Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

Met hulp van dit forum hebben wij afgelopen weken een prachtige rondreis gemaakt door het zuid westen van de VS. Met name de natuur in de national parks zijn ons zeer goed bevallen en daarom zouden we volgende zomer (waarschijnlijk augustus) weer een oversteek willen wagen voor een week of 3 – 3.5 (max 24 dagen), dit keer noordelijker waarbij we in ieder geval een paar dagen naar Yellowstone willen. Jasper en Banff in Canada staan ook op de verlanglijstje.

Eerste ingeving nu is Edmonton/Calgary – jasper -banff np – glacier np – kootenay np - Helena - yellowstone – grand teton –- Missoula (going to the sun road)-glacier np (waterton) – great falls –Calgary/Edmonton.

Ik heb dit nog niet op kaart uitgezet dus misschien zit er iets geks in, sorry daarvoor… Heeft er iemand tips/aanwijzingen, andere/betere volgorde voor een dergelijk rondje, zijn er stukken die te ver uit elkaar liggen (we reizen met een tegen die tijd 10-jarige die autorijden prima vindt maar liefst niet meer dan 3 – 3.5 uur dus zo hier en daar zullen we denk ik een tussenstop moeten maken) of plaatsen die we absoluut niet moeten missen? Welke parken zouden we meerdere dagen voor uit moeten trekken, we maken graag wandelingen van 10-15 km? Zoals gezegd; alles is nog open, er ligt niks vast dus alles kan nog anders.

Verder hebben we afgelopen vakantie een aantal keer in de nationale parken overnacht, dat is zeer goed bevallen en willen we zeker weer doen. Heeft iemand tips in welke parken dat ook zeker een aanrader is en waar we prima net buiten een park kunnen overnachten? Van Yellowstone kwam ik al tegen dat het een kwestie is van vroeg boeken en idealiter op meerdere plaatsen in het “ achtje”.

Als ik het goed begrijp is een one way met een huurauto niet mogelijk of heel erg duur is startend in de VS en inleveren in Canada of vise versa, dus dan maken we het liefst een rondtrip. In bovenstaand rondje liggen Calgary, Edmonton en Salt Lake City “in de buurt” dus dat zouden denk ik potentiele startplekken zijn; ik heb het idee dat vluchten naar Canada net iets goedkoper zijn (Calgary is nu iig ~ 900 euro pp met klm en SLC ~1050, beiden overigens vrij prijzig maar het is natuurlijk nog vroeg) maar dat autohuur in Canada weer wat duurder is, klopt dat?
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
wlmpie
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 feb 2014, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door wlmpie »

Drumheller royal tyrell museum en (apart want ver van drumheller) het dinosaur provincial park zijn ook zeer de moeite waard, zeker met een 10 jarige en de badlands en prairies van alberta zijn een mooie afwisseling van de ruige rockies natuur.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Martin & Marianne »

Yellowstone moet je zeker op tijd boeken; je zou nu al kunnen kijken. Lossen nachten is niet gek, of hooguit 2 nachten per locatie; dan kun je alle delen van het park goed bezoeken, hoewel je niet zult ontkomen aan heen en weer reizen.
Wij bezochten het park in 2004 en 2008 met onze dochters en in 2017 weer. In 2015 waren we met z'n tweeën en hebben we meer gewandeld. Misschien heb je iets aan onze reisverslagen voor activiteiten en accommodatie. Als jullie in Yellowstone veel willen wandelen dan is 3 dagen/4 nachten wel het minimum, maar liever nog een dag meer. Voor alleen al de highlights, en zonder wandelingen heb je zeker 2 volle dagen nodig.

Over het Canada-deel kan ik niets zeggen, zet de route eens uit in googlemaps, dan zie je vanzelf of het zo logisch is.
Heb je nu een rit door Idaho gepland? Je kunt ook Yellowstone opknippen; eerst ene paar dagen Yellowstone, dan Grand Teton en dan via Yellowstone weer naar het noorden.

Marianne
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door BjornStorme »

hoi dag Brigit,

Ik heb je berichtje ontvangen en je kan mijn roadbook terugvinden op de volgende link:

Mocht je nog vragen hebben, laat gerust iets weten ....
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door tomhster »

Huurauto hoeft in Canada niet duurder te zijn dan in de USA. Naast KLM vliegt ook Air Transat naar Calgary. Daar heb ik vorig jaar mee gevlogen. Was prima en een stuk goedkoper dan KLM. Een rondje vanuit Calgary lijkt mij dus een prima plan in het genoemde tijdsbestek.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Ruud2004 »

Je moet wel even checken of je met je met je Canadese huurauto de VS wel in mag. Soms is ook een verzekeringssupplement verplicht. (Cross Bordercard)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door tomhster »

Bij alle grotere verhuurmaatschappijen is dat geen enkel probleem. Ik heb dit al minstens vijf keer gedaan. Mexico vanuit de US is een ander verhaal, maar dan moet je wel heel enthousiast doorrijden.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door BjornStorme »

Wij hebben ons rondje NW-USA en Canada vanuit Seattle gedaan en vonden we eigenlijk wel top. Seattle is een stad die goed te doen is, niet te druk ... geen probleem met de rental van Hertz voor beide landen ... wel even checken of je een internationaal rijbewijs hebt want BC aanvaard geen Europees rijbewijs.
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

Dank allemaal, ik ga jullie input eens goed bestuderen en kom bij jullie terug. Ik was vorige week weg voor/met mijn week vandaar dat ik niet direct gereageerd heb.
WB dat rijbewijs, is dat dan toch geen commerciële grap, ik heb nog nooit ergens meegemaakt dat mijn NL rijbewijs daadwerkelijk niet geldig was...?
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Galapogos »

Volgens https://www.welcomebc.ca/Start-Your-Lif ... ing-in-B-C zijn onze rijbewijzen gewoon geldig in BC. Ik heb verder ook nog nooit ergens gelezen dat dat niet zo zou zijn, dus ik zou me niet te veel zorgen maken.

Vorig jaar zomer hebben mijn vriendin en ik in 3.5 week precies het rondje gedaan wat jullie nu willen doen. Wij hebben gevlogen op Calgary, omdat dat het goedkoopst was qua vliegtickets + autohuur. Bovendien ligt Calgary nog wel het meest gunstig omdat je er toch zo goed als langs komt.

Ik post onze hele route maar even, omdat ik er best tevreden over was en het bijna 100% overeen komt met jullie wensen.

Onze route was:
01 - Aankomst Calgary
02 - Calgary - Glacier USA (omweg via Drumheller ivm Royal Tyrell Museum)
03 - Glacier USA
04 - Glacier USA
05 - Glacier USA - Great Falls (overnachting onderweg, we hebben in Great Falls verder niets gezien/gedaan)
06 - Great Falls - Yellowstone (via Beartooth Highway)
07 - Yellowstone
08 - Yellowstone
09 - Yellowstone - Grand Teton
10 - Grand Teton
11 - Grand Teton - Yellowstone
12 - Yellowstone
13 - Yellowstone - Craters of the Moon
14 - Craters of the Moon - Missoula (overnachting onderweg, we hebben in Missoula verder niets gezien/gedaan)
15 - Missoula - Invermere (overnachting onderweg, we hebben in Invermere verder niets gezien/gedaan)
16 - Invermere - Jasper (via Icefields Parkway)
17 - Jasper
18 - Jasper
19 - Jasper - Lake Louise (via Icefields Parkway)
20 - Lake Louise
21 - Lake Louise
22 - Lake Louise - Banff
23 - Banff - Calgary - vertrek naar huis

Ik noem specifiek Glacier USA, omdat er een Glacier NP in Canada is, en een Glacier NP in de VS. Het park in de VS is erg bekend, dat in Canada wat minder. Wij zijn niet in het Canadese park geweest.

Niet op onze route ivm tijdgebrek is Waterton Lakes NP. Dit park zou je op bovenstaande route prima aan het begin kunnen doen, tussen Calgary en Glacier USA.

Voor Banff NP, Yoho NP en Kootenay NP geldt dat je ze allemaal vanuit dezelfde standplaats zou kunnen bezoeken. Voor ons was dat Lake Louise, lekker centraal en een heel stuk rustiger/kleiner dan het stadje Banff. Wij hebben de laatste nacht om praktische redenen in Banff overnacht.

Je kunt ook overwegen om halverwege de Icefields Parkway (tussen Lake Louise en Banff in) een overnachting in te plannen. Wij hebben dat om praktische redenen niet gedaan (er zijn geen campings die je vooraf kunt reserveren).

Craters of the Moon staat niet op jullie wensenlijstje. Kun je eventueel ook overslaan, maar ik vond het het omrijden wel waard.

Als je een rondje Canadese Rockies + Yellowstone maakt, is de kans groot dat je het stuk Banff - Jasper twee keer rijdt, één keer noordwaarts en één keer zuidwaarts. Dit is helemaal niet erg. De weg (Icefields Parkway) is prachtig. Je hebt ook beide keren andere uitzichten omdat je hem de tweede keer in een ander richting rijdt.

Wij vonden Canada qua accommodatie en eten/drinken een heel stuk duurder dan de VS. We hadden daar alleen niet zoveel last van omdat we bijna overal kamperen. Mocht je in het hoogseizoen een hotel willen boeken in de Canadese Rockies, boek dit dan zo vroeg mogelijk. Als je te lang wacht loop je het risico dat er alleen nog maar hele dure hotels (200 euro en meer per nacht) overblijven.

Mooie wandelingen maken kan in alle parken die je overweegt te bezoeken. De wandelhoogtepunten waren voor mij Glacier NP in de VS, en Lake O'Hara in Yoho NP in de Canadese Rockies (in de buurt van Lake Louise).

Voor Glacier geldt dat het 'Many Glacier'-gebied erg aantrekkelijk is om te verblijven omdat bijna alle bekende topwandelingen daar om de hoek liggen. Er is daar een hotel, een eenvoudige lodge en een camping. Ik zou op tijd reserveren!

Over Lake O'Hara is op dit forum al het een en ander geschreven. Mocht je daar ook heen willen, houdt er dan rekening mee dat je daar niet (makkelijk) op eigen gelegenheid heen kunt. De enige praktische manier is per bus, en de tickets daarvoor zijn sterk gelimiteerd. De tickets voor de bus gaan in het voorjaar in de verkoop en alle beschikbare tickets voor het hele seizoen zijn dan binnen een paar seconden verkocht.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

dank galapagos, jullie route sluit inderdaad erg aan bij het wensenlijstje dat ik beschreven had! I
n mijn oriëntatie was het me inderdaad al opgevallen dat de accomodaties in Canada gemiddeld flink prijziger zijn dan in de USA. Vliegtickets lijken op dit moment ook prijziger naar Calgary dan naar de USA maar ik verwacht dat de prijzen nog wel veranderen als alle luchtvaartmaatschappijen hun tickets voor de zomer vrijgeven.

Craters of the moon zal ik eens bestuderen maar ik denk dat als we idd ongeveer deze route gaan doen ik liever vanaf yellowstone/grand teton in kleinere stukken terug naar boven wil rijden. Goed idee om op een centrale plek tussen Yoho en Banff te verblijven! Lake O'hare heb ik idd over gelezen in de verslagen van forumlid marquant, heel bijzonder als dat lukt!

Hoe hebben jullie dat gedaan met kampeerspullen, tent en andere spullen ter plekke gekocht en weer achtergelaten oid? Een mix tussen kamperen en hotels lijkt me best een goed idee namelijk, dichter in de natuur en het drukt de kosten nog een beetje (denk ik).

Overigens hangt er momenteel in de lucht dat mijn man mogelijk in Q2 2019 een tijd in de buurt van San Francisco zal zijn voor werk dus een ander idee dat nu speelt is om vanuit SF via Yosemite, Tioga pass, Calavares sp, lake Tahoe, lassen np, crater lake, columbia river gorge, mnt St Helens, met Rainier, olympic np in ± 2.5 week naar boven te rijden en via de kustweg in een week weer terug af te zakken naar SF. Heel anders uiteraard en misschien ook wat ambitieus, maar lijkt me ook prachtig al ben ik een beetje benauwd voor het weer.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Martin & Marianne »

Brigit schreef:Hoe hebben jullie dat gedaan met kampeerspullen, tent en andere spullen ter plekke gekocht en weer achtergelaten oid? Een mix tussen kamperen en hotels lijkt me best een goed idee namelijk, dichter in de natuur en het drukt de kosten nog een beetje (denk ik).
Wij hebebn vorig jaar in een aantal parken gekampeerd. Dat scheelt eht heel vele qua kosten, minimaal 100 euro per nacht.
Wij namen onze eigen koepeltentje mee, en kochten ter plekke slaapzakken en een luchtbed. Het luchtbed bleek nog in de koffer te passen op de terugweg, de slaapzakken hebben we weggedaan. Er zijn wel instanties a la Leger des Heils of zo, waar je ze in kunt leveren.
Brigit schreef:Overigens hangt er momenteel in de lucht dat mijn man mogelijk in Q2 2019 een tijd in de buurt van San Francisco zal zijn voor werk dus een ander idee dat nu speelt is om vanuit SF via Yosemite, Tioga pass, Calavares sp, lake Tahoe, lassen np, crater lake, columbia river gorge, mnt St Helens, met Rainier, olympic np in ± 2.5 week naar boven te rijden en via de kustweg in een week weer terug af te zakken naar SF.
Afhankelijk van wanneer je er precies bent kan de Tioga Pass dan nog een probleem zijn. Qua route is Tioga Pass en dan Calaveras niet logisch.
Kijk eens in ons 2006-verslag voor een aantal dingen die je noemt.

Marianne
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

Marianne; we zouden niet de volledige Tioga Pass overgaan indien het SF scenario door gaat, hebben we afgelopen jaar gedaan. We zouden de 120 tot aan White wolve in willen rijden en daar overnachten om daar nog wat wandelingen te doen, volgende dag aan de west kant er weer uit. Dan is Calaveras sp toch geen rare kronkel...of zie ik iets over het hoofd?

Sluiting Tioga Pass zal, tenzij er een bosbrand is, geen issue zijn; we zitten ivm schoolgaand kind vast aan het hoogseizoen dus het gaan om eind juli en/of augustus.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Galapogos »

Wij nemen altijd al onze kampeerspullen mee. Het enige dat we ter plekke kopen is een koelbox. De volgende keer misschien maar een opvouwbare koelbox mee :D. Het scheelt dat wij beschikken over lichtgewicht kampeerspullen. Het is ook heel goed mogelijk om in de VS/Canada goedkope kampeerspullen te kopen en die aan het eind van de reis weg te geven of weg te gooien. Maar bij ons is dat dus niet nodig.

Een mix tussen tentkamperen en hotels is inderdaad een heel goed idee om geld te besparen, en toch in comfort te reizen. Wij doen dat ook. We slapen in de steden in hotels. En als we ergens één nacht blijven voor een tussenstop nemen we ook altijd een hotel. In de parken kamperen we. Zeker in de Canadese Rockies bespaar je hier veel geld mee. De hotels zijn daar in de zomer écht heel duur. En de campings juist heel goedkoop.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Martin & Marianne »

Tot aan White Wolf kan natuurlijk prima, je zit daar leuk; maar dan ben je nog niet bij de Tioga Pass.
Brigit schreef:dus het gaan om eind juli en/of augustus.
Je had het over Q2, vandaar dat ik dacht dat het uiterlijk juni zou zijn.

Marianne
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada vanuit Seattle en Yellowstone (edit: zonder yellowstone)

Bericht door Brigit »

Er is wat vooruitgang aan onze zijde; vluchten zijn geboekt: we vliegen 2 augustus naar Seattle en zullen op zaterdag 24 augustus eind van de dag terug vliegen naar A’dam vanuit Seattle.

De focus van de route ligt op Canada en ik probeer een balans te vinden tussen de wens veel te willen zien en wandeltochten te willen maken ter plekke. Ik heb nu de volgende voorlopige planning gemaakt, waar Yellowstone en grand Teton in de VS niet inzitten ivm de extra afstanden die we dan zouden gaan rijden, dat komt dan een andere vakantie wel. Om dezelfde reden denk ik dat we Vancouver island uit de planning moeten laten, of denken jullie dat dit past als we vanaf Port Angeles overvaren en dan noordelijk weer overvaren naar Canada? In dat geval mopeten we de trip denk ik deels omdraaien en vanaf VI aansluiten op Kamloops.
Please shoot J

2-aug
aankomst Seattle – overnachten omgeving airport
3
mount vernon
4
manning park
5
manning park
6
kelowna
7
kelowna (fietsen)
8
mt revelstoke
9
glacier np (evt vanuit dezelfde plek als mnt Revelstoke)
10
yoho (evt vanuit banff
11
banff
12
banff
13
lake louise (daar overnachten of vanuit een centrale plek "doen"?)
14
icefields parkway
15
jasper
16
jasper
17
mount robson
18
clearwater
19
clearwater
20
kamloops
21
?
22
? harrison hot springs (of 2 dagen north cascades plannen op 21 en 22 augustus? )
23
seattle
24
eind middag vertrek uit Seattle
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door tomhster »

In 22 dagen is er best een combinatie te maken met Yellowstone (3 dagen) en Grand Teton (1) hoor.

Van Seattle is het 11 tot 13 uur rijtijd tot West Yellowstone, afhankelijk of je via Coeur d'Alene gaat of onderlangs via Boise/Twin Falls.

Je kunt, als je onderlangs gaat, de volgende indeling voor je overnachten overwegen:

Seattle
Mt. Rainier
Boise
(via Shoshone Falls en Craters of the Moon) Jackson
4 nachten GT en Yellowstone
Glacier NP 2 n.
Banff 2 n.
Lake Louise 1 n.
Jasper 2 n.
Wells grey/Clearwater 1 of 2 nachten
Dit is 17 nachten. Dat is soms doorrijden (max. ruim 6 uur), maar echt te doen. Vanaf Clearwater is het 6 uur rijden naar Seattle. Je hebt dus nog 4 dagen om naar wens in te vullen, onderweg (bijv. Twin Falls) of op het einde (Seattle is een leuke stad).
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

Dankje thomsterh, ik zie dat “rondje” inderdaad vaker, maar het staat voor ons vast dat we niet in de vakantie van zomer 2019 ook yellowstone zullen bezichtigen, we reizen met een kind en wandelen alle drie graag dus liefst vermijden we reisdagen van 600 km op 1 dag.

Edit; net toch even naar zitten kijken en hoewel interessant toch net wat te grote afstanden maar misschien wil ik toch kijken naar een route door Washington via spokane/coeur d’alene door naar Banff.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

We zijn terug naar de tekentafel gegaan en twijfelen heel erg tussen de opzet voor een route zonder Vancouver island maar meer tijd om rond te kijken en een route waarin een stukje Vancouver island wel is toevoegen maar daardoor dus een wat hoger reistempo heeft (wel met als voordeel de grensovergang Canada naar de USA op de ferry en hopelijk dus minder “gedoe”). De boog met de grens van de VS tot aan Glacier np (USA) hebben we overwogen, maar de keuze gaat dit jaar wat ons betreft tussen wel of geen Vancouver island.

Ik weet dat de keuze uiteindelijk ook persoonlijk is maar welke route (na fine-tuning) zouden jullie aanraden?

2 Seattle - overnachting bij luchthaven
3 Seattle -Fairhaven (chucanut scenic byway, larrabee state park) eventueel via ebey's landing
4 USA -EC Manning Park (othello tunnels richtng hope onderweg bezichtigen))
5 Manning park - Kelowna (wijngebied)
6 Kelowna - Mnt Revelstoke and Glacier np
7 Mnt Revelstoke & Glacier National Park
8 Revelstoke - Field (Yoho National Park)
9 Field (visit lake Louise en Lake M)
10 Field - Banff
11 Banff
12 Banff - Icefields Parkway
13 Icefield - Jasper
14 Jasper
15 Jasper - Mount Robson Provincial Park
16 Robson - Clearwater (visit Well's grey np)
17 Clearwater
18 Clearwater - lillooet/pemberton (nairn falls en joffre lakes pp)
19 Lillooet - Whistler
20 Whistler
21 Whistler - Vancouver?/andere tussenstop US al in
22 Vancouver/stukje kust USA
23 ? - Seattle
24 Seattle - A'dam

Of:

2 Seattle - aankomst 18h - overnachting bij luchthaven
3 Seattle -Hope (1. andere tussenstop over grens, bv EC Manning?)
4 Hope-Kelowna
5 Kelowna - Mnt Revelstoke and Glacier np
6 Mnt Revelstoke & Glacier National Park
7 Revelstoke - Field (Yoho National Park)
8 Field
9 Field -Lake Louise (visit Banff)
10 Lake Louise - Icefields Parkway
11 Icefield - Jasper
12 Jasper
13 Jasper - visit Mount Robson Provincial Park
14 Jasper of Robson - Clearwater
15 Clearwater (visit Well's grey np)
16 Clearwater - lillooet/pemberton (visit nairn falls en joffre lakes pp)
17 Lillooet - Whistler
18 Whistler
19 Whistler - Vancouver - overvaren Nanaimo
20 Nanaimo - Port Hartley
21 Port Hartley (pacific rim np)
22 Port Hartley - Victoria - overvaren USA Port Angeles (of volgende ochtend)
23 Port Angeles - Seattle visit
24 Seattle - A'dam


Verder wat algemene vragen:
1) zijn twee overnachtingen in Clearwater (omgeving) de moeite waard, ik lees gemengde verhalen over Well’s grey? Idem voor Whistler?
2) Hoe druk moet ik me voorstellen bij “druk” in de rockies, is dat vergelijkbaar met bv de drukte in grand canyon np south rim in de zomer of nog drukker? Geldt dat voor ons hele rondje, we doen natuurlijk de highlights aan in deze planning. Een enkele dag wat drukte is prima maar ik wil niet overal in de file lopen.
3) Wat is de handigste verdeling qua overnachtingen in de rockies; Field als uitgangsbasis voor Yoho en Banff voor Lake Louise/Banff np of is Field een prima uitvalsbasis ook voor Banff, dan een dag/nacht Lake Louise en aansluitend naar de icefield parkway?
4) zouden jullie een aparte overnachting Mnt Robson maken na Jasper of die nacht toevoegen aan Jasper?
5) hebben jullie tips voor leuke overnachtingsplekken? Voor Jasper heb ik al meerdere malen patricia lake gehoord en voor Field de truffel’s pigs lodge. Voor well’s grey heb ik Ceday Haven resort gevonden.
6) Heel algemeen: ik heb een soja-allergie. Is net als in de VS er meestal bekend welke allergenen waarin zitten? Brood kon ik in de VS bv niet eten ivm het veelvuldig gebruik van sojabloem.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Brigit: zomer 2019 rondje nationale parken Canada en Yellowstone

Bericht door Brigit »

Nog een vraagje aan de moderators, zou “en Yellowstone” uit de topictitel weg kunnen? Het is eerder “nationale parken Canada vanuit Seattle”....?
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer