Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Elfriede »

In de eerste plaats een algemene vraag: Hoe laat gaat de zon ongeveer op en onder in juni in West Canada?

Omdat wij de vorige keer hard zijn weggerend bij de pretparkachtige taferelen bij Lake Louise willen wij het deze keer anders aanpakken en of vroeg in de ochtend of aan het eind van de dag naar Lake Moraine / Emerald. Voor een serene beleving moeten we dan denken aan een uur of 8 in de ochtend daar te zijn? Of is het echt aan te raden al een uur vroeger te gaan?

Verder lees ik overal de tip voor het spotten van wilfdife om ook hiervoor vroeg op pad te gaan. Maar waar moet ik dan aan denken bij zonsopgang of is vroeg ook 7 / 8 uur in de morgen? Hoe zijn jullie ervaringen? Natuurlijk in mijn achterhoofd houdend dat wild onvoorspelbaar is en je nooit garanties hebt maar goed in het kader van ons geluk een klein beetje de goede kant op te sturen :P .

Hebben jullie verder nog tips voor goede plekken specifiek in Yoho NP? Ik ben bekend met de Sunshine Road en Bow Valley Parkway richting Banff.

Groet

Elfriede
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Galapogos »

Voor de zonsondergang en zonsopkomst in bijvoorbeeld Banff NP, zie https://www.timeanddate.com/sun/canada/banff.

Voor Yoho NP wil ik adviseren om absoluut te proberen bustickets te bemachtigen naar Lake O'Hara. Dit was het absolute hoogtepunt van ons bezoek aan de Canadese Rockies afgelopen zomer. Zie http://www.pc.gc.ca/en/pn-np/bc/yoho/ac ... hike/ohara

Het is er prachtig mooi, en heel erg sereen. Dat laatste omdat de toegang kunstmatig wordt beperkt. Het gebied mag niet met eigen vervoer bezocht worden. Er is een kleinschalige lodge en een kleinschalige camping. Bezoekers van die lodge en camping, alsmede een klein aantal dagbezoekers (iets van 40 per dag denk ik?) worden met pendelbussen gebracht van/naar de openbare weg. Heb je geen kaartje voor deze bus, dan mag je het gebied enkel te voet betreden (11km lopen over een saaie weg).

Enfin, probeer kaartjes voor die bus te bemachtigen. Voor as zomer gaan de kaartjes op 20 april in de verkoop via de website. Als het net zo gaat als vorig jaar zijn alle kaartjes voor het hele seizoen binnen twee seconden uitverkocht. Als je op het juiste moment klaar zit achter je pc, maak je een goede kans kaartjes te kunnen bemachtigen.

Afgelopen zomer waren wij rond 7/8 uur 's ochtends bij Moraine Lake. Het was er al 'gezellig' druk, maar het was te doen. Niet alleen vanwege de rust is het goed om vroeg te zijn, ook vanwege het beperkt aantal parkeerplekken. De toegangsweg naar Moraine Lake wordt afgesloten als er geen parkeergelegenheid meer is. Dat betekent dat in het hoogseizoen de weg al vanaf een uur of negen 's ochtends afgesloten wordt.

Ik vond overigens geen van de 'bekende' meren (Lake Louise, Moraine Lake, Emerald Lake) erg bijzonder want te toeristisch en te veel commercie.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door AnnInBC »

Het is moeilijk te zeggen wat te vroeg of te laat is. Wij waren in juli bij Moraine Lake rond 18u 's avonds en er waren nog redelijk wat parkeer plaatsen vrij op de parking bij het meer. Maar vergeet niet dat je rond zonsopgang en zonsondergang bij Moraine Lake (en de andere bekende meren) de plaats met heel wat fotografen en hun statief zal moeten delen. Een vriend van mij was bij Moraine Lake in de zomer bij zonsopgang en hij zei dat het er erg druk was.

Emerald Lake is ook goed rond 17-18u, meestal niet zo druk. Maar elke dag is natuurlijk weer anders, dus het is moeilijk te zeggen. Vergeet ook niet de Natural Bridge in het begin van Emerald Lake Road (op weg naar Emerald Lake of op de terugweg van Emerald Lake), heel mooi daar en de moeite om te stoppen.

Wilde dieren zijn meestal te spotten als het schemering is, dus net voor zonsopgang en net na zonsondergang zijn de beste tijden...maar zoals je zelf al aangeeft, het is en blijft wildlife natuurlijk.

Veel succes en hopelijk minder drukte bij deze mooie plekjes!
Mariah
Amerikafan
Berichten: 188
Lid geworden op: 03 jan 2010, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Mariah »

Afgelopen zomer (hoogseizoen) waren we om 7.30 bij Emerald Lake, we waren maar met een paar mensen, heerlijk rustig.
Om 8.00 kwamen de eerste bussen en daarmee dus ook de grote groepen. Elke bus bleef stipt 15 min.
Op de terugweg gestopt bij natural bridge, daar was nog niemand.
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Elfriede »

Dank voor al jullie reacties

@Galapagos Thanks voor de link, heb ik daar ook weer antwoord op! Ik heb al veel over Lake O'Hara gelezen (en vooral de uitdaging om tickets te krijgen voor de bus :o ) en iedereen is er wel echt lyrisch over. Wij zijn alleen 'maar' 2 nachten in Banff en hebben dus maar zo'n 1.5 dag voor de hele omgeving. Nu kan ik nergens echt goed vinden hoe lang de wandelingen zijn die rondom dit meer gemaakt kunnen worden en de zwaarte daarvan. We zijn best een beetje sportief (van de zomer Preikestole in Noorwegen beklommen) maar wandelen geen hele trails van uren en heel wat kilometers. En hoe lang ben je ongeveer 'bezig' van zeg maar opstap pendelbus en afzetten pendelbus incl. verblijf/wandeling rond Lake O'Hara?

@AnnInBC en @Mariah Fijn om er zo even wat meer beeld bij te kregen vanuit jullie ervaringen hiermee!
FerryM
Amerikakenner
Berichten: 465
Lid geworden op: 19 okt 2008, 14:47
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door FerryM »

Nou, alles over de wandelingen rond Lake O'Hara: zie het verslag van 2008 en 2009.
Dit is het wandelparadijs op aarde! Je kunt verschillende wandelingen doen: kort, lang, weinig of veel hoogtemeters.
Makkelijkste is een rondje om Lake O'Hara, maar dat is zonde als je er bent. Tip: wandel dan naar Lake Oesa en terug, met even zicht op Lake O'Hara van bovenaf, zo mooi.

http://ferrymarquart.eu/Canada2009/reis ... i_2009.htm

Groet, Ferry
Gebruikersavatar
Sandra71
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 apr 2014, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Sandra71 »

Als ik het zo lees, was het in (juni) 2008 nog een stuk rustiger bij Moraine Lake dan tegenwoordig. Wij vonden het toen echt magisch. Er waren toen maar een hand vol mensen rond 10.30 overdag.

Anyway, qua wildlife spotten heb ik misschien nog wel een tip voor je. Tegenover de ingang van het stadje Banff heb je Mount Norquay. Als je daar rond schemer naar de top rijdt (en zelfde weg weer terug), heb je heel veel kans op wildlife. Vooral deers en big horn sheep. Wij hebben dit 2 avonden achter elkaar gedaan in 2008. Maar misschien... is het daar na 10 jaar ook niet meer zo rustig als toen... :(

Succes in elk geval :)
Groetjes Sandra
___________________
USA/Canada:
1994/1995/2001/2008/2012/2014/2015/2018
Reisverslagen:
http://www.santravel.nl/reisverslagen/
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCS9pDl ... us3dSwWpmw
Instagram: @santravel.nl
___________________
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Galapogos »

Zie hier een overzicht van wandelingen bij Lake O'Hara: https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/bc/yoho/a ... ers-trails

Wij hebben op één dag de Lake McArthur-trail gedaan, toen een half uurtje gepauzeerd, en toen nog de Lake Oesa-trail. Beide hele mooie trails die ik elk moment nog een keer zou doen. Wij deden over die eerste wandeling circa vier uur en over die tweede circa drie uur.

De bussen naar Lake O'Hara vertrekken om 8.30 uur en 10.30 uur. Terug kun je om 9.30 uur, 11.30 uur, 14.30 uur, 16.30 en 18.30 uur. De bus doet er een klein half uurtje over. Zie ook https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/bc/yoho/a ... /ohara/bus
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Elfriede »

@FerryM Dank voor de link, erg leuk en informatief om door te lezen!

@Sandra71 Is ook wat ik van mijn man begrijp die is ook rond die tijd geweest en in 2016 wist hij niet wat hij aantrof (ook qua gebouwen en XXL parkeerplaatsen bij bijv. Lake Louise) Leuk, weer een nieuw weggetje om te proberen, thanks.

@Galapagos Ah een mooi helder overzicht, bedankt hoor.
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Theodore »

I.v.m. het bestellen van de tickets met de shuttle bus naar Lake O'Hara wordt er vermeldt dat ge deze kunt bestellen van af 8.00 am .
Wat tijd is het dan in België ?
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Erik88 »

Om 16.00 uur Central European Time
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
Theodore
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 12 jan 2018, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoe vroeg is 'vroeg' voor de drukte uit Lake Morraine / beste kans op Wildlife

Bericht door Theodore »

Rekening houdend met het winter- zomeruur ???
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer