Tweemaal Canadese grens over

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Yajason
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 2

Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Yajason »

Hallo allemaal,

Een vriend en ik gaan in Augustus een roadtrip maken door Amerika. Nu willen wij tweemaal de Canadese grens oversteken en weer terug, een keer in het oosten en een keer in het westen. Ik lees dat het niet nodig is om een ETA aan te vragen voor Canada als je met de auto de grens oversteekt. Is het, aangezien wij twee keer de grens moeten oversteken, echter niet voordeliger om wel een ETA aan te vragen? Of moeten we als we een ETA hebben alsnog bij de grens een bepaald bedrag betalen aan de douane? Zou het verder ook schelen qua tijd als je al een ETA hebt? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Jason Schouten
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42056
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan je niet echt helpen; ik kan me niet herinneren dat we iets moesten betalen bij de grensovergang, maar vermoedelijk zal dat wel het geval geweest zijn? Veel geld zal het in elk geval niet schelen en wie weet helpt een ETA. Ik heb het idee dat het in omgekeerde richting wel helpt als je een ESTA hebt, maar daar zijn de meningen op het forum verdeeld over.

Als je in een maand zowel de west- als oostkant doet heb je een aardig drukke reis lijkt me zo.

Marianne
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2163
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn vorig jaar vanuit Canada (Yukon) naar Amerika gegaan. We hadden een ETA omdat we op Whitehorse vlogen. Bij de grens naar Amerika moesten we wel betalen. Dat was een probleem, want we hadden geen Amerikaans Dollars. Wel Canadese, maar die wilden ze niet en ook de credit card zagen ze niet zitten. Wel hadden we, voor je weet maar nooit, een ESTA, hoewel we alleen met de camper de grens over gingen. We mochten uiteindelijk zonder betalen doorrijden. We hebben het gevoel dat de ESTA ons toch geholpen heeft. Toen we weer teruggingen hoefden we niet te betalen.
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.n ... ge_13.html
cvr
Amerikafan
Berichten: 323
Lid geworden op: 22 okt 2006, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door cvr »

Wat de grens over met de auto betreft kan ik je niet helpen. Wat ik wel weet: afgelopen zaterdag checkten naast ons 2 dames in voor een vlucht naar de US met een overstap in Canada. Zij hadden geen Esta voor Canada (waren maar een uur daar op de luchthaven zeiden ze) en ze werden vervolgens letterlijk geweigerd door Lufthansa. Dat gaf een hele consternatie natuurlijk...

Kortom: als je het niet zeker weet zou ik het risico niet lopen en een ESTA voor Canada regelen. Scheelt een hoop stress en qua kosten valt het wel mee...
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door sanook »

@CVR: Eta is alleen noodzakelijk als je met een vliegtuig Canada binnenkomt, niet voor over land ! Dus geen paniek zaaien met je bericht.
Mogelijk kan een Eta wel helpen bij binnenkomst over land, dus baat het niet dan schaadt het niet zeg maar.
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door opvakantie »

Daar heb je niks speciaals voor nodig.
We zijn in 2016 met de auto vanuit Seattle met het veer Victoria BC binnen gekomen.
Dat was het veer afrijden, stoppen bij de douane, paspoorten werden nagekeken en we konden doorrijden.
Terug de grens over vanuit Canda naar de US hetzelfde. Even stoppen bij de douane mevrouw, ze keek streng en wilde even in de kofferbak kijken maar daarna konden we doorrijden. Daar waren verder geen kosten aan verbonden.
Yajason
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Yajason »

Bedankt voor de tips allemaal! Wij gaan het maar gewoon zonder ETA proberen dan :)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door roelb »

Helemaal prima, al is "proberen" wel het verkeerde woord.

Vwb de anecdote van @cvr: tja, als je reist moet je natuurlijk wel de benodigde visa danwel reistoestemming hebben. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Deze dames hadden dan gewoon hun huiswerk niet gedaan. Overigens is het aanvragen van Canadese ETA approval een kwestie van 5 minuten werk en wordt normaliter direct verleend. Ze kunnen dat ter plekke alsnog doen en daarna terugkomen bij de checkin balie. Dat werkt natuurlijk niet meer op het allerlaatste moment als checkin bijna sluit, maar goed, de gemiddelde toerist is uren vooraf op het vliegveld en dat geeft tijd zat voor dit soort zaken.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door harryh »

Yajason schreef:Wij gaan het maar gewoon zonder ETA proberen dan :)
Inderdaad niet nodig, hebben wij al vaker gedaan.
Nog wel de tip om even online met de "CBP Border Wait Times" app te checken wat de actuele wachttijden zijn terug de USA in. B.v. bij Vancouver en bij Niagara kan je op diverse plekken de grens over.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Marcopstal »

Er zijn geen kosten om Canada binnen te rijden. Wel even checken dat het mag van de verhuurder, meestal moet je het gewoon melden.
cvr schreef:Kortom: als je het niet zeker weet zou ik het risico niet lopen en een ESTA voor Canada regelen.

Lijkt me niet echt de bedoeling, en een beetje correct zijn helpt ook altijd: ESTA is voor de VS, voor Canada is het ETA.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Yajason
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2018, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Yajason »

@marcopstal: Mooi, dat is wat ik wilde weten!
@harryh: Ohja heel handig, we moeten met ons drukke schema zoveel mogelijk tijd besparen hehe
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Coyote »

Marcopstal schreef:Wel even checken dat het mag van de verhuurder, meestal moet je het gewoon melden.
Dit meld je neem ik aan bij het uitrijden als je 'Skip the counter' hebt? Volgende maand ben ik ook van plan de grens met Canada voor een dag over te steken vanuit Washington maar hoef daar dus in principe niets vooraf voor te regelen, enkel melden bij verhuurder (Alamo) en dan bij de grens aansluiten in de rij? (Vaak druk aan de grens zag ik... :P )

Laatste keer dat ik de grens met Canada overstak was in 2003, alweer even geleden dus en kon ik zo doorlopen na tonen paspoort. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door roelb »

Bij Alamo hoef je niets te melden. Je mag gewoon Canada in met je huurauto.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door Coyote »

Je hebt gelijk, staat ook gewoon in de voorwaarden die ik toegezonden heb gekregen.
Vehicles rented in the United States can be driven into Canada, with the exception of 12 or 15 passenger vans, but must be returned to the United States, unless the renter has pre-arranged with provider to drop the vehicle off at one of provider’s approved locations in Canada; whereby a transborder fee may apply.
Maar ETA hoef ik niet aan te vragen omdat ik via land de grens over ga.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tweemaal Canadese grens over

Bericht door mtl »

Klopt. We moeten het niet moeilijker maken dan het is. En ook niet onnodig paniek zaaien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer