Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

Het was niet voorzien dat we deze zomer de Grote Plas zouden oversteken en daarom gaan we begin juli naar de Azoren.
Maar...dergelijke aanbieding kan men gewoon niet afslaan: we gaan voor €736 met 2 personen van 2-12 september naar Vancouver.
Goede vluchturen met United/Air Canada, korte overstaptijd in ORD en zoals gezegd, wat een prijs :thumbup: .

Nog geen planning opgemaakt maar ik ken het daar uiteraard wel al een beetje en dat komt beslist wel goed. Voor het eerst gaat de zoon niet mee (studeert dit jaar af waardoor de nabije toekomst nog onzeker is), zodat het een reis wordt met ons tweetjes.

Vraagje betreffende de autohuur: ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een auto huurde in Canada. We deden dat altijd in Seattle en staken dan de grens over, maar zijn bvb bij Alamo ook alle verzekeringen standard inbegrepen voor Canada, zoals dit voor de VS geldt?
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Ruud2004 »

Hoi, ik heb je vraag net in het andere topic beantwoord. Maatschappij afhankelijk dus..
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

Bedankt Ruud
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

Heel merkwaardig, maar ik stel nu vast dat we nog nooit enkel naar Canada geweest zijn. Altijd was het in combinatie met de VS (eerste hotel in de VS).
Nu stel ik mij volgende vragen:
- we vliegen van Brussel naar Chicago en dan door naar Vancouver. Maar hoe zit het eigenlijk op ORD? Moeten we daar door de immigrations of blijven we gewoon in transit? Wat met de bagage? Moet die ook van de band gehaald en opnieuw ingecheckt worden?
- dienen we een ETA én ESTA te hebben?
- is er nu ook sinds vorig jaar iets veranderd om met de auto de grens van Canada naar de VS over te steken? Dient men daar nu voor te betalen en een papier in te vullen?
Terugvlucht is ook via dezelfde route (YVR-ORD-BRU).
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Ruud2004 »

De VS kent eigenlijk geen "Transit". ORD is v.w.b. de USA jullie POE (Port of Entry), dus immigration (ESTA), bagage van de band halen. Deze na de controle gelijk weer afgeven en naar je aansluitende vlucht wandelen. Bij aankomst YVR ook Immigration (veel kiosken daar) koffers ophalen en door de controle naar buiten.

Als je later met de auto naar de VS gaat heb je bij de grens een I-94 (kosten 7 USD) nodig. Kan on-line, maar ook gewoon bij de grensovergang. Je hebt al een ESTA, dat maakt het voor de ambtenaren wat gemakkelijker/sneller. Wel weer foto en vingerafdrukken. Ze zien dit als een reguliere binnenkomst.

Terug Canada in is ook weer een reguliere entry, maar gaat allemaal wel wat soepeler. Denk aan het inleveren van je I-94 daar. Canadezen geven dit af bij hun Amerikaanse collega's.
Terugvliegen is wat makkelijker, omdat de Amerikanen al in YVR hun controle (mogen) doen. (Pre-Clearence) Alle controle dus op YVR, in ORD rechtstreeks nar de gate.

ps. Weet niet bij wie je huurt, maar autoverhuur zit op de begane grond van de tegenover de terminal gelegen parkeergarage. Wandel je zo naar binnen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

:thumbup:
Dus het enige wat eigenlijk veranderd is sinds vorig jaar is dan die I-94? Al dikwijls de grens overgestoken maar die I-94 nog nooit moeten doen.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Ruud2004 »

Yep, ligt een beetje aan je route, maar wij reden afgelopen zomer Amerika binnen via grensovergang Sumas. (zie reisverslag) Een wat kleinere grensovergang en waren zo klaar, vriendelijke lui daar.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Jann
Amerikafan
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 feb 2006, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Ieper (België)

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Jann »

Hallo Ruud en Kalaman…

Terwijl ik jullie posts lees, nog voor de zekerheid eens hetvolgende vragen :
Wij vliegen ook naar YVR op 5 juli, dus hebben we zowiezo een Eta aangevraagd. Nu vervalt onze Esta deze maand op 18 juni. Daar wij ook van Canada naar Mount Rainier gaan en later van Nanaimo (Vancouver Island) terug naar Vancouver, vragen we dan best opnieuw een nieuwe Esta aan én een I 94, als ik het goed voor heb ?
Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Ruud2004 »

Hallo Jann, als je op je vliegreis naar YVR geen overstap in de VS hebt, zou ik geen ESTA aanvragen. Als je naar Mount Rainier gaat, moet je bij de grens toch een I-94 aanschaffen.
Ik reis volgend weekend rechtsreeks naar Montreal en bezoek tijdens mijn reis ook een stukje Amerika. Ik vraag daar geen ESTA voor aan, zonde geld.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

En die I-94 is niet online in te vullen? In plaats van er op vooruit te gaan, zet men precies weer een paar stappen achteruit.
Wat moet dat zijn aan de fameuze grensovergang tussen Vancouver en Seattle :shock: ? Moet iedere non-US-citizen daar nu dus manueel een papiertje invullen? Moet men dan uitstappen om zo'n papiertje te gaan halen/in te vullen?
We stonden daar vroeger al soms meer dan een uur aan te schuiven gewoon om onze pas te tonen.
De grote grensovergangen worden dus absoluut te mijden.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door markro »

Volgens mij kan je een I-94 niet online invullen, ik weet niet hoe het nu is, maar de laatste keer dat wij in 2016 de Canada/USA-grens over gingen, ging het net als jaren daarvoor. De douanier/immigratie-beambte aan de grens zegt jou als bestuurder van de auto wat je moet doen, hij houdt jouw paspoort bij zich. Vermoedelijk moet je de auto ergens, wordt aangewezen, parkeren, eventueel je auto open laten en je binnen vervoegen in het kantoor, wachten tot je aan de beurt bent tot je bij een immigration officer geroepen wordt aan een loket en daar mag je de papieren (I-94) invullen. 1x hebben wij gehad dat de immigration officer de I-94 voor een deel al had ingevuld en de rest in het bijzijn van ons aan het loket deed. Daar mag je betalen en krijg je jouw paspoort weer terug, tezamen met het strookje van de I-94, dat je in het paspoort moet bewaren totdat jij de USA weer verlaat (afgeven bij de grenscontrole als je terug gaat naar Canada, of als je vliegt op de laatste USA-luchthaven).
Het kan zijn dat men de auto helemaal doorzoekt, al dan niet met snuffelhond.

Reken op circa een uur oponthoud.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

Markro, dat hebben wij nog nooit moeten doen. Zelfs vorig jaar juli, gewoon paspoort tonen, paar routinevraagjes en we konden doorrijden. Ook de vorige jaren nooit iets anders moeten doen.
Het verwondert mij dan ook dat jij nu zelfs al van 2016 spreekt...
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2172
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door jojostravelusa »

Wij vlogen vorig jaar op Whitehorse, na een overnachting in Vancouver. We zijn met de camper via de Top of the World Highway van Yukon naar Alaska gegaan. We hadden uiteraard een ETA, maar hadden voor de zekerheid ook een ESTA aangevraagd. Bij de grens moesten we het I-94 formulier invullen en $ 7,- p.p. betalen. We hadden geen Amerikaanse dollars :oops: . Ze wilden geen Canadese dollars en elektronisch betalen kon daar niet. Ja, daar sta je dan. Uiteindelijk konden we zonder betalen doorrijden en we hebben het idee dat dat komt doordat we toch een ESTA hadden.
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.c ... ge_13.html
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Ruud2004 »

Online I-94 aanvragen kan volgens mij via deze link.. Het blijft zo dat je naar binnen moet, maar mogelijk gaat het wat sneller.

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/apply-document

@Kalaman, dat verwonderd mij nou weer. Met een Belgisch of Nederlands paspoort (of ander reisdocument wat onder het VWP valt) is doorrijden zoals jij beschrijft er niet bij. Misschien met een visum of een verblijfstatus, maar als Jan de toerist moet je al jaren naar binnen voor een I-94.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

@ruud, net daarom dat ik zo verbaasd ben. Nooit of te nimmer hebben we iets moeten invullen als we de grens Canada-VS oversteken en dat toen we toch al jarenlang minstens 1x per jaar. Toen we Alaska-Yukon deden, staken we grens in beide richtingen zelfs diverse keren over tijdens dezelfde reis, maar telkens was dat gewoon het paspoort laten zien en doorrijden. Idem dito afgelopen zomer.
Het is toch niet realistisch dat aan de superdrukke grensovergang Vancouver-Seattle men daar ook nog eens zou moeten beginnen papiertjes invullen en met cash geld betalen :shock: ?

Ik heb het wel degelijk over het feit dat men eerst via een VS luchthaven aangekomen is met een geldige Esta, vervolgens doorreisde naar Canada (vleigtuig, boot of auto) en dan vervolgens met de auto van Canada terug naar de VS rijdt.
Anne-Marie86
Amerika-ontdekker
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 jun 2015, 21:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door Anne-Marie86 »

Wij gaan het komende weken ervaren; a.s. zondag vanuit VS bij Sumas de grens over en 2,5 week later vanuit Vancouver weer terug naar Seattle. Ik laat het weten hoe het gaat!
Ons reisverslag van onze reis naar Amerika (zomer 2016) vind je op: http://bazannemarie.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door ingrid14 »

Wij gaan komende zomer ook via Sumas van Canada naar USA.

Voor zover ik info gevonden heb kan je die I-94 inderdaad vooraf aanvragen maar er zijn wel wat beperkingen.
De prijs online is 6$

Zie hier wat er op de site staat
2018-06-04.png
Het lijkt me niet dat het tijdbesparend is als je het al vooraf regelt.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1423
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door AnnInBC »

Voor zover ik weet moet je niet dat I-94 papier invullen bij de grens als je al in het bezit bent van een ESTA omdat je opweg naar Canada in Amerika overstapt, dus het is een nieuwe ESTA. De ESTA vervangt dat I-94 papiertje. Als je geen ESTA hebt of niet via Amerika naar Canada vliegt tijdens je reis (en je hebt nog een oudere ESTA), je vliegt bijvoorbeeld van Amsterdam rechtstreeks naar Canada en dan ga je vanuit Canada met je huurauto de grens over naar Amerika...dan moet je wel dat I-94 papiertje invullen.

De beste grens overgang is die bij "Aldergrove/Lynden"...daar gaan wij altijd langs en daar zijn ze altijd heel vriendelijk en gemakkelijk (dat is onze ervaring toch). Neem de Highway 1 richting Surrey/Langley/Abbotsford en neem exit 73. Eens van de afrit af neem je bij de lichten de linkse afslag en dan maar rechtdoor blijven rijden tot aan de grens. Je rijdt dan ook langs de Greater Vancouver Zoo.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

Bedankt voor de info, Ann.
Inmiddels besloten dat we deze keer enkel in Canada blijven, dus geen sprake meer van een I-94 en/of grensovergangen :wink: .
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kalaman september 2018: Vancouver en omgeving

Bericht door kalaman »

Inmiddels een route voor onze minitrip.
Behalve in Ucluelet was ik overal al meerdere keren, maar voor mijn vriendin wordt het een eerste kennismaking met de regio.
Naamloos-1.jpg
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer