschrikkelijk.

Wij waren net plannen aan het maken om volgend jaar juli eindelijk weer eens naar Canada te gaan. Maar door deze branden zijn we heel erg huiverig geworden. Toen ik wat verder zocht op internet ontdekte ik dat er vorig jaar ook al heel veel branden zijn geweest met de bijbehorende rook en wegafsluitingen.
De belangrijkste reden voor ons om naar Canada te gaan zijn de prachtige bergen en vergezichten, als daar niets meer van te zien is zou dat echt mijn vakantieplezier verpesten. Ook wilden we een weekje relaxen in Okanagan valley, maar dat lijkt me ook niet echt lekker als je in de rook zit.We zijn altijd best wel flexibel maar er lijken in de wijde omgeving geen uitwijkmogelijkheden te zijn.
We twijfelen heel erg en de kans is groot dat we het risico niet gaan nemen en ergens anders heen gaan.

Gelukkig kunnen wij nog een keuze malken, de mensen die daar wonen helaas niet.
Turquoise
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 jun 2014, 16:11
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Turquoise »

Wij gaan er eerdaags heen, ik houd jouw kaart in de gaten AnnInBC maar ook onderstaande..

https://governmentofbc.maps.arcgis.com/ ... kPoint=300

Maar hoe moet ik het precies lezen. Wat ik begrijp is oranje bolletje een actieve brand (groot/klein/onder controle?) rode bolletje een nieuwe brand en omcirkelde gebied op de tweede kaart is evacuatiegebied, maar wat betekent dat vlammetje (fire of note)?

En hoe weet ik welke brandhaard ik extra in de gaten moet houden?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door kalaman »

Wells Gray:
The Helmcken Falls viewing platform, and access road from Clearwater Valley road are being closed immediately due to increased fire activity from Wildfire K22800, burning near the Murtle River Canyon. In addition the South Rim trail and parking lot is being closed due to this same fire activity.
The road into the park is still open as well as the many other hikes and view points including Spahats and Dawson Falls.
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Désirée »

vana schreef:Wat naar voor jou en de andere inwoners van BC en Alberta. Het lijkt me heel rot om dat elke keer mee te moeten maken en het verlies van zoveel mooie natuur is verschrikkelijk.

Wij waren net plannen aan het maken om volgend jaar juli eindelijk weer eens naar Canada te gaan. Maar door deze branden zijn we heel erg huiverig geworden. Toen ik wat verder zocht op internet ontdekte ik dat er vorig jaar ook al heel veel branden zijn geweest met de bijbehorende rook en wegafsluitingen.
De belangrijkste reden voor ons om naar Canada te gaan zijn de prachtige bergen en vergezichten, als daar niets meer van te zien is zou dat echt mijn vakantieplezier verpesten. Ook wilden we een weekje relaxen in Okanagan valley, maar dat lijkt me ook niet echt lekker als je in de rook zit.We zijn altijd best wel flexibel maar er lijken in de wijde omgeving geen uitwijkmogelijkheden te zijn.
We twijfelen heel erg en de kans is groot dat we het risico niet gaan nemen en ergens anders heen gaan.

Gelukkig kunnen wij nog een keuze malken, de mensen die daar wonen helaas niet.
Wij zijn van 4 t/m 26 juli in Canada geweest. Gelukkig geen last gehad van bosbranden.
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door vana »

Fijn Désirée!
Wij hebben inmiddels besloten toch te gaan en hebben tickets geboekt voor eind juni tot half juli.
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Désirée »

:thumbup: je zult er geen spijt van krijgen!
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Ruud2004 »

Hoewel commercieel, ook wel een handige FAQ: https://www.banfflakelouise.com/plannin ... -smoke-faq

En webcams: https://www.banfflakelouise.com/park-webcams

Ik heb foto's van kennissen gezien. Om maar wat te noemen, overkant van Lake Louise was door de rook niet te zien en het leek net of ze in de duisternis reden. (route Jasper-Banff)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Brigit »

Wij gaan in augustus 2018 richting west Canada. Was het afgelopen zomer heel extreem dat 90% van B.C. op een bepaald moment onder de rook zat of is het elke zomer wel raak dat er zoveel rook hangt? Hoe lang heeft dat uiteindelijk geduurd, hebben we het dan over een paar dagen of weken?

Afgelopen zomer hebben we onze route ook ad hoc om moeten gooien omdat er branden waren in Californië en ik vond het toen best een gedoe om last minute nog nieuwe accomodaties te vinden. Zit me vanavond ineens af te vragen of we een schaduw plan B moeten maken of dat de kans klein is dat het volgend jaar weer “prijs” is...
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1415
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door AnnInBC »

Vorig jaar hingen we al in de rook van mid juli en dan spreek ik van zo goed als de hele provincie. Het jaar ervoor hebben we hier en daar een dagje in de rook gezeten. Dit jaar was het redelijk erg, maar pas eind juli en een groot deel van augustus. Het hangt er echt vanaf hoe de wind waait en hoeveel bosbranden er zijn. De laatste paar jaar hebben we toch redelijk veel last gehad van rook tijdens zomer in BC/Alberta. Ik zou er zeker rekening mee houden dat het mogelijk weer zo kan zijn, maar niets is zeker natuurlijk.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Brigit »

Dankje Ann! Is het een redelijke gok dat je er langs de kust minder last van hebt als er (hoop ik natuurlijk niet, allereeerst niet voor iedereen die er woont) weer zoveel branden zouden zijn? Dan zou plan B bv toch Vancouver Island verkennen kunnen zijn.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1415
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door AnnInBC »

Ja, aan de kust waait die rook meestal wel vlugger weg. Maar afgelopen zomer waren op Vancouver Island ook bosbranden als ik me niet vergis...dus niet altijd een garantie, maar waarschijnlijk wel minder kans op rook. In Vancouver hebben we er een 10 dagen tot 2 weken aan 1 stuk last van gehad en verder een dagje hier en daar. Maar het was gelukkig niet constant dikke rook, men adviseerde op de radio om best niet teveel uren buiten door te brengen.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Brigit »

Dankje voor de info. Er is overal bij jullie in de omgeving veel hout/bos en als het lang droog is wordt het risico op brand steeds groter.
Het is natuurlijk ook een gok maar ik denk dat we inderdaad ook een alternatieve route op gaan stellen meer langs de kust voor het geval dat het weer mis zou gaan, het doel van de reis is veel buiten zijn en wandelen maar onze zoon krijgt last van zijn luchtwegen o.a. bij veel rook, slechte combi.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Brigit »

In tegenstelling tot mijn ervaring met de USA valt me op dat een annuleringstermijn van 14 dagen (!) blijkbaar vrij vaak voorkomt in Canada, ik heb bv 2 b&b’s die die termijn hanteren, 1 cabin die zelfs 30 dagen hanteert en de hotels in de rockies hanteren ook allemaal 7 dagen... dat biedt in feite helemaal geen flexibiliteit om de route te veranderen als er toch rook door bosbranden blijkt te zijn. Hoe hebben anderen dit afgelopen zomer/eerder aangepakt? Ik zie weinig accomodaties die tot 24h van tevoren te annuleren zijn en verwacht niet dat een reis/annuleringsverzekering dit dekt zolang er “alleen” rook is.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door vana »

Onze meeste geboekte accomodaties voor volgend jaar hebben inderdaad ook een annuleringstermijn van minimaal 5 tot 7 dagen van tevoren, Het is moeilijk om iets anders te vinden.
Wij gaan normaal in juli/augustus naar USA/Canada maar hebben in verband met de branden besloten om dit keer al eind juni te gaan. Dan is het kans iets minder groot denk En verder nemen we het risico maar dat het ons geld gaat kosten als we de route om moeten gooien, het is niet anders.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door tomhster »

Kans op bosbrand in juni is inderdaad heel gering. Het is mede daarom ook mijn favoriete vakantiemaand.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bosbranden British Columbia

Bericht door Brigit »

De grootouders zijn nog niet te overtuigen dat juni een leuke oppasmaand is dus voor vakantie in juni moeten we nog een jaartje of 8 wachten;-)
We nemen inderdaad ook het risico maar dat een deel van de planning niet door kan gaan, op sommige plekken zijn er geen accomodaties te vinden met een korte annuleringstermijn. Reis en annuleringsverzekering geeft wel aan dat als er bv wegen afgezet zijn en je daardoor uren om moet gaan rijden (wat als je de wegenkaart van Canada bekijkt niet onwaarschijnlijk is, lekker overzichtelijk wegennetwerk!) dat de kosten om dat te annuleren wel gedekt zijn.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer