Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
JoCam
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:21

Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Bericht door JoCam »

Beste allemaal,

Mijn vrouw zijn al een tijdje een bezoek aan het westen van Canada aan het plannen (vertrek ergens in september), maar omdat we er zelf niet helemaal uitkomen, hoop ik dat jullie een kritische blik kunnen werpen op onze route. Oorspronkelijk waren we vertrokken van het idee van een rondreis Vancouver-Vancouver, maar zoals jullie zien zitten we nu eerder op de gedachte van een one-way Calgary-Vancouver. Tijd is niet zo'n (heel) grote beperking dus indien nodig zou hier nog 1 of max 2 dagen extra in kunnen. Indien interessant kunnen we ook altijd teruggrijpen naar een rondreis uiteraard. En ook jullie ideetjes voor eventuele verschuivingen zijn uiteraard meer dan welkom! Misschien ook belangrijk om te weten is dat we de dingen graag (relatief) rustig doen om genoeg tijd te hebben voor wandelingen/stops/foto's/...

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Dag 1: Vliegen Amsterdam - Calgary/ophalen huurauto/rit naar Banff (145 km/1u30)
Dag 2: Banff NP
Dag 3: Banff NP
Dag 4: Banff NP
Dag 5: Banff -Jasper(288 km/3u30) ==> zal uiteraard wel wat langer worden omwille van stops (Peyton Lake, Athabasca Glacier,...)
Dag 6: Jasper NP
Dag 7: Jasper - Clearwater (318 km/3u30)
Dag 8: Wells Gray Provincial Park
Dag 9: Clearwater - 100 Mile House (133 km/1u30)
Dag 10: 100 Mile House - Kleena Kleene (326 km/5u)
Dag 11: Kleena Kleene
Dag 12: Kleena Kleene - Tweedsmuir Park Lodge (156 km/3u)
Dag 13: Tweedsmuir Park Lodge
Dag 14: Tweedsmuir Park Lodge
Dag 15: Tweedsmuir Park Lodge - Bella Coola (60 km/1u) ==> Is een beetje stomme overnachting, maar rechtstreeks ('s morgens vroeg) vanuit Tweedsmuir naar ferry rijden is misschien ook niet zo slim ?
Dag 16: Bella Coola - Port Hardy ==> Discovery Coast Passage
Dag 17: Port Hardy - Campbell River (230 km/2u30)
Dag 18: Campbell River
Dag 19: Campbell River - Ucluelet (245 km/3u)
Dag 20: Ucluelet
Dag 21: Ucluelet - Victoria (292 km/4u)
Dag 22: Victoria
Dag 23: Victoria - Vancouver
Dag 24: Vancouver
Dag 25: Vancouver
Dag 26: Vancouver
Dag 27: Vlucht Vancouver - Amsterdam
Dag 28: Thuis
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Bericht door ingrid14 »

Ik kan eigenlijk weinig zeggen over je route, ik heb geen ervaring met Canada.

Heb je de blogs van Kalaman al gevonden? Zij waren meerdere keren in die regio.
https://kalamantravel.com/blog

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Bericht door Tipsy_1 »

Misschien heb je ook iets aan onze reisverslagen (2012 bijvoorbeeld).
Wij hebben wel minder tijd dan jullie (slechts dikke 2 weken:wij deden de rockies toen maar "kort" omdat we er in 2004 ook al waren en ivm de tijd). Maar veel plaatsen zijn gelijkaardig.


Heel fijn is het afsluiten in Vancouver, dat is echt een toffe stad. Een one way lijkt mij ook een prima idee maar een rondje kan met de tijd die jullie hebben natuurlijk ook. Calgary vonden wij tegenvallen maar ik zie dat jullie daar geen tijd voorzien.

tips voor eventuele veranderingen:

1) ik zou ook echt minstens 1 overnachting of eigenlijk 2, in het noorden van Vancouver island inplannen. Ik vind Vancouver island in vergelijking met de rest van de reis niet zo'n hoogvlieger (dat zou een reden zijn om hiermee te beginnen...) behalve het noorden. Je hebt daar echt meer een bush bush wildernes gevoel vind ik en wij hadden er eigenlijk tijd te kort. Bovendien is het een prima plaats voor een orka excursie (ik weet niet tot wanneer dat het beste is, ik dacht best tot eind augustus, eventueel reis voor omdraaien? kijk het seizoen eens na) vanuit Port McNeill of Telegraph Cove.

2) De inside passage tussen Bella Coola en Port Hardy is uiteraard schitterend. Echter... jullie gaan in september? Ik zou toch echt eens overwegen - jullie hebben tijd! - te doen wat wij deden in 2012: de hele inside passage. Prince Rupert is heel bijzonder (old cannery bezoeken!). Volg vandaar de route naar Stewart Hyder (Alaska!) en blijf daar 2 dagen. De route is schitterend (hoge toppen, blauwe rivieren, lava gebieden en MINDER toeristen dan in de rockies). Veel beren onderweg. En in Hyder: Fish Creek, bekend van de beren die er komen vissen want hier sterven de zalmen + je hebt er schitterende gletsjers. Een echte aanrader en voor ons een onvergetelijke herinnering.

3) ik vind de prairies rondom Calgary ook wel wat hebben. Wij sliepen hier op een ranche voor het ultieme canada gevoel :-)

4) Ik raad ook altijd een overnachting aan te midden van banff en Jasper, dus halfweg de Icefields Parkway. je hebt hier enkele lodges. Zo heb je meer tijd om deze prachtige route te ontdekken + minder toeristen omdat die allemaal 's avonds in Banff of Jasper moeten zijn.

Veel plezier met de voorbereidingen.
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Bericht door Mariah »

Waar Tipsy ook over schrijft, de prairies.
Wij vonden het afgelopen zomer een leuke afsluiting (deden route andersom). We verbleven 2 nachten in Drumheller. Een onooglijk plaatsje maar... mooie dingen te zien! Vanaf Calgary zo'n 100 km over lange, rechte wegen met aan beide kanten alleen maar koren (het was augustus) en af en toe een boerderij. Vlak voor Drumheller verandert het landschap plotseling. Vanuit het niets komt een einde aan het vlakke land en rijd je na een paar bochten tussen de Badlands, heel bijzonder.
Het dinosaurus museum is er werkelijk prachtig, ik geloof dat ik nog nooit zo'n mooi museum heb gezien (en ik ben niet eens een dino-fan). je kkunt er uren rond brengen. Een stukje noordwaarts staat een schattig kerkje voor 6 personen, open voor publiek :)
Verder zijn er een aantal viewpoints, kun je een leuk overtochtje maken met het (gratis) pontje. We hebben Hoodoos gezien (klein, maar toch het gevoel even in Amerika te zijn) en een onwijs leuke wiebel Suspention Bridge (beter dan alle andere waar we in Canada over heen gelopen zijn). Ook hebben we er een paar uur tussen de Badlands gekanood.
Er was nog meer te zien en doen maar ja, het was onze laatste dag, wij stonden in de 'we doen het rustig aan' stand.

Heb je nog een dag over - bij Jasper kun je rustig nog een dag inplannen.

Dag 9 - 17 heb ik geen ervaring.

Ucluelet er in, goeie keuze! Weer heel ander gebied dat de rest van de reis. Doe vooral de Lighthouse Loop, een onderdeel van de Wild Pacific trail.

Bedenk of je aan het einde van de reis 2 steden achter elkaar wilt bezoeken. Zelf geen ervaring mee maar vriendin deed het vorig jaar en had daar spijt van.

Succes!
JoCam
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2014, 15:21

Re: Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Bericht door JoCam »

Heel erg bedankt voor jullie respons ! Al weer heel wat stof om na te denken (en verslagen om te lezen :thumbup: )

De reden waarom we de Inside Passage alleen vanaf Bella Coola zouden willen doen, is omdat we zeer graag in die Tweedsmuir Park Lodge zouden willen verblijven om van daaruit de Grizzly's op de Atnarko rivier te gaan bezoeken. En daarvoor is september blijkbaar echt volop hoogseizoen.
Wat die prairies betreft: absoluut leuke tip ! En dat zit dan bij ons inderdaad in die dag 9-17 met verblijven in 2 verschillende ranches in "Cariboo Country" in de streek rond 100 Mile House en Kleena Kleene.

Toch ook maar eens bekijken of we idd in het noorden van Vancouver Island nog iets kunnen inplannen. Orca's zouden er blijkbaar toch ook nog zijn in september. Hoewel sommige bronnen elkaar daarin tegenspreken.

De streek rond Calgary (met Dinosaur Park e.d.) zullen we wellicht toch echt voor een volgende keer moeten laten vrees ik...

Nogmaals bedankt !
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis JoCam: one-way Calgary-Vancouver in (ongeveer) 4 weken.

Bericht door Tipsy_1 »

ivm bella coola/tweedsmuir:
ik begrijp je afweging. Want ik heb exact hetzelfde in elkaar proberen te puzzelen toen wij onze 2012 trip planden. Ik wilde echt heel graag via bella coola / tweedsmuir maar uiteindelijk toch de andere keuze gemaakt.
wij hadden nl niet genoeg tijd om van tweedsmuir nog noordelijker te rijden maar jullie eigenlijk wel,...
misschien toch eens overwegen om naar stewart hyder te gaan, het is nl moeilijk in te passen in andere reizen later.

Overigens vond ik voor zowel Campbell River/Victoria 1 nacht meer dan genoeg, die streek viel me een beetje tegen. Toen wij er waren was de natuur er erg dor.
Wij deden dit ook aan het begin van de reis, maar na alle pracht die jullie tegen dan al gezien gaan hebben kan het misschien wel tegenvallen (vandaar mijn tip over het noorden en de orka's ;-) )
Wij sliepen dus ook in Ucluelet. Ik vond Ucluelet/Tofina/Pacific Rim op zich geen hoogvlieger. hoofdereden dat ik blij ben dat ik er geweest ben, is omdat ik kei graag al die gekleurde zeesterren wilde zien. En dat is na hard zoeken gelukt :-).
De light house trail vind ik een leuk (en druk belopen) rondje langs winderige kliffen, maar niet meer dan dat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer