Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Beste medeforumleden,

In mei willen wij een reis gaan maken door West-Canada (stond hoog op het verlanglijstje :thumbup: ) en USA. Ik heb me naast wat algemene dingen nog weinig verdiept in deze regio en de beste reisroutes. De keuze qua vervoer wordt of een camper of een auto, maar het zal wel weer een auto worden. We gaan van 5-25 mei. Op 25 mei is de terugreis. We landen in Vancouver en stijgen ook weer op in Vancouver. Vancouver Island hoeft niet zo nodig, dat kost ons denk ik te veel tijd (?!). Weet iemand een leuke opzet van een route met de klok mee (zodat we aan het einde van mei het noordelijkst zijn), waarin de volgende dingen in ieder geval terugkomen, met in het achterhoofd houdend dat enkele wegen nog gesloten zijn?!

-Premium outlets Seattle
-Boeing museum Everett (Seattle)
-Seattle (?)
-Mount Rainier NP (?)
-Glacier NP (usa)
-Jasper
-Banff
-Ergens een warmwaterbron om in te baden
-Kootenay (?)
-Yoho (?)

Wie biedt?! :)
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Een eigen opzetje dan maar :)

5 mei Vancouver - Seattle
6 mei Seattle (outlet shoppen + boeing museum)
7 mei Seattle - Spokane
8 mei Spokane - Glacier NP (usa)
9 mei Glacier NP
10 mei Glacier NP - Waterton Lakes NP
11 mei Waterton Lakes NP - Radium Hot Springs
12 mei Kootenay NP
13 mei Kootenay NP - Banff NP
14 mei Banff NP
15 mei Banff NP - Jasper NP
16 mei Mt. Robson Provincial Park
17 mei Jasper NP
18 mei Jasper NP - Banff NP (weer terug over Icefields parkway)
19 mei Banff NP - Yoho NP
20 mei Yoho NP
21 mei Yoho NP - Kelowna
22 mei Kelowna - Vancouver
23 mei Vancouver
24 mei Vancouver
25 mei Vancouver - Calgary - Amsterdam
26 mei Amsterdam - Brussel

Een hele globale eerste opzet... Is het wat ?!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Galapogos »

Zo vroeg in het jaar ligt er in de Rockies nog veel sneeuw. Daar zul je last van hebben in de zin van dat sommige wegen/gebieden nog niet toegankelijk zijn, en dat veel wandelingen nog niet mogelijk zijn. Ik ben zelf ook in de Rockies geweest maar dan in de zomer, dus alhoewel ik best wel wat kan zeggen over je route, vind ik het lastig te adviseren omdat het in mei in verband met het weer toch een heel ander verhaal zal zijn.

Los hiervan zou ik willen meegeven dat je voor Banff NP, Kootenay NP en Yoho NP niet per sé verschillende accommodaties nodig hebt. Lake Louise ligt redelijk centraal voor alledrie de parken. Natuurlijk kun je de nachten ook verdelen, maar het is zeker niet nodig om strikt vast te houden aan drie afzonderlijke accommodaties voor de drie afzonderlijke parken.
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Aha, goeie tip, Thanks. Zie dat er een hoop wegen/wandelingen rond mei weer open gaat. Goed van tevoren in de gaten houden dus. Ben benieuwd naar de hoeveelheid sneeuw overal in mei!
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Nieuwe route:

Dag 1 Vancouver – Seattle (229 km)
Dag 2 Seattle (Boeing fabriek + Seattle Premium Outlets)
Dag 3 Seattle (stad)
Dag 4 Seattle – Spokane
Dag 5 Spokane – Glacier NP
Dag 6 Glacier NP
Dag 7 Glacier NP – Waterton Lakes NP
Dag 8 Waterton Lakes NP – Radium Hot Springs
Dag 9 Radium Hot Springs – Kootenay NP
Dag 10 Kootenay NP – Banff NP
Dag 11 Banff NP
Dag 12 Banff NP – Yoho NP
Dag 13 Yoho NP – Jasper NP
Dag 14 Jasper NP (Mt. Robson Provincial Park)
Dag 15 Jasper NP – Banff NP – Canyon Hot Springs (Via icefields parkway)
Dag 16 Canyon Hot Springs - Joffre Lakes Provincial Park
Dag 17 Joffre Lakes Provincial Park
Dag 18 Joffre Lakes Provincial Park - Whistler
Dag 19 Whistler
Dag 20 Whistler - Vancouver
Dag 21 Vancouver
Dag 22 Vancouver – Calgary – Amsterdam - Brussel

Kootenay, Yoho en Banff kunnen we dan wellicht vanuit 1 plek bezoeken zodat we niet met koffers hoeven te slepen. En terug van Jasper naar Banff heb ik bewust gekozen omdat het schijnbaar ook zeker nog de moeite waard is de icefields parkway ook de andere kant op te doen.
Iemand op/aanmerkingen? Is joffre lakes PP en Whistler goed zo, of zou daar nog wat af kunnen voor een extra dagje in Vancouver? Ik hoor het graag :)
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door jojostravelusa »

Bedoel je dat je in mei van dit jaar wilt gaan? Dan moet je er rekening mee houden dat je voor een camper de hoofdprijs betaalt. Een camper kun je het beste tot wel een jaar van tevoren reserveren. Het scheelt enorm als je gebruik kunt maken van de flextarieven.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Martin & Marianne »

Ze gaan met de auto zo te zien. :wink:

Ik weet niet hoe het in de Canadese parken is, maar voor Glacier is begin mei wel erg vroeg. Ik vermoed dat de going to the sun road dan nog niet open is (zie hier de openingsdata in de afgleopen jaren).
Maar ook als je de route omgekeerd doet zal het nog te vroeg zijn.

Zorg in elk geval voor goede wandelschoenen; wij hebben wel eens een wandeling vanwege de sneeuw niet kunnen doen terwijl dat met schoenen met een goede zool wel te doen was geweest.

Marianne
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Hoi Marianne

Bedankt voor je reactie! Ja we gaan met de auto inderdaad :). Waarom zijn die campers zoveel duurder dan in Mei? Ja we zien wel bij Glacier NP, is inderdaad nog vroeg. Anders gaan we iets anders in de omgeving doen. Is de rest wel goed te doen in mei?? En nog iets veranderen aan de laatste paar dagen om meer tijd te hebben in vancouver? Waar kan er nog een dagje vanaf?
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Mariah »

Ik zou één keer de IPW doen, dan vanaf Jasper naar Whistler. Dat lijkt me wat meer rust te geven. Maar twee keer rijden, tja, kan niet anders dan mooi zijn.

Ik heb geen goed beeld van wat er in Joffre Lakes NP zoal te doen is. Wij hebben alleen de Joffre Lakes wandeling gedaan, naar de 3 meren, aanrader! Ligt op een uur rijden vanaf Whistler, je zou ook vanuit Whistler heen en weer kunnen rijden.
In Whistler is veel te doen (althans, in de zomer toen wij er waren), veel outdoor activiteiten, wandelen en met de gondels.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door jetusa »

Het is ook voor de Canadese parken vroeg in het jaar, ook daar kunnen/zullen bepaalde wegen en trails nog dicht zijn, zoals bv de toegangsweg naar Moraine Lake.

Ook zul je op je route rekening moeten houden met de natuur. Zo was voorjaar 2017 de Icefield Parkway begin mei een aantal dagen dicht door een lawine, de weg tussen Lillooet en Whistler was in die periode ook diverse keren dicht door sneeuwval.
Het hoeft niet te gebeuren maar houd er rekening mee dat het kan gebeuren. Bij het vastleggen van hotels, als je dat van plan was vooraf te doen, is het handig om annuleerbare hotels te nemen, zodat je de route makkelijk kunt aanpassen.

Er zitten een aantal behoorlijke ritten in je route, zoals
Seattle-Spokane, Spokane-West Glacier, Waterton-Radium, Canyon Hotsprings-Joffre Lakes

Reken er niet op dat de Going-to-the-sun route door Glacier open is. Je zult dan via de 2 naar de oostkant moeten rijden, om ze verder te kunnen naar de ingang van Waterton.

Dag 9 heb je Radium - Kootenay staan. en dan dag 10 Kootenay - Banff, die 2 dagen kan je samenvoegen. Kootenay is niet zo heel groot, met een halve dag ben je daar wel doorheen gereden incl een aantal korte wandelingen. Je kan die dag aansluitend bv nog Johnston Canyon doen en dan in Banff overnachten.

Je hebt daarentegen 1 dag jasper ingepland en die wil je eigenlijk (deels) besteden aan Mnt Robson PP, daarmee wordt de tijd voor/om Jasper wel kort. Aan de andere kant Maligne Lake is waarschijnlijk nog dicht, dus boottocht hoef je geen tijd voor te maken, voor Mnt Edith Cavell zal het nog te vroeg zijn, en voor de Icefield hebben jullie al voldoende tijd, dus hardop denkend zou het kunnen. In de zomer zeg ik altijd zeker 2 volle dagen.

Dan Jasper - Icefield terug naar Canyon Hot springs is een hele behoorlijke rit. Je hoeft in principe geen tijd in te ruimen voor stops onderweg, anders dan de views, want dat heb je op de heenweg al gedaan, maar desalniettemin is dit echt een lange rit. En ook de volgende dag van Canyon Hot springs naar Joffre Lakes is een aardig pittige rit.

Het is zeker de moeite waard om de Icefield 2x te rijden, maar overweeg idd ook de suggestie om vanaf Jasper via Mnt Robson PP ia Clearwater naar Whistler te rijden. Je zou dan Wells Grey PP nog kunnen bezoeken ook (geen idee hoe toegankelijk die is in mei, check de website eerst).
Overigens kan je bij Joffre Lakes niet overnachten en ik vermoed dat de trail omhoog niet begaanbaar is. Je opties om te overnachten liggen in Lillooet of Pemberton/Whistler.
Dag 17 Joffre Lakes kan je vervangen door iets anders.

In je nieuwe variant staat geen datum meer, maar weet dat als je in Whistler met de gondels omhoog zou willen dat je er dan na 22 mei moet zijn, daarvoor is de gondel vanuit Whistler omhoog en de p-2-p gesloten voor onderhoud.
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Bedankt voor alle info jetusa! Ik ga er zeker mee aan de slag. Twee keer de Icefields parkway is omdat ik gelezen heb en uit eigen ervaring weet dat als je ergens via de andere kant doorheen rijdt het er heel anders uitziet. Voordeel in mei zijn wel de lange dagen, daarom hebben we er een aantal langere reisdagen inzitten, is voor ons geen enkel probleem om 's ochtends te vertrekken en pas een uur of 8 savonds aan te komen. We vinden het nooit een straf om in de auto te zitten, zeker niet in zo'n omgeving. Ga nog even goed met jouw tips over de route nadenken (wil denk ik toch wel dagje Vancouver extra) en aanpassen! :thumbup:
En inderdaad opletten dat het annuleerbare hotels zijn, maar heb inmiddels nu toch wel zin om wat slaapplekken vast te leggen, ben ik eigenlijk al laat mee.
Had al rekening gehouden met de going to the sun road, is het nog wel de moeite waard om uberhaupt naar Glacier te gaan? Het lijkt me zo'n prachtig park.
Kabelbaan in Whistler hoeft niet zo nodig, we gaan al een paar keer per jaar op wintersport ;). Maar zijn er naast de wandeling in Joffre nog leuke dingen te doen/mooi dingen te zien in Whistler (na banff en jasper maakt niet zoveel meer indruk ben ik bang)? Of kan ik dat stukje Whistler/Joffre beter veel korter maken?!
Wat betreft het weer in mei: moeten toch een beetje geluk hebben. Vrienden van ons zijn ook in mei een keer gegaan en hadden totaal geen last van sneeuw. Wel van de kou :P

Ik zit eraan te denken Whistler eruit te halen. Doen? Veel meer dan de peak2peak gondola is er (in mei) niet echt te doen toch?
Meer tijd nodig voor Seattle - Spokane - West Glacier? Wat is er nog te zien onderweg?
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Oeps in de vorige route een dag te veel ingecalculeerd :shock:

Nieuwe route:

Dag 1 (5 mei) Vancouver – Seattle (229 km)
Dag 2 (6 mei) Seattle (Boeing fabriek + Seattle Premium Outlets)
Dag 3 (7 mei) Seattle (stad)
Dag 4 (8 mei) Seattle – Spokane (449 km)
Dag 5 (9 mei) Spokane – Glacier NP (439 km)
Dag 6 (10 mei) Glacier NP
Dag 7 (11 mei) Glacier NP – Waterton Lakes NP (195 km)
Dag 8 (12 mei) Waterton Lakes NP – Radium Hot Springs (380 km)
Dag 9 (13 mei) Radium Hot Springs – Kootenay NP - Banff NP (95 km)
Dag 10 (14 mei) Banff NP
Dag 11 (15 mei) Banff NP (Yoho NP)
Dag 12 (16 mei) Banff NP - Jasper NP (235 km)
Dag 13 (17 mei) Jasper NP (Mt. Robson Provincial Park)
Dag 14 (18 mei) Jasper NP – Golden (309 km)
Dag 15 (19 mei) Golden – Kelowna (345 km)
Dag 16 (20 mei) Kelowna – Lillooet (328 km)
Dag 17 (21 mei) Lillooet - Joffre Lakes Provincial Park – Whistler (130 km)
Dag 18 (22 mei) Whistler – Vancouver (121 km)
Dag 19 (23 mei) Vancouver
Dag 20 (24 mei) Vancouver
Dag 21 (25 mei) Vancouver – Calgary – Amsterdam - Brussel
Dag 22 (26 mei) Aankomst Brussel


Ik ben er wel aardig tevreden zo mee, nog verdere op/aanmerkingen?
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door jetusa »

Gezien de route, je aantal dagen en de periode van het jaar, ziet het er goed uit. Dag of wat langer had je net wat meer rust kunnen inbouwen, maar als je het flexibel houdt, dus niet alles vooraf reserveert, kan je daar waar het mooi (weer) is, langer blijven en daar waar het slecht (weer) is, ieder vertrekken. Denk dat je per saldo een mooie route tegemoet gaat!
Juul1986
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 22 jan 2015, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Juul1986: rondreis West-Canada en USA.

Bericht door Juul1986 »

Zou je tijd die we in jasper hebben alleen besteden aan Jasper dus Mount Robson laten vallen of is Mt Robson wel echt de moeite waard?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer